Mazda Cosmo: die andere klassieke Japanse sportwagen

Auteur: , 47 Reacties

'Denk aan een klassieke Japanse sportwagen.' Dan zal menig autoliefhebber meteen Toyota 2000GT roepen. Terecht overigens, maar dat deze schitterende Mazda Cosmo -met wankelmotor- daardoor ondersneeuwt, is dat niet.

Mazda Cosmo

Hoewel NSU het merk is dat de wankelmotor schiep en op de kaart zette, is het Mazda dat uiteindelijk het langst door gegaan is met het ontwikkelen van dit type motor. De RX-7 en RX-8 kennen we allemaal, al monteerde Mazda haar wankelmotoren ook in diverse andere auto’s. De allereerste was de Cosmo uit 1967, wat overigens ook de eerste auto was met een tweeschijfs wankelmotor.

Het eerste prototype toonde Mazda al in 1964, slechts enkele maanden nadat NSU met haar Spider de eerste productieauto met wankelmotor aan de wereld voorstelde. Was de NSU een betrekkelijk kleine wagen, de Cosmo was een stuk groter. In eerste instantie leverde de wankelmotor een gezonde 110 pk, later kwam er een upgrade die goed was voor 130 pk.

In grote aantallen is de Cosmo nooit gebouwd. Tussen 1967 en 1972 werden er 1519 exemplaren gebouwd, maximaal één per dag. Een uitgebreid race-CV heeft de Cosmo nooit opgebouwd. Er werd aan slechts één race deelgenomen, maar niet de minste: de 84 uur durende Marathon de la Route. Twee Cosmo’s verschenen aan de start, eentje wist te finishen. De andere moest -hoe frustrerend- na 82 uur opgeven met een kapotte aandrijfas. Met de betrouwbaarheid van de Japanse wankelmotor zat het dus wel goed.

Opvolging

In de jaren ’70 en ’80 volgenden nog twee Cosmo’s, maar dit waren bestaande Mazda’s die waren voorzien van een wankelmotor. In 1990 presenteert Mazda de Eunos Cosmo, een waardig opvolger voor de originele Cosmo. Het is niet alleen de eerste auto die standaard met ingebouwde GPS-navigatie wordt geleverd, het is ook Mazda’s enige auto met een drieschijfs wankelmotor. Een vernuftig staaltje techniek, goed voor 300 pk en een theoretische topsnelheid van 255 km/u. Theoretisch, omdat de auto begrenst was op 180 km/u. De Eunos Cosmo houdt overigens nog een record: in de afgelopen 25 jaar heeft Mazda nooit meer een duurdere auto gebouwd.



47 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Wat een beauties en wat een techniek!
Ik vind deze erg mooi
Japanse voorsprong door techniek…Thanx voor een leuk stukje weer. Maarre, was dat duurste relatief? Of ?
@norge: volgens mij was de RX-7 Spirit R Type C de de duurste ;-). Maar ja. Dan moet je de inflatie mee rekenen. Mazda heeft sindsdien niet meer zo’n prestigieuze auto gebouwd. Zonde. Met al die wetenschap en kunde hadden die Japanners daadwerkelijk iets kunnen maken wat totaal anders was in de hogere klasses.
@gtwillem: hoe wel Mazda Amati vroeg tijdig de nek had omgedraaid was de Amati 1000 W12 ook wel een prestigieuze auto. Misschien een leuk item voor autoblog.
Mazda is al jaren mijn favoriete Japanse automerk. Rijden altijd goed, gaan nooit kapot en zien er vaak goed uit. Mazda zal altijd een beetje de underdog blijven en dat is jammer want de auto’s zijn bovengemiddeld goed.
@peugeotgti: Gaan nooit kapot? Dan zie je de modellen met wankelmotor, waar het juist in dit artikel over gaat, voor het gemak even over het hoofd dus…
Ik heb een enorm zwak voor klassieke Japanse auto’s. Japanse auto’s in het algemeen. Deze Cosmo Sport/110S (L10A en L10B) vind ik technisch en ook visueel mooie auto’s. Heb een MX5 en een RX7 gehad, zo ook een EK9 Civic Type R. Op mijn lijstje staat nog een Fairlady 1600/2000 (SR311) maar die zijn hier bijna niet te vinden. Een 240Z zou ook mooi zijn maar die zijn tegenwoordig te populair wat niet gunstig is voor de prijzen.
@stephane8200: Wat een geweldige autogeschiedenis zeg!
@rb26dett: dank je. Dit is alleen nog maar het Japanse deel. Audi Coupe GT met rolkooi en meer met fijne 5 cilinder maar bakken onderstuur, Elise S1 en Elise S2 waren ook de moeite waard. Dan nog 3 smart roadsters, waarvan 1 een roadster coupe, een Brabus roadster en een roadster met een behoorlijk aangepakte motor. O ja, ook nog een TT 225pk quattro. En dit is dan ongeveer de helft.
Overigens vind ik die Cosmo 20B niet echt mooi, behalve dan de drieschijfs-Wankel motor.
@stephane8200:

Ben het niet met je eens. Sterker nog: ik vind hem erg fraai!

https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/kzwcbpsz3xynbsujxboe.jpg
@gash: ik begrijp je wel. Ik vind hem niet echt mooi maar zeker ook niet lelijk. Beetje te jaren ’90 voor mij.
@gash:
Inderdaad een parel die ik nog niet kende.
Hij lijkt op de Soarer/SC300 die een collega van mij had, al weet ik niet welke er eerder was.
Zo’n Eunos lijkt mij wel wat.
Bedankt voor het verrijken van mijn kennis aangaande Japanners! Wat een mooie wagens waren de Cosmo’s!
Leuk artikel! En een fantastische auto. De eerste exemplaren (L10A) zijn de collectors modellen. Daar zijn er maar een paar honderd van gemaakt. De tweede generatie (L10B) had meer vermogen, maar was ook betrouwbaarder en reed vele malen beter. Iets minder dan duizend stuks werden ervan gebouwd.

De Skyline 2000 GT-R was legendarisch, maar was qua design een tweedeurs versie van de sedan. Zo’n KPGC10 is fantastisch, en het begin van een serie bijzondere auto’s, maar qua Japans design vrij conservatief. De Fairlady Z (240Z) en 2000GT zijn ook legendarisch, maar qua design gestoeld op de Jaguar E-Type. De Cosmo (of 110S, zoals ie ook heette) was meer geïnspireerd op een auto rechtstreeks uit The Jetsons. Er zit wat Ford Thunderbird in, maar het is wel een origineler ontwerp.

Wat dat betreft: de RX-7 FD3S is nog altijd een van de mooiste 2 zits coupe’s ooit gebouwd… Blijft toch een geinig merk, Mazda (dit weekend gaat gtwillem proefrijden met de Mazda 6 2.0! ). Ik ben een fanboy in wording 😁
@gtwillem: goed verhaal weer. Is het een moderne 6? Ga zelf zaterdag een CLA Shooting Brake proefrijden met de 7G-DCT.
@stephane8200: hey! Hallo Stephane! Ja, het betreft een splinternieuwe Mazda 6. Ik heb de lease configurator erop los gelaten en bij Mazda heb je alle opties, een goed uiterlijk en lekker wat ruimte voor een goede prijs. Ik heb een paar weken geleden in een CLA 200 Shooting Brake gereden en dat viel nogal tegen. Een redelijk goed rijdende auto voor HEEL VEEL geld. Alle opties zijn dermate duur dat een reeële leaseprijs boven mijn budget licht. Zeker omdat het een krappe C-segmenter is wens ik niet bij te betalen.

Mijn shortlist is nu:
1. Audi A4 2.0 TFSI (190pk) Nieuw model!
2. BMW 320i (gewoon een goede auto)
3. Ford Mondeo (nog even kijken welk type)
4. Lexus IS300h (valt eigenlijk al af. Niet zo mooi en rijdt wel erg comfy).
5. Mazda 6 2.0 GT-M
6. Skoda Octavia 1.8 TSI business nog wat. Saai maar goed. Goedkoop ook ;-).
7. Volkswagen Passat (ook saai, maar wel erg goed).
8. Volvo S60 T3 (of T2, T4 of zoiets. Blijf het een mooi model vinden.

En dan misschien toch een Golf GTE…

Nog een paar maanden de tijd!
@gtwillem: hoi Willem! Bij mij past de CLA 200CDI SB in het budget, maar ook een 118/120d met genoeg opties. Of een MB A/C/CLA/GLA. Of een 3-serie, A4 of inderdaad een Mazda 6. Jouw lijstje zet me ook weer aan het denken. Blijft lastig, dat kiezen ;)
@stephane8200: bij mij diesel trouwens want ik rijd 55-60.000 per jaar.
@gtwillem: Leuk! Ga je voor een nieuwe mazda 6?
@clarkson: de kans is aanwezig. De Mazda 6 is ruim, compleet en past in het budget. Ik vind het ook een fraaie auto en hij schijnt erg goed te rijden. Niet Premium, wel erg goed. En het is een lease auto. Ik kan niet alles even aanpassen zoals bij de Soeb.
@gtwillem: ach premium, het blijft een begrip zonder harde grenzen. Ik denk dat de 6 tegen echt bij de betere van zn klasse behoort. Al wil ik graag nog even het interieur controleren. Dat was bij de vorige 6 wat minder. Maar lekker voor de 6 gaan. Meer opties!
@gtwillem: Het is inderdaad een prachtige auto! Veel plezier er mee!
De Eunos Cosmo heeft iets weg van een Cadillac Seville/ Eldorado.
Heel mooi!
Vond de Cosmo op de allereerste Alfa Spider lijken tot blijkt dat de Cosmo er eerder was….
@alfablog: ja vind ik ook. Volgens mij is de Cosmo door een italiaan getekend en misschien wel door dezelfde ontwerper als de Spider.
@ab1963: nee, gewoon een Japanner met een scherp potlood: Heino Kobayashi. Mooier artikel te vinden ook op pertolicious: http://www.petrolicious.com/driven-by-design-mazda-cosmo-110s
@ralfast: voornaam is netjes onjuist gecorrigeerd door autocorrect: Heiji
@ralfast: ..en zoals verderop blijkt een scherpe blik gericht op Alfa….maar toch een mooie auto en interessante techniek.
@ab1963: off topic, leuke Spider4!
@alfablog: thx! Al 15 jaar in mijn bezit.
@ab1963: memories, met mn vriendin, huidige vrouw, naar Italie en Z Frankrijk. Had n zwarte/creme s4. Maar dat was meer dan 20 jaar geleden ;-)
@alfablog: wederzijds goed bevallen blijkbaar:)
@ab1963: ;-) wees er zuinig op en geniet er van!
@alfablog: echt niet..de spider duetto was uit 1966…. de concepten van de spider zijn bovendien al vele jaren ouder…
@hans75: even verder gegoogeld…. 1961 geneve
http://static.allaguida.it/845X0/www/allaguida/it/img/Alfa-Romeo-Giulietta-SS-Pininfarina-Spider-torino-1961.jpg
@hans75: zie je wel, dus toch een Japanse kopie :-)
opvallend veel overeenkomsten, tot aan de wieldoppen aan toe.
Wederom een superleuk artikel!
De cosmo had trouwens als eerste productie auto kleurenscherm navigatie.
Correctie: eerste auto met ingebouwde gps navigatie
@sleepyj: staat ook in de tekst ;)
@dizono: correct, echter dacht ik dat het de eerste productie auto was met kleuren navigatie. Maar dat valt blijkbaar samen. Maar complimenten om deze auto’s onder de aandacht te brengen! Wakkert de wankel liefde weer aan.
NSU schiep de Wankel motor NIET, dat deed Dr Felix Wankel.
NSU was wel de eerste die met de Sport Spider – een snoepje om te zien- de eerste wankelmotor in een productie voertuig gebruikte en Mazda was zeer snel ook van de partij.

http://www.philseed.com/images/NSU-wankel-Spider-explode.jpg
@desjonnies: Felix Wankel was inderdaad de geestelijk vader van de wankelmotor, maar hij werkte ten tijde van de ontwikkeling wel degelijk voor NSU. Daarmee ‘schiep’ NSU dus de wankelmotor. Anders zouden we nooit meer een innovatie aan een bedrijf kunnen toekennen.
Wat een plaatje!
Leuke mooie auto maar niet echt de klassieker die ik zou willen hebben

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).