Autoblog-advies: klassieke roadster voor € 20.000

Auteur: , 82 Reacties

Momenteel staat er een MG Midget uit 1966 in de garage, maar die is slecht gerestaureerd en vertoont kuren. Tijd en zin in een complete restauratie hebben ze niet, dus wordt er uitgekeken naar een vervanger en mag de Midget naar een nieuw baasje.

Peugeot 504 Cabriolet

Een vakantiehuisje in de Ardennen, met in de garage een kleine Britse roadster in de vorm van een MG Midget uit 1966. Klinkt super, maar de MG blijkt in een veel mindere staat dan gedacht. Voor de ouders van Miguel reden uit te kijken naar een vervanger, wederom dakloos. Het budget bedraagt 20.000 euro en voor dat geld willen ze liever geen MGB, Alfa-Romeo Spider, laat staan een dakloze Kever. Het mag wel iets spannender en bijzonderder. Daarvoor ben je bij ons aan het juiste adres! Brits en Italiaans hebben de voorkeur, maar we hebben ook nog een drietal leuke alternatieven gevonden.

Huidige /vorige auto's:MG Midget (1966)
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:€ 20.000
Jaarkilometrage:< 5000 km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Vervanging huidige auto ivm gebreken
Gezinssamenstelling:2 volwassenen
Voorkeursmerken /modellen:Brits en Italiaans
No-go modellen / merken:MG Midget, MGB, Alfa Romeo Spider, Kever Cabrio

Austin Healey Sprite

Austin-Healey Sprite
Een Austin-Healey lijkt de ouders van Miguel wel wat, maar die vallen buiten budget. Tenminste, de grote modellen. Er was namelijk ook nog de Sprite. De tweede generatie werd ook als -jawel- MG Midget verkocht, maar deze vrolijke Frogeye is op en top Austin-Healey.

Triumph TR6

Triumph TR6
Een afstammeling van de door Michelotti getekende TR5, maar dan met een iets minder afgerond design. Daardoor misschien wel wat stoerder in zijn voorkomen. Onder de kap een fijn klinkende 2.5 zes-in-lijn, die de Britse roadster aan heel behoorlijke prestaties helpt.

Triumph Stag

Triumph Stag
Het grote broertje van bovengenoemde TR6 en door de targa-constructie eigenlijk geen echte roadster. Trap het gaspedaal in en het geluid van Triumphs eigen V8 maakt een hoop goed. De blokken kenden overigens de nodige problemen, waardoor in veel Stags een Rover V8 uit de SD1 ligt. Dat is iets goedkoper in onderhoud, maar zal de waarde van je auto niet ten goede komen.

Renault Caravelle

Renault Floride/Caravelle
Een vaak vergeten roadster, gebouwd door de Fransen op aandringen van hun Amerikaanse dealers. in die tijd verkocht Renault namelijk de nodige Dauphines in de Verenigde Staten (die er zelfs een elektrische versie van ontwikkelden!) en daarop is deze Floride dan ook gebasseerd. Het blokje ligt naar goed Renault-gebruik achterin. Na enkele jaren werd de naam veranderd in Caravelle.

Peugeot 504 Cabriolet

Peugeot 504 Cabriolet
In 1969 presenteerde Peugeot in Genève de Coupé- en Cabriolet-variant van de 504. Net als later bij de 406, zijn de Coupé en Cabriolet stukken aansprekender dan de berline waarop ze gebaseerd zijn. In eerste instantie kwam de cabriolet met een 97 pk-sterke 2.0 viercilinder, deze kreeg later injectie en in 1974 kwam daar een 2.7 V6 bij. Deze PRV-motor werd overigens in samenwerking met Renault en Volvo ontwikkeld en levert in de 504 Cabriolet 136 pk. Strikt genomen natuurlijk geen roadster, maar een cabrio, maar maakt dat uit?

Fiat 124 Sport Spider

Fiat 124 Sport Spider
Onlangs presenteerde Fiat op basis van de MX-5 een nieuwe 124 Spider, dit is het origineel uit 1966. Onder de kap louter viercilinders, varierend van een 1.4’tje tot aan een tweeliter met turbo of supercharger aan toe. Die laatste zijn overigens zeldzaam. In 1983 stopte Fiat met de 124 Sport Spider, maar Pininfarina bouwde de roadster nog twee jaar door onder eigen naam.

Datsun Farilady

Datsun Fairlady
Nee, de MX-5 was zeker niet de eerste Japanse Roadster, Datsun was Mazda bijna dertig jaar te vroeg af. In 1960 presenteerde zijn namelijk de eerste Fairlady. Dit model zul je in onze contreien niet of nauwelijks tegenkomen, het is een zeldzame en gewilde klassieker. Welke Fairlady’s je nog wel kunt vinden, zijn de Sports 1600 en Sports 2000. Zeker de Fairlady Sports 2000’s zijn rape wagentjes, met hun 130 of zelfs 150 pk sterke tweeliter viercilinder en vijfbak.

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



82 reacties

Alfa 159 en een slijptol?
@gtwillem: dan is de rx8 geschikter.
@gtwillem: Ben weer eens te laat..
@gtwillem: hij is alweer een tijdje uit productie. Maar ook weer niet zo lang!😆😆😆
@gtwillem: Je bedoelt een (Brera) Spider?
Het stuk bij de 504 is wat onduidelijk geschreven. Ik weet wat je bedoelt, maar het leest nu net alsof er ook een cabriolet versie van de 406 was.
Misschien een Sunbeam Tiger? Met een 4.3 of 4.7 liter V8. Ik weet alleen niet of je zoiets voor €20.000 kan krijgen.
@audiisthebest: ben bang van niet. Zeker de tweede versie van die auto is tegenwoordig erg duur. Kan mij herinner iets van $90.000 dollar. De eerste versie is goedkoper, ben bang alleen alsnog niet genoeg. Dacht in goede staat minstens iets van 35-40k. Ben er geen expert op en heb dit een paar maanden geleden even op internet opgezocht. Buiten het feit van hierboven genoemd is het een erg leuke auto!!
Ik zou uit dit rijtje voor de 504 gaan, maar puur omdat ik de gezins uitvoeringen ook erg kan waarderen. Technisch is het ver voor m’n tijd, met 20k zou ik zelf een knappe SL R129 kopen. Maar die is nog niet helemaal klassiek.
Voor dat geld is er maar één verstandige keuze en dat is een Mercedes sl.

Volgens mij is er voor dat geld ook wel een schitterende citroën Mehari te vinden. Wellicht past dat wat beter bij zuid Frankrijk maar leuk is het zeker.

Hou je van een gokje is een Jaguar xj-s wel gaaf. Maar zoals gezegd is dat wel een groot risico.

Is comfort en snelheid niet belangrijk maar charme wel dan is een oude Land Rover ook altijd leuk. Zoek een mooi exemplaar met hard top en je kunt er zelf een cabrio van maken.

Zelfs een heuse 911 cabrio is te vinden voor dat geld (geen idee of je dan iets goeds koopt). Een 914 is overigens misschien wel zo leuk als je bij porsche shopt.

Voor ultiem comfort kan je ook gaan voor een Amerikaanse slee. Een oude Chevrolet impala met open dakje of een Cadillac is misschien wel een beetje log voor in de bergen.
Ik zou als eerste voor een 504 Cabrio gaan, let wel het is een cabrio, comfortabel, niet echt nerveus en geen echt scheurijzer, maar een beschaafde verschijning; ’t is dus geen ruige Triumph TR6 en diens ‘shake rattle ’n roll !
Een fijne en betrouwbare kameraad, ga voor de 2-liter vier cilinder, met injectie dat is gewoon de fijnste combinatie, die V6 Douvrin motor zuipt oneindig veel meer benzine en is geen verbetering op een 504, me is nooit van die V6 geweest, gewoon een slechte tor!

De 124 Spider, trap niet in de val van een goedkope Amerikaanse uitvoering de 124 Spider onderdelen markt is een fractie van die van de Britten en het terugbouwen naar Europees is geen sinecure met zo’n ding !

Maar waarom niet ‘the coming classic’, waarom niet een hele hele mooie een hele hele echte 306 Cabrio, ik heb echt de indruk dat dit een vergeten cabrio is, net zo bruikbaar als een 504 en ze beginnen net oud genoeg te worden, maar er zijn toch nog zat échte’ exemplaren over !
En die hardtop is echt fantastisch vaan die 306, heb je twee auto’s in een !
@desjonnies: ik snap je argumentatie om voor een 306 te gaan. Helaas heb ik zelden een saaiere Peugeot gezien dan dit ding (ja, oké. De 309. Die was eigenlijk nooit als Peugeot bedoeld).
@roppp:
smaken verschillen, maar ik zelf vind het altijd belangrijk dat zo’n ding er ook uitziet met de kap omhoog en met een hardtop.
Zo, in het geel en met deze wielen vind ik het best wel een charmante verschijning, niet zo’n dik obesitas geval !

http://automodels.net/media/peugeot/pics/peugeot-306-cabrio-7d-%5B8090%5D.jpg
@desjonnies: Ik heb ook een 306 cabriolet uit 2000, 1.6 8-klepper, donkergroen metallic met originele wieldoppen en een hardtop (in dezelfde kleur) erbij. Ik vind het (al zeg ik het zelf) een heel charmante cabriolet en hij ziet er na dik 2 ton km’s nog best fris uit. Rijdt behoorlijk comfortabel, op de heel kleine stoelen na en is best praktisch ook! Prima vierpersoons cabriolet. Echt een aanrader! Alleen qua geluidsniveau maakt dak eraf of erop bijna geen verschil.
@desjonnies: komop joh…deze gasten zoeken een bourgondische auto voor 20k! Een 306 cabrio is meer een kapperswagentje.
Owe en die Floride en Caravelle zijn eigenlijk net nix, leuke flaneer autootjes maar niet iets om serieus mee een Col te pakken en dat uit d0 emond van een Renault man, die de civiele uitvoering (de R8) van de Caravelle heeft !
BMW 2002 Bauer
Opel Kadett cabrio
Triumph Spitfire
Die Datsun is echt vet
TVR Chimaera! Lang geen 40 jaar oud, maar een heerlijke V8 en heel puur rijden. Perfect voor dit soort ‘occasional usage’!!! Schijnen ook nog best betrouwbaar zijn t.o.v. het gemiddelde betrouwbaarheidsimago van TVR.
@appelvis: TVR’s zijn over het algemeen behoorlijk hopeloos. Maar je moet gewoon de ogen open houden voor een goed exemplaar. Zeker de exemplaren met Rover V8 zijn prima te doen. Maar houdt er wel rekening mee dat een TVR door dronken apen zonder instructieboekje alles in elkaar hebben gezet. Dus waar je aan een oude 911 prima zelf kan sleutelen, wordt je helemaal gek van zo’n TVR. Maar een mooie Chimeara 450 of V8S is een goede optie.
Voor mensen die de kever niet bijzonder en spannend genoeg vonden, had Volkswagen de Karmann Ghia.

Vind ik ook in cabriolet uitvoering een mooie auto, en qua onderhoud en betrouwbaarheid zit het ook wel goed.
@escort77: Zat ik ook net te denken, karmann ghia is voor 20k goed te krijgen. Betrouwbaarder en beter in elkaar gezet, dan dat Franse en Britse spul.
Mijn tante had vroeger(20 jaar geleden) een 504 cabriolet. In de kleur muisgrijs. Was is toen erg van onder de indruk als klein mannetje. Vind het nog steeds een mooie auto om te zien!
Altijd al een Stag willen hebben. In James Bond Diamonds are Forever geel, handbak, rechts gestuurd en dan genieten van die heerlijke V8 met het dakje omlaag…
Goh, waar zou ik toch voor gaan :) Brul met de TR6 door een tunnel en daarna heerlijk over Franse D wegen naar het zuiden en je hebt je fantastische roadster gevonden. Bovendien betrouwbaar en zeer goedkoop in onderhoud. Ik heb er al meer dan 10 jaar veel plezier mee en rijd er gerust mee naar Zuid Frankrijk.
Voor 20k ga ik ervan uit dat je geen zin hebt om zelf nog flink aan het restaureren gaan. Een klassieker is altijd wel wat werk, maar je hebt klassiekers en je hebt projecten…

Eerste waar ik aan moest denken is de Chevrolet Corvette Stingray C3. Voor 20k kun je een prima exemplaar vinden. Sterker nog, er is zelfs wat keuze! Ze roesten niet en de motoren staan bekend als betrouwbaar. Misschien een beetje een ongelikte beer, maar naarmate hij ouder vind ik het telkens wat meer hebben. De C3 is niet snel (200pk ongeveer) maar het is prima cruisen op koppel. Andere US optie is een Ford Mustang Convertible van de eerste (en mooiste) serie.

In Wirdum staat voor 20k een 70’er Lotus Elan: een van de meest pure sportwagentjes aller tijden. Een Midget, B of Sprite is leuk, maar dit is een stuk serieuzer zonder dat het macho wordt. Uiteraard is de Lotus Super Seven ook een leuke optie. Voor 20k heb je een redelijk mooi S3.

De standaardkeuze voor 20k, open en klassiek is uiteraard de Mercedes-Benz SL R107. Met jullie budget kun je een zeer fraai exemplaar kopen. Kleine tip: ik zou de achtcilinders en automaten links laten liggen. Niet dat ze niet goed zijn, maar een handbak betrekt meer bij het rijden en de zescilinders zijn net even wat vinniger. Langzaam is een SL nooit. Misschien wel een saaie keuze, maar dat zijn goede keuzes vaak.

Als je wél een leuk sportwagentje wilt, maar níet een Midget, B of Spider wilt zijn er nog twee leuke opties. De Simca Aronde Cabrio en de Sunbeam Alpine. Iets zeldzamer, met name de eerste, maar in je budget wel te vinden.

Om af te sluiten twee Duitsers. Een 911 gaat je niet lukken, maar een Porsche 914 is een goede optie. Schijnt nog altijd goed te rijden en het is een leuk model. Technisch relatief eenvoudig waardoor de kosten beperkt blijven. Een kever wil je niet, logisch. Maar een Volkswagen Karmann Ghia past prima in het budget en zijn ook gemakkelijk rijdend te houden. En die koetswerkjes blijven parels.

Wat ik zelf zou doen als ik 20k kon stukslaan op een klassieke auto voor de zomer? Een Jaguar XJ-S Cabriolet 5.3 V12. De SL is de favoriet, maar ergens vind ik de XJ-S met de dag mooier worden. Ze zijn eind jaren 70 al geleverd, maar tot 1995, dus een modern exemplaar kiezen kan ook, zonder dat het ten koste gaat van die schitterend lange neus.

Succes met de keuze!!!

 

 
@gtwillem: De 914 was een hopeloos hok met de 4 cilinder, niet vooruit te krijgen.De 6 cilinder (916) was een stuk beter in galop te brengen. In lang vervlogen tijden heb ik er een paar (3) gehad. Die krengen waren met roestplaten opgebouwd, het model ansich is prachtig maar je moet wel behendig zijn met een slijptol en een laskar om hem door de APK heen te krijgen.
@ocda:
ik vond ze nooit fijn rijden, de Matra 530 (wie kent hem nog) was veel meer ballerina dan zo’n stugge 914!
@desjonnies: De Matra 530 even opgezocht was uit mijn geheugen verdwenen, als klein jongetje was ik wel hopeloos verliefd op de Matra Murena die hier in t dorp stond dat dan weer wel.
@gtwillem: Ja Lotus Elan is een goeie. Staat niet voor niets bij Gordon Murray in de garage. Hij vindt het zelf de best sturende auto ooit.
@gtwillem: Heb je een link naar die Elan? Voor 20K een redelijke Elan convertible is namelijk echt een werelddeal.
@Dizono: Maar natuurlijk,

http://ww3.autoscout24.nl/classified/271396195?asrc=st|as

Het is niet een concourstaat uitvoering, en ook niet de meest gewilde. En het stuur rechts. Maar toch echt een Lotus Elan!
@gtwillem: helaas wel een 2+2, zou ik toch liever voor een TR6 gaan..
@gtwillem:

Dat is de GROTE de SII, die heb ik ooit gehad, eerste klas rampenbak (ik had gene geld voor onderhoud) maar wel een Golf GTI 1 killer !
@gtwillem: ik heb op marktplaats toch echt een aantal 911’s voorbij zien komen net onder de 20k.

Daarbij zou ik bij de sl juist wel voor een lekkere V8 gaan. Zuipen doen ze allemaal, echt snel wil je toch niet in zo’n auto dus je gaat toch voornamelijk cruisen. Daarbij klinkt het net ff wat fijner.
@lekbak: 911 onder 20k? Een gare 996 wellicht of een Project met hoofdletter P maar verder niet!
@lekbak: Een klassieke 911 (pre 964) is in redelijke staat niet te vinden. 35-40 voor een gebruikte targa met klein werk. Vergeet niet dat het dak open moest kunnen ;-).
@gtwillem: ik wilde eigenlijk hier een zootje linkjes neer plempen maar toen ik de foto’s bekeek zag ik daar toch maar vanaf. Wellicht is ff langs de advertenties scrollen niet helemaal de manier om goede auto’s te vinden ;-).
@gtwillem: wat, geen yolo keuze?
@kicknl: Het gaat om een klassieker van 20k, dat zijn altijd Yolo keuzes ;-).
Wat te denken van een klassieke corvette convertible? Leuke 2-zits, gaaf geluid en met een hamer te onderhouden!
Doe mij maar de 504!!
Lancia Fulvia Montecarlo.
Voor het echte bochtenwerk in de Ardennen :

Staat een mooie bij :
http://www.martinwillems.nl/
Die 405 is de enige die me nog een beetje aanstaat, maar ik zou doorzoeken of doorsparen.
Peugeot 504, Triumph TR6, Mercedes Sl of een Porsche 914 lijken mij goede keuzes.
Vooral de 914 kan ook nog eens uitdraaien in een leuke investering…

Lastige keuzes, zou willen dat ik hetzelfde “probleem” had.
Ow en voor de 504’s is er maar eentje : Kurt Obie DE specialist en Karel Verhoeven uit het Brabantse Haaren, niet de goeiekoopste maar heeft wel vaak het mooiste staan!
Echt hee erg veel verstand op technisch gebied heb ik niet van auto’s uit deze jaartallen, dus ik ben een beetje gaan kijken naar hetgeen wat ik erg mooi vind en wat er op de foto’s goed uitziet. En wat ik tegen kwam kan je gerust prachtig vinden.

Het allereerste wat ik tegenkwam is boven het budget, maar kon ik je echt niet onthouden. Deze Jaguar XJ-S Paul Banham. Met zijn €24.500 is ie boven het budget, maar oh wat is ie mooi! Plus dat ie aangeboden wordt door The Gallery waardoor je weet dat je iets moois en betrouwbaars koopt. Hierbij de link: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=269364908

Ook deze FIAT is boven het budget, maar oh wat is ie prachtig. http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=282018674

En dan binnen het budget. Wat te denken van een dikke Impala. De ultieme cruiser met een ronkende V8 op de achtergrond. Ik vind het prachtig.
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=283221716

Voor de rest laat ik dit graag over aan mijn mede-reaguurders. Zij kunnen je vast voorzien van een mooi advies. Onze grootste autokenner en de altijd gewaardeerde @gtwillem heeft je zo te zien al mooie tips kunnen geven. Succes met de zoektocht!
@viezefreddyw: Dit is wel heel jammer hoor, zo lang moeten wachten op goedkeuring. Terwijl de auteur wel tojd heeft om te reageren. Gelukkig is mijn advies dit keer niet heel relevant, maar toch.
Gewelig, die kikkerogen, en er is behoorlijk aanbod van.

Ik kom snel gezocht tot het volgende lijstje:

Supergeeil ding:
Alfa Romeo Spider 1750 Spider Veloce Coda Tronca
€ 16.250,- 76.200 km 07/1970 87 kW (118 PK)
(bij de Alfa Spiders valt nog aardig te kiezen)

Exclusief Brits (god save the queen):
Sunbeam Alpine Serie V
€ 19.000,- 9.000 km 04/1967 72 kW (98 PK)

Milieubewuste vroljke keuze:
Volkswagen Karmann Ghia cabriolet
€ 19.950,- 80.681 km 01/1969 32 kW (44 PK)

YOLO/NSFW: Alfa Romeo Spider Moss Monaco
€ 16.500,- 35.153 km 05/1967 110 kW (150 PK)
Mijn keuze; Fiat barchetta. Klassieke looks, moderne techniek en betrouwbaar. Paar kleine aandachtspuntjes, maar zeker als je een van de laatste jaren pakt, kun je er nog lang van genieten voor niet al te gek geld.
Old skool Lotus Super Seven?
Het advies van ome OCDA, check de link http://www.autotrader.nl/klassieker/citroen-sm/1971/amsterdam/6mc3j/citroen-sm/?zoekopdracht=citroen%7Cbouwjaar-tot-1980%7Cprijs-tot-20000
@ocda:
Mwah, je moet wel een duidelijke Citrofiele afwijking hebben, ding is rete duur qua onderhoud en een exemplaar waarbij de Maserati motor geen aanpassing heeft gekregen aan de nokkenas kettingen kun je beter laten staan. (heb ik ooit ergens gelezen)
Als het rijdt is het een geweldenaar, in het begin haat je zo’n SM, dood rempedaal en de DiRaVi stuurbekrachtiging is dood en dood eng !
@desjonnies: Heb een paar keer meegereden in een SM van mijn oom als klein ventje, t heeft gewoon wat zo’n apparaat, blijft je bij omdat het destijds al een bijzondere auto was. Dus ja als klassieker voor erbij waarom niet, sterker nog ik zou willen dat ik het mij kon veroorloven om die SM aan te schaffen. Ik citrofiel nee dat niet wel altijd een bepaalde zwak gehad voor het merk. Een verplicht jaartje moeten rijden in een C4 met alles er op en er aan waarvan het ding ongeveer 5 maanden in de garage heeft gestaan met alle mankementen. Desondanks kijk ik nog steeds naar zo’n prachtige C6 om die eens aan te schaffen als dagelijks vervoer.
@desjonnies: afwijking als in SadoMachistisch inderdaad…
@ocda: Geen cabrio en dit is te goedkoop voor een goede SM, dus zul je er op leeglopen…
De grote makke van de Sunbeam Alpine is het gebrek aan onderdelen.
Deze wagen heeft nooit echt potten kunnen breken, al heb ik ooit heel, heel veel lol gehad met een 1965 (toen al een oud lijk) Alpine in het wit.
De makke van de Sunbeam is snelheid, of liever het gebrek eraan, tegenover de MGB en deTR4, de Sunbeam was een stuk zwarder dan de andere Britten, verder heeft de Sunbeam een wormwiel stuurinrichting en die van de mijne had de nodige speling toen.
Die TR6 is echt heerlijk
Wat een goddelijk rijtje auto’s, maar een kleine waarschuwing. De Midget en Sprite zijn echt te klein voor Nederlanders met modern postuur. Bij een Mini specialist laatst in een Midget gezeten en mijn God wat een benauwd klein hok. Je benen zitten geheel klem, het hoofd tegen de kap en het stuur priemt in je borstkas. En ja de stoel stond helemaal naar achteren.
Nee dan de TR6 of de Datsun Fairlady. Beide inmiddels onbetaalbaar, maar wat een geluid maken die auto’s. VWB oliegebruik is een TR overigens niet aan te bevelen. Jaren geleden een keertje met de TR club wezen toeren en die konden de parkeerplaats aardig blauw zetten.
@kwatkam: tja, maar als ze al een Midget hebben en dat past… ;). Zowel de Datsun als de Triumph zijn in nette conditie te vinden binnen het budget.
Even voor de duidelijkheid een roadster is veelal een tweezitter met de motor voorin. Met de motor achterin heet het een spyder en alles met 4 zitplaatsen een cabriolet.
@potjak: en de Aventador Roadster dan?

Naar mijn idee is het een cabrio als het een dakloze versie van een regulier model is en een roadster als de auto ontworpen is puur en alleen als dakloos sportwagen. Eventuele coupe-versies dan weer daargelaten. Spyder of Spider is vooral een Italiaanse naam voor roadster volgens mij.
@Dizono: je hebt gelijk, ik zei ook veelal want een Alfa spyder heeft de motor bijvoorbeeld voorin zitten. Ik zag in de reacties een 306 voorbij komen en dacht er wordt hier toch echt om een roadster gevraagd en niet om een cabrio. Vandaar mijn reactie.
Ik wou zeggen Daimler SP250. Met de 2.5 HEMI V8. Heerlijk blok en de reden dat de Engelse politie ze aanschafte. Om de rock & rollers op hun motors bij te houden.
http://www.curbsideclassic.com/wp-content/comment-image/314506.jpg

Maar die krengen zijn wel ietsje duurder dan 20.000 euro en denk niet dat je ze in Nederland tegen gaat komen…

Daarom: Triumph Spitfire. Eén van de meest sierlijke en stoere roadster ooit.
@Rob:

Een Spitje 1500 van de laatste lichting is wel een karretje waarvan bouten en moeren
geen ene pepernoot kosten en de Spit zelf ook niet.
Een vriend Triumph TR die-hard een very-very die-hard heeft een Neerlands exemplaar met origineel 20000 kilometer gekocht!

Die is gelijk uit elkaar gehaald en hij heeft de motor op zijn manier laten doen : nieuwe gesmede zuigers, kop revisie met andere kleppen, zwaardere krukaslagers en het geheel laten balanceren met een licht vliegwiel.
Ding rijdt als de brandweer en is zeer betrouwbaar geworden
Fiat X1/9
Porsche 914
Lotus Elan
Jensen Healey
Burton

YOLO-advies: http://www.autotrader.nl/auto/maserati-biturbo/1986/dordrecht/6nzk8/maserati-biturbo-25-v6-spyder/
Ik kan me wel vinden in het AB-lijstje, maar ik zou toch die obvious roadsters (Triumph Spitfire, Alfa Spider) niet te snel van het lijstje halen. Het mocht immers Brits of Italiaans wezen en dan heb je voor 20k genoeg keus en veel rijplezier, onderdelen genoeg etc.
Ik hou ook van de Lotus Elan (bijna niet te krijgen voor dat budget), of die mooie Fiat X1/9 van @potver7, maar dan wel die eerste serie 1300’s met de mooie kleine bumpertjes. Vind daar nog maar eens een knap exemplaar van. Dan toch maar een mooie Coda Tronca-Spider van Alfa Romeo, goed voor kilo’s fun op bochtige binnenweggetjes.
Na het lezen van het artikelen ben ik eens wat gaan rondneuzen wat ik zelf zou willen voor dat geld. Vervolgens lees ik de reacties en zie veel overlap.
De 504 vind ik uit het geopteerde lijst veruit de meest fraaie. Erg elegant.
Zelf dacht ik ook nog aan een Volvo P1800 cabrio, Kharmann Ghia of een SL.
Al zou zelf ook nog wel eens willen kijken voor een Rolls of Porsche Boxster S, niet zo klassiek maar wel bijzonder op hun manier.
R107?
Mooi lijstje Boys!! Ik zou zelf maar moeilijk kunnen kiezen.
Top 3 uit jullie lijst:
1. Peug 504 cabrio, tijdloze schoonheid!
2. Triumph TR6! Een van mijn mooiste automomenten ooit was met oa een TR6. Rijden rond Lake Michigan met een Big Healy en een TR6, geweldige ervaring. Vooral omdat de eigenaar van de auto’s nogal van doorrijden houdt!!
3. De Stag, vind ik echt toffe wagens. Advies is altijd om er een te nemen met een Rover V8 swap maar mij lijkt de 3.0l van Triumph veel gaver! Koelsysteem schijnt een slecht punt te zijn dus dat ff aanpakken en gas dr op. Geweldige sound komt er uit.
Ik vind dit echt een hele slechte episode van deze rubriek. Voor 20.000k kan je echt veul mooiere klassieker cabrio’s kopen.
@dnadave: Kom maar op met de alternatieven, ben serieus benieuwd! Voor 20k is het nog best lastig een goed exemplaar te vinden. Als je het budget oprekt naar 30-35k komt er ineens een enorme hoeveelheid aan keuzes bij, maar ik denk dat dit de opties wel een beetje zijn. Maar als ik het mis heb hoor ik het graag :-D
@gtwillem: een volkswagen karmann ghia , lancia aurelia (goed zoeken, kan wel) , vroege alfa romeo spider , alfa romeo GT (goed zoeken, kan) , citroen mehari , jaguar xjs cabrio (youngtimer) , 356 speedster replica ;) , ford mustang , mercedes benz SL, of gewoon een hele mooie 2CV ;)
@dnadave: Een Lancia Aurelia voor 20k? Linkje graag want dan koop ik hem direct.
Ik heb wat ervaring met een Jaguar XJ-S V12 cabrio en dat vind ik toch wel een heel erg fijne auto. Echt een ervaring om met zo’n fluisterstille en zijdezachte V12 voort te glijden. Voor €20.000 koop je een echte goede wat zeker geen gok hoeft te zijn. Met goed onderhoud gaan ze heel erg lang mee en de stijl en comfort zijn geweldig.

Als je van iets bruters houdt, is de TR6 mijn favoriet.
Hmm… Klassiekers en Europees… K kan zelf geen aanbevelingen doen in die richting.

Mijn duiten in het zak zijn zoals altijd Amerikaans/Japans:

Mustang/Corvette kan makkelijk. Of anders een Coupe de Ville/Eldorado cabrio. Miss zelfs een Imperial cabrio?

Of misschien zou iets als een Honda S600 ofzo kunnen?
Vooral die peugeot vind ik erg mooi. Maar ik zou zelf eerder voor een e30 gaan denk ik. Het liefst een 318i M10 gewoon omdat die dingen heerlijk lopen en niet stuk gaan. Anders een 6 cilinder. De m40 zou ik omheen lopen
Jensen Interceptor

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).