Lezersvraag: wat was je eerste auto en zou je die opnieuw kiezen?

Auteur: , 277 Reacties

Kletsen over je eerste auto. Niks leukers dan dat. Maar was die jeugdliefde achteraf gezien wel de juiste keuze?

Mooie Clio

Zoals iedereen natuurlijk weet hebben wij sinds een tijdje de Autoblog Vraagbaak. En daar komen soms best leuke vragen aan bod, zoals DEZE van @dimglor. Die wilde weten (de titel van dit topic verraadt het al een beetje) in welke auto jij als eerste je kilometers reed, maar ook of je diezelfde wagen nog een keer zou kiezen als je het allemaal over mocht doen.

Ikzelf zou het absoluut, 100% helemaal hetzelfde doen. Mijn eerste auto, in 1995 was dat, was niks minder dan een zwarte Renault Clio 16V, gebouwd in 1993. Door mijn hele jonge, puberige leven te werken en goed te sparen kon ik die kopen. Stel je voor, 18 jaar, nog kletsnat achter de oren, in de eindexamenklas VWO en dan met je dikke vette Clio naar school. En zo fantastisch als dat klonk, was het ook. Ik heb tot 1998 met mijn mooie Clio gereden, meer dan 100.000 kilometer op de teller gezet tot het noodlot toesloeg; hij werd in elkaar gereden terwijl hij langs de kant van de weg stond. Een Fiat Tempra zette zijn lilleke Italiaanse snuit in de welgevormde bips van mijn lieve Clio. De schade was zo groot dat ik besloot het verzekeringsgeld te incasseren en het wrak over te doen aan iemand met verstand van schadeherstel. Achteraf had ik dat nooit moeten doen, want een Golf cabrio, een Eend, een Mini Cooper 1.3i, een BMW 330D, een Saab, een XJ-S, alles daarna viel in het niet bij dit juweel. Alleen mijn BMW 130i kwam in de buurt van de lol die de Clio bood.

Maar goed, ik draaf door.

Concluderend, ik had achteraf exact hetzelfde gedaan. Al had ik door die auto geen cent over om naar de kroeg te gaan, kleding te kopen of zelfs maar fatsoenlijk te eten, het was het me allemaal waard.

We zijn heel benieuwd naar jullie verhalen!

Foto: De Clio 16V van Autobloglezer @bruinbeer



277 reacties

Een Honda Prelude uit 86. Zou hem deze keer wel in ere houden en er meer geld in steken!
@live4life: mijn eerste auto was een Polo van 96 ingevoerd van uit de US of A. Ik had bijna alle opties wat je kon bedenken, zoals dakraam, elektrische ramen voor, stuurbekrachtiging en stoelverwarmijg wat wel heel uniek is voor een Polo, alleen tja de kleur of het echt mannelijk is weet ik niet, maar dat heb ik weer gecompenseerd met mijn achterbank ^_^…
V70 Classic die m’n ouders jaren hebben gereden. Hoef ik niet opnieuw te kopen, want deze zal nooit de familie verlaten, ook al is ie niet eens nodig <3
Lancia delta HF-turbo uit 1990 (geen integrale. De 1600) als half bouwpakket, echt feest! Zou hem zo weer kopen. Sterker nog. Ik ben weer op zoek naar een witte (wel met integrale koplampen!!!)
@hfdude: wow baas!
Als 18-jarige in 2002 een VW Bora 1.6 16v gekocht. Huidige auto is een 2011 VW Jetta 1.6 TDI. Tussen deze 2 veel andere auto’s en 2 wielers gehad.
@sollie1984: produit de véreux
Volvo 480 Turbo. Geweldige 1e auto helemaal na het chippen. Ja ik zou hem zo weer opnieuw nemen. Zweedse betrouwbaarheid. Kostte niet veel in vaste lasten voor deze pocket rocket!
@480turbo: Hele toffe bak! Altijd een zwak voor gehad
@480turbo: mijn eerste auto was ook een 480 turbo. Eentje uit 1989, Rood met leren bekleding. Gouden herinneringen maar van Zweedse betrouwbaarheid was helaas weinig sprake. Ik heb hem dan ook weg moeten doen omdat ie echt te duur was om te onderhouden. Ik zou het wel precies weer zo doen!
@tatog: De Volvo 480 werd dan ook in Nederland gebouwd en in 1989 zelfs door mij als vakantiebaantje. Ik heb me jarenlang afgevraagd hoe de Nederlandse Volvo’s aan zo’n goed imago kwamen want de fabriek was een zootje.
Maar het verdiende prima als vakantiebaantje en ik mocht elke dag om 6 uur naar Born in mijn eerste autootje, een Subaru L 1300 uit 1982.
@480turbo: mijn eerste was ook een 480. Een witte ES. zo veel spijt van gehad dat ik die weg heb gedaan. Niets heeft volgens mij zoveel stijl en uitstraling als dat ding
Een Eagle Talon GSi. 2.0 16V die bijna VTEC achtige toerentallen draaide. Klapkoplampen en electrische gordels. Pretty damn cool als je net 18 bent. Ik zou hem zeker weer nemen. Toch, van alle auto’s die ik heb gehad mis ik m’n Jeep Cherokee het meest. Als ik er 1 terug mocht, dan zou het die zijn.
Golf 2 en een ja. Ik zou hem opnieuw kiezen. Gewoon een goede eerste auto toen. 1.8 was het ook nog.
@rolov: dat was 19 jaar geleden trouwens .
@rolov: Ik had ook een Golf 2. Maar het was een 1.3 CL met automaat met wel 3 hele versnellingen. Letterlijk van een oud dametje geweest. Zou ik hem weer kopen? Nee, maar heb er zeker geen spijt van gehad. Genoten!
Een Volvo 850 T5 2.5, en nee, ik zou hen zeker niet opnieuw kiezen. Na 2 weken door Europa toeren ontplofte de turbo op de Autobahn, wat enigszins mijn eigen schuld was (te graag de max snelheid willen ontdekken). Het was een auto vol karakter met lekker veel pk, maar met bijna 4 ton op de teller en meerdere problemen (versnelling, accu, startmotor), geen goede keuze als eerste auto. Het liefst had ik een oude mini cooper gekocht als eerste auto, die staat nog steeds hoog op mijn lijstje trouwens…
@kuifje: je moet die oude volvo’s ook niet met turbo kopen…
@uselessguy: onzin, ze bieden veel waar voor je geld. Het onderhoud aan een turbo 850 is wel prijzig, maar daar krijg je ook enorm veel voor terug. Als je een 850 koopt, dan zou dan juist een turbo moeten zijn is mijn ervaring. Mits je het onderhoud kunt betalen, uiteraard.
@kuifje: als je het volle vermogen niet kunt benutten heb je ook niks aan een t5. Te begrijpen dus
@melkkoe: oh ik heb het volle vermogen gebruikt hoor, een race op een Franse tolweg, kustwegen in zuid Frankrijk, een schitterende bergweg in Oostenrijk en op de Autobahn ook een hoop lol gehad. Helaas heeft hij de nurburgring niet meer gehaald :(
@kuifje: Een 850 2.5 T5 bestaat niet. Je hebt óf een 2.5T gehad óf een 2.0/2.3 T5.

OT: Een V70 Classic 2.5T waarvan het blok na een maand in de poeier lag. Scheurtje in het onderblok, zat er al sinds aankoop in. Daarna m’n eerste eigen auto die het langer dan een maand uit hield, een 854 T-5R. Was (en is nog steeds) ook al zo’n bodemloze geldput. Hierna nooit van m’n leven meer een Volvo. Als ik voor premium betaal, wil ook premium rijden.
@silverarrow: ohja je hebt gelijk, het was een 2.0 T5. Geëindigd op een autokerkhof in duitsland ?
@kuifje: 850 T-5 2.5 bestaat niet. Het was óf een T-5 (2.0 of 2.3) óf een 2.5T.

Hoe dan ook, gedurft als eerste auto.
@kuifje: “Stage 0” was al geregeld? Dit soort dingen gebeuren alleen als er achterstallig onderhoud is… Wat helaas vaak het geval is bij de 850.
Volvo 850. Nog steeds in bezit en dat blijft ook nog wel even zo!!
@volvo850forlife: wie had dat gedacht
@janmetdelangeachternaam: hij geeft aan “blijft nog even zo” …………. da’s niet echt vertrouwenwekkend dat “even”
@SpiderIV: Als je de klemtoon op ‘even’ legt, dan wel, anders niet
Als 18 jarige kocht ik mijn Classic mini Cooper (12-1996, de eerste mpi)

En ik heb hem nog. Staat bij me in het hok. Nee die gaat nooit weer weg.
Renault Clio RS (Clio 2 phase 1). Ik doe hem nooit meer weg!
@clioracing: Geniale gooi en smijt auto inderdaad.
Als 17 jarige (ja ik kon niet meer wachten) een MX5 NA daar een tijdje in rond gereden, maar ik mis achterwielaandrijving zo erg dat er binnenkort een 350Z komt.
@nopetrolnofun: de miata staat ook op mijn lijstje om als eerste auto aan te schaffen! Alleen heb ik daar het geld niet voor en zijn ze hier in nederland vaak zo rot als maar kan, dus dan moet ik direct doorsparen voor een las-apparaat
@raceface: ze zijn wel te vinden, maar geduld is een schone zaak. Die van mij was wel nog helemaal roestvrij. Ik wil graag een blauwe 350Z, maar die zijn ook op dit moment niet te koop ?
Natuurlijk zou ik hetzelfde doen. Want G40. Want paars metallic.
Een Mazda 323f zónder klapkoplampen, turqoise kleurtje, mooie auto op zich.

Alleen ik kon er toch niet erg goed in zitten, zat klem met mijn hoofd tegen de omlijsting van het schuifdak.
Daarna snel ingeruild tegen een Xantia, kort daarna een ZX en toen mijn eerste auto v/d zaak.
Een Toyota Starlet uit het jaar 0. Voor 500 gulden van mijn buurman overgenomen. 2 jaar lang lol in gehad deukje meer of minder maakte niks uit.

Zou het nu niet meer doen maar voor die tijd was dat de beste keuze.
Is een vraag waar ik het onlangs met een andere autoliefhebber over had, daarom dacht ik dat het misschien interessant was om deze eens hierop te plaatsen ;-)
Mijn antwoord is al gegeven bij de originele vraag natuurlijk ;-)
Zal de Bmw nog eens van stal moeten halen, staat alweer iets te lang stil :-/
@dimglor: Goede vraag, dank je daarvoor! Ik wilde hem graag met het grote publiek delen! Niks zo leuk om over je eerste auto te mijmeren…
@nicolasr:
Inderdaad! Doe ik nu al en rij nog maar 7 jaar rond…
Kan me de leuke discussies in 20 jaar al voorstellen :-)
Een BMW 118i uit 2007. Geweldige wagen, nooit problemen mee gehad. Mocht ik de tijd terug kunnen draaien, dan had ik het gedaan!
Bmw e30 316…
Met de juiste upgrades nog steeds één van de best rijdende auto’s, zo’n e30.
@senne: heb ik ook gehad een coupe, ik vindt het nog steeds jammer dat ik m weg gedaan heb…
Smart Roadster Coupé, en Ja!
1.9 TDI Golf IV met 100 PK. Wat heb ik daar goede herinneringen aan.. Tot ik op de Autobahn mijn turbo opblies.
@misterdrogba: en ja ik zou hem opnieuw kopen moest ik een proper exemplaar tegenkomen. 1100 km op 1 tank, heerlijk was dat.
Mijn huidige en eerste auto: Peugeot 205 1.4 uit ’98 (en in tegenstelling tot veel anderen is hij ook echt van mij). Heb hem nu iets over een half jaar en er al meer dan 10k km gereden (wel duur voor een arme student :'( ). Ik moet zeggen, snel en betrouwbaar genoeg, ook nog eens erg comfortabel en stuurt daarbij lekker.

Mijn eerste kilomters trouwens in een Renault Capture 1.5 Dci gereden. Niet echt een auto die ik zou aanraden als eerste auto, maar die 205 zeker wel.
Dhajhatsoeh sjaraade 1.0 automaat. Gekocht voor 300€. Lekkages bij 2 ramen, roest rondom en trok nog geen vette worst van een schuin dak af. maar wat een auto!!!! 3 jaar lang altijd rijden. Zomer, winter met of zonder olie het maakte gewoon niet uit. Hell yeah dat ik die terug zou willen!
Kadett gsi…. zonder twijfel
@tragepater: dat was mijn 2de auto de 2.0 16v had ik
Ford escort uit 1996 en nu ford focus 2012 heb al verschillende fords gehad zijn fijne auto’s vind ik. Dus ja zou hem zo weer aanschaffen mijn Ford Escort
Mijn eerste auto was een BMW 320i (E30) en die had ik nooit moeten verkopen. Was de auto vd ouders van een vriend, nog helemaal origineel en een heerlijk handgeschakeld voertuig.
Als 18 jarige een BMW 6 serie e24 gehad. Goed sturende en snelle auto, zou zo het zelfde doen.
Alfa Romeo Alfasud 1.5 ti uit 1984 in licht groen metallic. Roestte “een beetje” maar verder een heerlijke kart.
VW Golf IV 1.9 TDI 110pk. Zou hem altijd opnieuw kopen! Gekocht voor 7000€ en na 2 jaar en 50.000km verkocht voor 6250€. In de bebouwde kom bij de vlotste en een belachelijk verbruik van 5 l/100km.
Mijn eerste auto was een smurfblauwe Seat Ibiza 1.4 uit 1996. De koppeling was zo zwaar dat een fitnessoefening er niks bij leek, het aftermarket zonnedak was niet 100% waterdicht waardoor je bij een zware regenbui nog wel eens een druppel voelde, en het ding had ook geen stuurbekrachtiging. Tot overmaat van ramp gaven zowel de versnellingsbak als de koppeling ook vrij snel de geest. En achteraf gezien is het mijn eigen schuld. Ik wilde per sé zonder hulp op autojacht gaan, terwijl ik gewoon even advies had moeten inwinnen bij iemand die wel wat meer technische kennis heeft. Het autootje kostte ook maar een paar honderd euro en was van een particulier gekocht, dus garantie was sowieso al niet van toepassing.

Goed, het was dus niet bepaald een goede aankoop. Maar hij heeft me toch maar mooi een paar maanden van A naar B gebracht. Plus, de dingen die ik met vrienden en vriendinnen in/met die auto heb meegemaakt zou ik voor geen goud willen missen. Ik was de eerste binnen onze groep met een rijbewijs/auto, dus er ging ineens een hele wereld voor ons groepje open.
Mijn eerste auto was een Daewoo Nubira uit ’98. Wat een lelijk ding. Zag er niet uit man. De kleur was blauw, maar ik kon hem nooit zo laten shinen als hij deed nadat hij van de band rolde. De wieldoppen waren van grijs naar zwart gegaan door het vuil, kreeg ik er niet van af. Interieur was heel erg lelijk. Maar ik had wel zonwering achter. En vier elektrische ramen. En een radio met USB-ingang. Maar tsjonge, mijn eerste auto. Hij stond al 3 weken voor de deur voordat ik mocht afrijden. Uiteindelijk mijn rijbewijs gehaald, gelijk aangevraagd en de volgende dag mocht ik rijden. Man, was werelds. Duizenden kilometers mee gereden. Met m’n maten overal naartoe, was de eerste met rijbewijs en eigen auto. Een wereld ging voor ons open. Heel veel gereden maar vaak nergens naar toe.

Zou ik hem weer nemen? Absoluut! Het ding deed het altijd. Had ruimte voor 5 man plus een joekel van een kofferbak. Wat wil je nog meer?
@viezefreddyw: na je post deze zomer kan ik jouw eerste auto verhaal waarderen +1 voor de nostalgie.
@oetelaar: Dank je wel! Wat dat betreft zit er wel een stijgende lijn in denk ik.
Een ’98 Subaru Legacy 2.5 GT Limited. Ik zou hem zo weer kopen, maar hij is helaas nooit in Nederland geleverd. Wat een fantastische wagen! Afgezien van wat puntjes roest echt een topding. Kon er in de VS alles mee: 165pk, goed geluid, permanente AWD, genoeg bodemspeling, sneeuw, bergen, offroad, niks te gek. Dat alles met een tikkie overdreven vormgeving (spoiler, luchtinlaat op motorkap), toegepast op een verder oersaai Japans vormsel, geweldig. En nog ruim ook :)
BMW M3 Evo2 e30. Zou hem zo weer kiezen. Sterker nog: ik heb hem nog steeds na 17 jaar.
@sportevo: op zich geen verkeerde keus
Golf 3 1.8 1996. daarna golf 3 gti 16 v 96 .
Ik rij nu een golf 3 vr6 syncro 96 dus …… JA! it really neva stopt.
E39 530i High Executive, en die zou ik absoluut overnieuw kiezen!
@racerx: ik was 22 overigens, nu 7 jaar terug. Heb inmiddels een E86 Z4 Coupé, welke binnenkort het veld gaat ruimen voor vermoedelijk weer een 5 (of 6).
Een Alfa Romeo 147 2.0 TS Selespeed uit 2005, heb ‘m nu 4 jaar. En nee, zou ‘m niet opnieuw kiezen. Nog steeds spijt dat ik niet iets een beetje specialer zoals een 75 of anders een GTV of Spider heb genomen. Of een jaartje had doorgespaart voor een GTA. Verder een hele fijne auto hoor, maar net iets te duur in onderhoud en gebruik in verhouding tot wat je er voor terug krijgt qua speciaalheid en lol.
@trustmeiamanengineer: Precies de reden waarom ik mijn 147 heb ingeruild voor een Clio RS. De Alfa is prachtig, zeker in zwart met rood leer, maar de Clio biedt veel meer fun en kost niet zo veel meer.
Een Fiat seicento sporing. Knal geel. Vanaf de maan te zien. Lach maar… Maar potverdikkeme wat heb ik een lol gehad. Zonder spijt! Je moet ergens in leren rijden toch! Een jaar later verkocht binnen 3 dagen voor m’n aankoopprijs destijds. Zelfde middag nog een Toyota Mr2 gekocht.
Een rode Mercedes W123 200 benzine. Gekocht in duitsland met 143.000 eerlijke kilometers toen ik 18 jaar was. De weinige opties waren: rechter buitenspiegel, luidsprekers achterin en lichtmetalen velgen. Auto heeft me nog nooit laten staan.

Ik heb hem nog steeds, hij wacht momenteel op restauratie. Volgend jaar hoop ik eraan te kunnen beginnen. Samen met mijn vriendin want het is ook een beetje haar eerste auto. Deze zal dan ook nooit verkocht worden.
Een verlaagde, luidruchtige, verpauperde Audi A3 1.8 uit 1996.
Een originele mag wel terugkeren, deze niet.
Aston Martin Vanquish volante….
Oh sorry ik zat lekker te dagdromen
Nu 2 jaar in het bezit van een mx5 na heerlijke auto, wil hem voorlopig niet kwijt. Dus ja ik zou hem zo opnieuw gekocht hebben
Me corsa A. compleet gestript en overgespoten in knal oranje. Inclusief dashboard. 2 keer 01 op zijkant en een confederation vlag op het dak gespoten, 5 tonige luchthoorn en uiteraad een naampie op het dak. General lee! Zal hem nooit vergeten :(
Een ’98 Rover 200. Gekocht toen ik 18 was, mensen dachten dat ie van m’n (groot)ouders was. Niet vreemd. Heb er bijna vier jaar mee gereden tot het kreng er midden op de Autobahn mee stopte. Daarna een andere 200 gekocht, die onder me vandaan roestte. Zou nu niet snel weer voor zo’n Rover kiezen.

Waar ik wel spijt van heb is het verkopen van m’n 306 S16. Ding kostte me een fortuin in gebruik maar die had ik nooit weg moeten doen.
Mijn huidige auto. Net 1 jaar oud. Een Seat Ibiza FR

Zou ik hem weer kiezen? Neen, veeeeel te stug afgeveerd met hele dunne sportieve bandjes(het stuurt wel lekker, dat wel), dus oncomfortabel. En het navigatie/bluetoothsysteem is crap. Voor de rest niks te klagen overigens.
Een Giulia Super Nouva, ivoorkleurig (wel steeds bruiner…). Reed, inderdaad, Super. Zou er best nog eentje willen, maar kan geen afscheid nemen van mijn Spider IV die ik ook al weer 17 jaar heb…en geen ruimte/tijd/geld voor er bij.
@ab1963: ook absoluut leuk die Spider!!!
Mijn eerste auto was een A corsa 1.4 uit 1994, wat een fijn autootje was dat. Niet snel, lekker licht.
En stapte er zonder schrammetje uit toen ie met 120 in de vangrail vloog op de A12.
Maar zou hem nu toch niet meer kopen denk ik, was wel heel spartaans;-)
Opel kadett e 4bak met handchoke uit 1987 1.3 16v en ik zou het weer doen veel lol mee gehad met die oude trapbak
Mooie herinerringen aan mijn eerste. Hij was felblauw met rode kuipstoelen. Je kon echt trappen met dat ding. Elke dag met mijn meisje achterop aan de handrem trekken. En niet te vergeten de rode vijfspaaks wielen. Weet het merk niet meer goed, volgens mij van BERG?
Ja 100%
Een Clio uit 2002 1.216v
Vandaag even een check laten doen voor de winter en behalve een half litertje olie geen enkel aandachtspunt. En dat met 185000 km. Goedkoop, zuinig en vrij vlot rijden. En ik persoonlijk vind het er nog best goed uit zien.
Al moet ik zeggen dat de beetle 2.0 van mn vriendin ook wel heel leuk reed, maar die reed 1op 9 en zoop olie dus die is tot haar (en mijn) grote spijt ingeruild voor een aygo
2x achter elkaar een V70 classic 2.5 TDI op de zaak. Maar mijn eerste eigen auto was een Volvo 850 2.3 t-5 sedan. Bijna 300pk en een ongelooflijke top van 265km/u. Als ik ooit rijk wordt, dan mag er een origineel exemplaar terug komen, maar zolang ik dat niet ben mag die benzineverslinder bij een andere liefhebber in de garage staan.
Mijn ex uit 1993.
Gaat ook wel als Nissan Micra SLX door het leven. Een grijze muis, gekocht bij een vage handelaar in Venray (niet Essing..).
Was een heel standaard ding met zeer weinig kilometers op de klok. De aanschaf was een feit. De SLX versie had een kanon van een motor, maar liefst 1300 cc met alle luxe van die tijd: elektrische ramen, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling.
Door zijn lage gewicht trok hij erg snel op, en 170 km per uur was best haalbaar.
Heb er naar verloop witte ATS velgen onder gezet, gele verlichting geplaatst en de grille, spiegels, tankklepje en het dak compleet voorzien van stickerbombfolie. Viel niet bij iedereen in de smaak maar wat heb ik hiervam genoten. Ding reed als een kart op de weg, koste een appel en een ei in onderhoud en verzekering. Verbruik was matig, ongeveer 1 op 11.

Na 2 jaar verkocht aan een blonde griet die hem tot op de dag vandaag nog steeds in bezit heeft.
En steeds als ik er weer langs rijd, dan moet ik even omkijken.
Bmw 2002 uit 1972, zou hem zo weer doen, sterker nog,heb ik gedaan!
Een groene Renault 19 uit ’95. Wat was dat een fijn karretje! Liet me nooit in de steek en paste verrassend veel in. In 5 jaar dat ik hem had een goede 120.000 mee gereden. Ik zou het zeker weer doen!

Jammer dat ik hem zelf lichtelijk om zeep heb geholpen door met 100 kmp/u over een 50km drempel te rijden. Schokbrekers kapot, uitlaat op 4 plekken gebroken en een lekke benzinetank. Nee, remmen in de regen deed ie wat minder… Baal er nog steeds van!
Mijn eerste auto was een 155, die heb ik na 5 jaar nog steeds in bezit. En ja, die zou ik zo weer kopen. Heerlijke comfortabele auto die heerlijk rijdt. Niet al te veel vermogen, maar ook niet te weinig. Ik rijd er nu nog steeds met veel plezier in.
Mijn eerste eigen auto was een Opel Speedster. Eerste zelfgekozen lease auto een Alfa Romeo Mito Centenario. Beide zou ik zo nog een keer nemen en heb ik erg veel plezier aan beleefd.
@p964: leuk, was ook bijna mijn eerste auto! Toch doorgespaard voor zijn zusje, een Elise. Nog steeds in bezit, doe hem nooit meer weg.
@lotuselises2: gaaf!! Met de Speedster heb ik helaas een hertje gepakt. Auto’s rijden wel super, S2 vind ik ook prachtig! Nog een bijzondere samenstelling/versie?
@p964: het is de eerste S2 uitvoering, uit 2001, geen speciale versie. Heb ook wel eens wat wild aangereden, gelukkig was het grootste een soort Fazant en geen hert, dat had hij ook niet overleefd. Schade loop qua kosten snel op met zo’n glasvezel body, je kan bij een beetje aanrijding de halve auto vervangen weet ik inmiddels ook uit ervaring. Die van jou was meteen total loss?
Seat Ibiza 1.5 met system Porsche, jonguh!
Mijn eerste was een 106 Rallye S2 uit 1996. Eind 2010 gevonden via een in hoofdletters getypte Marktplaats-advertentie bij een of andere louche autohandelaar achteraf op een industrieterreintje. Toch bleek de handelaar een liefhebber, want ondanks verschillende biedingen van verschillende jongens die er wel een prima cross-wagen in zagen, wachtte hij op die ene liefhebber die hem een nieuw leven kon geven. En dat was ik dus, letterlijk gered van de sloop…

http://static.autojunk.nl/pictures/2014/0212/191250/peugeot-106-rallye-x2_04.jpg

Begin 2014 heb ik hem verkocht omdat hij ‘klaar’ was, en nu is hij via een omweg weer uitgekomen in zijn geboorteland Frankrijk. Heb zelfs nog regelmatig contact met de huidige eigenaar, en daar kan ik maar 1 conclusie uit trekken: Hij is goed terecht gekomen.

En toch, als ik de ruimte had, had ik hem zo weer terug gekocht.
Huidige en eerste auto is een golf 5 gti. Snel, betrouwbaar, comfortabel en een redelijk zuinige auto. Erg hard voor gewerkt maar zeker geen spijt van.
Op m’n 17e al (na het zoveelste brommerongeluk) al van het verzekeringsgeld een Mini 1275GT (uit ’73 ofzo) en op m’n 18e (in 1979) voor FL900,- bij de Alfa dealer een 4jaar oude Alfetta 1.8 (’75) gekocht,die en jaar later door de politie in beslag werd genomen vanwege teveel … Toch vervolgens 25 jaar Alfa blijven rijden, dus enthousiast genoeg, totdat ik automaat moest rijden.

Die Mini sloeg af na elke plas ,maar die kon ik zelf weer aanduwen en er dan inspringen en in z’n 2 knallend. Trok tot de 70km/u sneller op dan de Camaro’s en Thunderbirds van ‘patsers’ :-)
Volkswagen Golf 3 Orlando Met een beetje schade Linker spatscherm en linker koplamp was kapot De auto was eigelijk verkocht Maar de collega heeft daar een stokje voor gestoken ? Veel aan gehad Ook als verhuiswagen Er kon genoeg in Als ik er nu nog een zie rijden Moet ik er wel weer aan terug denken ?
Mijn Starlet! Wat zou ik die graag terug willen. Had hem helemaal naar de zin met sport interieur (ja echt!) spoiler en sorbet velgen. Alles origineel op de velgen na natuurlijk. Lagen dikke banden onder wat nergens op sloeg en hij was knal rood. Ik had een bijbaan bij een autopoetsbedrijf. Ding werd dus nooit vies.

Als ik hem nu had zou er iets meer pit in mogen en wat verbeteringen. Zou dus eigenlijk een gt-turbo moeten hebben, maar goed vind die maar eens.

foto’s: http://www.autojunk.nl/2015/12/starlet-coming-out-week-dwersbongels-starlet-1-0
Kadett E GSi. En natuurlijk zou ik ‘m zo weer kopen! Een witte bonk roest met 150 pk, wie wil dat nou niet?
Mijn 1e was een 940 saloon, perfecte auto voor een paar 100 euro. En zoals het een echte volvo betaamt meer dan 4 ton ervaring. Of ik m opnieuw zou kopen? Sterker nog, ik wou dat ik m nooit had weg gedaan…
Renault 16 TX
Geweldige auto! Ja, zou ik zo weer doen, natuurlijk.
Een van de laatste geregistreerde 190E en heb hem nog steeds. Gaat ook niet meer weg.
In 1999 een Peugeot 106 1.5 Diesel uit 1999.Ik woonde toentertijd in het Noorden van het land en werkte in midden Nederland. Elke maand reed ik 10.000 kilometer in dat ding en wat was het een saaie auto. Maar wat heeft deze auto mij een plezier gebracht.
Een Toyota Starlet Glanza V, ik rij er nog met alle plezier mee! ;-D
Kobus de rode Suzuki Alto, vol met roest en plamuur. Blijft fantastisch met z’n vier versnellingen. Veel meer karakter dan alle Alfa’s bij elkaar.
Toyota Celica uit 1982. Reed als een slagschip. Wel heel leuk met achterwiel aandrijving. Maar was zwaar en lomp. Niet meer.
Simca 1100, nee
Mijn eerste eigen auto is een Toyota MR2 SW20 Targe uit 1991. En als ik het over mocht doen zou ik exact dezelfde auto weer kopen want ik ben helemaal gek van de auto.
Eerste auto die je zelf kocht of kreeg van ouders? Indien eerst nog niet het geval, indien tweede Opel Astra.
Een gratis Volvo 343 die net zo oud was als ik. In de mooie kleur ‘verweerd rood’. Reed op Super ongeveer 1 op 8. Hij was niet kapot te krijgen en geen plekje roest. Toch nog ruim 2 jaar mee gereden zonder gekke kosten, gewoon normaal onderhoud. Doorgegeven aan een vriend, ja ook gratis. En hij heeft er ook nog 2 jaar in gereden. Maar ik zou m niet meer willen, bejaarden auto hahaha
Renault Clio 2 phase 2 met 1.6 16v en een K&N Powerfilter een listig maar karaktervol karretje, mis ‘m soms nogsteeds…
Ik zeg gewoon weer een golf 3 VR6 de oermotor van VW wat niet kapot te krijgen was!!!
Citroen AX 1.1 uit ’96
Briljant eerste autootje. Weinig onderhoud, passen genoeg kratjes achterin, trekhaak. Alles wat je ooit nodig zal hebben in het leven voor 800 euro’s
Een alfa Romeo sprint QV … denk nog wel eens met verlangen naar de rij-beleving terug aan de auto. Inderdaad de roest was zeer ongewenst aanwezig…
Een Citroën C1 omdat deze thuis overbleef. Eerst wou ik er niets van weten maar toch wel de mooiste momenten met gehad. Luchthoorn erin, verstralers van mijn Classic mini erop. Elke dag weer nieuwe geweldige momenten met gehad.
Miami-blue Peugeot 106 XSi in 1999.
Mx-5 NA die niet echt wegwaardig was. Ongeveer 3 maanden gehouden. De echte eerste is mijn Saab 99 uit ’75. Een leerproces door een slapend kenteken van 20 jaar, een echte oldtimer, een feit van betrouwbaarheid en vrij uniek tussen de andere auto’s op de HAN Automotive opleiding. Tevens prima dagelijks te gebruiken, vol karakter en de voor en nadelen van Saab.
Een Chevrolet Spark 1.0 bifuel, zou het zo weer doen, een gekregen auto van je ouders sla je niet af punt uit (al is het een Dacia duster). Mijn eerste zelf gekochte auto heb ik nu een half jaartje, de Alfa Romeo 159 2.0 jTDM Sportwagon met het Ti pakket. Heeft zo haar eigenaardigheden maar zou deze morgen weer kopen, ben er gewoon een beetje verliefd op.
Alfa Spider 1992 gekocht in Italie in 2001 zelf naar huis gereden. Heerlijke tijd. Nu 15 jaar later heb ik haar nog steeds alleen jammer dat ik de stad niet meer in mag?
@rovadepo: is dat zo? een spider serie IV heeft standaard gewoon een kat. Tenzij jij die unieke met een diesel hebt ;-) kan je volgens mij elke stad nog in.
@SpiderIV: deze geen kat, alleen als er u9 op je kenteken staat. Heb de eerste bekeuring al binnen. April 1992 bouwjaar. Ze komt ook uit Italie miss dat ze daar geen Kats erop hadden.
@rovadepo: het kan ook te maken hebben met slordig invoeren. Mijn 190 heeft gewoon een kat, maar die staat niet op kenteken dus ik mag de stad niet in. Terwijl in Rotterdam een 190 rijdt in exact dezelfde speciale editie, 100% dezelfde auto dus. Puur een administratieve fout die honderden euro’s kost om te fixen.
Mijn eerste auto was een splinternieuwe Ford Fiesta Sport, uit 2011. Na 4,5 jaar en 55.000 km verkocht, omdat ik een leaseauto had uitgezocht…

Zou ik ‘m weer kopen? Nee, ik zou nu voor de ST gaan i.p.v. de Sport… ;)
In 2001 een ’88 Grand Wagoneer (woody) via internet gekocht, afkomstig uit San Fernando valley – roestvrij dus. Twee maanden later met een container in Antwerpen afgeleverd. LPG erin en jaren plezier van gehad en voor meer dan de aankoopprijs weer kunnen verkopen… Rij nog steeds V8, hoop dat zo te kunnen houden tot ik op elektrisch overstap.
Polo 6n gti 1998, alles eruit op t dashboard, stuur en 2 stoelen na. Rolkooi erin en gaan. 70.000km mee gestampt en gestorven in het harnas. In de vangrail van de ring:(. Zou m zo weer terug willen
Mijn licht aangepaste Chevy spark:) m300 9 maand in mijn bezit en een licht kartje:)
Een NSU TT rood met zwarte motorkap. 1.3 motor met dubbele weber. Wat een race monster.
Zou het direct weer doen maar dan idd meer geld er aan besteden zodat ik hem langer kan houden.
Jippel Kadei Irmscher tuned
Een Volvo 740 6 cilinder diesel sedan, opnieuw? Direct!
Een Renault 5 Alpine uit 1979. Weer doen? Ja en nee. Was in die tijd bloedsnel, veel lol nee gehad. Maar Jezus wat rotte dat ding onder je reet vandaan. Vreselijk. Helemaal op leeggelopen. Dus wat dat betreft: nee.
Mijn 1e was een rode Mazda 323 1.6i GT uit ’87 met digitaal dashboard. Wat een geweldig ding. Echter sloeg na de 1e lange rit van 400km het noodlot al toe omdat bleek dat het blok olie zoop als een doorgewinterde alcoholist. Met ong. 180 op de teller drooggevallen, met behoorlijk wat motor schade tot gevolg. Blok is wel nog gereviseerd, mar is eigenlijk nooit meer echt goed gekomen. Na 1 jaar van ellende maar verkocht. Spijt? Als haren op mn hoofd. Had ik na 200km maar gewoon gepeild… Achja…
Clio Williams… elke keer weer een “feest” als ik een topic zie over absurde waardestijgingen van auto’s -.-‘
Mijn eerste auto was een Nissan 200SX S13. Wat een heerlijke auto. Achteraf gezien had ik hem nooit moeten verkopen. Had hem net helemaal opgeknapt en opnieuw laten spuiten en hij was helemaal origineel en in super mooie staat. Toen ik hem voor een goed bedrag kon verkopen, deed ik het. Niet wetende dat de flapdrol die hem toen kocht, de auto een week later om een boom gevouwen had :-( Laatst weer eens gezocht naar een, maar ze zijn niet te vinden, of niet te betalen. Waarschijnlijk hebben te veel van die flapdrollen ze om bomen gevouwen.
Een okergele Vauxhall Viva 1300. Die met de smalle achterlichten.
Zou ik hem weer kopen? Wat denk je zelf!!
Mini 1100 Special! Lachen maar zou er nu niet meer goed in passen, was 14 en zo’n 40cm korter toen ik ‘m kocht ;-)

1e auto op mijn 18e een fiesta XR2, most fun ever!

En ja zou t zo weer overdoen!
Een fiat 500. Hopelijk over 2 jaar een mini cooper. Nog steeds mijn droom auto, zonder JCW. Dat vind ik weer te. Wel de 192pk versie!
Een Honda Accord uit ’86, zilvergrijs met zwarte bumpers en wieldoppen…

Én elektrische antenne!

Toevallig kwam ik er van het weekend bij de dagelijkse zoektocht op Marktplaats één tegen, waarbij het eerste wat door me heen schoot was hoe ik ooit zo’n lelijke auto heb durven rijden.

Maar toentertijd was het toch een hele wagen. Met een erg mooi afgewerkt interieur en bijzonder goede techniek waar weinig aan stuk ging.

Stond ik nu voor de keuze zou het alleen vanwege de lage onderhoudskosten weer een Honda worden. Maar dan wel een sportievere Aerodeck. Of een Civic, en dan liefst de CRX die toen nét een paar duizend gulden te duur was.
Mijn eerste auto een Ferrari 250 Californië, ;)
@mrxsara: van Bburago? :-P
Een Opel Ascona 1.8 GT Sport voor de cursus bij Paul Maaskant. 350,- samen met mijn broer en ontzettend veel plezier mee gehad in de 6 maanden dat we hem hadden.

Eerste echt eigen auto was een zwarte E30 320i en ik ga nooit meer zoveel plezier beleven als met die auto. Heerlijke wagen die mee de ring op ging, vrolijk naar Denemarken tufte en me nooit ook maar een keer heeft laten staan. Na ruim 80.000 km was het helaas tijd om afscheid te nemen. Zou hem meteen weer als eerste auto nemen!
Bijna mijn eerste jaar gewerkt na vorig jaar afgestudeerd te zijn. Heb ik met dit zuurverdiende geld een SLK 23O R170 gekocht. 193 pk, achterwielaandrijving, meer heb ik niet nodig als autoliefhebber! Kan me niet schelen dat iedereen dit een kappersauto vindt…
@blootmens: Mijn eerste echt eigen auto was ook een SLK van die generatie. Slechts een SLK 200, maar wel een plaatje om te zien. In korenbloemblauw, met een leren interieur in twotone crème.
Daarvoor wel een tijdje rondgekeuteld in een Peugeot 206, maar dat was een leasebakkie dus dat telt niet. Ik had daarin geen vrije keus. Er kon gekozen worden uit drie modellen en de 206 was de minst slechte keuze.
@donvincenzo: Nu ben ik wel benieuwd naar de andere 2 opties…
@bmwmpower: Oei. Dit was in 2001, dus het staat me niet meer helemaal bij. Volgens mij een Toyota Yaris en een Ford Ka.
Een Subaru impreza ’99 vorige week gekocht. Hij rijd heerlijk
Een groene VW Golf 1.6LS …………… formeel benzine en groen van kleur maar er ging zoveel olie doorheen dat het bijna mengsmering was …………. eigenlijk een sjoemel-voorloper!
Een Mk1 CRX. Veel problemen mee gehad, maar ik zou absoluut dezelfde kiezen. Heerlijk bakje.
VW Golf III, prima auto, betrouwbaar en deed wat hij moest doen ..
Een nieuwe Peugeot 306 XT 1.8 automaat, 3-drs, Blue Miami, S16 velgen er onder, airco, ABS, lederen interieur met sportstoelen, Becker Mexico 2330 met 2640 CD Wisselaar, Magnat Graffiti V12 speakers achter en de V8 voor, Magnat versterkers; helaas komt het kenteken niet meer voor in de rdw database.
Toyota Carina E 2.0D Liftback. Dit was een zeer geschikte eerste auto! Lekker ruim, niet snel (met zijn 73pk toen te traag natuurlijk maar eigenlijk net goed besefte ik later), betrouwbaar en vooral niet kapot te krijgen.
Benzine getankt ipv diesel? Radiator lek en amper nog koelwater? Oliepeil veel te laag? Allemaal geen probleem!
Uiteindelijk heb ik hem weggedaan omdat hij er niet meer uitzag (rondom beschadigd door ongelukjes en véélvuldig misbruik), toen een Carina E 2.0D Break gekocht en vervolgens een Carina E 2.0 GTi Liftback. Hierna leasetuigen tot op heden.
Ik zou het zeker en vast net weer hetzelfde doen!
VW Polo sedan met een 1.9 TDI motor. Super veel plezier aan gehad en alles rondom begon te roesten buiten de motor, die bleef maar gaan en natuurlijk het schuifdak dat langs alle kanten lekten en je van je medepassagiers een gil hoorde toen er een kwak water op hun schoot terecht kwam bij de nachtelijke ritten nadat we de discotheek uitstrompelden en het pijpestelen had geregend. #goudentijden
Audi 80 2.3E quattro, mooie herinneringen aan. Wagen was 5 jaar oud toen ik hem kocht van mijn zuur verdiende centen. Ik was er supertrots op, glunderde erover als ik ermee reed. Had hem gekocht vanwege de 5 cilinder, Group B/IMSA herinneringen. Helemaal standaard gehouden op de V6/Coupe neus na. Wilde eigenlijk een 2.3 of een 2.2 20V Coupe, maar dat waren toen echte Sjonnie bakken.

Of ik er weer eentje zou willen hebben? Jazeker, een mooie, originele en nette mag je hier zo op de oprit laten staan.

Ingeruild op een E36 328Ci, zou ik ook wel weer willen hebben. Nu ook een Audi en een BMW in de garage.
Een ’86er Golf GTI 16v pl.
Een CLS klasse van de eerste garde… Heerlijke bak en trok toen veel bekijks. Heerlijk om zo op de uni aan te komen. Sportief, luxueus en een beetje fout tintje, perfect! Zou hem zo weer nemen als vervanger
Eerste auto waarin ik reed was een W123 300D. Dit was in 2006. Deze stond op naam van pa, want dat kwam verzekeringstechnisch net wat beter uit (lees: goedkoper). Deze hebben we na twee jaar afgestoten, omdat a. de wagen op was en b. ik er niet meer zoveel tijd voor had (studie). Uiteindelijk medio 2012 mijn huidige auto aangeschaft (E39 523i). Ditmaal op eigen naam. En deze gaat deze dan wel volgende maand het veld ruimen voor een E39 528iA, E39 540iA (beide pre-LCI) of E32 730i/8, daar ben ik nog niet helemaal over uit.
@e1000bmw523i: klop bij @willeme de encyclopedie aan. Wellicht wil hij je wel helpen om de knoop door te hakken.
@kimhung: Is gedaan. Emiel heeft een adviesaanvraag gedaan en gekregen. Ben benieuwd wat het mag worden voor @e1000bmw523i
@viezefreddyw: ik neig naar de 528iA op het ogenblik. De E32 moeten wat dingetjes aan gebeuren…
@e1000bmw523i: Een E32 is wel echt een prachtige auto hoor. Dat zou mijn voorkeur zijn.

Maar een E39 is, zoals je zelf wel weet, zeker niet mis. Ik ben benieuwd welke het is.
@viezefreddyw: Hmm dat is mij totaal ontgaan. Beetje jammer van me zelf.
ik wens @e1000bmw523i uiteraard heel veel succes met de keuze.
Een VW T3. Iconische look, verbruikt nix, zeer voordelig te verzekeren en taxeren als lichte vracht. Ideaal voor elk festival, roadtrip of voor een after party te houden. Ondertussen een Mustang er bij voor als het wat sneller moet maar nooit verkoop ik hem. Zou ook dom zijn als je kijkt naar de prijs van een T1 en T2 en hoeveel de T3 in waarde gestegen is op de 6jaar dat ik er mee rij.
Suzuki swift gti uit 87, 100pk op iets meer als 700kg. Wat een feest was dat, zat nog op school en woonde vlakbij maar ging toch altijd met de auto haha. Zit nu nog wel eens te zoeken naar 1 maar haast niet meer te vinden helaas…
Peugeot 205 1.1liter, nooit van zijn leven meer, veels te link. Inhalen van een auto duurde eeuwen
Mijn eerste eigen auto was opgroeiende in een Fiat gezin een New Fiat 500.

Gekocht uit de folder want het model reed nog niet rond. Een full option Wit exemplaar met Rood leer.

Of ik hem nog eens zou kopen is vol mondig “absoluut niet” en ik heb hem dan ook snel verkocht zonder verlies te maken met 4500km op de teller, iedereen maakt fouten en dit was de mijne ;)
Een Talbot Hoerenzoon… ok, Horizon, automaat. Zou ‘m alleen nog aan willen schaffen om ‘m vervolgens volledig naar z’n grootje te rijden op de meest denkbare brute manier
R4
Ja.
No nonsense en trouw, hondstrouw
Alfa Romeo 33 1.7ie in donkergroen metallic. By far het heerlijkste motorgeluid in een ‘gewone’ middenklasser. Kan er nog kippenvel van krijgen…
Subaru Justy J10S uit 1987. Fantastische wagen!
E21 2.0 6 cilinder 1980. Is nog steeds in mijn bezit en die blijft er ook nog geruime tijd. Wat een machtig geluid zit daar in zeg
Honda Civic hatchback uit 93. Dikke 1.5!
Toyota Paseo, ooit nog in een artikel op Autoblog gelinked. Heerlijk wagentje. Je kon er 1 op 19 mee rijden als je veel op de snelweg zat, en toch had het dingetje 105 pk op 895 kg. De hoofdruimte achterin was ruk, maar dat krijg je als je jezelf te goed voelt voor een Starlet. Zou ik ‘m nog een keer kopen? Hell yes.
Een Volvo 850 2.5 20v GLT in het donkergroen. Of ik het nog een keer zou doen? Dat is alsof je in de kroeg een geweldig mooie vrouw op de bek kunt toucheren en de dag erna vraagt ze om een afspraakje. Natuurlijk zou je het opnieuw doen.
Die 850 liet mij mijn broekje bollen, mijn wangen blozen en mijn rechtervoet als een Oost-Duitse militair tegen de grond aan stampen. Nog met weemoed denk ik er aan terug, de mooie roffel, de halflederen bekleding, dat mooie glanzende Volvo embleem op het stuur en de dikke portieren. Nu ga ik huilen.
@vonklausenburg: mee eens! Zelf ook 2 van gehad, heerlijke roffel uit de vijfcilinder. Mijn eerste was een 940 met B23 op LPG
Alfa 75 twin spark, en ja!!
Een doorgerotte Renault 4 TL. Reed altijd, surfplank erop (gewoon koud op ’t dak) en gaan. En gaan deed ie, vorige eigenaar reed altijd met slippende koppeling. Met nwe koppelingsplaten erin, reed ie de teller eruit! Of ik hem nu weer zou nemen? Als ie veiliger zou zijn, wel.
Ik heb op mijn 10e van mijn zuurverdiende centjes een Arola 20s (zo’n brommobiel) gekocht en daar lekker mee door de wijk en het bos gescheurd. Ben nu 14 en aan het sparen voor mijn eerste echte auto, ik hoop een classic mini.
Scirocco MK3 twincharger, in Rising Blue metallic met alle opties (op panoramadak na) inclusief DSG. Mis de auto nog steeds.
Audi A4 B6 1.9 tdi en zou hem zeker opnieuw kiezen, zuinig, comfortabel en zeer betrouwbaar
@adamdaga: Ondergewaardeerde wagens. Oerbetrouwbaar en met een chip ook nog eens lekker vlot.
Heb van mn ouders mn goudgele 206xs overgenomen na een jaar. Vering is ietswat te zacht, en de 1.6 met 110pk is eigenlijk iets te traag naar mijn mening, maar verder prima auto. 30.k in het eerste jaar gereden, en tot nu 14.k extra erbij met alleen een nieuwe bobine en preventief de bougies…
Mn 1ste auto was een Peugeot 106 Rallye (s2) met het bovenblok & versnellingsbak van een 1.3 (s1) ding reed maar 155 op top, maar lag op de weg als een kart & trok heel heel erg hard. Na 5 weken jammer genoeg weg moeten doen omdat de APK keurmeester niet 1 lichtpuntje kon vinden…. achteraf gewoon wat geld in moeten stoppen & nooit weg moeten doen, ook al ben ik nu ook blij met mn Skoda
In Canada, een roomwitte Dodge Spirit ES 3.0 V6 uit ’91. Lekker gezapig cruisen, maar als de airco aanstond, kreeg bij een bocht naar links de passagier natte voeten. Bij ruim 3 ton hield ie het voor gezien. In NL een Ford Feest 1.1 met scheef staand stuur en als luxe U-boot dashboardverlichting. Ja en ja.
Een Volvo S40, 1.8 uit 2006. Voorzien van alle luxe die je je kunt bedenken. Qua luxe mis ik hem wel een beetje, maar z’n opvolgers (vorige, 2007 Ford Fiesta ST en huidig, 2007 Ford Focus ST) laten op cruise control maar weinig te wensen over ? (Nou ja….. misschien met de tijd een Ford Focus RS MKII)
Mijn eerste auto was de auto van mijn ouders: een Fiat 128 1100cl uit 1976. Wat een heerlijke auto. Bredere banden onder gezet, rally-voorbumber lag klaar (maar ik kreeg de normale bumper er niet af…….), houten middenconsole en opzet hoofdsteunen. Hij ging keurig ruim 140 en dat was wel stoer zo tussen de toen brandnieuwe Thema’s.

Toen ik ‘m had, werd de APK ingevoerd. Gelukkig maar, want anders was ik toen onvrijwillig deelnemer geweest aan wrak van de week (o.i.d.). De achterwielkasten bleken helemaal rot. Uiteindelijk bleek de lak sterker dan het blik eronder en moest ik op zoek naar wat anders. Helaas.

Later nog wel eens gekeken naar een andere 128, maar ja….. Die ene krijg je nooit meer terug.
Een Alfa Giulia 1300 Super uit 1974. Gekocht als 21-jarige student in 2005. Ik zocht namelijk iets om 90km per dag mee te rijden naar stage en mijn ouders er ook niet héél erg blij mee. Ze wilden dat ik hem meteen zou verkopen, maar mijn oma stak daar een stokje voor en bood aan dat ik haar 206 een klein half jaar mocht lenen om mee naar stage te karren. Dat leek haar een beter idee dan dat ik mijn geld aan “drank en drugs” zou uitgeven….
Dat is gaaf als je aan het scrollen bent en ineens je eigen foto tegenkomt van notabene mijn eerste auto! :)
Een lancia delta integrale,
Voor 6,5 rooie gekocht in 2007 toen nog voor een extra 5 rooie aan restaureerwerk. Verkocht voor 10000 omdat ik per se een jaren ’60 alfa wilde. Ideale auto voor een opgroeiende autoliefhebber.
Snel, veilig, luxe, licht, mooi, praktisch, klassiekerwaarde, betrouwbaar! Heeft me nooit laten staan, ik beknibbelde ook niet op de wagen. Vond het leuk om aan de auto aan onderhoud uit te geven. Alles wat ik van een auto verlangde in een vierkante koets.
Toyota Celica GTI uit 1991. En ja, als ik er nu eentje zie rijden vind ik ‘m nog steeds mooi! Heb daarna ook nog weleens gezocht naar een GT-turbo met wide body, paar cm breder dan de normale, geen extremiteiten dus.
@suheyl: Dan zou ik zoeken naar de GT4, zo heet ie namelijk :)

Ik had deze GTI ook bijna als eerste auto gekocht, maar het werd uiteindelijk de langzamere STI. Misschien maar beter ook achteraf gezien. Als tweede auto alsnog een GTI. Daarna volgde een 85-er MR2 (die ik nog steeds heb) en ook een Celica GT uit 1994, dat was echt een goede auto. Zat goed in elkaar, reed comfortabel en toch heel snel. Sowieso geavanceerder dan wat de concurrentie te bieden had (op misschien de Honda Integra na) bij 300.000km ingeruild, niks aan het handje.
@fanboy: GT-Four ST185 om nog preciezer te zijn :-) Prachtbak nog steeds! En idd, niet kapot te krijgen! Heb ‘m met 350K weg gedaan. Achteraf spijt…
@suheyl: Nou ja, de ST182 was niet perfect, die zopen meestal olie vanwege de gare kleprubbers. Verder prima. Maar die van mij zoop ook olie bij het leven.

De ST202 had de nieuwe generatie waarin dat gefixed was, en verder gewoon een heel soepel blok met 175pk.
Dat in combinatie met dubbele draagarmen en een (viscose) limited slip diff maakte het echt een van beste voorwielaandrijvers in die tijd. (waar iedereen het over de Integra had, die had eigenlijk alles hetzelfde maar was wel fors lichter)

Maar goed, ooit….. nog eens een ST205
Een Golf mk2 1.6 8v. Voor 100 euro gekocht. Een strik van touw op het dak om de uitlaat eronder te houden, de ophanging was afgebroken haha. Na reparatie vervolgens 19.000km in een half jaar mee gereden. Dikke schik mee gehad. Toen besloten een mk2 diesel te kopen ivm de velen kilometers. Dikke ja dus. Mooier kun je niet beginnen. Intussen rijd ik een 540i E39.
Niet schrikken. een Austin Allegro 1.3 de Luxe, die versie had namelijk toerenteller… met 19.000 km op de teller gekocht en met 184.093 ingeruild en gewoon nul komma nul storingen of wat voor problemen dan ook. Kan mijn eerste A8 nog wat van leren.
@soulmaster:
Waaah, een Allegro! Held. Alles wat er mis was met de Britse auto-industrie samengevat in één product.
Welk bouwjaar had je? Vanaf generatie 3 werden ze enigszins toonbaar wat mij betreft ;-)
@rob: poeh joh, ik kocht hem ergens begin jaren 80. het was wel een hele luxe versie, prachtige stoelen, en jaja de toerenteller.. en ding reed ook gewoon heerlijk comfortabel als je maar gewoon rustig reed. ..
2CV6, do I need to say more?
Starlet 1.3 sport, niet kapot te krijgen. Mooie avonturen mee beleeft!
Een V40 T-4, bijgenaamd de “de rijdende asbak”, uitgevoerd in donkergroen, met putdeksel lichtmetalen velgen. Omdat mijn vader al zijn leven lang een volvo reed (op dat moment een XC90), leek het mij veilig, maar toch “leuk” om dan een kleinere volvo te nemen, met een in theorie juweel van een motor (veel verstand had ik er toen ook niet van). Niet goedgekeurd door vaders, want:
– 240.000 gereden, voor een 4 cilinder met een knoeperd van een turbo niet aan te raden
– 8 vorige eigenaren
– GEEN onderhoudsboekje

En dan ook nog eens remmen die harder trilden dan een trilplaat bij het straten leggen. Maar goed, net 18, net het rijbewijs, en “die 200pk zijn wel heel erg veel!”. Bovendien, vader’s advies regelrecht in de wind geslagen om de auto niet te kopen, ik dacht het beter te weten.

Na 9 maanden, en twee keer een kapotte toeter (de bedrading was ietwat aan de “zwakke” kant), alsmede een defecte startmotor, een bobine die niet zo fris was, en nog wat ander ongein, de auto de deur uitgedaan.

Lang geleden, maar wanneer het auto’s kopen ter sprake komt aan de keukentafel van de familie, is die oude V40 weer trending alsof het de dag van gisteren was. En vaders telkens blijven herhalen dat het een wijze les was. Gelijk heeft ie, laten we het erop houden dat het leergeld dubbel en dwars is betaald.

Zou ik het weer doen? Daar kan ik kort over zijn: nee. Meer onderzoek, en rust bewaren tijdens het keuzemoment, en ratio iets meer in de keuze te betrekken, hadden wonderen gedaan.
Ik ben 15 … al zou ik heel graag een 309 T16 willen! :)
@denniss00: Je bedoelt misschien een 309 GTI 16?
Een BMW E30 2.0 6cyl uit 1986.
M’n moeder heeft deze gebruikt als boodschappen auto haha! Daarna heb ik hem even los gereden!!
Heb de trouwe Ama nog steeds, zou hem absoluut weer kiezen. Ben er nog steeds gek op en hij heeft me in 7 jaar nog geen enkele keer laten staan:
http://www.autojunk.nl/2011/12/mijn-1969er-vulvo-amazon
Polo 6N milestone !! OZ velgen, verlaagd en best veel mankementen maar toch maar gekocht. Kon geen u-bocht maken want te laag en brede banden, schaken was een crime en moest na elke rit de accu loskoppelen omdat ‘iets’ de accu steeds leeg trok, bleek een aftermarket diefstalalarm te zijn wat ooit op de accu was aangesloten. Waren de beste 1500 euro ooit besteed ! Na 6 maanden weer verkocht voor 500 euro omdat ie niet meer wilde schakelen
Een 3 jaar oude Peugeot 309 1.6 SR. Waarom een 309 ipv een 205. Ook in 1992 was een tweedehands 309 goedkoper dan de 205. Je kreeg meer waar voor je geld. Maar wat was die 1.6 sloom. Niet vooruit te branden. Als het weer een 309 moest zijn dan uiteraard een 309 GTI16 en anders niet.
Qua eerste auto gaat het verhaal eigenlijk heel ver terug. Ik begin bij het begin.

Ik was bijna 17 en het geld “lag” klaar om een Subaru Impreza WRX STi uit 1999 of 2000 te importeren uit Japan. Helaas besloot een niet nader te noemen persoon dat het een goed idee was om dat geld van mij te jatten, waarna ik dus eigenlijk blut was.

Na een deel van het geld via de rechter teruggekregen te hebben heb ik mijn rijbewijs gehaald en van september 2013 tot 2014 rondgereden in de auto van mijn moeder. Door wat te sparen had ik inmiddels wat geld bij elkaar gekregen, maar het hield niet over. Ik wilde bovendien niets normaals of traags, en dus viel het oog op een nette Volvo 850 2.5 20V sedan uit 1994, met op dat moment 354.000 km aan ervaring. Daar heb ik tot oktober 2015 met veel plezier en vrijwel probleemloos (enige probleem: vastzittende remklauw achter, normaal rond de 360.000 km) in gereden, totdat ik mijn huidige 850 T-5R station vond. Een auto waar ik stiekem al naar op zoek was sinds mei 2015, naast zo’n Impreza toch ook mijn droomauto. Deze is nog steeds in mijn bezit, maar ik had de sedan graag gehouden want wát was die auto netjes voor zijn leeftijd en kilometerstand. Helaas heeft de nieuwe eigenaar (een bekende van mij) de motor na nog geen 3 maanden gesloopt door ‘m droog te laten lopen, geen olie gecheckt.

Een positief staartje is er ook, de auto is na een half jaar stilstand verkocht aan iemand in Friesland en als het goed is rijdt de auto alweer rond met een harttransplantatie.

Oké, maar hoe zit het dan met die Impreza? Het verhaal wil, dat ik volgend jaar waarschijnlijk een BBL-opleiding ga volgen en daardoor financieel dus een stuk ruimer kom te zitten. En je kunt het al raden, maar zodra de spaarpot dan ver genoeg gevuld is komt er uiteraard een WRX STi bij voor de fun.

Misschien niet helemaal 100% on-topic, maar ik had zo het idee dat mijn eerste-auto-verhaal niet zo simpel is als dat van de meeste mensen.
Clio RS 182 en daar zeker geen spijt van gehad!!
Mijn BMW 114i die ik nog steeds heb. En nooit spijt van gehad?
Een Subaru Legacy 1.8 uit 1993, ik hield er zo erg van. Ik heb hem nog steeds maar ik rijd hem niet meer. Wat was dat een heerlijke bak!
Mijn zwarte golf 3 2.8 vr6! Bijna helemaal origineel, op 3cm verlaging en een open luchtfilter na. Man, wat een geluid was dat.
Mijn eerste auto was een Saab 9000i 16v uit 1987. Ik kocht de “baas” in 1996. Wat een heerlijke auto met alle luxe aan boord. Deze auto stuurde onverwachts goed en reed als een luxe baas over ‘s-lands wegen. Nooit spijt van aankoop gehad. Ik reed er in het eerste jaar 40.000 fun kilometers. Wilde ik relaxen dan reed ik even een uurtje of als ik met vrienden zin had in friet dan reden we vanuit Eindhoven naar Düsseldorf want dat was fun! Al met al leek het een ouwe lullenbak maar als je de motor en handling goed leerde kennen reed je er toch aardig wat auto’s mee zoek!
Clio Williams :) en ja, zou hem weer hebben gekocht.
Nee. Neen. Nooit. Never!

Wat een magistraal misbaksel was dat. Remmen van karton. Schakelen voelde als roeren in pan erwtensoep van drie weken oud. Roest. Interieur kraakte aan alle kanten. Als je het stuur naar links draaide, mocht je blij zijn dat je een halfuur later ook daadwerkelijk naar links ging. Auto begon oncomfortabel te schudden boven de 100km/u. Chronisch gebrek aan vermogen en toch had je totaal geen grip. Of überhaupt iets dat wat weg had van “wegligging”.

Nee mensen, koop nooit een Skoda Felicia. Doe. Het. Niet!
(oke, het ding was bijna gratis en heeft me toch twee maandjes plezier gebracht, maar wat een intens kut ding!)
@rob:
@rob:
Ik had trouwens exact dezelfde fout gemaakt als mijn vader: die kocht ook bijna gratis een aftandse Skoda bij een sjacheraar pur sang…. Er zijn nog foto’s van het ding. Terwijl pa uiterst beteuterd kijkt naar een kapot achterspatbord van een oerlelijke Skoda 100, die letterlijk van papier maché bleek… Met daarnaast een vader (mijn opa) met een blik van “Ik zei het je toch. Flapdrol. Met je Skoda.”

Pa kwam daarom ook niet meer bij van het lachen toen ik met die faalrode Skoda thuis kwam…. ;-)
@rob:
Ik krijg trouwens de indruk dat ik de enige ben die als eerste auto een aftands stuk schroot kocht……
Een Golf III 1.6 CL. Toentertijd 17 jaar oud, afkomstig van eerste eigenaar.
Nee, ik zou ‘m niet opnieuw kiezen. Hij zag er na een flinke poetsbeurt best leuk uit, maar ’t ding heeft me (te) vaak in de steek gelaten. Had natuurlijk voor een Italiaan moeten gaan. Na tweeënhalf jaar deze fout rechtgezet. ;)
Corrado G60, zou ik zeker nog een keer kiezen ja
Mijn eerste auto was een Citroen Visa 2 Cylinder uit 1984, nog wel met het satelliet dashboard! Ding roestte als een gek, viel regelmatig uit, was eigenlijk een brakke auto, maar ik heb waanzinnig veel lol met de auto gehad. Maar ik zou hem niet weer opnieuw willen. Daarna nog een paar keer een Visa gehad, maar nooit meer dezelfde lol als de eerste keer. Mijn 2e auto echter heb ik nog steeds, mijn 2CV en die gaat nooit meer weg!
Ik kreeg er twee! Ik was 17 en kocht alvast mijn eerste auto, een 2CV deze had wat liefde nodig volgens de eigenaar. Toen we daar kwamen stond er een Lada Niva voor de eend geparkeerd. Uiteindelijk kocht ik ze beide en heb er tijdens mijn studie erg veel plezier van gehad!
Gele Fiat Barchetta uit 1995 met echte Italiaanse race strepen! Heb hem nog steeds, en nog geen seconde spijt gehad!
Als eerste auto had ik een smart fortwo gekocht. (Fortwo = voortwee, toch pasten er 4 personen in). Na 3maanden was de motor stuk (gat in de zuiger). Nadat ik had gerepareerd was na een maand de kleppen verbrand. Sindsdien heb ik besloten om nooit meer smart te kopen…
Ahhh! Ja die goede ouwe tijd, net te weinig te spenderen voor betrouwbaarheid maar wel een vlot bakkie willen rijden. Een fan-tas-ti-sche combinatie! Adviezen waren er vooral om tegenin te gaan en dus werd het een…

Peugeot 306 XSi 2.0 uit 95′ met bijna 2 ton op de teller (“het is maar een nummer”), meer bestuurders dan een gemiddeld winkelwagentje en een radiator waar je bijna met de hand doorheen kon prikken zo rot. Maar ja! Twee LITER! 1400,- en meegenomen hoor.

Koning te rijk, lekker klussen aan alles wat vervangen moest worden, de term daily was nog ver weg! De radiator liep zelfs op een gegeven moment binnen een ritje van 10KM helemaal leeg. Maar ja, je bent student, tijd te over, dus met wat handig gebeun bleef het karretje op de weg waar het voor iedereen (mijzelf incluus) en het milieu beter was dat dat niet zo was…

Een ruim half jaar mee gereden en zelfs probleemloos op en neer naar Lloret (tja..) om m een maand later frontaal tegen een boom te rijden in het donker bij het remmen zonder ABS (luxe die niet nodig was).

Dan zou je zeggen; een les geleerd, die eerste 306, zoveel reparatie nodig, we gaan naar een betrouwbaarder modelletje kijken! Niets is minder waar, de volgende auto werd gewoon weer een 306, XSi 2.0 met als enige verschil dat deze uit 2001 kwam en ABS had! Deze ezel zou zich niet twee keer aan dezelfde steen stoten en deed het dus onbewust toch met het binnenharken van een zelfde zorgenkindje.

Maar, de hoeveelheid plezier die je er uit kon halen, hoe fijn die autootjes reden ALS ze reden en de, wellicht onterechte, trots die je meedroeg als instap-hot-hatch rijder.. daar kon een betrouwbaar koffiemolentje met alle gewichtige veiligheidsvoorzieningen, die je ouders jou het liefste zagen kopen, lang niet tegen op!

Zou ik het nu nog doen? Nee, een money-pit zonder eind en 0 betrouwbaarheid, ik hou van een avontuurtje, maar niet iedere dag van de week haha. Maar heb je niets uit te geven, je wil iets snels, je hebt tijd over en op tijd komen is niet cruciaal dan zou ik nu denk ik kijken naar een 205 of 106. Al heb ik dus voor mijn huidige eisen tweedehands Peugeots, door ervaringen (2 x 306, 1 x 206, mn zusje een 106 en mn moeder een 206 CC, allemaal met een lijstje aan eigen issues) wel compleet afgezworen.
Peugeot 306 S16 uit 1995. Mis dat gekke ding nog elke dag. De beste kilometervreter die ik tot nu toe gehad heb, de hele dag knallen en geen centje pijn. Epische motor. Uiteraard nooit weg moeten doen.
Mijn eerste auto was een Golf IV 1.9TDI, of dat ik hem nog zal kopen? Nee..

Na een paar keer van auto gewisseld te hebben, kwam ik in het bezit van een Seat Leon FR 2.0TDI 170pk, en ja, die zou ik nog weleens willen scheuren!
een mazda 323 GTX (1.8 turbo 4wd) ik mis hem nog steeds :(
Citroën evasion 1.9turboD

Ja voor de praktische ruimte en de fun die ik heb gehad, wegligging tov volume, gewicht tov volume,… En geen hol uitmaken dat er deuken, krassen vuil op komen. En betrouwbaarheid.

Neen, want geen diesel meer voor mij, graag (nog) wat stiller rolgeluid, wat zuiniger, wat minder uitstoot van roet en nox en vooral veel snellere acceleratie. En cc en oude tomaat graag…
Nissan Sunny 1.4 sedan van me oma overgenomen toen. En nee die komt er nooit meer in lelijk hok!!
Alfa 33. Wanneer alles functioneerde was het top. Boxermotor, carbs. Maar meestal was er wel wat mee. Het was ook niet het beste exemplaar. Ik ben wel altijd rijdend thuisgekomen, de gereedschapskist stond standaard in de kofferbak. Een oude Alfa zou ik alleen nog kopen, wanneer hij top onderhouden was en dan als auto voor erbij. Dan is een 33 ook niet de eerste keuze.
Ik kocht vorig jaar als 18 jarige een Escort RS2000 16v uit ’94.
Behoorlijk projectje, word na de winter gerestaureerd.
Zou er niet zo snel nog 1 kopen, 2 dezelfde is een beetje veel van het goede, deze gaat nooit meer weg.
Of ik moet een keer een 4×4 tegenkomen, dan neem ik die erbij.
Een splinternieuwe Peugeot 106 XS sport. Een pracht autootje, geweldige wegligging en genoeg vermogen in combinatie met nog geen 800 kg zorgde voor veel rijplezier. Ik zou er als ik het over moest doen zeker weer 1 kopen maar dan geen splinternieuwe en dan misschien toch de 106 GTI
Mijn eerste auto was een BMW 3 serie E46 Coupé 2 liter uit 2002. Prachtig van buiten maar werkelijk alles is daar zowat aan vervangen technisch, van stuurhuis tot aan de motor. Wel erg van genoten telkens wanneer hij weer reed. Na 3 jaar was het tijd voor wat anders, een Golf 5 R32. En ja als je dat dan eenmaal rijdt is de BMW heel erg snel vergeten. Ondertussen is de R32 ingewisseld voor een Golf 6 R. Zou ik de BMW terug kopen? Nee absoluut niet, maar als ik nu terug kijk had ik de R32 misschien niet weg moeten doen, wat een wagen was dat!
Een 206 1.6 110 pk Quiksilver. Ja zonder de “C”. 35 mm verlaagd. Rieger naamloze grill en booskijkers. Radio/dvd speler. En een customade audio install. Us style stadslicht. En het speciale interieur is altijd standaard gebleven. Op de neon buisjes onder het dashboard. S’avonds aanzetten, wat een leuk effect gaf als je witte sneakers aan had. 47 -N.. – F… En ja wat wil ik die auto terug. Mooie herinneringen aan. Deuren wel eens vast gevroren, even snel afspoelen na mijn werk. Om 23.00 uur wel te verstaan. Staan mensen raar van te kijken. En vergeten dat het s’nachts vorst was verspeld. Exeon in de breedtestralers en dimlicht. Zou hem zo weer willen. Niet de snelste, lag i.c.m veerpootbrug en verlaging lekker op de weg. Enige wat ik anders zou doen is een schroefset i.p.v. veren monteren.
Honda civic 1992 hatchback. Jazeker zou ik m weer willen hebben. Ben zelfs van plan om er weer een te kopen als hobby auto.
Peugeot 205 1.4 uit 1997. Ik zou em best terug willen voor de lol, echt een geweldig wagentje, vooral bij de stoplichten met z’n 0-100 in 10 seconden was ie toch gemiddeld sneller dan vw polotjes en de corsatjes. Na deze heb ik nog een 205 en een 206 gehad. Ben nu toch maar over gestapt op een VAG en ja het is een polo uit 2001.. we maken er niet teveel woorden aan vuil, want zoveel fun als met de 205 heb ik nog niet. Mis toch beetje de pit onderin. En je zal vast denken ja een polo uit 2001 , voor een student is het een leuke, betaalbare, betrouwbare auto.
Mercedes S. (2 gens geleden, top bak, heb hem nog steeds net zoals de vloot 760’s en 750’s van hun eerste generatie. Family first.)
Mijn eerste (en huidige) auto is een maagdelijk witte Ford Fiesta uit 2010. Voor 2 jaar terug de auto uit Duitsland gehaald voor een schappelijk bedrag. Hij rijdt echt heerlijk en met een sportpakketje ziet hij er ook nog eens leuk uit. Hij mist alleen vermogen, er ligt een 1400cc monster in het vooronder die 96pk mobiliseert. Goed voor een sprintje naar de 100 in 12,2 seconden…..

Verder voorzien van climate control en een verwarmbare voorruit, dus dat zit wel snor.

Ja ik zou hem weer kopen, maar dan wellicht met een 1.6. Wel ben ik van plan om te gaan kijken naar een 1.0 EcoBoost of een ST :)
Altijd! In 2006 Een Peugeot 106 Rallye uit 1994… gekocht met de respectabele KM-stand van 272000 km… maar van een monteur die er verstand van had. Verkocht voor het zelfde geld met 309000 km ???
Eigenlijk was het voor mij heel simpel: ik had mijn rijbewijs en ik had wat geld gespaard. Ik zocht niet per se naar een auto of een bepaald soort auto/merk. Ik kreeg via een kennis te horen dat er een leuk goed onderhouden golf 4 1.9 tdi (77 kw) te koop was en dat het wel misschien interessant zou zijn voor mij. Tja ik dacht laten we het maar eens van dichtbij bekijken, want ik wist absoluut niet waarom ik überhaupt wel of niet een diesel moet kopen. Ik had de auto van dichtbij bekeken en dacht waauw wat een luxe. 2001, 3 deurs, climatronic, elektrische ramen en spiegels, cruise control, armsteun. En toen ik een proefrit maakte en de gaspedaal indrukte voelde ik de turbo z’n werk doen en drukte mij in mn stoel, wat een optrek wat een sensatie. Het voelde allemaal geweldig! TD rood wat natuurlijk je status kenbaar maakte.. leeftijdsgenoten in mijn directe omgeving konden dit zich nog niet permitteren destijds dus zou ik de benodigde indruk hebben gemaakt. Ja ik was verkocht en al kon ik niet het gehele aankoop bedrag niet in een keer betalen, de kennis die me deze auto aanbevool stond garant en de verkoper was het er mee eens dat ik het resterende bedrag in termijnen mocht aflossen of als ik de rest had bijgespaard het alsnog kon afbetalen. Super! Mijn liefde voor diesel onstond zo en sindsdien bijna altijd diesel gereden, lekker zuinig maar je kon toch ook lekker ff doortrekken heerlijk. Nu rijd ik in een 318d uit 2006 , maar mocht ik weer om wat voor reden dan ook moeten overstappen naar een budget diesel auto dan weet ik het wel: een vertouwde sterke golf 4 diesel!
Ford RS2000 1993, tussen model. Heerlijke auto en full option. De 2.0 die normaal 150 pk leverde was onderhanden genomen gedeelte door de vorige eigenaar en het laatste stukje door mezelf wat uiteindelijk 196pk resulteerde. Helaas heb ik de auto na de verkoop nog een keer gezien en de tranen sprongen in mijn ogen en het was helaas niet de moeite waard om op te knappen.
@steefvh: Nice! Wat is er allemaal aan gedaan om aan dat vermogen te komen?
Die van mij draait nu op 170pk.
Een Daf 44 uit 1974 voor 500 gulden in 1990. Bij de eerste rit naar Groningen begaf bij Assen de startmotor het. Kon ik meteen lid van de Wegenwacht worden. Op de terugweg zware storm met regen die schuin van voren verticaal over de weg blies. Zag amper iets en moest scheefhangen aan het stuur om hem op de weg te houden. Lek uitlaatspruitstuk dat ik met een of ander spul probeerde dicht te houden. Remmen bleken ook totaal versleten, bleek toen ik startte (moet bij een 44 in zijn versnelling) en de fiets van een buurmeisje plat reed omdat hij maar bleef rijden. Was van haar overleden moeder geweest. Onderweg eens een bougie eruit geblazen, door de Wegenwacht er weer ingedraaid (ja, ik was nu lid!). Choke werkte niet. Uitlaat viel eronder uit en na een nieuwe reed mijn toevallige vriendin hem total-loss op een dwars geparkeerde leasebak. Dat was een avontuur van negen maanden.

De volgende keer zou ik het precies zo doen, wat een fijne auto.
@dafmaf: Hahaha. *toenmalige*, niet *toevallige*.
Opel kadett 1.3 gt uit 89
Was een pikzwarte met gsibumpers.
Toen is het begonnen.
Daarna een ford escort xr3i
Toen een sierra 1.6
En toen mn eerste kadett gsi een 20seh (de 130pk uitvoering)
Man wat een vliegtuig was dat.
Ja vanaf toen was ik verkocht
Opel Corsa Type B uit 1997.
Was van mijn oma geweest en ik mocht hem zo overnemen, verkeerde in een uitstekende staat van onderhoud, had weinig kilometers gemaakt en was oerdegelijk.

Toen ik hem uiteindelijk weg deed voor een Volkswagen Golf 5 heb ik nog weleens spijt gehad van mijn keuze, omdat ik best wel wat issues heb gehad met die Golf. Ik ging er vanuit dat een modernere auto betrouwbaarder was, maar in de praktijk hebben ze juist meer zooi aan boord die kapot kan gaan.

Bovendien heb ik hem ook voor best weinig verkocht; 800 euro is de absolute max die iemand wil betalen voor een Corsa van 15 jaar oud, maar dat was totaal niet representatief voor de staat van onderhoud.
Gewoon een Citroën Berlingo 1.9D 600.
Heb hem nog steeds. Het heeft zo z’n minpunten, maar het brengt me wel overal.
Gekocht op 4-10-15 met 194dkm op de teller stond die op 4-10-16 met 226 dkm op de teller.
En een groot voordeel, kan na het stappen gewoon achter in mijn auto slapen, met een meisje;)
Volvo 940 met een Red Block op mijn 19de (7jaar geleden), zelfs nog een harttransplantatie laten ondergaan aan mijn baksteen toendertijd. Daarvoor reed ik een BMW E3 & E30 van mijn ouders, achteraf wel een rare overgang zo zachtjes gezegd..
@xj40: Oja, heb ‘m uiteindelijk voor meer verkocht dan ik er voor betaald had:):):)
Een Citroën Saxo 1.4 met VTS-pakket. Heerlijk klein scheurijzertje. Na drie weken was het over en uit met de pret want toen werd ie vakkundig tegen een boom geparkeerd door broerlief. Of ik m terug wil? Ja hoor, maar dan wel met 1.6 16-klepper
Een 1991 Mazda 323 BG. Met een 1.6i 16v die nog lekker liep in zo’n lichte auto! Vanaf fabriek uitgevoerd met een TWR bodykit en bijbehorende verlaging en 3-spaaks Borbet velgen… De auto is allang gesloopt maar er dwalen nog wat plaatjes van over het internet…
http://www.motorstown.com/images/mazda-323-1.6-i-16v-06.jpg
Eerste auto die ik nu een paar maanden heb: Volvo s40 1.8i uit 1997. Verwarmde buitenspiegels, elektrische ramen, elektrische verstelbare spiegels. 340k op de teller en rijdt als een zonnetje. Mocht alleen na aanschaf een nieuwe accu er in leggen. Voor de rest tevreden met de auto.
Een Toyota Starlet 1.3-16V uit ’96.

Als een toenmalige 18-jarige veel lol mee beleefd.
Toyota MR2 1.6 16v uit 1986. Heerlijke auto, zou hem nog 10x opnieuw kopen als ik kon.
Een golf 3 van m’n broer in 2010, dit was zo’n slechte keus dat ik deze met 6 dagen op een rotonde heb geparkeerd. Geen slimme keus dus.
Mercedes w115 200d uit 1975. Rot, traag (top 135 km/h in de toerenbegrenzed) en vol met discutabel beunwerk van de vorige eigenaren, maar reed heerlijk. Zou het zo weer doen, zijnhet wel een beter exemplaar. Als je ooit een klassieker gereden hebt, blijft het kriebelen.
Mijn eerste auto is nog altijd mijn huidige auto & mijn gebruikersnaam op Autoblog, een Clio Sport uit 2000 (2.0L 170pk). Het blijft leuk om in Duitsland het meerendeel van de weggebruikers van de linkerbaan te jagen met je 1000kg Clio die over de 220 km/h gaat. Ik had een prachtcollectie gehad als de bijrijder foto’s had geschoten van de gezichten van die mensen.. Heerlijk!
Antwoord 1:
– Suzuki Swift 1.3 GL (3-deurs) uit 1992.
Antwoord 2:
– Ja.

Ik kreeg hem van mijn grootmoeder die moeite kreeg (lees: wij vonden het staatsgevaarlijk met haar op de weg) om de concentratie te behouden op de weg. Er stond zo’n 68000 kilometer op. Dat was in 2009. In 2010 stond er 92000 kilometer op (yeey).

Waarom zou een 34-jarige en twee meter lange kerel een Oer-Swift willen zonder stuurbekrachtiging én automaat, maar zonder trekhaak ? Nou simpel, RUIMTE !!! en goedkoop in de verzekering/belasting. Plus, veel ruimte om je subwoofertje plus speakers weg te werken. Heb er van genoten, alle jaren dat ik er in reed. Helaas was het over en uit in 2011, want –> teveel roest. Mijn grootmoeder was het er niet mee eens, maar een second opinion bij de grootste Suzuki dealer hier in Twente wees uit dat de auto wel degelijk te roestig was. Dus helaas. Maar kreeg toch een leaseauto onder m’n kont geschoven, een heuse 2009 VW Polo GDi, je weet wel, zo’n ‘schone’ diesel Blue Motion ding. Helaas heb ik die ook niet meer.
Moet het nu doen met een van de vijf in NL rondrijdende 1996’er Peugeot 406 1.8 Turbo’s :)
Een zwarte Nissan 200 SX bouwjaar 1990….

Wat een bak was dat als 20-jarige. Zou hem zeker weer kopen.
Een marineboot grijze Morris 1300 Van (afgeleid van de Marina) met een tweepersoons matras op de laadvloer voor 400 Oudhollandse florijnen. met nog meer dan 6 maanden APK erop. De verf gaf af als het regende. En nee, ik zou hem niet weer kopen. Deze auto is mede verantwoordelijk voor de ondergang van de Britse auto-industrie.
Een Colt CZ3 30 Jahre Edition (met OZ Superleggera-style velgen en een zonnendakje), maar wat een drama. Binnen 6 maanden meer dan 50% van z’n aanschafwaarde op de kop door een kapotte waterpomp, koppakking, uiteindelijk nieuw motorblok.. Dus nee, voor mij iets met GTI, RS, R o.i.d. na de Colt.
Mijn eerste auto was een Porsche 944S2. Startte altijd en ging als de brandweer. Vijf jaar in bezit gehad en vorig jaar verkocht wegens gezinsuitbreiding en te weinig tijd. Vond het zonde van het hok om alleen maar te staan. Zou ik hem weer kopen? Een volmondige ja!
Mijn eerste was een Alfa Romeo GTV 2.0, een op het oog prachtige auto die tijdens de eerste date met m’n toenmalige scharrel (bioscoop Scheveningen) bij het oprijden van de parkeerplaats besloot dat het een goed idee was om de remklauw uit de versnellingsbak te laten breken. (Ja rem aan bak zoals bij Eend)

Grote bende, veel kosten, maar toch laten fixen.

Twee of drie maanden later werd ik (geparkeerd in centrum Den Haag) getorpedeerd door een kneus in een Golf. Auto totall loss. Gelukkig deed de verzekering eens niet moeilijk en betaalde me meer terug dan de auto me gekost had.

Liefde weg (liefde want jaren voir GTV gespaard) en ik dus diep diep ongelukkig.

Achteraf mazzel, want kennis die ’t wrak kocht als projectje belde me om even te komen kijken.

Bleek dat beide dorpelbalken verrot waren, de A en C stijlen een soort honeycomb structuur hadden gevormd zonder epoxy, de steunen waar versnellingsbak in hing gescheurd waren en nog veel meer dikke ellende.

Nooooit meer een Alfa dacht ik.

Nu stiekem toch naar een GTV6 aan t kijken. Een 84er uit Zwitserland met echt álles erop en eraan.

Proefrit gemaakt, nostalgische gevoelens borrelden op bij het starten, zien dat oliedruk metertje bleef plakken, tikje op klokkenwinkel en floep. Heerlijk.

Maarja, naast de E39 M5 (2001) en de S2000 past gewoon nog iets moois in de garage.

Sucker dat ik ben…. ^_^

@nicolasr: dit topic zou zomaar eens een topper kunnen zijn qua aantal inhoudelijke reacties!! Leuk bedacht!! Complimenten!!
@galgootje: Dank je wel. Al gaat de eer dit keer naar @dimglor. Ik heb alleen zijn idee overgezet van de vraagbaak naar de homepage!

Maar ik vind het ook een leuke, ik denk dat ik maar eens een bloemlezing ga maken!!
De eerste auto heb ik gekregen van mijn ouders. Een Peugeot 107. Dit was in 2006. Die wilde dat ik een betrouwbare en veilige auto zou hebben. Uiteraard was dat toen ik 18 was helemaal niet stoer maar mocht van geluk spreken dat ik überhaupt een nieuwe auto kreeg! Hier 2 jaar mee gereden. Na 2 jaar wilde ik of een zo’n zelfde clio 16v als beschreven of een polo g40. De laatste is het uiteindelijk geworden. Werd door iedereen gewaarschuwd voor de g-lader die het snel zou begeven. Alles ging kapot, brak af of scheurde behalve de g-lader. Heeft me al de opbrengst van de 107 gekost maar heb er geen spijt van gehad!
Een of ander traag sloophok voor 2 kratten pils met een Peugeot logo erop, 2 maanden later stond ie bij de sloop
Voor 350 euries een suzuki baleno 1.6 sedan uit 96 en jazeker, wat een schik hebben we gehad met dat apparaat!
Subaru Legacy 2.0gl awd (95). Veel plezier mee gehad, zie ze bijna nooit meer. Verkocht toen de benzineprijzen gingen stijgen. Anders wellicht nu nog op de oprit gestaan als 3e auto…
Mijn eerste auto (eind jaren ’90) was een Peugeot 205 GTI 1.9 uit 1988. Heerlijke auto, maar helaas heb ik hem om een lantarenpaal gevouwen… Ik miste hem nog altijd zo dat ik anderhalf jaar geleden weer een 205 GTI 1.9 heb gekocht. Nu een ander kleurtje en met katalysator. Maar daardoor mag ik wel de milieuzone van Rotterdam in ;-)
Ik zal hem nooit vergeten: mijn mini 1100 special uit 1977. Gekocht van een dienstmaatje, was van zijn moeder geweest. Oranje rood achtige kleur met een zwart skai dak, binnen zwart velours en natuurlijk een centrale snelheidsmeter. Wat een top auto was dat. Zo’n 1100 was super snel (in mijn beleving), spinnende wielen in zijn drie! Ik woonde in Amsterdam en de wielen leken los te komen als je over zo’n grachten bruggetje denderde. Wat een kart! Nadelen had ie ook natuurlijk in de vorm van de haperende valstroom carburateur en natuurlijk een stille verbruiker, dé standaard kwaal van mini’s van die tijd. Ik had dan ook altijd twee accu’s: eentje in de auto en eentje onder stroom thuis. Die nam ik dan onder m’n arm mee als ik ’s ochtends weg ging. Goh, wat heb ik eigenlijk een heimwee naar die auto! En geloof me: ik ben aardig verwend wat auto’s betreft….
Mijn eerste bak was een Fiat Brava 1.6 16V uit 1997. Heerlijke auto. Best goede wegligging, behoorlijk ruim en vrij makkelijk in onderhoud. Uiteindelijk weg moeten doen door roest vorming in de achterwiel ophanging. Zou em zo weer kopen. Naar mijn mening een onderschatte wagen.
Iets wat verlaat maar toch, eerst 3 jaartjes ‘verwent’ met lease auto’s, Polo, Ibiza, Clio, 207, Corsa en toen..

Al mijn spaar centjes in een Alfa Romeo GT gestopt en inmiddels al weer zo’n 120.000 kilometers én 6 jaar plezier verder nog steeds rijdt ik mijn droom auto, kost wat.. maar man wat een wagen!
Ondanks dat iedereen het afraade, want te gevaarlijk, te snel, te duur, etcetc… Toch eigenwijs mijn eerste auto gekocht.

Een miami blue Peugeot 205 GTI 1.9. Heel veel fun van gehad op de bochtige weggetjes rond het dorp waar ik toen woonde. Ook gewoon gelijk hard rijden want meestal toch geen kip op de weg.

Meest gekke was nog nadat Colin Mc Rae uitkwam op de playstation zelf ook met de GTI het bos ingedoken en letterlijk met 80-100 per uur over de smalle bospaden vliegen.

In totaal heb ik 7 van de 205 GTI’s gehad ook nog een uitstapje gemaakt met 2x een 309GTI16 en toen kwam de wagen die me het allermeeste rijplezier ooit heeft gegeven een 205 rallye 1.3 met zijn magnifique webers. Zoveel spijt dat ik die weggedaan heb.

Doordat ik ander werk kreeg en met koffers op reis moest een wat grotere wagen gekocht een Jaguar XJR, dit drama snel verkocht altijd kapot. Nu rijd ik een E39 M5 en een E39 530iA Touring.

Mijn eerste wagen zou ik ondanks alle pret niet meer terug kopen in plaats daarvan zou ik de wagen met de meeste fun per km terugkopen de 205 rallye 1.3…
Ik wilde voor mij 19e al een lange tijd een MX-5, maar daar had ik voorheen niet echt geld voor, maar ongeveer anderhalf jaar geleden heb ik dan toch mijn eerste auto gekocht, een zilvergrijze Mazda MX-5 NA met roest. Die roest zou wel meevallen dacht ik, later bleek van niet. Geweldige auto, de standaard 115pk op de motor wende toch wel snel, dus dan schroef je er na verloop van tijd een turbo op. Resultaat: 140-150pk op de wielen, met een gewicht van 950kg is dat alsnog ontzettend gaaf. Voeg daar aan toe dat de auto met ander ophanging en goede banden als een blok op de weg ligt en je hebt een auto die waaraan maar weinig andere auto’s kunnen tippen qua rijplezier. Ik heb anderhalf jaar lang van deze auto kunnen genieten, met ontzettend veel plezier ongeveer 20 duizend kilometer ermee gereden. Bij het minste beetje zonneschijn en redelijke temperatuur, kap open en een hele dag bestemmingsloos rondrijden, heerlijk!

Helaas is recentelijk dit verhaal ten einde gekomen. Bij de lasser voor een roestreparatie toch erachter gekomen dat de roest te diep in de auto zat en dat het met mijn budget niet meer te repareren is. Tijdens de laatste rit naar huis met de auto realiseerde ik me dat ik deze auto voor geen goud weg zou willen doen, en dat ik ‘gewoon’ een nieuwe ga bouwen op basis van deze. Doel is eentje “zonder roest” en met minimaal 190 pk op de wielen, omdat het kan.

Elke keer dat ik nu een onderdeel van deze auto af haal (om vervolgens te bewaren om op een andere te zetten) doet het toch een beetje pijn, maar het zal het uiteindelijk allemaal waard zijn.

Zou ik deze auto terug willen?
Overduidelijk een ja! (Anders bouw je geen nieuwe toch?)

Zou ik deze auto ooit weg doen?
Absoluut niet.
Audi 90 2.3E quattro uit 1988. Hele fijne auto. Was in de tijd dat ik werkzaam was bij vd akker is veldhoven. Net mijn rijbewijs en ik moest van Jan perse audi rijden..Nooit geen spijt van gehad. Alhoewel…ik mocht kiezen tussen de 90 of een zwarte oer quattro, vrouwlief vond de 90 mooier. Ik had denk ik toch beter voor de oer quattro had kunnen kiezen..
Het zal 1986 zijn geweest dat ik mijn eerste auto, een grijze Scirocco GL uit ik meen 1979 met maar liefst 78pk heb gekocht. Ik was al lang op zoek, maar kon maar geen mooie of goede vinden dus anders aangepakt, dankzij de tactische tip van mijn zwager die zelf een gele Scirocco TS type 1 in zijn bezit had. Ik reed op een herfstachtige donderdagavond door Utrecht toen er vanaf het Diakonessen ziekenhuis een ogenschijnlijk nette Scirocco de parkeerplaats afkwam. Ter hoogte van stadion Galgenwaard wist ik mijn Honda CD50 (nou, eigenlijk 70cc) ernaast wist te gooien. Ik klopte op het raam, maar ook in 1986 kwam dit waarschijnlijk al over tot een liquidatiepoging dus het kostte even wat moeite om duidelijk te maken wat ik wilde. Na enig aarzelen deed de man (een chirurg uit Bilthoven) zijn raampje een beetje naar beneden. Ik vertelde hem dat ik interesse had in zijn auto, we wisselden onze thuisnummers uit (meer was er toen uiteraard niet) en een week later stond de Scirocco bij mij thuis op de stoep, de DJ-39-DF. Met 78pk niet echt snel, maar mooie styling en een superfijne auto die ik kort na de aanschaf heb voorzien van Ronal velgen. Terugkopen? Als ‘ie nog zou bestaan zeker, heel lang plezier van gehad!
Daarna steeds wat snellere auto’s gekocht, eerst het nieuwere type Scirocco uit 1986, een US-uitvoering GTL, vervolgens een rode 205 GTi 1.9 die ik later heb voorzien van de 160pk motor van een gecrashte 309 GTi 16 (daarmee liep de 205 echt snoeihard), vervolgens in 1994 een hagelnieuwe Clio Williams gekocht die ik tot zo’n 7 jaar geleden in bezit heb gehad en 278.000 kilometers mee heb afgelegd. Die auto staat nu bij Renobilia museum nadat ik ‘m bij gebrek aan plek helaas weg moest doen. Met de Clio kon ik op den duur echt lezen en schrijven en zelden problemen mee gehad. Daarna een 6 cilinder boxer uit Zuffenhausen (993) gekocht en die moest ik maar ’s gewoon bewaren…De 205 en de Clio mis ik echter wel!
Mooie verhalen en veel is herkenbaar. Ik had in 1990 een zwak voor Opel en wilde een Kadett C 1.6S of een dikke Ascona B. Ma zei nee, ik dacht OK. Een jaar later op kamers, pa lief aangekeken en de Ascona B 2.0S Berlina uit 1980 stond voor de deur. Afgerakt, scheuren, stuk. In 2013 zijn bijna-broer uit 1981 gekocht als wiedergutmachung. Deze wordt in de garage afgelikt en gekoesterd, enkel met mooi weer naar buiten. Niet te hard, genieten.
Een aantal jaar geleden begon het met de mededeling dat ik niet de S-klasse mee kon nemen op vakantie… Dat was voor mij het moment dat ik maar wat anders moest gaan zoeken. Geen budget voor een eigen Mercedes, dus dat viel sowieso af. Ik wilde wel een veilige, luxe, comfortabele en ruime auto, dus al snel kwam ik bij Volvo uit. Die 850 was toch wel erg strak voor z’n leeftijd… En toen zat er als kers op de taart ook nog een vijfcilinder in! Dit moest ‘m worden. In de kleur dark olive pearl is het naar mijn mening een erg mooie auto, dus ik wilde perse een groene. Stof ben ik minder fan van, dus er moest leer in zitten. Uiteindelijk stond in Amsterdam een 855 2.5-20V AUT te koop. Ik wilde een 20V omdat een 10V me wat traag leek. Achteraf geleerd dat ik net zo goed een 10V kon kopen: beter geluid, nog betrouwbaarder en de 20V’s rijden gemiddeld met evenveel pk’s rond na een paar ton. 40.000km plezier aan gehad en na ongeveer 408.000km de koppakking aan flarden gereden. Dat geluid is nou eenmaal verslavend… In plaats van een berg geld in die 20V te steken heb ik voor een appel en een ei een handgeschakelde silver sand 2.0 T-5 gekocht, die ik nog steeds heb. Een turbo is wat ik eigenlijk gelijk had moeten kopen, omdat dat de snelheid is die ik miste. Het interieur van de groene heb ik overgezet naar de T-5 en daardoor zit ik tenminste nog steeds op m’n eerste stoel. Het is geen goedkope auto om te rijden, maar de combinatie van snelheid en comfort is erg prettig, samen met de 960 liter laadruimte. Als ik opnieuw de keuze mocht maken zou ik een donkergroene T-5(R) gekozen hebben!
Toen ik in mijn jonge jaren het franse l’automobile kocht werd in in 1975 achterovergeblazen door een AMC Pacer. Ik heb toen alles over deze wagen gezocht en gekocht en toen heb ik in 1980 er eentje met 55000km zag staan moest ik hem hebben.
Op anderhalf jaar en 60.000km kilometer verder was de liefde een beetje over en mijn beurs leeg.
Minder dan 13l was onmogelijk en toen ik al rijdend 2 keer door mijn achterste vering viel zat de schrik er goed in. De bladveren braken gewoon door.
Voor een amerikaanse wagen was destijds niet betrouwbaar want maandelijks was er weer iets nieuw.
Daarna heb ik een mooie golf diesel gekocht om wat te bekomen.
In 2004 heb ik er weer eentje op de kop getikt, en toen ik er mee reed dacht ik “is that all there is”
In 2005 heb ik vanuit Amerika een v8 laten overkomen dit is een onafgewerkt studieobject geworden.
(voor mij althans)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).