Lezersvraag: welke betaalbare funauto’s zijn betrouwbaar?

Auteur: , 140 Reacties

Autoliefhebbers weten maar als te goed dat "het kopen van een leuke auto" vaak synoniem is voor "het in de open haard gooien van je geld", maar zijn er funauto's te bedenken die wél betrouwbaar zijn?

BRAAAAAP

De strekking van 98% van de mails die we krijgen voor onze aankoopadvies-serie leest ongeveer als volgt:

“Lieve, legendarische, fantastische en bovengemiddeld knappe Autoblogmedewerkers,

Ik ben op zoek naar een leuke auto. Die auto moet meer sex uitstralen dan de zelf bedachte lesbische sexscène tussen Charlize Theron en Rihanna die zich elke avond in mijn hoofd afspeelt. De handling moet beter zijn dan die van een alle BMW M-producten bij elkaar en bovendien moeten we de stoplichtsprint niet verliezen van een Koenigsegg One:1. Nee, bochtengedrag van die Koenigsegg vind ik niet relevant, hihi! Heb je trouwens gehoord van de nieuwe Bugatti? Meer pk’s dan dat dus, en een hogere topsnelheid. Oh, en het moet allemaal wel een beetje betaalbaar zijn hè, ik heb ongeveer 12 uur per maand voor brandstof en verzekering. Zou lekker zijn als het al een klassieker is, die kosten minder in de wegenbelasting hoorde ik van mijn buurman. Nou mooi, ik ben benieuwd wat jullie bedenken.

Oh, en ik heb echt wel een lekker budget hoor. Zo’n €1500 euro, voor iets echt tofs kan het nog wel oprekken tot €1650!”

Ok, misschien heb ik het stukje over Rihanna en Charlize iets geromantiseerd, maar verder: true story. En dat roept altijd weer dikke discussies op bij de redactie: wat is nou eigenlijk een écht toffe, betrouwbare, maar ook enigszins betaalbare auto die we deze mensen aan kunnen bevelen? En begin nu niet allemaal “Mazda MX-5!!1!one!” te roepen, want los van het feit dat ik moe word van dat cliché, ken ik meerdere mensen die vaker stilstaan dan rijden met zo’n hok.

Graag lezen we jullie adviezen in de comments. En omdat voor iedereen het begrip “betaalbaar” anders is, wil ik je uitdagen voor de volgende drie budgetten je best denkbare optie te roepen:
– €2500 euro
– €7500 euro
– €15.000 euro

Roept u maar!



140 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Ongeacht prijs..
Zul je denk ik meestal uitkomen op een Hot Hatch.

Goedkope, betrouwbare, sportieve achterwielaandrijvers zijn schaars. Dan is een drie-serie van een paar jaar terug trouwens een auto waar relatief veel aanbod in is trouwens.
@martinus: Klopt, Peugeot 306 GTI! Snel, zeer betrouwbaar en heel goedkoop!
@straatzakelijk: dat word hard minder.. prijzen gaan laatste tijd sky high mocht je een knappe phase II vinden, als er überhaupt nog 1 knappe word aangeboden. Meer dan toen ik hem verkocht..
@rossi46audi: 106 GTI dan?
@straatzakelijk: 306 GTI6 Kan ook nog wel maar vaak al niet meer onder de 2500 voor een betrouwbare. Wel echt leuke serieus snelle wagen
2002 Ford Focus 1.6 16V. Echt heerlijke scheurbak met een echt toerenblok, kan tegen een stoot, kan ontzettend veel km hebben en is verrassend leuk om lekker mee te gummen! O en goed verbruik :)
@Polo90: Sorry bedoel 1.8 16V
@Polo90: De 1.6 was al leuk zat als 1ste auto, in weinig auto’s zo veel lol gehad.
@mrdj: Helemaal mee eens! de 1.8 was mijn eerste auto maar heb ook vaak genoeg een 1.6 gereden!
@Polo90: qua auto helemaal gelijk, maar qua motor. Ik heb eigenlijk nooit een verschil kunnen ontdekken tussen de 1.6 en 1.8. Hertz leverde me 10 jaar terug elke week willekeurig afwisselend beide.
@mashell: Er zit niet heel veel verschil in, de enige verschillen zijn volgens mij dat de 1.6 er een bekend probleem op na hield rond de 200.000 KM. De cilinders (de gaten waar ze in zitten) trokken krom en moesten recht uitgevijlt worden allemaal. En de 1.8 zit naar mijn ervaring beter in de toeren die heeft er qua stabiliteit minder last van op hogere snelheden en hogere toerentallen en is wat soepeler op snelheid. Maar je hebt wel echt gelijk, er zit niet heel veel verschil in verder. Puur persoonlijke voorkeur!
@mashell: 15pk:)
@Polo90: die rijden inderdaad bijzonder lekkee
@Polo90: voor de 7500 koop je een keurige ST170, zeg dan dat…
@davelepeef: Neuj. :P Zou denk ik liever een 1.8 hebben in plaats van de ST, zou met de ST een stuk voorzichtiger zijn denk ik dan met een standaard 1.8 ondanks dat je hem juist daarvoor koopt, zou ik met de 1.8 meer lol hebben gok ik (tuurlijk niet, maar moet wel bij mijn punt blijven :P )
@Polo90: haha. Ok, laden we dan settlen op een 2.0?
@Polo90: heb menig st170 gereden en ben er niet over te spreken. De focus st werd pas wat bij de komst van de 5 cilinder
Subaru wrx?
@SimonMc: Als je WRX vervangt voor Impreza, heb je één antwoord voor alledrie de prijsklassen en dan kun je afhankelijk van het budget de letters WRX en/of STi erachter plakken.
Voor 2500,- koop je een Classic mini met een paar roest plekjes. Meer lol voor 2500,- kan je niet hebben. En is redelijk betrouwbaar. Het is tenslotte Engels ,maar er zit niet zoveel op dus kan het ook niet kapot.
@599fiorano: lepel er een 1200cc motorfietsblok in en klaar is kees
€2500 euro > Peugeot 306
€7500 euro > Saab 9-3 Cabrio
€15.000 euro > dikke Subaru Impreza

ook nog een beetje afwisselend.
@tomleeuw: €7500 euro > Saab 9-3 Cabrio

Als je het een beetje leuk doet hou je nog geld over voor wat welverdiende upgrades; stages 1 en onderstel.
– €2500 euro
Clio RS of 206 GTI, hatchback prijs 150 tot 220 pk en geld over voor een leuk lucht traject

– €7500 euro
RX=8 met voldoende geld over om hem een week te laten rijden {troll}
Saab 9-5 Aero uit 2004 en jonger stage 3 erop en dag golfjes.
– €15.000 euro
Ultieme porno mobiel {tromgeroffel} Saab 9-3 Viggen met een aangepast onderstel (Bilstein B12) Rescue Kit en stage 1
€ 2500,- – Ford Puma (1.7 sport natuurlijk)
€ 7500,- – Ford Fiesta ST 2.0
€ 15.000,- – Ford Focus ST 2.5T
@clarkson: dit is iemand met heel veel verstand! Jij verdient een lintje!
@bonzoo: Dankjewel. Het waren uiteraard logische keuzes.
@clarkson: Ik heb werkelijk geen idee waarom ik het met je eens ben. Over die 2.5 ST gesproken: met een budget van 15.000 euro krijg je het ook nog voor elkaar om zoveel leuke upgrades te monteren dat je jezelf eigenlijk afvraagt waarom iemand eigenlijk nog een RS zou willen kopen…
@bastiaangt: Ik zou dan eerder naar een gefacelifte ST (2008 t/m 2010) zoeken en het volledige budget uitgeven.
@clarkson: haha mee eens ….. een 1.6l sportka kan ook

Wel hebben een hoo oude ford’s last van roest
@fiestafeest: Niet alleen Ford’s hebben last van roest…

Maar een sportka rijdt ook best leuk inderdaad. Wij hebben een streetka voor als het zonnetje schijnt. Leuk autootje hoor.
Achterwielaandrijving, sublieme wegligging, laag gewicht en dakloos, wat wil je nog meer.

2500,- Mazda Mx-5 NA, spartaans speeltje met heel hoge fun factor.
7500,- Mazda Mx-5 NB. Iets minder spartaans maar nog steeds veel fun.
15000,- Mazda Mx-5 NC, niet spartaans maar wel fun !
@maurice_vandewaarsenburg: Wel lezen he vriend. “En begin nu niet allemaal “Mazda MX-5!!1!one!” te roepen, want los van het feit dat ik moe word van dat cliché, ken ik meerdere mensen die vaker stilstaan dan rijden met zo’n hok.” The answer is always Miata, maar niet voor iedereen.
@vinox: Hij heeft de MX-5!!1!one toch ook niet genoemd?

Wel de MX-5 NA, MX-5 NB en de MX-5 NC…

Stuk voor stuk goeie keuzes trouwens.
Niet iedereen roept het.. Alleen ik.. ;)
Dat de verhaalschrijver meerdere mensen kent die vaak stilstaan met een mx-5 geloof ik simpelweg niet echt.. Ik ken echt heeeeel veel mensen met een mx-5, en echt stilstaan omdat het stuk is maak je ooh zo weinig mee met de mx-5..
Maar er is weinig wat zo strak stuurt als een mx-5 in deze prijsklasse, dus vandaar dat ik ze toch genoemd heb.. De verhaalschrijver zou eens een middagje moeten gaan sturen in een echte mx-5 Na.. Dan gaat hij wel overstag.. ;) @moveyourmind:
@maurice_vandewaarsenburg: strak sturen is één, vermogen een ander geval. Ik sla deze overgewaardeerde bak over.
Duidelijk nog nooit in een goede Mx-5 NA gereden.. ;)
Vermogen is niet het belangrijkst als je een lichtgewicht bent..
Het gewicht en de gewichtsverdeling meken alles goed.. @michaelb:
@maurice_vandewaarsenburg: een goede MX-5 rijdt inderdaad super. Een vriend van me heeft een NA die 3 cm verlaagd is en op 7,5J brede velgen met 215 banden staat. Verder is die auto standaard. De manier waarop je ‘m de bocht om kunt smijten gaat werkelijk helemaal nergens over, er is zó belachelijk veel grip aanwezig dat het soms gewoon eng is als passagier.

Het is dan ook niet voor niets dat ik volgend jaar een NA als daily wil zodat ik mijn huidige auto op kan gaan knappen.
Je kan het pas begrijpen als je er een gereden hebt.. Anders wordt er maar wat geroepen.. @ej20g:
@maurice_vandewaarsenburg: daar ben ik het volledig mee eens!
@maurice_vandewaarsenburg: ik heb er mee gereden en vind het persoonlijk 3x niks. Lichtgewicht is leuk, totdat je een extra bigmac eet en gelijk een paar tienden langzaam bent.:)
Ach, dan neem je een mx-5 NA met je budget van 7500,- en dan leg je er een turbootje op.. Psi omhoog en ineens heb je je vermogen waar je zo aan verslaafd bent.. van 0-100 in 44.5 seconden is dan makkelijk haalbaar..@michaelb:
Moet dus 4.5 seconden zijn.. Haha.. 44 halen we nog wel in een eendje..
Onder de 7500€

Zal ik zeker kijken voor een Ford Fiesta ST MK6’5 uit 2006 tm 2008!
Heerlijk bakkie! Niet kapot te krijgen heb er zelf een gehad en in 4jaar tijd 1x een kapotte accu gehad en zelf 115,000km erop gezet!
Dat wagentje hoekt lekker in de bochten en lekker snel voor de stoplichtsprintjes!

Goh nu alweer heimwee naar dat wagentje!
Omdat een MX-5 niet mag (ik zou niets anders willen in de €2500 categorie) zou ik binnen dat budget gaan voor een Peugeot 106 GTI. Die rijden ontzettend leuk, onderdelen kosten niets, je kunt er makkelijk zelf aan klussen en betrouwbaar zijn ze ook.

Als iemand €7500 te besteden heeft dan zou ik die persoon adviseren om zeker eens naar een Nissan 180SX S13 te kijken. Voor dat geld zijn ze best te vinden en het onderhoud is relatief makkelijk en niet overdreven duur.

Voor iemand die €15.000 te besteden heeft zou ik een Honda S2000 of Nissan 350Z aanraden. Een S2000 is makkelijk te onderhouden en er gaat weinig aan stuk. Onderdelen zijn wel wat prijzig.

Een 350Z is ook makkelijk te onderhouden, onderdelen zijn niet al te duur en qua vaste lasten en onderhoudskosten valt het eigenlijk ook nog wel mee (mijn auto kost flink meer). Daar komt nog bij dat er weinig aan kapot gaat en dat ze op de snelweg niet eens dorstig zijn.

Persoonlijk zou ik voor een MX-5 (€2500), 180SX S13 (€7500) en 350Z (€15.000) gaan.
@ej20g: Jij snapt het. Goeie keuzes.
@ej20g: wel s begrepen dat er een reeks is vd S2000 die motorblokken vreet, met stevig olieverbruik tot gevolg??
@davelepeef: dat zou goed kunnen, ik ken dat verhaal niet maar ben dan ook niet super bekend met de S2000. Wat ik wel weet is dat de meeste S2000’s gewoon typische betrouwbare Honda’s zijn die (best) wat olie verbruiken. Iets wat heel normaal is gezien het hoogtoerige karakter van de motor.

Ik ben wel bekend met de problemen die Nissan heeft/had met de 350Z van bouwjaren 2005/2006/2007 in verband met de “RevUp” (300 pk) versie van de VQ35 die graag vroegtijdig erg veel olie gaat verbruiken. De vroegere modellen van van 2003 en 2004 (met de vroegere VQ35) en de latere versies vanaf 2007 (met de HR35) hebben daar geen last van.
Voor 2500 euro zou ik voor de Saxo vts gaan. Veel lol voor weinig geld.
@e270cdi: Saxo VTS zijn inderdaad geweldige auto’s. Er zijn 3 varianten die van lekker vlot naar serieus snel gaan: 1.4 achtklepper, 1.6 achtklepper en 1.6 16V. Stuurt heerlijk door het lage gewicht en goede onderstel. Ik heb er 3 gehad en rijdt nu met een 16V op het circuit. Ongelofelijk hoeveel snellere auto’s je er mee bijhoudt! Onderdelen zijn bovendien erg goedkoop en gaan niet vaak stuk.
Onder de 15 mille?
Honda S2000!
@BmwMPower: S2000s in die prijscategorie zijn niet de mooiste…
€2.500 euro > Renault Clio II RS
€7.500 euro > Renault Clio III RS / Mini Cooper S
€15.000 euro > Lotus Elise / Opel Speedster
@remon: Met een Lotus ben je echt aan de beurt als er een moertje verkeerd zit. Dat zijn funautos voor dokters en advocaten, en die krijgen dan ook dokters en advocatenfacturen mee naar huis.
@john4545: Spreek je uit ervaring of is dit een aanname? Sinds eind vorig jaar heb ik zelf een Elise onder mijn kont en hier heb ik ondertussen al flink wat aan gedaan. Dit zijn dan wel voornamelijk upgrades geweest, geen noemenswaardige reparaties. Onderdelen kunnen duur zijn, maar over het algemeen is er veel voor te krijgen en is de techniek relatief simpel. Daarbij is het een toegankelijke auto om zelf aan te sleutelen, mits je hier een klein beetje handigheid in hebt natuurlijk ;) Het rijtje wat ik heb staan is ook mijn eigen auto geschiedenis die ik gekozen heb met bijna dezelfde uitgangspunten als gesteld!
@remon: Ah, zelf sleutelen ja dat scheelt :) Hier bij mij om de hoek zit een Lotus garage. Die man is 42x per jaar op vakantie, zoveel geld verdient ie. ;)
@john4545: Dan ben ik natuurlijk benieuwd in welke hoek van Nederland jij woont :D
Persoonlijk zou ik alleen voor dit rijtje gaan:
€ 2500,- – BMW E36 325i/328i
€ 7500,- – BMW E46 328i/330i
€ 15.000,- – BMW E90 330i/335i

De eerste 2 klasses voor circuitgebruik op de Nordschleife. De laatste als daily driver.
Hee das toevallig ik rij die nu ook als daily (E91 330i)…
@audir8v10: beetje jammer van je naam dan.
@darrock: tja, verstand komt met de jaren.
@darrock: Voortschrijdend inzicht zullen we maar zeggen.
@darrock: gelukkig heet ik in het echt niet zo ;-)
-Volvo 850
-Volvo 850
-Volvo 850 T-5R
Dit is een lastige, bij het budget van € 2500 heb je al de keuze uit tientallen auto’s die veel fun voor weinig bieden…

Zoals een Alfa Romeo GTV, BMW 3 coupé, Citroën XM, Fiat Barchetta, Jaguar S, Jaguar XJ en zelfs een XJ-R, Jeep Cherokee en Grand Cherokee, Mazda MX-3, MG-F, Peugeot 205, Peugeot 605, Rover 75, Seat Ibiza, Saabs in allerlei soorten en maten, Volkswagen Golf 3 Cabrio, Volvo S80, 850, V70.

En dat is nog maar een kleine selectie, stuk voor stuk auto’s die met een beetje geluk betrouwbaar kunnen zijn. En je ook nog wel voor € 2000,- of minder kan vinden.

De twee andere budgetten ga ik niet eens mijn hoofd over breken, dan is de keus bijna onbeperkt.
@moveyourmind: Peug 605, Rover 75 en een S80 fun auto’s? Beter gewoon een paar Volvo 360’s dan!
@sajmun: Fun is een relatief begrip…

In een auto met alle denkbare opties en luxe de dagelijkse kilometers maken, of op de bonnefooi door heel Europa reizen, of gewoon de dikke V6 of V8 in het vooronder lekker aan het werk zetten en genieten van het veelkoppig orkest dat onder de motorkap aan het blazen is…
@moveyourmind: een funauto is leuk om van A naar A te rijden.
@moveyourmind: gtv onder de 2,5 blijft niet lang onder de 2,5. Wel een heerlijke auto om mee te rijden
@moveyourmind: wat een heerlijk lijstje. Jij begrijpt tenminste dat fun niet persee sportief of pk’s hoeft te zijn.

Je bent alleen nog de Mercedes w124 en w201 vergeten ;)
@lekbak: Haha, het schoot net nog door me heen dat ik Mercedes helemaal vergeten was. Die W124 is niet alleen fun, dat is nog eens eens een heel serieus goede auto ook nog.

En natuurlijk draait het niet alleen om pk’s. Met een oud barrel dat nog net niet uit elkaar valt en al moeite heeft om bovenop een dijk te komen, laat staan een bergpas, kan je net zoveel lol hebben als in een dikke vette sportieve wagen.
@moveyourmind: heerlijk, met oude barrels rijden. Kachel aan de berg op, terwijl buiten de mussen al van het dak vallen. Boven op de berg eerst een lauw drankje om jezelf en de motor af te laten koelen, en daarna nog een halve liter olie erin voordat je weer verder kunt.

Al moet je wel een hele, hele afgeleefde w124 hebben voordat dat nodig is…
2.5k: Renault Clio Sport of Seat Ibiza Cupra
7.5k: Golf VR6 of mss zelfs R32
15k: Nissan Skyline GTR R32, because yolo en van die dingen

Mijn eigen keuze zou zijn voor 2.5k: E30 318is of 325i, voor 7.5k: E36 M3 met werk, voor 15k: E36 M3 zonder werk met ruimte voor upgrades zoals bvb coilovers of een uitlaat.
Peugeot 205 GTI

Fiat Ritmo
@john4545:
Fiat Ritmo, I LOL-ed
@cjdg: toerenblok jonguh! ;)
@john4545: en betrouwbaar?
Ik heb een keer in een Ritmo gereden en toen ging ie stuk.
Dat is een 100% stuk percentage.
@cjdg: lag dat aan jou of de auto?
Alfa 159
@alfalion: dan wel voor 2500 zodat je voor de overige 12.500 aan reparaties kunt spenderen xD
2.5K: Honda Civic EG/EK/EJ etc, misschien kan je er wel vinden met VTEC… blokje reviseren, en go.
7.5K: Nissan 180SX/200SX/240SX (S13/14)
15k: Toyota Corolla AE86.
2500: bmw e30 318i
7500: bmw e36 328i
15000: bmw e46 330ci
Iets met een voorliefde voor bmw ;)
2500 =peugeot 106 gti (als daily toch 206 ivm comfort)
7500 = seat Leon 1.8 20v(jd 230pk)
15000 niet interessant, budget steken in tuning van 1 van de vorige auto’s ;-)
Tot 2500 euro: Peugeot 205GTI met werk
Tot 7500 euro: Peugeot 205 rallye (leuker en zeldzamer en beginnen duur te worden)
Tot 15000 euro: BMW E39 M5
Rond de € 2.500: Daihatsu Copen, want leuk, klein en open.
Rond de € 7.500: BMW 525i of 528i. Liefst E39, mooie wagen, en redelijk ruime keuze, zeker bij de 525i
Rond de € 15.000: Honda Accord Type R. Prachtige wagen, mooie VTEC-schreeuwer…
350z
2500: BMW 320i coupe e36
7500: BMW 330ci coupe e46
15000: BMW 550i sedan e60
Mx5. Super betrouwbaar en in elke prijs klasse beschikbaar.

En daarnaast is alles goed. Een goed vermogen. Een briljante wegligging.
Citroën Saxo Vts
Toyota MR-2

En een Fiat Punto 1.2 met een af en toe werkende stuurbekrachtiging. Niks spanneder dan een bocht nemen terwijl de stuurbekrachtiging eruit vliegt.
@jasbelle: Fiat Punto 1.6 abarth valt ook onder de mogelijkheden, toch 131 pk ipv 80 pk
2013 M3 die een nachtje onder water heeft gelegen.

2015 M5 waarbij de neus een lantaarnpaal in Stuttgart heeft geraakt die nog operatief verwijderd moet worden.

2011 Ferrari die een ietsje volledig is uitgebrand.
E36 325i/328i , er is een reden dat 80% van de auto’s op een trackday er zo een is. Die dingen zijn leuk, betaalbaar en onverwoestbaar!
Een honda waar je leuk mee kan sturen
Tot 2500-> bmw e36 318ti compact
Tot 7500->golf 4 1,8 gti met goed onderstel en motortuning
Tot 15000->porsche boxster s
Tot 2500 euro: Een Lada Niva = Je kunt ermee door de tuin van je buurman mee ploegen en het is een Lada, altijd lachen verzekerd omwille van het feit dat het een Lada is.

Tot 7500 euro: Veel keuze zoals een Alfa 159 GTA of een Megane RS. Maar wil je echt een afgetrapte afdankertje? Doe eens gek en ga voor een nette oldtimer zoals de Mitsubishi Starion 2.0 Turbo zoals deze:

http://nl.ww3.autoscout24.be/classified/288503531?asrc=st|as

Tot 15 000 euro: Keuze genoeg zoals een Abarth of ga mainstream en koop één van de volgende keuze’s.
Golf R:
http://nl.ww3.autoscout24.be/classified/290973014?asrc=st|as
Golf R32
http://nl.ww3.autoscout24.be/classified/279183516?asrc=st|as

Veel leuke wagens ter beschikking, maar eerlijk gezegd er is een reden waarom ik i.p.v zo’n 2dehands funwagen een splinternieuwe Kia Rio heb gekocht 4 jaar terug. Heel mijn vriendenkring rijdt praktisch met zo’n funwagen (o.a Supra MKIV en MKIII). Leuke wagens, maar zware kosten eraan. Ik vertrouw het simpelweg niet zo. :) Al moet ik zeggen dat die 2 Golfjes wel erg aanlokkelijk zijn. De R dezelfde ‘murder out’-look geven zoals de R32 en ze zouden zo fantastisch naast elkaar op mijn oprit kunnen staan.
Toyota Starlet natuurlijk
@mart144: Een EP70 en die ombouwen naar een 4AGE/4EFTE racemonster (which I’m doing :D)
Lexus IS 200 is ook wel een leuke funmobiel. Weet niet wat ze kosten, maar je hebt dan RWD, V6 en echt een bijzonder leuke auto om mee te sturen! Een soort 3-serie maar dan beter. En is niet stuk te krijgen, al zou je het willen…
@svenska_aeroplan_ab: RWD met 150pk op 1300+ kg wagengewicht is alleen leuk als het gesneeuwd heeft, verder heb je er geen bal aan. Zou me verbazen als het ding überhaupt z’n tractie weet te breken. Vind ze er best leuk uitzien, maar ze worden wel érg anoniem tegenwoordig.
@davelepeef: IS 300 dan
@svenska_aeroplan_ab: inline 6 ipv v6 ;)
voor 7,5 zou ik voor een Audi S3 8L gaan, heerlijke auto met quattro, 210 pk en veel potentie.
Tevens is de 1.8t 20 klepper een heel sterk blok!
€ 2500: Oude mercedes 190 diesel
€ 7500: Boxter 986
€ 15000: daar is te veel keus in
Had eerst een MX-5 NA nu een Cupra 2.8 V6 maar binnenkort eens kijken voor een Mazda 3 MPS 350 Z of Focus ST…
Golf 3 VR6, golf 5 GTI en voor t hoogste bedrag een golf 4 R32.
@dutchdriftking: gezien je naam ga je er wel mee achteruit rijden?
@davelepeef: Het gaat om betrouwbare auto`s waar je een beetje lol mee kan hebben. Dan zijn dit de drie beste opties. MX5 mocht niet, en leuke BMW`s zijn schaars voor dit budget. Of tenmiste, in ieder geval de eerste twee categorieën.
@dutchdriftking: ok, maar met wat je nu noemt zit je ook aan de onderkant van de markt…
@davelepeef: Het zijn relatief leuke relatief betrouwbare wagens.
Achterwielaangedreven, zeer rap en betaalbaar… Durf ik het hier te zeggen… Een motor?
@thoisss: geniaal! Het enige dat daar echter aan ontbreekt is:
– twee wielen
– één kreukelzone
– en een droge zitplek

Geldt trouwens voor alle genoemde budget-categorieën.
Echt fun om mee te ‘rijden’:

€2500: Een Peugeot 106 gti van €2000 en 5 keer naar de hoeren.
€7500: Een Clio RS van €6000 en 15 keer naar de hoeren.
€15000: Een Subaru wrx van €12000 en maar liefst 20 keer naar de hoeren, waarvan 10 keer een trio!
– €2500 euro peugeot 106
– €7500 euro Renault RS
– €15.000 euro M3
Koop een citroen c2 1.6 vts. Kan lekker meekomen in het verkeer, het rijdt heerlijk en onderhoud kost niks. Heb hem nu 6 jaar in bezit (eerste auto). 306.000 kilometer op de teller, bouwjaar 2004. en nog geen centje pijn. Volgende week mag hij weer mee naar Kroatië.
@c2citroen: ligt eraan wat je eraan vind. Goeie vriend heeft zo eentje gehad. Erg vinnig en relatief snel, maar voelt echt aan als een blikken koekendoos
@nasty: ik vind ze niet verkeerd rijden, kwa uitrusting voor het geld is het ook niet verkeerd. Het was/is mijn eerste auto en ik heb er veel plezier mee gehad. 6 jaar tijd, niet 1x laten staan. Meer als regulier onderhoud is niet nodig geweest. Na de vakantie komt er een goede vervanger voor, denk een ds3.
Onderdelen die gebouwd zijn voor performance zijn doorgaans niet duurzaam in gebruik dus betrouwbaarheid is hier een relatief begrip.

Mijn ervaring zegt; alles dat oud is (voor 1995) is doorgaans betrouwbaarder dan nieuwere auto’s. Moderne auto’s en met name performance auto’s hebben meer gevoelige electronica aan boord die stuk kan gaan. Minder onderdelen = minder dat kapot kan gaan = meer betrouwbaarheid. Denk aan oude BMW’tjes bijvoorbeeld. Ik zie in mijn omgeving dat veel beginnende autoliefhebbers voor een oude bmw 325 gaan. Zelf heb ik weleens aan een Z3 zitten denken.
@stephano: voor het eerst dat iemand de Z3 noemt! Ik kan uit ervaring vertellen dat hierin de combinatie fun/betaalbaar/betrouwbaar zeker aanwezig is. Fijn onderstel, stuurt strak, hele lange motorkap met bult voor je neus en het dak kan eraf zodra het niet regent. Met de fabrieks-optie “M-technik-onderstel” is zelfs een 1.8 leuk, want er zit dan en limited slip dif op en hij ligt iets lager. De 1.8 is niet echt snel, dus ga indien het budget het toelaat voor de 1.9. Heb je nog wat meer budget, ga dan voor de heerlijke 2.8. Daarvan wel even de Vanos laten reviseren, want dat is het enige waar hij last van kan hebben. Maar daar zijn goede/voordelige specialisten voor. Let op dat de 1.9 van na de facelift feitelijk de oude 1.8 is, dus niet zo vlot als de 1.9 van voor de facelift.
Motor tov de auto is belangrijk wil je een auto met een te grote motor dan moet je de fiat palio weekend 1.6 nemen auto weegt zelf iets meer dan 1000 kilo en vermogen staat op gegeven 100 pk nieuw was het al 112 en met chipje ga je nog om hoog maar niet nodig. Bijna niemand kent je auto en onbekend is onbemind. Enige minpuntje is het verbruik dat wel hoog ligt… Maar je verbaast wel iedereen
@flik2punt0: bij een auto met “een te grote motor” denk ik aan iets Amerikaans, niet aan een Palio. Denk eigenlijk nooit aan een Palio. Ik durf bijna te stellen dat praktisch niemand aan een Palio denkt. Ooit…
€2500 – ’92-’95 civic vti 160pk
€7500 – ’01-’05 civic type r
€15000 – ’99-’09 s2000
En gewoon niemand die de 159 noemt?!? Sjongejongejonge…
Toyota Starlet.
€2500 een Clio 2 RS, een van m’n vorige auto’s

€7500 een Megane 2 RS, m’n huidige auto

€15000 een 350z, waarschijnlijk m’n volgende auto haha
Hmm. Laagste budget; Fiesta 1600 Sport, midden > ouwe nette Capri 2. Hoge budget een leuke Escort Mk2 natuurlijk, RS2000 spec als het ff kan :)
Voor 15000€ zou ik mij een 330i van de e90 serie voor de deur parkeren. Als fun auto mag dat wel een coupé zijn…

Voor 7500 mag er hier een Mini Cooper afgeleverd worden. JCW graag.

Voor 2500€ biedt een Iveco ML130 wel heel wat vermogen voor z’n prijs. Spijtig genoeg is m’n oprit te kort. Een Saab 9-3 turbo 2.0 zal mij ook wel het nodige plezier verschaffen!
Tot 2500 : e28 518i of 520i (liever 518i)
Tot 7500 : e28 528i
Tot 15000: e28 535i
Tot 30000 : e28 M5 USA
Tot 60000 : e28 M5 ece
Tot 120000: e28 alpina B7
Toyota MR2
Charlise theron!? My god…
2500: 106 gti, saxo vts, Clio rs
7500: megane rs, impreza, 330i
15000: impreza, 130i, focus st, …
@tjorque: beste lijstje tot nu toe!
Heb de reacties niet gelezen maar is de Classic Mini al genoemd? Stuurt heel leuk, onderdelen zijn voor weinig te krijgen, zeker als je het zelf even in elkaar knutselt.

Zorg er wel voor dat je vantevoren even checkt of je iemand kent die voor weinig kan lassen.
1. Saxo VTS 1.6 16V
2. Z3 2.8
3. 123d

Allemaal in bezit of in bezit gehad. Heb ook wel wat auto’s gehad die wel veel onderhoudskosten met zich mee brachten of geen fun waren.
Geen fun: Punto 1.2
Duur in onderhoud maar wel veel fun: Boxster 986, 997 Carrera S
Tot 7.500 Euro: Toyota Corolla T-Sport (Compressor versie?) 192 pk uit een 1.8 (240 voor de compressor), rood bij 8.200 RPM! Variabele kleptiming komt in bij 6.000 RPM en dan begint de fun pas echt (en het verbruik ook haha).

Tot 15.000 Lotus Elise S1 maar laat de betrouwbaarheidseisen dan maar achterwegen…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).