
Auto’s worden steeds vaker uitgerust met allerlei snufjes, maar gebruiken we het allemaal wel? Deze lezersvraag gaat over functies in de auto.
Een aansteker, maar je rookt niet. Een knopje om de ESP uit te zetten, maar je zit in een 75 pk koektrommel. Een knop om de lichten af te stellen, maar ze hebben eigenlijk altijd al goed gestaan. Kortom: genoeg functies en knopjes in de auto. Gebruik je ze ook echt?
In vergelijking met pak hem beet 15 jaar geleden hebben auto’s vandaag de dag veel meer knopjes om mee te spelen. Dat laatste verplaatst zich nu steeds meer naar het scherm en de fysieke knoppen verdwijnen. Ook zijn auto’s steeds vaker uitgerust. Met name op het gebied van veiligheidssystemen. Soms ben je ze liever kwijt dan rijk. Denk aan een lane assist, waarbij je stuur hard gaat trillen als je ook maar een beetje over de lijntjes gaat. De horror!
Deze lezersvraag zal met name een glimlach op het gezicht toveren van Audi A8, BMW 7 Serie en Mercedes S-klasse rijders. Deze auto’s hebben zoveel snufjes, knopjes en functies dat je een tijdlang zoet bent om alles uit te proberen. Deze lezersvraag luidt dan ook als volgt: welke functie in je auto heb je nog nooit gebruikt?





Automatisch parkeren
Was stock wagen waar het op zat, zou er nooit voor bijbetalen
Heb een hekel aan de dynamic cruise en kan op de range rover niet ouderwets aan dus mooi klote dat ik dat tweedehands nu er bij gekregen heb.
Steeds als je zelf denk te anticiperen door netjes te wachten met naar links gaan achter die vrachtwagen vandaan doe je net je knipper naar links uit en gaat die cruise bovenop de rem staan net als je wilt versnellen om de rest van het verkeer niet op te houden. Waardeloze functie!
@dutchneon: Dat heb ik dus ook in mn CC, op een enkelbaansweg is het nog redelijk oké, maar op de snelweg duikt iedereen ertussen en gaat vervolgens de auto vol op de rem.
@dutchneon: een fatsoenlijke ACC accelereert bij knipperen naar links..
Hebben ze geleerd tijdens het puberen.
Ja maar dat kan nog niet want dan rijd je nog rechts, je rolt dus op de cruise richting je voorligger, vervolgens maak je de inschatting dat het precies gaat passen als je even wacht en zodra je dan naar links kunt remt de auto ineens, soms heb je dan je knipper naar links nog niet uit en soms ben je al in de manouvre bezig.
@dutchneon: je kan ook knipperen voordat je naar links gaat, sterker nog zo hoort het.
Neem een auto met lane assist en je vergeet nooit meer te knipperen. Het is gewoon even wennen hoe je met dat soort techniek om moet gaan. Ik wil nooit meer zonder, maar eerlijk heeft niet elk merk nog het licht gezien.
@flutterby: wennen is het niet. Ik herken helemaal wat Dutchneon zegt. Loop me nog dagelijks aan acc te ergeren (BMW). In de Tesla van mijn partner nooit last van. Heeft niets met vroeg/laat of überhaupt richting aangeven te maken.
@garp: mijn Model 3 deed dat ook niet maar inmiddels gefixed in een update. In de Passat van 4 jaar geleden werkt het prima.
Heb laatste met een model-3 van een collega geruild, twee weken in gereden en dat met de richtingaanwijzer gaat inderdaad wel zolang het rustiger is maar in druk verkeer is het echt niks.
De handeling duurt ook veel te lang. Als ervaren kilometervreter heb ik altijd een verkeersbeeld opgebouwd en controleer ik dat nog een laatste keer. Dan gaat heel relaxed mijn knipper naar links en schuiven we door.
Met die model 3 lijkt het allemaal leuk maar je wil hem toch nog controleren, met als effect dat je dan met twee keer kijken de historie van het verkeersbeeld op wilt bouwen (ja ik probeer ook rekening te houden met hardrijders die sneller op me af komen dan anderen) dan voor langere tijd die knipper vasthouden is eigenlijk meer moeite dan dat ik in een “ouderwetse” auto doe door lichtjes het stuur te bewegen.
@dutchneon: welke range rover ik rij er eentje uit 2019 en kan gewoon gebruik maken van normale cruise.
Heb er eentje van 2016, ben al aardig lang aan het zoeken geweest maar kan niet uit. Zal wellicht in laatste modellen wel kunnen.
@david-e30: hahah ja ik ook, totaal nutteloze functie :) althans voor mij, mijn vrouw vindt het wel handig
De richtingaanwijzer in m’n A6.
@harrie: dat is meer iets voor een BMW rijder. Ik mijn 4e, 5e en 6e versnelling sinds de 100kmh regel.
De functie om de lampen te verstellen in hoogte. Geen trekhaak dus geen aanhanger. Voor mij niet nuttig.
@boomknuffelaar: dan snap je de functie hiervan duidelijk niet.
Korte uitleg: gewicht in kofferbak en meerdere personen in de auto. De auto gaat in de achterveren hangen. Dan gebruik je dat knopje om de medeweggebruikers niet te blinderen.
Een trekhaak heeft een max kogeldruk van 75 tot 100 kg. Indien je een auto ziet die door de aanhanger ver in de veerring gezakt is, die heeft de aanhanger compleet verkeer geladen.
@pa045: gaat automatisch volgens mij. Ik heb niet eens zo een knopje om te verstellen.
@eirmakk: ligt eraan. Bij xenon/led wel automatisch
Halogeen is vaak handmatig
@boomknuffelaar: voor als de achterbak volgeladen zit.
Ik word elke dag meerdere keren verblind door mensen die hun koplampen niet goed afgesteld hebben, ook als ze geen aanhanger hebben. Ik stel mijn koplampen altijd af als ik met veel bagage en/of veel mensen in de auto zit. Dat zouden meer mensen mogen doen imo.
@spacemoon24: dat komt ook deels omdat er niet op wordt gehandhaafd, en zelfs bij de apk vaak niets aan wordt gedaan, indien er geen steekproef is. En dan heb ik het nog niet eens over die sneue after-market xenon setjes die in koplampen met totaal ongeschikte lenzen worden ingebouwd.
Ik heb parkeersensoren vóór en achter, maar gebruik ze nooit. Ik wilde ze er destijds graag op hebben, maar dat irritante gepiep als je nog een halve meter van een obstakel af zit irriteerde me mateloos.
stembediening, snelheidsbegrenzer, automatische klimaatcontrole, handschoenkastje slot, passagiersstoel, achterbank, banddichtingskit, automatisch inparkeren en grootlichtassistent.
@fabian159: Automatische A-C nooit gebruiken? Waarom als ik mag vragen? Ik gebruik de handmatige stand juist niet/bijna nooit.
Ik bepaal zelf graag hoe warm het is en hoe hard de blazer gaat.
@fabian159: verschilt mijns inziens een beetje per auto (of merk). Sommige auto’s hebben een zeer goede automatische airco, anderen zijn inderdaad flut.
Ik heb ook niks met automatische airco’s, ik heb liefst altijd een zacht standje namelijk. Op mijn Z werkt het automatisch: nooit gebruikt.
Mijn knipperlicht.
#allebmwrijders
Iets serieuzer: de schakelflippers op mijn stuur. Die heb ik gebruikt in de eerste week dat ik mijn auto had, en sindsdien misschien nog een enkele keer om aan mijn passagiers te laten zien dat mijn auto echt wel op een F1-auto lijkt, maar als ik eerlijk ben dan kan je beter gewoon de automaatbak zijn werk laten doen.
@escort77: Ik heb altijd genoten van mijn schakelflippers. Niet om het werk van de automaat over te nemen, maar om te kunnen anticiperen op hetgeen komen gaat. Even terugschakelen naar juiste versnelling om klaar te staan voor rap inhalen. Daarnaast top om op de motor af te remmen. Met het juiste gevoel rempedaal (net zoals nu elektrisch) amper nodig …
Kan handig zijn bij een inhaalmaneuver, zo hoef je niet te wachten op het terugschakelen van de automaat.
@wimof: alleen jammer dat de bak na 20 seconden weer zelf gaat schakelen en dus weer opschakelt. En om nou elke keer sport plus te selecteren als ik ga inhalen.
Ik bedoelde eerder de schakelflippers.
@escort77: in de bergen vind ik het wel een lekkere feature. Dan zie je dat een automaat niet altijd even lekker anticipeert.
Automatische verlichting. Ik heb mijn lampen altijd aan staan en als de motor uit is, gaan de lampen ook uit. Je bent niet alleen beter zichtbaar, je hebt ook achterlichten en je snelheid kan veel beter worden ingeschat.
@leefvrij: ik heb juist nooit aan die knop gezeten omdat ze toch automatisch aan en uit gaan wanneer nodig.
Bij mist moet je de sensor even helpen. En dan rijdt je weer dagen met lichten altijd aan.
Automatische verlichting gaat niet aan bij bijvoorbeeld laagstaande zon, mist, begin van tunnels, regen, sneeuw.
Precies op de momenten dat het wel belangrijk is om verlichting te hebben.
Laagstaande zon? Waarom zou je dan je verlichting aan willen doen? Om terug te schijnen naar die verblindende zon?
@mashell: wanneer iemand naar de laaghangende zon toe rijdt, en jij vanuit die richting komt .. ga je op in het zonlicht maar ziet men jou
@mashell: als je de zon te zien is in je binnenspiegel (dus van achter) dien je je verlichting aan te doen. Tegemoet komend verkeer kan jou anders slecht zien vanwege de laag staande zon. Verlichting helpt daarbij.
Leer je tegenwoordig ook met rijles.
@mashell: haha geweldig.. Meer om aan te zetten als jij de zon in de rug hebt denk ik…? maar geen idee eigenlijk hoeveel dit uitmaakt..
Ik snap het niet. Zon in de rug, voor het verkeer dat achter je rijdt ben je goed uitgelicht. Verkeer dat je in tegen komt wordt verblind door de zon. Die ga je echt niet helpen door je licht aan te doen, die zien al teveel licht.
@mashell: Koplampen van een Auto geven een anders soort licht dan de zon. Wat dus het onderscheid maakt van een tegemoet komende auto en een laagstaande ochtend/avond zon.
@mashell: Dat is dus niet waar. Een onderzoek bij motoren heeft uitgewezen dat de motor 80% beter zichtbaar is met laagstaande zon als die zijn lichten aanhad. Ik vind het zelf ook veel prettiger als de tegenligger zijn licht aan heeft in de auto.
Als je de zon in je rug hebt; dan ben je beter zichtbaar voor die slak voor je!
Opdat de tegenliggers je beter kunnen opmerken.
@leefvrij: automatische verlichting gaat bij Volvo echt wel aan bij regen… Tenminste alleen als je de ruitenwissers aan hebt.
@leefvrij: bij mijn auto wel. Is wel de eerste auto die ik heb die iedere keer als ik handmatig het licht zou aanzetten, het licht ook daadwerkelijk aan heeft. Alle voorgaande auto’s hadden dat vaker niet.
Vaak gaan ze veel te laat aan, dan zie je mensen in het schemerdonker rijden met voor dagrijverlichting en achter geen verlichting. Die mensen mogen ze van mij het rijbewijs afnemen omdat ze geen idee hebben.
Ik rij altijd met de dimlichten aan zodat ik altijd goed kan zien en gezien word.
@katoenboer: Jij, en anderen, bent precies de reden dat iedereen hetzelfde zou moeten doen als @leefvrij
Doe gewoon altijd je verlichting aan, dat is in alle gevallen beter
Dat is dus niet zo.
Bij mist of regen rij je dan mooi zonder achterlicht.
Altijd licht is een betere keus.
@leefvrij: Eens, je noemt wel alleen onderdelen van het beter zichtbaar zijn, dus buiten beter zichtbaar niets.
Ja ik heb mijn licht ook altijd aan staan (heb geen automatische lichten)
In mijn M4 de zetelverwarming. Ik heb het 1x gebruikt om te zien of het werkt, is een optie waar ik perfect zonder kan in tegenstelling tot de HUD.
Af, de vraag was welke je nog NOOIT hebt gebruikt :)
@padoempats: hij wilt gewoon laten weten dat hij een M4 heeft
@Gabriel Lozano-Moran: oef. Bij ons in huis heeft bij voorkeur elke auto het. Mijn vrouw is een kou kleum, eerste wat ze doet als ze in de auto stapt is alles aanzetten dat verwarmd! M’n daily heeft door een bestel foutje stuur verwarming en moet eerlijk bekennen dat ik het zelf nu ook wel lekker vindt.
De knop voor het rolgordijn bij mijn achterruit. Die staat al sinds ik de auto heb omhoog.
@SpeedGeek: Ik heb dat ding dus ook in mijn auto, maar snap het nut er niet echt van?
De achterruit is al af-fabriek getint dus met dat gordijn omhoog is er helemaal niets meer de zien naar achter…
Ik heb alleen warmte werende ramen dus in principe ongetinte achterraam. Mijn binnenspiegel staat ook permanent op het blinderen van de achterlichten. Om eerlijk te zijn is het enige moment waarop ik mijn binnen spiegel gebruik als ik stil sta en check of degene die er aan komt ook gaat remmen.
Verder doe ik alles met mijn buitenspiegels haha.
Dus begrijp inderdaad wel dat wanneer je ook getinte ramen het een beetje overbodig is.
De knop voor “traffic program”, die is zinloos als je online verkeersinformatie hebt.
Launch Control in mijn Focus RS. Ook totaal niet nodig ding is door de tuning snel zat.
@Michel0373: en de Drift Mode dan? ;)
Helemaal vergeten en ook nog nooit gebruikt.
Het knopje ECO
start-stop zet ik gelijk uit.. automatisch inparkeren ook nooit gebruikt.. automatische verlichting gebruik ik ook niet zet het gewoon altijd aan..
@punicaoase: Dan gebruik je de start/stop knop dus dagelijks!
In mijn ‘oldtimer’ heb ik de elektrische ramen, airco, elektrisch bedienbare spiegels, keyless entry, ABS, en ESP nog nooit gebruikt. Komt ook omdat de auto deze niet heeft. 130pk op net 1000 kilo heeeuh, toeren maken als een malle.
In mijn dagelijkse auto heb ik de airbags nog nooit gebruikt!
@grasvreter: hmm klinkt als een leuke auto.. vertel me meer!? Ik heb hetzelfde ook nog nooit gebruikt in mijn ‘oldtimer’, ook omdat het er simpel niet opzit?
Het is een ontzettend kale mitsubishi galant sedan uit 1993. Oersterke 16 klepper die graag toeren maakt. Ik vind het (zeker voor de tijd) een auto met een enorm mooi design. De fabrieksopgave is 10 seconden naar de 100, die van mij heeft iets bredere wielen voor meer grip, op droog asfalt staat het record op 9.1 seconden naar de 100. Vooral hoog in de toeren in de 2e of 3e versnelling is het echt leuk rijden. Instant gasresponse, redelijk laag bij de grond (zeker voor een niet verlaagde auto) en best wat grip door de bredere banden. Carroserie is ook best stijf, wat je wel vaker merkt bij een sedan.
Alles bij elkaar heeft het apparaat nog geen 2000 euro gekost (koop + wat onderhoud en andere wielen). Leuk om plezier mee te hebben, sleutel er een beetje aan met mijn pa. Het is geen civic type R of bmw M natuurlijk, maar voor wat het is is het een bijzondere en zeldzame verschijning die leuk rijdt. Veel mensen schatten het model ook jonger in dan 27 jaar oud aangezien het design moderner oogt.
@grasvreter: klinkt heel leuk moet ik zeggen! Altijd al wel mooie auto’s gevonden zo’n galant. Ik ben momenteel bezig om een 16 klepper abf blok in mijn golf te bouwen. Is bijna klaar als het goed is. Nog een paar dingen doen. 150 pk op misschien 900 kilo moet ook leuk worden?
Dat klinkt absoluut tof om te rijden. Voor rijgenot is een atmosferische motor met 4 klepper per cilinder en een handbak toch het beste.
@grasvreter: daarom ben ik ook niet voor een vr6 gegaan. Geweldig geluid hoor maar in een mk2 hoort toch eigenlijk een 4 pitter. Zoiezo een handbak. Vr6 is veelste zwaar in de neus en heeft onderin minder vermogen.
De spraakaansturing. Nooit nodig gehad en op alle review video’s vinden mensen het altijd irritant.
En de stoelinstelling memory. Ergens weet ik dat nooit lekker werkend te krijgen. Gelukkig is mijn vrouw even lang als ik.
En de non-adaptive-cruisecontrol. Waarom zou je dat nog gebruiken als je wel-adaptive hebt (dat ie niet op je voorganger knalt). Bij een hoop auto’s zit die knop er nog steeds op.
Spraakbesturing is inderdaad anno 2020 nog steeds een ellende, hoewel er toch wel wat vorderingen lijken te worden gemaakt. Altijd lastig als je met andere mensen in de auto zit overigens.
Idd! Vind ik ook beroerd..
De achterbank….
@rahpor: regel een vriendin/partner whatever ?
Knipperlicht (ik heb een BMW).
@willeme: weet je zeker dat ze er wel opzitten?
@kle500 @opa4auto Hap hap…
Hoe doen jullie Bimmerts dat op de Duitsche autobahn? Dacht dat men daar op tempo vaak preventief de knipper aanzet?
@Opa4auto Daarom is die angel eyes verlichting zo handig! Audis en Mercs moeten inderdaad knipperen, BMWs herkennen ze op afstand, kunnen ze alvast aan de kant voor je.
@willeme Het schijnt dat BMW rijders kunnen voorspellen welke kant iemand op gaat, desondanks het feit dat diegene geen richting heeft aangegeven. Kan jij dit beamen als een betrouwbare bron van Autoblog zijnde die zich verplaatst in een BMW?
De elektrische achterramen
@pallas: onmisbaar met kleine kinderen, want dat kunnen ze op slot.
Vergrendeling van de elektrische ramen achter. Als daar al iemand zit mag hij van mij best een raampje openzetten.
@Loek: Iets met kinderen..
@kle500: Don’t do kids…
@chimaera: te laat..?
@kle500: ik ben zelf het kind ?
@kle500: zelfs met kids heb ik het nog nooit uitgezet. Ook het kinderslot werkt op die knop, maar ook die was nooit gebruikt
@kle500: kinderen zijn slecht voor het milieu ?
De stoelverwarming, kindersloten (geen kinderen) en de hardtop van de SL. Rij alleen in de zomer met de SL, met het dak eraf.
@maxidyne: stoelverwarming is heerlijk zonder dat je in een herrie makende sauna terecht komt. Daarnaast een must op een EV wanneer de range terugloopt.
Nooit gebruikt, de Sport knop in mijn M3, die kocht ik toen die aanstond, en is sindsdien niet uitgezet, wie wilt er nou rijden in een M3 die niet “giftig” reageert op het gaspedaal etc… dan kan je net zo goed een smart fortwo rijden ofzo
De dimmer voor mijn dashboard verlichting, de aan/uitschakelaar van de radio en sigaretten aansteker.
AM-radio. Onbegrijpelijk dat dat nog in auto’s zit.
@viezefreddyw: ja, dat is precies wat ik wilde posten!
Snelheidsbegrenzer op mn cls.
Achteruitrij camera, leuk maar ik kijk liever om of in de spiegels om te checken of de techniek toch niet iets mist….
@fabfabhouse: de kans is waarschijnlijk groter andersom. Voor mij nooit meer zonder, al is het ook omdat mijn vrouw de auto nog wel eens meeneemt. Ik zie het als een toevoeging en geen vervanging.
Hoe moet ik dat weten als ik het nog nooit gebruikt heb? Zit vast spul op waarvan ik het bestaan niet weet…
12v aansluiting in de kofferbak want die is kapot
– Speed limit indicatie
– Mistlampenknop (al heeeeel lang niet mistig genoeg geweest)
Me Cassettespeler.
Elektrische stoelverstelling. Zo’n nutteloze optie.
Vind ik nu juist fijn. Net als stuurverwarming. Vooral in de winter heerlijk. Ja, ik ben een sneeuwklokje.
@pomoek: stoelverstelling vind jij fijn in de winter?
Dyslexie is niet om te lachen! Maar je hebt gelijk, ik heb het niet goed gelezen. Overigens ben ik het met hem eens! Bijzonder irritant!
@marcus1963: dat heeft alleen toegevoegde waarde als je partner ook eens rijd en er een geheugen functie op zit. Helaas moet je daar vaak fors voor bijbetalen.
Tesla M3 Performance : FWD
BMW i3: De gewone stopcontactlader gebruikt
BMW Z4 Coupé :De winterwielen gemonteerd
trailer assist zoveel fijner om zelf te doen zoals geleerd en niet door technische hulpjes
Ben nogal een gadget nerd, dus in de nieuwe lease bak alle knopjes denk ik wel geprobeerd.
Wat had achterwege mogen blijven:
– knop voor Traffic info. Meteen op dag 1 uitgezet. Als ik iemand wil die op de meest onhandige tijden door de auto komt schreeuwen dan regel ik wel een passagier.
– Lane Departure ding. Levert meer gevaar op dan dat het goed doet.. moet helaas elke rit opnieuw worden uitgezet.
Traffic info is meest irritante ooit, bij huurwagens kost het je een kwartier youtube om uit te vinden in welk onoverzichtelijk menu je niet wil dat er om die 12min. iemand tegen 120db begin te roepen in een taal waar je niets aan hebt.
Net als @david-e30: de inparkeerfunctie. Met als verschil dat ik hier wel voor heb bijbetaald :-(. Totaal onbruikbaar. Je moet om dit te activeren éérst de auto stoppen. Daarna in het infotainmentscherm naar de juiste pagina zoeken, het systeem aanzetten en dan langzaam langs een rij geparkeerde auto’s rijden. werkt alleen met inparkeren rechts. Dat is op zich nog wel logisch. Maar het activeren van het systeem alleen al is te tijdrovend. Vaak heb je dan al een file aan auto’s achter je staan voordat je überhaupt alles hebt aan staan.
Als je dit alles dan toch hebt doorgeworsteld begint de echte ellende pas. Soms detecteert het systeem een parkeerplaats waar er geen is. Soms rijdt ie vrolijk een open parkeerplek voorbij. In de gevallen waarin het de auto lukt ook echt een plek te vinden is die vervolgens eindeloos bezig met de auto recht te zetten. 10 keer in en uitsteken is niet ongebruikelijk.
Ik heb het systeem nu een keer of 20 proberen te gebruiken. Nooit met het resultaat dat je zou willen, namelijk dat het systeem dingen makkelijker maakt. In tegendeel zelfs, het maakt het nodeloos ingewikkeld.
@pomoek ouch! Klinkt als een waardeloos systeem. Nu wel benieuwd naar het merk dat daarbij hoort. Mijn vorige daily was een Ford met een aparte knop ervoor, die je kon gebruiken terwijl je nog rolde en het altijd goed deed als het gebruikt werd. Enige nadeel: zelf parkeren ging gewoon sneller en ook in vakken die de Ford te krap vond, dus het werd vooral gebruikt om onwetende passagiers de stuipen op t lijf te jagen.
Volvo V60!
Mijn airbag
.
En mijn electrische spiegelverstelling. Kostte destijds extra, maar nog nooit gebruikt. Ze zijn goed gezet in de garage, en verder ben ik er al 4 jaar vanaf gebleven.
@Hubert: met elektrisch verstelbare spiegels zijn zo ook gelijk verwarmd. (Soms gekoppeld aan de achterruit verwarming) En dat is een optie die ideaal is met regen//dauw!
Voice control.
Veel, vooral Belgische auto’s, rijden bij de minste nevel met mistachterlicht aan. Ik weet niet precies wat de reden hiervoor is, wellicht dat dit in België verplicht is, maar het is in 99% van de gevallen onnodig en behoorlijk irritant als je in bijvoorbeeld de file kilometers achter elkaar in zo’n fel rode pit zit te kijken….
In België inderdaad verplicht om bij verminderd zicht (dat kan ook neerslag zijn) je mistachterlicht te voeren. In Nederland zijn daar veel strengere regels voor. Zie hier (regio Breda) ook regelmatig Belgen rijden met het mistachterlicht aan. Ik denk dan: hallo! Kijk om je heen! Geen enkele Nederlander heeft dat licht aan, dus zet uit!
Toch niet, we mogen ze enkel en alleen gebruiken wanneer de zichtbaarheid minder dan 100 meter is en enkel bij mist, nevel en sneeuwval en bij hevige regen (en daar loopt het fout)
Waarom Belgen het doen, kuddegedrag en gebrek aan kennis.
De WAP-Browser (Wie van de jongste generatie weet überhaupt nog wat het is…) staat met stip op 1 van niet gebruikte opties.
hihi, die is leuk, was ik bijna al vergeten!
@vehpol: ik ben van een jongere generatie en ken wel een WAP. Denk alleen niet dat we dezelfde bedoelen (ik hoop het niet zelfs)
Hahaha, ik vroeg me al af of iemand hem zou maken.
@vehpol: jaaaaa. Toevallig ook een Saab 9-3 sport sedan?
Bijna goed: 9-3 Sport Estate!
Dat moet al een aardige youngtimer zijn dan!
Als knoppen-fetisjist zijn er weinig functies die ik niet gebruik. Tijdens een rit druk ik elk knopje wel een keer in.
Ik kan er serieus ook totaal niet tegen als “iets” het in mijn auto niet doet! Dan moet en zal ik het repareren….
Sinds de laatste 5 jaar/waze&spotify:
-radio
-gps
-usb-connectie voor muziek
Nooit:
-Assenbak
-12v sigarettenstopcontact (geef me gewoon usb poort) tenzij om 12v-usb adapter
-cupholders
-toeter
-HUD
-sms-voorlees (ok 1 keer om te proberen)
-auto-parking
-lane-assist (bij bmw, mercedes, ford, vag, enorm irritant, zeker bij file. Wel nuttig bij lexus en renault, wrs zelfde bosch systeem maar minder irritant)
-massagezetels (na de eerste week)
-eco-stand
-plugin-laden
-mogelijkheid om lichtjes en kleurtjes aan dashboard te wijzigen
–
@Hupke: Plugin laden ? Gentlepeeps, we hebben er een!
Lane Departure Warning… wordt ik helemaal gek van…
De airbags
De eco modus
De navigatie! Ik heb carplay en als ik moet navigeren is het met Waze. In mijn vorige Mercedes had ik geen carplay en heb ik die Navi een paar keer gebruikt, er zit tenslotte een ‘live traffic’ modus op. Wat.was.dat.een.slecht.plan! Djeezes!
Heb alle opties wel gebruikt maar het minste zijn limiter van de cruise control en stuur verstelling..
CD speler.
De 12 volt-aansluiting in mn koffer. Heb trouwens geen idee wat voor toestellen je daar op kan aansluiten? Lijkt me iets uit de jaren 70 en 80.
De koelkast
Weet je wat voor de hand ligt? Het esp knopje.
Nooit gebruikt in mijn F36: richtingaanwijzers ?, mistlampen voor/achter, snelheidsbegrenzer, handmatig schakelen met de automaat, AM-radio, achterbank voor passagiers, handmatige instelling van AC, live traffic info over de speakers, handmatige ruitenwissers, handmatig stads/dimlicht aan/uit, handmatig dimmen binnenspiegel,
Teveel om op te noemen, maar hier een poging:
– 12 V voor en achterin
– Spraakbediening
– cockpit (heb altijd sport format)
– cd speler
– temperatuur automaat
– internet
– ECO en AWD drive
– mistachterlicht (wanneer is het zicht < 50 mtr?)
– bekerhouders
– electronisch bedieningshandboek
– vergrendeling ramen achter
Enz
ik heb er vast nog wel een aantal waarvan ik het bestaan niet eens weet dus die ik ook nooit gebruik..
automatisch inklappen van de spiegels.
electrisch verstellen en verwarmen van mn achterbank.
de autotelefoon in de middenconsole. (heel af en toe wel de handsfree optie)
snelheidswaarschuwing
parkeersensoren (want die zijn stuk)
ride height verstelling (staat altijd op “comfort”)
een of ander rittenregistratie ding dat de vorige eigenaar heeft laten inbouwen.
esp enz uitschakelen
asbak (ik gebruik m soms om kaartjes en andere prullen te bewaren)
vrijwel nooit: sportstand en zelf schakelen. heb in het begin ermee gespeeld. maar sindsdien vrijwel nooit
De vier punkers… De SOS knop… De gevarendriehoek
– Automatisch inparkeren (werkt veel te lastig/beperkt, kan ik zelf veel beter)
– Summit (is in Europa zodanig beperkt dat het weinig zin heeft)
– Alle games (gewoon niet de behoefte om te gamen in de auto, ook niet als ik even aan de supercharger hang)
– De trekhaak (nog niet nodig gehad)
Launch control, niet met m’n eigen auto
Tesla model S:
– Dog Mode
– Joe Mode
– al die idiote spelletjes
misschien leuk om te weten wat wel veel! Met name de garantie om:
1. linker spiegel vervangen
2. linker deur vervangen
3. boordcomputer vervangen
4. Sierlijsten vervangen
5. Motorvervangen
6. Koplampen vervangen
7 Lekkage Frunk aanpakken
8. Nooit goede werkende camera’s laten uitzoeken
9. Geblokkeerde auto unlocken
10. Lak laten polishen ivm “wazen” op de lak
Echt topkwaliteit auto….NOOIT MEER EEN TESLA
@misterBo Nee joh… Tesla produceert de beste auto’s met een hoogwaardig kwaliteit. :)
@Ot92: de allerbeste! Is de norm in de autoindustrie (zo zie je maar dat veel mensen genoegen nemen met een half leven)
@misterBo Tsja… ik ben blij dat er tenminste iemand is die in een Tesla rijd en geen tesla fanboy gedrag vertoont. Die zijn best wel zeldzaam, u bent uniek beste meneer!
@Ot92: dan moet je eens op Schiphol er een paar aanspreken..
De electromotor van m’n Outlander PHEV.
het navigatie systeem…wat is dit slecht in een auto tov WAZE.
ook adaptive cruise control…dan lijkt het of je niet kan rijden met die wiegbewegingen
automatisch inparkeren is super traag en vreemd
Automatisch inparkeren… Duurt me te lang.
De airbags
De automaat functie van de F1 bak op mijn 612. Ik gebruik altijd de flippers.
In mijn Starslet uit 1985 nog nooit de AM radio gebruikt
Remmen
Nu die trut veg bij me is, mijn rechter portier!…..
Automatisch inparkeren, of nou ja, niet helemaal nooit. Ik heb het eens geprobeerd, maar wat een kustsysteem. Kan het zelf beter
Night vision, snap niet dat de vorige eigenaar van m’n wagen daarvoor heeft bijbetaald. Turen naar een schermpje ipv je ogen op de weg te houden vind ik erg irritant. Leuk als gimmick en om passagiers te laten zien (heb night vision in de HUD) maar voor mij behoorlijk nutteloos.
Het probleem is dat auto’s zo ontzettend gecompliceerd zijn geworden dat sommige mensen niet eens weten wat allemaal geïnstalleerd, mogelijk is of hoe het gebruikt moet worden. Niet iedereen is zo technisch of informatica-begaafd én moest ik m’n huidige auto bv. aan m’n schoonvader geven, hij zou er niet eens mee weg geraken. Zelfs een telefoon met bluetooth koppelen is voor zo iemand niet evident. De vraag is, is het allemaal nodig of veroorzaakt het eerder stress. Een ding dat mij stoort: de spraak-gestuurde commando’s. Zelfs fatsoenlijk een GPS instellen lukt niet…
Nog nooit gebruikt: parkeerlicht (wist niet eens van het bestaan tot ik kortgeleden een keer storingsmelding kreeg)
En afkloppen: reservewiel…
En eenmaal geprobeerd: internetten op het schermpje van de auto. Volledig nutteloos.
Adaptieve cruise control. Rijdend op de rechterbaan met ca. 100 kph en dan zo ruk als er weer iemand voor je in een VW of Audi al afsnijdend snel de afrit pakt waardoor mijn wagen op de rem trapt.
@detroitv8: bij Volkswagen en Tesla gaat dat prima zo lang de afsnijder maar iets harder rijdt.
Fantastisch, daarom wil ik het niet, om nog niet te spreken over die constant oplichtende remlichten.
Gesproken navigatie. Altijd vervelend, gelukkig hoef je het in de meeste auto’s maar éenmalig uit te zetten.
Een paar keer geprobeerd, maar opgegeven: voice bediening voor de navigatie. Als je daar Apeldoorn tegen zegt, sluit ie consequent de hele adres-invoer af. (heeft ie natuurlijk gelijk in )
Maar het is vergeven, heb t apparaat om te rijden :-)
Navigatie, wat moet ik met kaarten uit 2016?
De hoedenplank gebruik ik ook nooit, straks deken ze dat er iets waardevols in ligt.
In mijn Model 3 was de frunk zinloos en de verwarmde achterbank met kinderstoeltjes.
Updaten natuurlijk.
@wimof: zodat ik een paar honderd euro kwijt ben voor de kaarten van vorig jaar?
Er zijn juist veel minder knopjes in vergelijking met 15 jaar geleden.
Alle knoppen die met het afspelen van een cd te maken hebben.
Verder zit er geen onzin op mijn auto dus ik gebruik eigenlijk alles wel eens. Voor zover ik weet dan…
De radio. Ik zou niet eens weten hoe je een zender moet instellen.
Snelheidsbegrenzer, ik snap werkelijk waar de functie er niet van. Wanneer je dan een bepaalde snelheid komt valt je gas respons weg, levensgevaarlijk als je hem per ongeluk aan hebt staan. Verder kan ik geen enkel moment bedenken dat het instellen van snelheidsbegrenzer efficiënter is dan gewoon op je snelheid letten.
@rs18011: Normaal gesproken kan je er door trappen door het gaspedaal te vloeren in een noodsituatie.
@kareljansen Bij Vw, tenminste bij mijn Passat met handbak, beschik je over een kickdown functie, zo kom je er ook doorheen.
CD-Speler.
Ohja, ISO-fix bevestigingspunten :D
Nachtzichtassistent
Voorruitverwarming, met het huidige klimaat…
downhill brake control oid, waardeloze functie op mijn Sportage
Heeft iemand het noodhamertje al genoemd wat bij VAG tegenwoordig in de deurvakken gaat zodat daar niks mee in past?
@sudbina Kreeg ik ook op mijn Passat. Per direct verwijderd en in het dashboard kastje gelegd. Deze hing wel aan de deurvak, of te wel er paste nog zat spul erin.
Maar goed, zul je maar net zien dat je ‘m nodig hebt en dan er geen hebt of er niet bij kan. Ze zijn daar met een reden geplaatst.
De airbags heb ik nog nooit gebruikt (k ben ik van plan dat zo te houden)
Spraakbediening. Werkt voor geen meter dus doe er niks mee.
De sigarettenaansteker! Ik rook niet, en die enkele keer dat ik mijn smartphone onderweg wil opladen hang ik hem aan de USB-poort.
De functie om het glas van het instrumentcluster te ontspiegelen.
(heeft-ie écht!)
Welk model?
@wimof: GS450h President Gen3 (GWS191)
Soms zit een dagelijks ongemak werkelijk in een klein (inkijk) hoekje.
Misschien hebben kleinere mensen er geen last van.
Ik ga ongehoord van het standpunt uit dat Nederlanders groot en Japanners klein zijn.
@frank2b Wat is daar het nut van als ik vragen mag?
@Ot92: Ik heb geen nut kunnen ontdekken
@frank2b: vind ik juist ideaal van Lexus! Als ik niet wil dat mijn vrouw meekijkt hoe hard ik rijd…. ;)
De navigatie. Is niet heel handig dat ie na 2002 niet meer is geupdate…
Het is niet echt een knopje, het is een aan te vinken instelling en eigenlijk heb ik ze wel gebruikt, want het stond blijkbaar standaard aan: hill start control.
Als je niet op een heuvel kan vertrekken, dan kan je dus gewoon niet autorijden.
Nog nooit de accu opgeladen van mijn Mercedes 350e hybride, kan maximaal 30km op elektrisch , en dat volgens het boekje!! Plus ik woon in appartement.
Verder wel perfecte auto
Handrem
De Valet functie.
Spraakbediening. Heb het al een jaar 10 in mijn auto’s zitten, maar echt nog nooit gebruikt. Doe mij maar een knopje om de radiozender te veranderen…
Volgens mij ben ik 1 van de weinigen die letterlijk alles wel gebruikt op zijn auto.
Het minst gebruikte zal wel grootlicht (LED verlichting in de vorm van kerstverlichting waarmee je met enkel dimlicht al meer dan zat licht tot beschikking hebt) en spraakbediening zijn.
Zoveel verschillende dingen geschreven dat je zou denken dat alles al een keer is gezegd. Maar nee want ik heb er nog eentje die niet genoemd is. Sport chrono.
Wat ik altijd dacht, maar blijkbaar niet gebeurd, is dat de fabrikanten in de software bijhielden hoe vaak mensen op welke knoppen drukt en met onderhoud uitlezen ennl terugsturen naar de fabrikanten. Op deze manier kan de fabrikant dan bij de volgende generatie knoppen dichterbij het stuur brengen als deze vaker worden gebruikt. maar dat gebeurd blijkbaar helemaal niet… Nooit begrepen.
Rem
Automatisch parkeren
Mistlampen en Handrem!
PSM off
Automatische dimmende binnenspiegel, heb de achterramen geblindeerd dus echt een nutteloze optie ?
Eco en normal mode…
ik heb nog nooit het knopje voor de passagier airbag uitzetten gebruik. Niet eens getest.
De stroomplug in de achterbak van mijn e46 touring om luchtbedden mee op te blazen (terwijl er voorin waar ik hem nodig heb een oud navigatiesysteem zit)
De cabrio, een BMW: Volgens mij alles gebruikt, behalve de dingen die alleen werken bij een crash, zelfs de knipperlichten gaan wel eens aan en niet eens per ongeluk. ;-)
De daily, een VW: de snelheidsbegrenzer, de airbag uitschakelen, t kinderslot, AM radio, TA functie van de radio, laad limiet instellingen, app functie om de auto te laten claxonneren en knipperen. Verder alles wel eens geprobeerd volgens mij.
Mijn airbag.
Mistlampen vóór. Geen idee in welke situatie ik daar iets aan zou moeten hebben. Hooguit als reserve voor als m’n koplampen stuk zijn.
Flippers aan het stuur van 1.0 tsi dsg Polo. Echt nutteloos
Als ik goed zoek zit er ergens een laptimer verstopt in het menu. Nog nooit gebruikt.
“ Ook zijn auto’s steeds vaker uitgerust. ”
Ja, nu de bestuurders nog…
Ja dat ene hendeltje waardoor er aan 1 kant van je auto zo een oranje lampje gaat branden. Zo raar is dat.
Airco, niet dat ie werk…
Aan de andere kant, ik vind het ook niet zo veel zin hebben in een MX-5. Koud? Verwarming. Warm? Dak open.
Automatisch snelheid aanpassen met het lezen van verkeersborden. Snapt niet dat je ‘s avonds harder mag dan 100 en remt dus bij ieder bord af naar 100. Bij wegwerkzaamheden in Duitsland vindt ie het halverwege wel goed geweest en wordt ineens het gaspedaal weer ingetrapt.