Lezersvraag: welke soort autosleutel heeft jouw voorkeur?

Auteur: , 120 Reacties

Ieder heeft zijn eigen smaak.

Lezersvraag: welke soort autosleutel heeft jouw voorkeur?

Niet alleen op het gebied van aandrijflijnen heeft de auto de afgelopen jaren sprongen gemaakt. Ook op het gebied van autosleutels hebben er in grofweg 20 jaar tijd veel vernieuwingen plaatsgevonden.

In deze lezersvraag gaan we in op jouw persoonlijke voorkeur. Zo is er natuurlijk de traditionele sleutel. Steek deze in het contact, draai hem om en je voertuig komt tot leven. Een handeling die je nog betrekt bij de startprocedure ook, want je moet de sleutel immers weer teruglaten vallen zodra de motor draait.

Daarna kwam de opmars van de startknop. Voet op de rem of het koppelingspedaal en starten maar. Eerst moest er nog een aparte sleutel in een contact gestoken worden, later kwam daar de keyless variant van.

De startknop is gemeengoed en het meest voorkomende vandaag de dag. Er vinden echter nog steeds vernieuwingen plaats. Tesla’s hebben bijvoorbeeld een speciale kaart om in de auto te komen. Deze fungeert dan als autosleutel. Een andere optie is de smartphone, die via de app van een automerk verbonden kan worden met de auto. De fysieke sleutel kan daardoor thuisblijven.

Welke autosleutel heeft jouw voorkeur? Een echte sleutel waarbij je moet draaien in een contact, een sleutel in combinatie met keyless entry, de moderne keycard of toch gewoon je smartphone? Laat het weten in de comments!



120 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Startknop met keyless entry.
@rickthestig: bij mij is de startknop het rempedaal gevolgd door de stoel die achterover kiept en het stuur komt naar beneden en naar mij toe.

Totale waanzin natuurlijk, maar wel geel gaaf om dagelijks te ervaren.
@flutterby: Staat bij mij af, vreselijk vind ik dat. Je deur openen, stoel gaat naar achter, stuur naar boven en naar “binnen” om gemakkelijker uit te stappen. Misschien handig als 98 bent maar dat is nog niet van toepassing bij mij.
Ik hou ook van keyless entry. Hoewel ik de charme van de stalen sleutel in het stopcontact steken en draaien ook wel fijn vind als er een leuke brul volgt:-)
Ik heb een chip in mijn hoofd. Daarmee open ik in no-time geldwagens :)
Ik rij een Alfa Romeo 1600 Gtj uit 1973, die moet elke keer aangeduwd worden.
Houd mij fit.
@Melvinkorrels: That’s what she said
Gewoon de ouderwetse ijzeren sleutel die je in het contact steekt. Zo heb je direct een plek voor je sleutel.
@viezefreddyw: Sleutel van een Benz met automaat die je alleen een tikje hoeft te geven en de rest automatisch gaat tot dat ie aanslaat.
@viezefreddyw: ah ja, ook mij favoriet. Als ik specifiek ben, die van mn Suzuki Alto uit 1999 met Porsche-sleutelhanger
Een echte sleutel die ik in de middenconsole moet steken en draaien (Zoals bij Saabs en de Smart Roadster)
@screamer: die sleutel van de smart (roadster) is wel een hele grote, vond ik.
@stephane8200: je zou je nog kunnen vergissen en de sleutel achterlaten op de parking en de Smart in je broekzak steken
Klapsleutel heeft nog steeds mijn voorkeur. Mooi compact, broekzak gaat niet stuk en een vaste plek in de wagen in het contactslot.
@maxidyne: volgens mij ken ik jou, ben je vrachtwagenchauffeur?
@alfaromeospider: eigen transportbedrijf. Rij zelf ook inderdaad.
@maxidyne: Zoiets dacht ik al omdst je zei in de ‘wagen’
Ik had een tijdje geleden een Suzuki met keyless entry als leenauto. Opzich lekker dat je dan gewoon je auto kan openen en starten zonder de sleutel uit je zak te halen. Maar voornamelijk door de storingsgevoeligheid en het feit dat kennelijk een klein dingetje uit je broekzak halen en die even in je dashboard steken teveel moeite is dezer dagen, betekent dat ik het niet bepaald een gemis vindt dat het op de Hyundai gewoon een reguliere sleutel is met elektronische centrale vergrendeling.

Indien de veiligheid verbeterd wordt en wellicht smartphoneintegratie een ding wordt, dan wordt het een ander verhaal.
@720s: Ook wat tegenstrijdig als je het mij vraagt. Dus het is wel nog cool om de sleutel in het contact te steken (en niet lui te zijn om hem in je broekzak te laten zitten), maar wel elektronische vergrendeling… Het is gewoon handig vind ik, dat keyless.
@bogey: heeft niks te maken met cool. Keyless zou het ei van Columbus zijn als de ‘reguliere’ autosleutel enorm omslachtig is, maar met centrale vergrendeling is dat het absoluut niet. Daarom snap ik het extra gemak niet zo aangezien je meer risico loopt bij het dievengilde.
Keyless entry en startknop, geweldig. Enige frustrerende is dat entry alleen werkt bij kofferklep en voorportieren. Als ik m’n dochter eerst in de auto wil zetten moet ik eerst even aan de deurkruk van de voordeur trekken.
@tenaci: das dus gewoon irritant en ruk
@geenidee1975: maar als je een ouderwetse sleutel hebt en op de afstandsbediening of nog beter in het portiersloge moet draaien, dan moet jij nog steeds de auto ontgrendelen en voor je dochter/zoon.
Ik vind het wel lekker. Niet meer grabbelen naar de auto sleutel, maar gewoon auto opendoen en weg rijden.
@tenaci: Welke auto is dat dan? Op mijn 2009 Focus werkt het ook op de achterdeuren, ideaal met kleine kinderen inderdaad. Voor mij voortaan altijd dit systeem, werkt top en storingsvrij.
@cvoo: Auris van 2013
@tenaci: bij BMW is dat ook zo (mijn 3 serie zeker)
@mda: Model 3 idem.
Smartphone. Werkt geweldig bij de Tesla model 3
@rogers: en ook lekker een momentje offline als je je auto uitleent! Top.
@geenidee1975: ja, want een Tesla wordt natuurlijk nooit geleverd met een instapkaart…
@bara: niet? Dat is écht onhandig! (Wie stopt het eerst met ironie? ;))
@BaRa: en anders kost een extra kaartje €25! De Bluetooth keyfob is $150 (ondersteund geen keyless) en andere merken vragen minimaal €250 voor een nieuwe sleutel.
@geenidee1975: daar hoef ik de telefoon niet voor uit te lenen.
@rogers: heb je dan ook een truc om hem te openen als je telefoon leeg is? Pure interessen dit want ik vind het ideaal om geen extra zooi mee te slepen.
@vincente30: de Creditcard sleutel van Tesla die in mijn beurs zit naast bij mijn betaalpas.
@rogers: maar dan is de telefoon “sleutel” toch eigenlijk overbodig? Dan loop je alsnog met 2 dingen rond. Wel leuke gimmick hoor :)
@vincente30: creditcard neemt nagenoeg geen ruimte in…. Deze is net zo dik als een betaals en is just for backup. Overigens nog nooit nodig gehad.
@rogers: ik was al aan het scrollen of iemand het zou zeggen. Systeem werkt nog niet feilloos, maar het is heerlijk om geen autosleutel mee te hoeven nemen. Alleen huissleutels, portemonnee (bevat keycard just in case) en telefoon. Van mij mag dit in elke auto!
@leon89: inderdaad zelf nog geen problemen gehad.
@leon89: slimslot op je deur en de huissleutel hoeft ook niet meer mee.
Ik heb een startknop zonder keyless entry. Gezien de diefstalgevoeligheid van keyless entry vind ik dat nog de beste optie.
@berlinetta: Jep ik ook. Sterker nog in mijn volgende auto wordt het waarschijnlijk standaard geleverd en dan ga ik aan de dealer vragen of dat uitgeschakeld kan worden.

Ik open de deur wel wanneer ik dat wil, niet wanneer een hangjongere met een zendertje bij de voordeur dat wil.
@gulli: Volgens mij zijn er ook verzekeraars die niet zo blij zijn met keyless entry. Of ze verzekeren het niet of ze vragen er een extra premie voor.
@berlinetta: Die hangjongeren die nu dat soort apps hebben, kunnen nog steeds in jouw auto op de ouderwetse manier ook.
@gulli: Je kunt je sleutel thuis ook in een sleutelkluisje bewaren of in een broodblik. Hierdoor kunnen de signalen niet worden opgepikt. Je kunt er ook altijd nog aluminiumfolie in doen, dan weet je zeker dat er geen signalen uit komen.
@ater: Maar het kleine beetje gemak wat je hebt van keyless entry wordt daarmee alweer teniet gedaan in mijn ogen. En je moet er ook nog extra voor betalen.
@berlinetta: Het nieuwe systeem van Ford is wel mooi en hoop dat meer fabrikanten dat gaan toepassen. Bij geen beweging van de sleutel binnen 30 of 40 seconden, stopt deze met het uitsturen van signaal. Een simpele maar zeer effectieve oplossing voor dit issue. Het is te prijzen dat er in ieder geval 1 auto fabrikant gezocht heeft naar een oplossing.
@berlinetta: dat heb ik ook bij 1 auto, maar vind het waardeloos.

Je moet toch je sleutel pakken om de deur open te doen, dan leg je hem vervolgens ergernis in de auto neer zodat hij continue heen en weer schuift en rammelt, vervolgens ben je op plek van bestemming aangekomen en dan kun je je sleutel gaan zoeken.

In zou hem dan liever gewoon in een contactslot steken, dan weet je waar hij is en rammelt er niets.
@phevtreb: Als ik naar de auto toe loop, druk ik in mijn broekzak op het knopje zodat hij open gaat en laat ik hem daarna in mijn broekzak zitten. Als ik eruit ga, hoef ik de sleutel ook niet te zoeken. En mocht ik vergeten de auto af te sluiten, dan sluit hij automatisch na 10 min. Vind het prima werken.
Een gewone sleutel.
De Passat die ik had had een chip. Je stak deze in het slotgat en daarna drukte je er op, als ware het een startknop.

De Mercedes die ik nu heb heeft ook een chip-sleutel, maar die draai je in het contactslot als ware het een conventionele sleutel.

Beide sleutels hebben als voordeel dat ze glad zijn en compact, dus zonder problemen in de broekzak te stoppen. Vind ik ook uitermate prettig.
@RRRobert: juist! dat hebben ze afgekeken van Aston Martin though
Laatst zat ik in een auto waar ze iets heel handigs bedacht hadden: een mooi opbergsleufje voor je sleutel (vlak naast het stuur, in het zicht, zodat je ‘m nooit vergeet) waar de sleutel echt precíes inpaste! Superhandig, want dan zit je niet met dat ding in je broekzak en heeft ‘ie een vast plekje in je auto. En toen was het nog niet gedaan met de innovatie, want je hoefde vervolgens niet nog eens een aparte knop in te drukken om te starten, maar dat deed je gewoon door aan die sleutel te draaien! Tof he?!
@geenidee1975: Wat een luxe. Zat je in een Rolls Royce?
@berlinetta: bijna! Skoda, simply clever en ook een paraplu in het portier.
@geenidee1975: Mijn auto heeft gewoon een dak.
Dat is afhankelijk van waarvoor je de sleutel wilt gebruiken.
@str8six: Als je eens even je neus goed vol wil scheppen dan zijn al die keyless sleutels 3x kut ja.
@berlinetta: Je hebt altijd je huissleutels nog
@burninrubber: dan schep je niet genoeg.
@berlinetta: Alfa Romeo 166 sleutel fungeert verdacht goed als schepje :)
Een met een 6-inch display waarmee ik ook kan bellen en de AutoBlog app kan gebruiken.
Startknop met keyless heeft mijn voorkeur. We hebben ook nog een Aygo met een ijzeren sleutel. Dan zit ik al achter het stuur en moet ik alsnog de sleutel uit m’n broekzak halen… (en dat ziet er op dat moment niet zo lenig uit…)
@marsm104: hoezo, had je die sleutel niet al in je hand om de Aygo open te krijgen dan?
@potver7: Aygo doe je in de regel niet op slot in de hoop dat iemand ‘m meeneemt.
Als ik instap, draait de motor al.
En die vriendelijke meneer voorin brengt mij door de hele stad.
En ik hoef ook niet alleen te zitten. Er zijn genoeg stoelen zodat we gezellig met z’n allen op pad kunnen.
Graag een groot stalen exemplaar met scherpe randen. Kan ik makkelijker auto’s taggen.
Keyless go.. Is dat zo’n ding waar fabrikanten je laten bij betalen voor een anti-diefstal update (Ford) of inwikkelen in zilverfolie (bmw, I’m looking at you)… Ja, The FuTuRe Is NoW!
@boomhauwer: ik rijd al meer dan 13 jaar met een Renault met zo’n kaart ideaal en ik verbaas me erover dat we nu nog auto’s zonder tegenkomen. Net als automatische parkeerrem. Ook ideaal.
@pignon: Als er nu 1 “uitvinding” is van de laatste jaren is die ik niet begrijp is het de electronische handrem wel.
Ik gebruik de handrem alleen voor handen bochten of een hellingproef. En voor beiden lijkt mij een electronische niet handig.
Bovendien geeft een string van de electrische in de regel dat hij op de rem staat en als een handrem kabel knapt staat hij niet op de rem.
Gewoon parkeren gewoon in de versnelling zetten. Dat is pas makkelijk!
Wat ik me afvraag: wie hangt z’n autosleutel aan een sleutelhanger? En is dat dan samen met andere sleutels?

Ik heb de ‘sleutel’ van de MX-5 altijd los in m’n zak, en altijd los van huis/kantoorsleutels. Ik heb ook nooit sleutelhangers, wegens zwaar / groot / lastig. Maar ik merk dat ik daar vaak een uitzondering in ben. Hoe zit dat bij andere petrolheads?
@bara:

Gewoon een “bos” met hieraan huissleutel en autosleutel.
Want autorijden doe ik buiten en wil daarna wel gewoon weer mijn huis in kunnen.
@bara: Ik heb er altijd een sleutelhangertje aan hangen van desbetreffende merk of designer. Mijn huissleutels en dat soort sleutels heb ik er los van.
@BaRa: ik heb zelf alleen de autosleutel, huissleutel en de sleutel van de mini van m’n lief dus dat is niet zo’n flinke bos. Ik heb ook een startknop dus er hangt niets aan de stuurkolom te slingeren. Maar in mijn vorige auto met ouderwetse draaisleutel had ik het ook zo.

Mijn lief daarentegen loopt als een soort nachtportier met 300 sleutels aan haar bos dus die heeft haar sleutel wel los in d’r tas. Maar voor de Mini is dat ook zo’n ronde fob die je in het dashboard drukt dus daar kun je beter niets groots en zwaars aan hangen.
@bara: Mijn vriendin heeft mij verplicht een sleutelhanger aan de autosleutel te hangen zodat zij die sleutel makkelijker in haar tas kan vinden. Duidelijk wie de broek aan heeft in onze relatie.
@berlinetta: Als ze de broek aanheeft, kan ze de sleutels toch in haar broekzak steken…?
@vaakbenjetebang: vrouwenkleding heeft alleen nepzakken om de verkoop van tasjes te stimuleren…
@robicide: Geen idee, ik draag nooit vrouwenkleding…
@vaakbenjetebang: mijn vrouw het liefst wel..
@BaRa: ik heb de autosleutel apart van de rest van de sleutels. Puur omdat de sleutels anders tegen het dash aan schuren. Alle andere sleutels aan 1 bos, in de broekzak of ik leg ze in de middenconsole
@BaRa: ik doe dat ook autosleutel los en de rest aan een apart bosje
@bara: Ik heb een sleutelhanger en een huissleutel aan mijn autosleutel hangen. Meer is wat mij betreft niet nodig, en een te zware sleutelbos is ook niet goed voor het contactslot. De rest van de sleutels hangen aan een aparte bos, die ik meestal gewoon in de jaszak houd.
@BaRa: hetzelfde hier. Overigens is een losse sleutel handiger als je meerdere auto’s hebt.

Daarnaast houd ik niet van rammelende sleutels aan het stuur hoewel bij mij dat alleen bij mijn MX5 (ook) van toepassing is. Andere auto’s hebben keyless entry.
@bara: Geen sleutelhangers, wel alles aan elkaar. Zo voorkom je dat er een losse sleutel uit je broekzak valt als je er wat anders uithaalt, vooral handig als je gaat stappen.
@bogey: “stappen” is iets wat peuters doen. Het blijft een uiterst vreemde woordkeus voor “we gaan zuipen”.
@bara: ik hanteer het motto “one sleutelboss to rule them all”. Dus één sleutelbos, met drie woningsleutels, één brievenbussleutel en de autosleutel, met drie sleutelhangers om te zorgen dat de sleutels niet tegen elkaar tikken. Ja, dat is een dikke bos en dat is precies de bedoeling, ik weet zo altijd of ik de sleutels bij me heb of niet.
Bij het uitzoeken van de lease-auto vorig jaar bewust gekozen voor een ‘klapsleutel’ ipv keyless entry. Buiten het feit dat ik te chaotisch ben om zo’n sleutelloze sleutel goed bij me te houden (en niet wegrij terwijl dat ding nog thuis is), heeft de diefstalgevoeligheid van dergelijke systemen mij tegen gehouden. Daarnaast, wat is de moeite om even op een knopje te drukken en het contact om te draaien?
Een aandraai slinger. Start altijd.
Sowieso een sleutel die je in het contactslot steekt en waarmee je start. Een klapsleutel vind ik ook niks. De sleutel van Mercedes is wel prettig want die is niet scherp, maar functioneert toch als een ouderwetse sleutel.
Ik prefereer nog altijd de ouderwetse sleutel. Vooral de zeer oude variant die zo simpel is dat je het voertuig ook kan starten met een zakmes, schroevendraaier of ijsstokje.
Zelf ben ik erg enthousiast over de verbinding die mijn Tesla Model 3 heeft met mijn telefoon. Als ik aan kom lopen kan ik de deur direct open maken, instappen en wegrijden (rem in drukken en naar de ‘drive’ schakelen). Je hoeft er niet meer over na te denken.

Die back-up kaart heb je in de praktijk nooit nodig (maar zit standaard in mijn portemonnee).
@elja: Ik snap uberhaupt niet zo goed waarom auto’s (of in ieder geval automaten) nog een startknop hebben. Zet je ‘m in de D is het logisch dat je wil gaan rijden, zet je ‘m in de P mag de motor uit. Dan kan de auto toch zelf wel bedenken wanneer de motor moet draaien?
Een gewone sleutel. Kan niet kapot gaan.
@baklava: jawel hoor. Kan afbreken of slijten waardoor hij niet meer werkt.
Mijn Passat heeft nog een ouderwetse slinger welke ik in de bumper moet steken…. Nee zonder gekheid, een mooie klapsleutel. Deze houd je in je zak, maar gebruik je wel als afstandbediening. Een mooie start/stopknop, en klaar.
Een chip, geïmplanteerd in mijn arm en dan ga ik keihard roepen dat ik een fansla ben. Wauwww!!!
Gewoon een kleine sleutel zoals vroeger.
Die lompe plastic blokken van tegenwoordig passen amper in m’n broekzak.
@alcantara: mannen in skinny-jeans zijn zo fout!
Was lachen 12 jaar geleden toen de startknoppen nog niet zo gangbaar waren. Met z’n allen op vakantie in de Verso van m’n vader, met startknop. Een van m’n vrienden ging een stint rijden en hij heeft een partij lopen klooien om dat ding gestart te krijgen 😂 Na de tip dat hij de koppeling in moest drukken ging het allemaal een stuk sneller!
@gulli: bij mij verschijnt gewoon de boodschap “trap koppeling in om te starten” op het centrale LCD scherm
Een gewone ijzeren klapsleutel waarmee je de auto start via het contactslot, of een startknop met keyless entry en keyless go. Die combinatie van een traditionele sleutel met een startknop vind ik maar onhandig en omslachtig.
Een dopsleutel… Tja, de geneugten van het rijden in een Alfa :)
schroevendraaier meestal.
Vaak gezeik gehad met dat keyless in combinatie met een zeef als brein. Ik lever directiechauffeurs en werk zelf ook als chauffeur, wissel vaak van auto. Klant stapt uit op kantoor en rijdt zelf naar huis in zijn auto. Sleutel nog in mijn zak, klant is bellend weggereden en al bijna thuis. Of andersom, iemand afzetten op kantoor, auto gaan tanken. Als je dan geen melding krijgt (soms het geval) en je zet ‘m uit, krijg je ‘m zonder sleutel niet meer gestart. Sta je bij het tankstation. Ik zie het als een vorm van “overinnovatie”; ze moeten als innovatie-afdeling steeds weer met wat nieuws komen, waardoor de grootse onzin ontstaat. Ik zie er geen enkel voordeel in, behalve keyless openen, maar keyless starten: Why?! Gewoon weer de sleutel in het contact zodat je zeker weet dat de sleutel is waar ‘ie hoort..
Was altijd erg gecharmeerd van de sleutels van de 2008 Mercedii. Glad (doen geen schade aan broekzakken o.i.d.) en gewoon insteken in het daarvoor bestemde slotgat bij de stuurkolom en omdraaien maar.

De huidige auto heeft zo’n startknop. Werkt op zich prima, maar heb desondanks toch een lichte voorkeur voor het bovenstaande.

Keyless entry is – vanwege verhoogde diefstalgevoeligheid – een absolute no go.
Keyless entry is erg handig als je je handen vol hebt. Maar het kan ook kapot, en als je een wat duurdere auto hebt dan moet je die sleutel ook nog eens in een metalen doosje bewaren om te voorkomen dat iemand je sleutel kopieert. En het is ook leuk als je accu leeg is.

Eigenlijk heb ik liever gewoon een ouderwetse sleutel. Het kost relatief weinig om zo’n ding te vervangen, het gaat niet snel stuk en zelfs als je accu leeg is kun je zonder problemen je auto in. Het grootste nadeel is alleen dat je auto wel heel makkelijk te jatten is. Maar de meeste auto’s die nu nog een ouderwetse sleutel hebben zijn het stelen niet waard.
@_eend_: Maar als je je handen vol hebt, dan heb je ook geen hand vrij om de deur te openen. Moet je alsnog alles eerst neer zetten voordat je erin kunt. Dan is het ook een kleine moeite om even op de knopje in je broekzak te drukken.
@berlinetta: met Keyless Entry hoef je geen knopje in te drukken op je sleutel. De auto gaat automagisch van het slot af als je in de buurt bent met je sleutel (al moet je bij sommige auto’s/merken nog wel een deurklink oid. aanraken om het systeem te activeren)
@_eend_: Dat begrijp ik, maar jij hebt het over de situatie dat je je handen vol hebt. Dan kun je deur wel van het slot gaan, maar heb je alsnog geen hand vrij om de deur te openen.
@_eend_: In een keyless sleutel zit ook nog een gewone metalen noodsleutel. Althans in mijn Lexus wel. En ik zie het juist als een voordeel dat er een vaste beveiligde plek is waar ik de sleutel in huis bewaar. Zie het hele probleem niet.
Mijn nieuwe auto heeft nu ook keyless entry en start/stop. Geweldig systeem met instappen maar ik wil mijn sleutel ergens kwijt kunnen en niet altijd in mijn broekzak houden. Dat is dus het probleem. Bij onze X5 kun je hem nog in het dashboard steken maar mijn auto heeft dat niet meer.

Dus keyless prima, maar dan wel met een mogelijkheid waar ik de sleutel in kan steken/leggen zonder dat hij in een bocht door de auto vliegt of in mijn broekzak zit.
@sportevo: Mis ik ook in de nieuwere BMW’s. Bij de E92 kon je de sleutel in het dashboard steken en werd deze meteen opgeladen. Bij de F32 kan dit niet meer helaas.
Aangezien mijn sleutel was gebroken heb ik de cilinder eruit gehaald. Starten met een schroevendraaier 👍
alleen het restje van de oude sleutel wel tegen startblokkering houden
Een gewone sleutel die ik links van mijn stuur kan insteken.
Keyless start & entry. Super handig 99% van de tijd. Alleen niet als je de sleutel in je zak hebt en je op de trein laat zetten door je moeder…
Keyless entry en start. M’n auto claxoneert nog even opgedempte toon wanneer hij op slot gaat. Ideaal. En dat voor een 13 jaar oude Laguna. Bij alle deuren zitten een sensoren. Nooit problemen gehad. Lijkt me verrekte flut om weer naar een sleutel over te moeten gaan. Gemak dient de mens. Draadloos opladen van je telefoon is net zo’n dingetje… Wanneer je het eenmaal hebt wil je niet meer terug.
Het meest geavanceerde stukje technologie van mijn vorige auto (Renault scenic II van 2006) mis ik nu wel op m’n huidige auto.

Een keyless entry kaart in portefeuille en verder niks nodig om auto te openen en starten heeft mijn voorkeur.
Keyless entry. Geen twijfel mogelijk. Sinds ik daarmee heb kennisgemaakt in mijn Prius in 2005 wil ik niet meer anders.
De oudere sleutels in Aston! Wel ergens in douwen maar niet zo’n lelijk sleuteltje
Zelf jaren een auto met keyless en sleutelkaart gehad (Renault).
Beviel prima, kaart zat altijd in mijn zak.
Heb de gewoonte voor het slapen gaan mijn zakken leeg te maken op vaste plek en volgende ochtend alles weer in de broek te doen. Dus kaart nooit kwijt.

Nu een klapsleutel met knopjes.
Ik heb vrijwel geen gewenningstijd gehad.
Het feit dat ik er nu een ontiegelijk fijne auto mee open maak helpt wel. Als ik de sleutel in het contact steek, komt de stoel naar voren en het stuur omlaag in mijn positie. En een zespitter met dubbele turbo starten is altijd lekkerder als zo’n amechtige 1.5 vierpitter.

Ik heb alleen een sleutelhanger van het merk aan de autosleutel.
Een tweede bos met huissleutels van mezelf en mijn moeder eraan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).