Ieder van ons zal er eentje hebben: een plaats waar al je automobiele behoeftes bevredigd worden. Of het nu de plaats is waar je je voorliefde voor auto’s voor het eerst ontdekte, of een locatie waar je keer op keer terug kunt komen zonder dat het gaat vervelen, Yep, bepaalde ervaringen zul je voor de rest van je leven koesteren. Juist die locaties, waarvan je de ervaringen nooit zult vergeten, willen we van jullie horen.
Ondergetekende heeft in zijn relatief korte bestaan een aantal van die trips meegemaakt, de een nog fascinerender dan de ander. Met name de autosport-gerelateerde evenementen zijn me enorm bijgebleven. Zo werd ik ooit als klein mannetje door mijn vader meegenomen naar het Circuit Zolder, waar we de DTM-race zouden bijwonen. Het trommelvlies-verscheurende gebrul van de V8-motoren staat me nog bij.
Jaren later vonden we onszelf in het holst van de nacht op een landweg in Noorwegen, onderweg naar de Rally van Zweden. Hoewel het nog altijd het koudste is wat ik ooit heb meegemaakt (ongeveer -30 graden celcius) viel alle krampachtigheid weg nadat de rallyauto’s ons om de oren vlogen bij Colin’s Crest.
Goed, dat al mijn nostalgische gebrabbel voornamelijk autosport-gerelateerd is, wil niet zeggen dat jullie eenzelfde weg in moeten slaan. Het zou immers zomaar eens kunnen dat jullie in Maranello bij Ferrari zijn wezen buurten, of dat je in Argentinië replica Bugatti’s gebouwd hebt zien worden. Of misschien was het Louwman Museum wel de gaafste plek die je ooit hebt bezocht!
Wat jullie favoriete trip ook mag zijn, wij willen het horen; dan kan iedereen zoveel mogelijk inspiratie opdoen om er een grandioos jaar van te maken.
103 reacties
Staat namelijk op mijn lijst voor dit jaar, en dan door Scandinavië terug!
Bedankt voor de reacties!
Tijd om het visum te gaan voorbereiden dus! Krijg er nog meer zin in! :)
Autobeurs bezoeken: Frankfurt! Mooie grote hallen (Vooral de duitse 3, Audi, BMW en Mercedes hebben ieder jaar prachtige hallen met wagens)
(Classic) Rally ervaren: Silvretta Classic in Oostenrijk en uiteraard de Mille Miglia in Italie.
Nonchalant watertanden: Iedere supercar dealer in Nederland. Kroymans, Louwman, Hoefnagels, Akker, altijd leuk om even te dagdromen.
Cars & Coffee in Oslo op 10 Juni.
Autoropa Racing Days
Ieder ijscircuit is wel een aanrader.
De Hypercar trackday in Shanghai is ook een aanrader, maar alleen op uitnodiging.
Is leuk, maar een soort pocket-uitvoering van Goodwood Revival.
Mooie ervaring zo’n bezoek.
Na een tijdje rond rijden voor de perfecte plek vonden we er 1 bij de 2e carrousel waar helemaal niemand was. Letterlijk een privé plek afgelegen en er kwam ook niet. Geen idee of het legaal was maar daar kom ik later op terug. ( Ja dit word een verhaaltje)
Waren daar dus een uurtje of 5 en gelijk de BBQ aangeslingerd om te roken. Ondertussen konden we ons vergapen aan van alles wat er langs kwam. Echt fantastisch en voor ons beiden onze eerste ring ervaring. Het plan was om die avond pulled pork te eten, wat ook mijn eerste keer was om te bereiden. Dus die avond aten we kale broodjes met was BBQ saus aangezien 2.5 kilo vlees iets meer tijd nodig heeft dan internet mij vertelde… Na een flinke crash van een Focus ST rond 9 uur in de avond niet ver bij ons vandaan waarvan we de crash niet zagen maar wel de flinke zwarte rookpluimen, ambulances, brandweer en later de auto ambulance hadden we rust van al het motor geluid. Het werd donker dus tijd voor een kampvuurtje en nog steeds geen eten maar gelukkig wel 2 kratjes bier :).
Na een onderbroken nacht omdat ik de temperatuur van de smoker en het vlees in de gaten moest houden wat ondertussen vrolijk door gaarde werden we wakker gemaakt door, geen idee wat de officiële naam hiervoor is, de wegwerkers van de ring. Een hoop herrie en wat reparaties aan asfalt en vangrail later waren wij wakker maar nog geen auto’s. Ook nog steeds geen eten trouwens. Na een wandeling over de Carrousel waardoor ik toch kan zeggen dat ik op het circuit ben geweest en nog wat rustig wakker worden was het eindelijk zover! Nee niet het vlees… maar de eerste auto’s kwamen :). En een half uurtje later het vlees wat echt perfect was gelukt! En niet alleen omdat we honger hadden.
Er waren geen toeristenfahrten vanwege een festival dus de wat professionelere voertuigen kwamen langs. 2 Vipers die toentertijd met een recordpoging bezig waren, 2 Chirons, nog wat ring taxi’s, AMG GT-R in vermomming en mega veel andere mules. Echt fantastisch!
Later nog bij de rest van het circuit gekeken en geprobeerd bij de pitboxen te komen maar helaas waren die vanwege het festival gesloten.
Gelukkig brak dat niet af aan de totale ervaring en was er een traditie geboren! Dit jaar gaan we weer, nu met de R53 Cooper S want de V8 is verkocht. Hoe we het gaan doen met de bagage weten we nog niet maar lukken zal het :)
Dit was toch echt wel 1 van mijn automative hoogtepunten en hoop daar snel nog een berg aan toe te voegen.
Hoe dan ook dit jaar dus gewoon weer en met een iets betere planning. Qua eten dan want de rest was gewoon prima!
Verder ben ik in september op de IAA geweest.
Was allemaal erg leuk om te zijn en de IAA ook erg interessant!
Ik ben net een paar maandjes 16 en heb dus nog niet heel veel meegemaakt. Maar ik hoop in de toekomst wel meer te kunnen bezoeken (o.a. meer in duitsland en belgië) op eigen houtje zonder financieel afhankelijk te zijn van mijn ouders.
Kijk maar op mijn instagramaccount richardcarpassion voor alle foto’s en filmpjes :)
Voor het museum is het zeker de moeite waard te kijken of er een speciale tentoonstelling is. Aantal jaar geleden was er namelijk een tentoonstelling met zo goed als alle Rolls Royce modellen uit de geschiedenis. Prachtig om zo een stuk historie gezien te hebben!
Overigens heeft Mercedes Benz een heel verdienstelijke locatie in München die weinig voor BMW Welt onder doet. Genoeg AMG materiaal aanwezig, inclusief SLS AMG. Ook Maybach modellen ontbraken niet.
Louwman Museum
Techno Classica in Essen
En voor de anglofielen zoals ik is British Cars & Lifestyle ook altijd leuk.
Bezoek eens een klassieke Rally, het Eifel rally festival in Daun is een aanrader.
https://www.eifel-rallye-festival.de/en/home.html
Sport+ modus aan en iedere bocht alle 450 Nm’s van het dieseltje laten stampen. Dikke pret, de grens voor mij leek nog lager te liggen dan voor de passagiers.
Dezelfde auto ooit eens door de passen gejaagd als toeristisch alternatief voor de Brenner snelweg. Prachtige route en wil hem graag nog een keer doen, echter wel met een bijrijder met dezelfde instelling als eerdergenoemde collega’s. Ex-lief kon een wat sportieve rijstijl namelijk niet zo waarderen, het was dus niet half zo leuk als het had kunnen zijn.
Wat dat betreft was ieder ritje met de 125d een feest. Dat blok in combinatie met een handbak was een geniale combinatie.
De rijderstip van de dag: wijk eens af van de snelweg en trek dat extra uurtje er voor uit. Het is het waard.
Er is geen evenement ter wereld waar zoveel legendarische voertuigen op twee en op vier wielen van vroeger en van nu, alsmede legendarische personen van vroeger en van nu, uit alle disciplines van auto & motor sport tegelijk verzameld en bereikbaar zijn. (voor louter “spielerei”)
Niet echt goedkoop maar dubbel en dwars waard en ook niet op het laatste moment verzinnen want gebruikelijk zijn alle dagen uitverkocht.
Goodwood Festival of Speed
Nurburgring
24u van Spa
DTM Zandvoort
….
27 bergpassen in Frankrijk, Zwitserland en Italië met 25 MINI’s in 2015…
Trip door Franse Alpen naar zuiden, rondje Monaco, route de Monte-Carlo, Dolomieten, Oostenrijk in 2017. Weer was m’n zoontje mee en 27 MINI’s.
Medium dichtbij: Stelvio en alles daar omheen of pak een weekend 24h Le Mans.
Ver weg: Indy 500! Je weet niet wat je mee maakt! Oja, en Highway 1 en Route 66 (uiteraard/helaas niet helemaal gereden) waren ook toppers!
Dichter bij huis raad ik het Louwman museum aan. Fantastische collectie, zelfs geschikt voor sommige niet-petrolheads.
Inderdaad een tripje Maranello. Het was een verrassing van mijn toenmalige vriendin die ze me cadeau deed. Weekendje Bologna, en met een Giulietta naar Maranello. Daar een tour, het museum, en over her circuit. Ook mogen spelen met een toen nog gloednieuwe 488 GTB. Onvergetelijke dag. Uiteindelijk toch maar besloten met d’r te trouwen ;-)
Mijn beste autotrip tot nu toe was vorig jaar. In Aken een Audi TT gehuurd en de navigatie op “Vermijd Snelwegen” ingesteld. Vervolgens even een sporttas ophalen thuis (Zuid Limburg) en vandaar weggereden richting het zuiden. En dan kom je er eigenlijk pas achter wat je allemaal hebt gemist al die keren dat je die kilometers door Duitsland, Oostenrijk, Italië en Zwitserland via snelwegen, tunnels en tolwegen hebt gedaan. Een paar opvallende momenten:
– een gesprek aan een dorpspomp in het Westerwald met twee jongens die in een Audi RS5 reden… en allebei een been mistten. De een had zijn prothese rechts, mocht dus tot zijn keuring geen autorijden, de ander links en die had wel zijn keuring gehad (rempedaal was naar het stuur verplaatst, auto was een automaat)
– een bezoekje aan de thuishaven van Audi in Ingolstadt. Leuk museum hebben ze er naast neergezet. Mn TT verdween zo ongeveer in de massa (tien zwarte TT’s er om heen gezet nadat ik terugkwam :) )
– een klein automuseum in Amerang vlakbij Rosenheim over vergeten automerken en vergeten rariteiten: Bitter, Veritas, Glas waren enkele vd merken die er stonden. Ook een Mercedes Kever stond er opgesteld (mislukte poging van Porsche om zijn “geleende” Kever ontwerp aan Stuttgart te slijten)
– Paar dagen in Rosenheim gebivakkeerd waar mn hotel zich in een voormalig klooster bleek te bevinden, maar wel van alle gemakken voorzien. Helaas geen garage, wat voor een paar angstige momenten zorgen toen er een flinke storm overkwam met donder, bliksem, regen en hagel. Bij ons hotel niets gebeurd, bij de buren wel (twee auto’s plat door omgevallen bomen)
– Bezoek na Schloss Neuschwanstein, dat Walt Disney tot zijn fantasiekastelen in zijn eigen parken inspireerde
– Richting Oostenrijk op een Zwarte Zaterdag via de smalste tolweg van Duitsland in de Karwendel.
Ik was de enige auto in de rij, rest waren allemaal motoren, fietsers en scooters. Ik mocht er langs, auto was nét smal genoeg volgens de beambte.
– Via de Reschenpas Italië in, even gestopt bij het stuwmeer van Graun, waar de kerktoren van het oude dorp nog nét boven water uitsteekt, maar het uurwerk en de klokken doen het nog.
– In Noord Italië aardig wat mooie passen gezien:
– de Stelvio natuurlijk (omhoog via Prad am Stilfserjoch, omlaag via de bredere wegen richting Bormio)
– de Gavia (eigenlijk niet geschikt voor auto’s, maar ik was eigenwijs. Een volkswagen Porsche die uit een blinde haarspeld bocht kwam schrok zo erg van mn TT dat hij zijn motor af liet slaan en hij kreeg m niet meer aan de praat. Met veel gevloek en getier lukte het alsnog, maar hij was niet blij, te horen aan zijn machinegeweer duits)
– de weg richting Fondo staat vol met flitsers die bij >100 afgaan en toch denderen die Italianen er met 130 overheen. Tja, dan verbazen drie kopstaart botsingen binnen een halfuur me niet. Laatste was de zotste. Ik was net bij een tankstation weggereden waar ik zowaar door een verkeersagente werd aangesproken die de Audi leuk vond, begint er zo’n Ford Transit te bumperkleven. Ik zie de volgende flitser al naderen, dus blijf stijf 100 rijden. Na de flitser haalt ie in en gaat opnieuw bij mn voorligger (een Clio) kleven. Die geeft wel gas. Enfin, tien minuten later komt me eerst zo’n koddig Fiat Jeepje van de Polizia langsrazen en nog eens 5 minuten later zie ik waarom. Ford bus heeft Clio geramd en de bestuurders staan bij die agente misbaar te maken. Ik wordt er met een glimlach langsgestuurd richting Gampener.
– Obermais is een leuk klein dorp dat aan Merano vastzit, maar een tomtom kun je er beter niet gebruiken als je naar je hotel zoekt. Uiteindelijk kwam ik er per ongeluk omdat ik even aan de kant moest voor een tractor van een fruitboer en ik zo de parkeerplaats opreed.
– De TT heeft zowel heen als terugreis perfect gereden, zelfs nog beter als er 102 octaan benzine in ging. Ineens kwam de auto 150 km verder
Waar ik nog graag heen wil: the remise Dusseldorf, techno classica Essen, Mille Miglia, Goodwood, de 6h Classic op Spa, le man’s 24h, de Nurburgring, en een mooie rally waar alle legendes (5 turbo, delta e.d.) voorbij komen. Iemand tips daarvoor?
Kortom nog genoeg te doen!
België-Evian les Bains-Turijn-Milaan-Maranello-Gardameer-Stelviopas-Luxemburg-België
Met stops aan meer van Genève, de Alpen, Fiat-fabriek, Alfa Museum, Pagani museum/fabriek, Romeo Ferraris, Ferrari museum, Stelvio pas,…..
Meer info en foto’s kan je zien via instagram @kjabarth
10 jaar geleden per ongeluk in terecht gekomen tijdens een vakantie. Dik 20 duizend oude Amerikanen! Prachtig festijn. Hot Rods, prachtige gerestaureerde bolides, rauwdouwers, hoogstaande customs; het is er allemaal. Aanrader!
En op de to-do-list staat sowieso het Mullin Museum. Collectie van de meest excentrieke en legendarische Franse auto’s. Jammer dat het niet om de hoek is (Californië), maar gelukkig hebben ze een uitstekende website:
http://mullinautomotivemuseum.com
En als je daar toch bent, kun je daarna highway 1 nemen richting LA, naar het Petersen Museum. Ook al zo’n ongekend indrukwekkende collectie.
https://petersen.org
Ik ben trouwens van mening dan Louwman zich prima kan meten met deze Amerikaanse collecties.
-Porsche Museum Stuttgart; De auto’s spreken misschien wat meer tot de verbeelding dat bij Mercedes, maar het museum zelf is van een iets lager niveau. Niets ten nadele van Porsche; dat van Mercedes is gewoon echt heel mooi en origineel. Heb er een uur of 4 rondgelopen.
-BMW Museum Munchen; Vergelijkbaar met Porsche. Mooie auto’s, compacte opzet. Halve dag nodig.
-Technik Museum Sinsheim; Niet een puur automuseum, maar er staan er genoeg. Daarnaast; veel motorfietsen, millitair spul en vliegtuigen (Concorde!). Ik heb er van opening tot sluit gelopen en niet alles gezien. Het is werkelijk ENORM. Hebben ook locaties in Speyer en Berlijn.
-Klassikstadt Frankfurt; Niet echt een museum, meer een Shurgard voor HELE dure auto’s (Ferrari FXX) Klanten huren een ruimte van ongeveer de oppervlakte van een garagebox. De auto’s staan opgesteld achter glazen deuren. In het gebouw zitten ook elkele dealers van klassieke auto’s en een paaar garage’s, waaronder een Lamborghini werkplaats. 3 uurtjes vertier.
-Musee du Circuit de Spa-Francorchamps; Bijzonder klein en het alleen waard om te bezoeken als je in de buurt ben. Wel een paar bijzondere auto’s te zien. Uurtje, misschien 2.
-Cite de l’Automobile (Schlumpf Collection Mulhouse, France); BugattiBugattiBugatti. Een zeer bijzondere plek met een bijzondere collectie en een nog bijzonderder (?) verhaal. Dit museum zou voor iedere autoliefhebber op de bucketlist moeten staan om een keer te bezoeken. Van opening tot sluit rondgelopen en de audiotour-batterij was leeg toen ik deze inleverde.
-Isle of Man Motormuseum, Jurby Isle of Man; Niet een museum waar je “even” heen rijdt, aangezien het op een eiland midden in de Ierse Zee ligt. Ben je echter toch op IOM, vanwege de TT bijvoorbeeld, dan loont het de moeite om even naar het noorden te rijden en dit museum te bezoeken. Heb er zelf een halve dag voor nodig gehad. Het museum organiseert zelf meetings voor verschillende soorten auto’s dus als je geluk hebt, ben je omringd door tientallen supercars of bijvoorbeeld voor-oorlogse Benley’s.
– Peterson Automotive Museum in L.A.. De collectie is ongelofelijk gaaf, heel veel variatie en ingedeeld in thema’s. Er is ook een ‘Vault’ waar de auto’s opgeslagen staan die niet tentoon worden gesteld. Kost iets meer (heb ik toen niet gedaan), maar op basis van filmpjes die ik heb gezien had ik het moeten doen.
– Chip Foose shop tour in Huntington Beach, L.A.. Deze man is een legende, hoef ik niet verder uit te leggen. Elke dag om 12u kan je een tour krijgen door zijn shop en zien waar ze aan werken. Ik ben er geweest toen ze werkten aan de Mustang Fastback. Heb toen aan het eind van de tour wat tijd gerekt en ben toen Chip Foose zelf tegen gekomen!
– Blackhawk Museum in Danville, dichtbij San Francisco. Niet héél groot, zoals het Peterson, maar ik ben er speciaal heen gereden voor de Alfa Romeo B.A.T.-auto’s die ze daar hebben staan. Ongelofelijk, wát een creaties. Sprakeloos.
– Pomona swapmeet in Pomona, L.A.. Dit is bijna niet uit te leggen hoe ongelofelijk gaaf dit was. We waren er om 06:00, we hebben tot 11:00 rondgelopen door de kraampjes met onderdelen. Je kan er van alles vinden, Volkswagen aircooled onderdelen, muscle car onderdelen, custom onderdelen, low-rider onderdelen. Van alles. Toen van 11:00 tot 15:00 rondgelopen door de auto’s en we hebben ongeveer de helft gezien. Dit was de beste auto-show waar ik ooit ben geweest en het is niet eens een show. Ik was sprakeloos.
– Cruising Grand in Escondido (elke vrijdagavond van april tot september). Een avondje jam-packed met low-riders, hot-rods, customs, alles USA in een klein stadje dichtbij San Diego. De parkeerplaatsen langs hoofdstraat zijn gereserveerd voor show-cars, de zijstraten zijn afgezet, er is muziek, er is eten, er zijn patsers die langsrijden in hun show-cars. Heerlijk!
Ik zal binnenkort eens een paar foto’s plaatsen van mijn roadtrip :)