Lezersvraag: welke trips kun je aanbevelen aan petrolheads?

Auteur: , 103 Reacties
Lezersvraag: welke trips kun je aanbevelen aan petrolheads?

Jouw mening telt.

Ieder van ons zal er eentje hebben: een plaats waar al je automobiele behoeftes bevredigd worden. Of het nu de plaats is waar je je voorliefde voor auto’s voor het eerst ontdekte, of een locatie waar je keer op keer terug kunt komen zonder dat het gaat vervelen, Yep, bepaalde ervaringen zul je voor de rest van je leven koesteren. Juist die locaties, waarvan je de ervaringen nooit zult vergeten, willen we van jullie horen.

Ondergetekende heeft in zijn relatief korte bestaan een aantal van die trips meegemaakt, de een nog fascinerender dan de ander. Met name de autosport-gerelateerde evenementen zijn me enorm bijgebleven. Zo werd ik ooit als klein mannetje door mijn vader meegenomen naar het Circuit Zolder, waar we de DTM-race zouden bijwonen. Het trommelvlies-verscheurende gebrul van de V8-motoren staat me nog bij.

Jaren later vonden we onszelf in het holst van de nacht op een landweg in Noorwegen, onderweg naar de Rally van Zweden. Hoewel het nog altijd het koudste is wat ik ooit heb meegemaakt (ongeveer -30 graden celcius) viel alle krampachtigheid weg nadat de rallyauto’s ons om de oren vlogen bij Colin’s Crest.

Goed, dat al mijn nostalgische gebrabbel voornamelijk autosport-gerelateerd is, wil niet zeggen dat jullie eenzelfde weg in moeten slaan. Het zou immers zomaar eens kunnen dat jullie in Maranello bij Ferrari zijn wezen buurten, of dat je in Argentinië replica Bugatti’s gebouwd hebt zien worden. Of misschien was het Louwman Museum wel de gaafste plek die je ooit hebt bezocht!

Wat jullie favoriete trip ook mag zijn, wij willen het horen; dan kan iedereen zoveel mogelijk inspiratie opdoen om er een grandioos jaar van te maken.



103 reacties

Ik ben in de zomer naar Warschau, Riga, Tallinn gereden, vervolgens doorgeknalt naar St Petersburg en Moskou. Nul problemen en geen moment onveilig gevoeld.
@faalhaas: Tof. Was het moeilijk om de grens van Rusland over te komen? Vooraf allemaal geregeld of daar ter plekke?
Staat namelijk op mijn lijst voor dit jaar, en dan door Scandinavië terug!
@reactief: Je moet wel een (auto-)visum regelen vantevoren, anders kom je er niet in. Kortweg je Russische (auto-)visum aanvragen met , en daarbij de scans van rijbewijs, kentekenbewijs en verzekeringsbewijs, en de route die je ongeveer neemt. (Papieren versie meenemen op reis) EU in/uit duurt lang (4-6 uur) en ze gedragen zich onbeschoft. Rusland in/uit is met 1.5 uur gefixed en ze zijn heel aardig en relaxed. Je kan alleen door de EU in en uit en niet via Wit-Rusland. Je beseft je niet wat voor kooi de EU is tot je bij dit soort grenzen staat. Vrachtwagens staan in een rij van kilometers dagenlang te wachten om de EU in te komen.
@faalhaas: en @wouth:
Bedankt voor de reacties!
Tijd om het visum te gaan voorbereiden dus! Krijg er nog meer zin in! :)
@faalhaas: Ik ga ook naar Rusland maar wat bedoel je met vooraf je autovisum regelen? Je krijgt voor zover ik heb gelezen gewoon een Temporary Import Paper / Document voor de lengte van je visum.
@fanboy: Dit document krijg je als je bij de grens bent en moet je invullen en bewaren tot je Rusland weer uit gaat. Maar zonder auto-visa kom je niet langs de grens.
@faalhaas: Ja, je hebt het dus over hetzelfde document als ik?
@reactief: kan ik je zeker aanraden! Vorig jaar met onze 206 de route enschede – kopenhagen – stockholm – turku – helsinki – tallin – riga – berlijn – enschede gedaan.. Tussen Tallin en Riga een behoorlijke omweg gepakt en via de ‘Saatse Boot’, nabij het Estse dorpje Sesniki, een weg van 800 meter door Rusland genomen, voor zover ik weet het enige stukje weg waar je zonder visum door Rusland kan knappen. Best spannend want het is een super afgelegen gebied met slechte onverharde wegen. Echt een avontuur. +1 voor ons 206-je.. Scandinavië is natuurlijk machtig mooi rijden, het Oostblok absoluut ook maar mocht je van de grotere autoroutes willen afwijken, wees dan voorbereid op wat slechtere wegen en veel mensen die desondanks dat 110 blijven rijden en niet bang zijn voor een spectaculaire inhaalactie. Uiteindelijk anticipeer je daar op ga je mee met het verkeer. Maar zeg, pet af voor bovenstaande man die het tot Moskou geschopt heeft!
@wouth: overigens hadden m’n vriendin en ik op de camping bij helsinki 2 buurtjes die op weg waren naar parijs.. oke zou je denken.. maar ze hadden een kia sorento met een wel heel vreemd kenteken.. bleek het beste stel onderweg te zijn vanuit zuid korea! Op dat moment 7 weken onderweg. Helaas waren ze de boel aan het inpakken voor vertrek, maar man wat was ik nieuwsgierig naar hun ervaringen.
@wouth: vorig jaar augustus reed ik door de Ardennen richting Luxemburg en kwam een Sprinter tegen met Chinees kenteken, waren bezig met een roadtrip. Benieuwd hoe je dat regelt met visum’s en verzekering…
@faalhaas: De rit naar Tallinn staat ook op mijn lijst. En dan via Finland, Zweden, Noorwegen en Denemarken weer terug :D
@vanquish: Pak dan ook Riga mee, is 4 uur van Tallinn en ongeveer onderweg. Hele gezellige stad en zeer veilig!
Een GHB-tripje
@dutchcarguy: een kameraad van vroeger was daar al 30 jaar geleden mee bezig, het was toen nog onbekend. Heeft er wel blijvend hersenletsel aan overgehouden. Maar helemaal eens, die ervaringen nemen we hem niet meer af, dus voor al doen zou ik zeggen.
@alfablog: zolang je wat hersencellen kunt missen is het zeker het proberen waard allemaal haha
@nvn1993: inderdaad, not guts no glory. Maar wel 100% afgekeurd en bijstand. Verslaafden blijken ook creatief in het ontkennen. Maar dat zal jou niet gebeuren. Haha.
@alfablog: haha angsthaas, en straks weer lekker zuipen
@dutchcarguy: als je in de IC aan het bed van je broertje staat met de vraag of hij de volgende morgen zal halen dan denk ik… doe die GHB maar niet.
F1 ervaring opdoen: Weekendje Spa-Francorchamps of Spielberg, Oostenrijk is super gezellig als je Max Verstappen fan bent.
Autobeurs bezoeken: Frankfurt! Mooie grote hallen (Vooral de duitse 3, Audi, BMW en Mercedes hebben ieder jaar prachtige hallen met wagens)
(Classic) Rally ervaren: Silvretta Classic in Oostenrijk en uiteraard de Mille Miglia in Italie.
Nonchalant watertanden: Iedere supercar dealer in Nederland. Kroymans, Louwman, Hoefnagels, Akker, altijd leuk om even te dagdromen.
AutoXO Spring Driveout op 15 April.
Cars & Coffee in Oslo op 10 Juni.
Autoropa Racing Days
Ieder ijscircuit is wel een aanrader.
De Hypercar trackday in Shanghai is ook een aanrader, maar alleen op uitnodiging.
Classic GP Zandvoort. Veel, zo niet alle klassiekers die je kunt verzinnen en meer dan genoeg modern spul om je aan te vergapen. En oh ja ze racen als gekken met die onbetaalbare klassiekers!
@kle500:
Is leuk, maar een soort pocket-uitvoering van Goodwood Revival.
The remise in Düsseldorf! Dichtbij en gratis entresd ( :-) )
@alloallo: @alloallo: is ook in Stuttgart te vinden, in combinatie met het Porsche en Mercedes museum (vooral de laatste is echt meer dan de moeite waard) echt een aanrader!
@schoen85: geen idee wat het in Stuttgart wel is, maar Classic Remise zit in Dusseldorf en Berlijn.
Spa Classic en Spa 6hrs. Prachtige klassiekers en overal kun je komen. Nog mooier dan Zandvoort Classic. BMW Welt in München is ook een mooie trip. En de GP van Oostenrijk. Le Mans is ook onvergetelijk, net zoals de 24hr vd Nürburgring.
Een weekendje of weekje Monaco is altijd leuk. Zelf ga ik er elk jaar naartoe en toch wordt je altijd verrast.
Goodwood natuurlijk!
@parttimeautospotter: yep en dan vooral Goodwood Revival! echt een aanrader
@parttimeautospotter: Jep! Weekendje festival of speed licht weer vast 🤗
Jetcars!
@raver1991: wel wat meenemen!
@wildbeest: Ja je kunt al wat meenemen als je wat wisselgeld bij je hebt
@wildbeest: velgen?
Voor mij , voor m’n vrouw minder vanwege de kliffen en bochten, de Zuid-Franse D141 Routes des Cretes ,tussen La Ciotat en Cassis. Heerlijk om daar met je roadster ,cabrio of Alfa te bulderen en foto’s te maken. Nabij Marseille ,tegenwoordig ook een mooie stad.
Pagani. Twee keer geweest. De eerste keer liet ik vanuit het hotel waar we zaten bellen. Weet niet wat er prcies is verteld wie we zijn en wat we zouden komen doen, maar we kregen een persoonlijke rondleiding en uitgebreide uitleg over alles wat er gebeurt. Paar jaar later nog eens gegaan en toen was de rondleiding in een klein groepje. Maar de rondleiding eerd maar uitgesteld vanwege een belangrijk persoon. Wat bleek, even later kwam Lewis Hamilton en Horacio naar beneden. Alle medewerkers waren verzameld en HP hield een toespraakje. LH ging rijden in de toen nieuwe Huayra.
Mooie ervaring zo’n bezoek.
@alfablog: ja zekerweten een bezoek aan de pagani fabriek is absoluut een ervaring om nooit te vergeten
@alfablog: Waauw! Die staat nog op mijn bucketlist ! Gewoon een rondleiding is al prima hoor, maar een inontvangstneming zou de max zijn 😆
Afgelopen jaar naar de Oldtimer grand prix op de Nürburgring geweest, vond het nog velen malen gaver dan de classic op zandvoort. Ook afgelopen jaar een roaddtrip met een klassieker gedaan, echt onvergetelijk! Het mercedes en porsche museum in stutgard ziin ook zkr aan te raden!
Vorig jaar een trip gemaakt naar de Nurburgring met een goede vriend. Heen geknald met de A6 V8 helemaal afgeladen zonder enige vorm van planning, op mijn andere hobby barbecuen na.
Na een tijdje rond rijden voor de perfecte plek vonden we er 1 bij de 2e carrousel waar helemaal niemand was. Letterlijk een privé plek afgelegen en er kwam ook niet. Geen idee of het legaal was maar daar kom ik later op terug. ( Ja dit word een verhaaltje)
Waren daar dus een uurtje of 5 en gelijk de BBQ aangeslingerd om te roken. Ondertussen konden we ons vergapen aan van alles wat er langs kwam. Echt fantastisch en voor ons beiden onze eerste ring ervaring. Het plan was om die avond pulled pork te eten, wat ook mijn eerste keer was om te bereiden. Dus die avond aten we kale broodjes met was BBQ saus aangezien 2.5 kilo vlees iets meer tijd nodig heeft dan internet mij vertelde… Na een flinke crash van een Focus ST rond 9 uur in de avond niet ver bij ons vandaan waarvan we de crash niet zagen maar wel de flinke zwarte rookpluimen, ambulances, brandweer en later de auto ambulance hadden we rust van al het motor geluid. Het werd donker dus tijd voor een kampvuurtje en nog steeds geen eten maar gelukkig wel 2 kratjes bier :).
Na een onderbroken nacht omdat ik de temperatuur van de smoker en het vlees in de gaten moest houden wat ondertussen vrolijk door gaarde werden we wakker gemaakt door, geen idee wat de officiële naam hiervoor is, de wegwerkers van de ring. Een hoop herrie en wat reparaties aan asfalt en vangrail later waren wij wakker maar nog geen auto’s. Ook nog steeds geen eten trouwens. Na een wandeling over de Carrousel waardoor ik toch kan zeggen dat ik op het circuit ben geweest en nog wat rustig wakker worden was het eindelijk zover! Nee niet het vlees… maar de eerste auto’s kwamen :). En een half uurtje later het vlees wat echt perfect was gelukt! En niet alleen omdat we honger hadden.
Er waren geen toeristenfahrten vanwege een festival dus de wat professionelere voertuigen kwamen langs. 2 Vipers die toentertijd met een recordpoging bezig waren, 2 Chirons, nog wat ring taxi’s, AMG GT-R in vermomming en mega veel andere mules. Echt fantastisch!
Later nog bij de rest van het circuit gekeken en geprobeerd bij de pitboxen te komen maar helaas waren die vanwege het festival gesloten.
Gelukkig brak dat niet af aan de totale ervaring en was er een traditie geboren! Dit jaar gaan we weer, nu met de R53 Cooper S want de V8 is verkocht. Hoe we het gaan doen met de bagage weten we nog niet maar lukken zal het :)

Dit was toch echt wel 1 van mijn automative hoogtepunten en hoop daar snel nog een berg aan toe te voegen.
@vincente30: Ik zou nog terug komen op het wel of niet illegale gedeelte! De volgende ochtend kwamen er nog marshells bij ons in de buurt staan maar zeiden niks dus zijn ervan uit gegaan dat het gewoon kon.
Hoe dan ook dit jaar dus gewoon weer en met een iets betere planning. Qua eten dan want de rest was gewoon prima!
De Nürburgring. Zelf al ga je zelf geen rondje rijden (probeer het wel te doen want het is zelfs in een Polo leuk), de hoeveel sportwagens op en naast de baan zal je altijd bij blijven.
Ben afgelopen 2 zomers naar de adac gt masters op zandvoort geweest. DTM was ook erg leuk!
Verder ben ik in september op de IAA geweest.
Was allemaal erg leuk om te zijn en de IAA ook erg interessant!
Ik ben net een paar maandjes 16 en heb dus nog niet heel veel meegemaakt. Maar ik hoop in de toekomst wel meer te kunnen bezoeken (o.a. meer in duitsland en belgië) op eigen houtje zonder financieel afhankelijk te zijn van mijn ouders.
Ik sluit het skiseizoen in ischgl af in een lekkere bak. Dag of twee vroeger vertrekken en in zuid-duitsland en tirol wat scheuren. Naar huis rijden is rechtstreeks want dan hebben 4 dagen zwaar geleefd en is de fut eruit.
Vorig jaar voor het eerst naar de Mille Miglia in Italie geweest.Echt waanzinnig om al die oude klassiekers(Alfa’s,Bugatti’s,Ferraris en vele andere onbekende merken ) te zien rijden.Voor herhaling vatbaar.
Kijk maar op mijn instagramaccount richardcarpassion voor alle foto’s en filmpjes :)
De dolomieten. Populair bij motorrijders, maar met de auto net zo de moeite waard.
@silverarrow: valparola pordoi campolongo etc. De mooie wegen houden daar simpelweg nooit op! Alleen die k*t wielrenners…
@henkhupelschoten: Allemaal mooie passen inderdaad. s’Ochtends vroeg voor een uurtje of 8 liggen de meeste wielrenners (en motorrijders) vaak nog in hun nest en heb je vrij baan. Puur genieten en een prima begin van de dag.
Dicht bij, de Vogezen. Met een paar cabrio’s (Alfa spider bij voorkeur) geweldig gebied om te spelen. Mooie rustige wegen en weggetjes. Eenvoudige leuke B&B’s te vinden, mooie terrassen en goede glazen wijn. Top gebied voor een midweek of lang weekend, En als je nog wat autocultuur en -historie wilt opdoen is het Schlumpf museum in Mulhouse een aanrader.
MIVW blijft het mooiste.
Naar de Spa classic 6h met pers pas waardoor ik letterlijk met m’n neus op de baan kon staan. Iedere keer als ik de foto’s weer zie is het genieten! :)
@nielsnl1: hoe regel je voor zoiets een perspas? Of was je er ook echt als pers? :)
Huur een Landcruiser en ga vanaf Daintree/Port Douglas de Captain Cook Highway en daarna via de A1 Bruce Highway naar Sydney.Daar tussendoor zijn ongekend veel mogelijkheden om je te vermaken en te verbazen.En het is maar iets van 3.000 KM en niet eens zo duur.
Ondanks dat ik meer Mercedes-Benz fan ben maar nog niet in het museum ben geweest ben ik wel bij BMW welt & museum geweest. Ik had een paar dagen München geboekt (aanrader!) en daarbij ook naar de BMW welt geweest. Bizar hoe mooi en groots. Aangezien de twee strijd tussen BMW en Mercedes immens groot is kan Sindolfingen alleen nog maar beter worden.
@henkhupelschoten: BMW Welt is gaaf, je moet alleen niet te laat op de dag gaan want dan mag je nergens meer in.

Voor het museum is het zeker de moeite waard te kijken of er een speciale tentoonstelling is. Aantal jaar geleden was er namelijk een tentoonstelling met zo goed als alle Rolls Royce modellen uit de geschiedenis. Prachtig om zo een stuk historie gezien te hebben!

Overigens heeft Mercedes Benz een heel verdienstelijke locatie in München die weinig voor BMW Welt onder doet. Genoeg AMG materiaal aanwezig, inclusief SLS AMG. Ook Maybach modellen ontbraken niet.
Goodwood Revival en Festival of Speed
Louwman Museum
Techno Classica in Essen

En voor de anglofielen zoals ik is British Cars & Lifestyle ook altijd leuk.
Het zuiden van Mexico in een rental Mustang. Het enige dat we voorzien hadden was die auto en ja er zijn betere auto’s voor het wegdek daar maar toch maakte net die wagen de reis leuker, elke dag gewoon opzoeken wat er in de buurt te doen is en waar we zouden kunnen slapen. Het was de leukste/mooiste reis dat ik ooit gemaakt heb. Door dat we in het zuiden en niet in het noorden van dat land zaten mij geen enkel moment onveilig gevoeld. Spaans spreken is wel een groot plus punt, verwacht niet dat iemand een andere taal spreekt daar.
Met de trwin naar Munchen en Ingolstadt voor het BMW en Audi-Museum. In Nederland is het Louwman zeer de moeite waard. De classic 6hr van Spa en de Historic Grand Prix op zandvoirt zijn aanraders.
@fastforward: de w zit naast de e. Je probeerde toch niet serieus op autoblog een treinreis te suggereren?
De ultieme droomreis; heb meegedaan aan de Mongol Rally die van Goodwood naar Ulan Bataar gaat. Langs de zijderoute gereden, dus Turkije, Iran, Turkmenistan en de andere ”stans” meegepakt. Mongolie zelf is fenomenaal. De rally vereist een auto met motorinhoud tot 1 liter, dus ruim 16000 KM met een Suzuki Super Carry busje uit ’91 gereden. We hebben zelfs geeneens een lekke band gehad.
@rollow: dat is een mooie geweest
Jaarlijks ga een kleine 3 weken naar LeMans voor de 24h, naar de 3 hoofd evenementen van Goodwood, diverse races op Spa, Assen, Zolder etc. Maar het beste van allemaal was afgelopen mei; een midweek met de McLaren F1 Tour op pad, al sinds de presentatie mijn favoriet, en naarmate de tijd verstrijkt wordt ie als maar beter, zeker nadat ik er een aantal heb gereden. McLaren F1, the best. Foto’s van de diverse trips en uiteraard de F1 Tour, kun je terugvinden op arjan916.nl
Voor een maar meier vlieg je retour met KLM in maart naar Geneve.
@noosaheads: Ik zit achterin de taxi dus dat kwam er textueel niet zo lekker uit.
Geen tips maar wel een vraag: waar vind ik info over heuvelklim races met klassieke rally auto’s zoals de Integrale, Fiat 131, Audi Quattro etc. Zie dat wel eens op Youtube maar wil dat wel eens in het echt zien. Festival of Speed heb ik gezien, is mooi maar wil het echte bergracen zien.
@ab1963:
Bezoek eens een klassieke Rally, het Eifel rally festival in Daun is een aanrader.
https://www.eifel-rallye-festival.de/en/home.html
@ab1963: Goed dat je het vraagt. Precies komend weekend is de Boucles de Bastogne, in en rond Bastogne dus ;-) Zéér aan te raden. Na mijn eerste keer 5 jaar geleden geen editie meer overgeslagen. Niet zozeer bergracen, wel precies de auto’s zoals Fiat 131’s, 911’jes, opgefokte Escorts en in de Classic klasse een nog heel uiteenlopend startveld. Hier vind je mijn foto’s van afgelopen jaar: https://drivetribe.com/p/boucles-de-bastogne-2017-XKkJBv4BQ3C0D36FXuLkXA?iid=BQVZiM0oTQG-s3UJ2oFpIA
Een dikke aanrader is om naar Modena te gaan, de plek voor liefhebbers van Italiaanse raspaarden…al het moois bij elkaar in de buurt, Maserati, Pagani, Ferrari en hun Fiorano test circuit. De oude fabrieken van De Tomaso en Bugatti en de Lamborghini fabriek in de buurt. Die hele omgeving ademt auto’s uit
Vorig jaar voor het eerst een ‘roadtrip’ gemaakt met de 350Z. Eerst naar de Wörthersee om later af te zakken naar het gardameer. Dit jaar schrap ik het gardameer en ga dan alleen naar de wörthersee met mijn aanstaande 370Z . Af en toe een mooie pas rijden en s avonds lekker genieten van alles wat langs rijdt.
Alle weekende naar de Nürburgring! Altijd als ik er ben valt alles van me schouders en lekker genieten van alle auto’s en van de baan! Monaco 1 keer geweest vond ik prachtig!
Rij met vrienden richting de Dolomieten. De Italianen weten hoe je wegen aanlegt voor bezitters van Porsches, Ferrari’s en ander snel spul. Heerlijk te berijden, fantastische omgeving. Als je er bent dan is deze route een aanrader: Na de Brennerpas verlaat je vlak na Vipiteno de A22 richting de Passo di Pennes. Mooie rit naar de top en daarna: zacht glooiend naar beneden met overzichtelijke bochten richting Bolzano. Vergeet niet de bochten goed aan te snijden. Hoogtoerige motoren worden daar blij van en de eigenaren van de auto’s ook :)
Ooit een keertje samen met collega’s wezen toeren in de bergen ten zuiden van München. Zwikkie Indiërs in de auto en gewoon na het programma een willekeurige berg opgereden omdat de wegen er op de navi erg aantrekkelijk uitzagen.

Sport+ modus aan en iedere bocht alle 450 Nm’s van het dieseltje laten stampen. Dikke pret, de grens voor mij leek nog lager te liggen dan voor de passagiers.

Dezelfde auto ooit eens door de passen gejaagd als toeristisch alternatief voor de Brenner snelweg. Prachtige route en wil hem graag nog een keer doen, echter wel met een bijrijder met dezelfde instelling als eerdergenoemde collega’s. Ex-lief kon een wat sportieve rijstijl namelijk niet zo waarderen, het was dus niet half zo leuk als het had kunnen zijn.

Wat dat betreft was ieder ritje met de 125d een feest. Dat blok in combinatie met een handbak was een geniale combinatie.

De rijderstip van de dag: wijk eens af van de snelweg en trek dat extra uurtje er voor uit. Het is het waard.
Met grote stip: Goodwood Festival of Speed!!
Er is geen evenement ter wereld waar zoveel legendarische voertuigen op twee en op vier wielen van vroeger en van nu, alsmede legendarische personen van vroeger en van nu, uit alle disciplines van auto & motor sport tegelijk verzameld en bereikbaar zijn. (voor louter “spielerei”)
Niet echt goedkoop maar dubbel en dwars waard en ook niet op het laatste moment verzinnen want gebruikelijk zijn alle dagen uitverkocht.
De bergen in, furkapass, gottardpass, nufenenpass,…
Goodwood Festival of Speed
Nurburgring
24u van Spa
DTM Zandvoort
….
Trip naar Trollstigen met 35 MINI’s in 2014. Ik was samen met m’n zoontje van 4,5 jaar oud
27 bergpassen in Frankrijk, Zwitserland en Italië met 25 MINI’s in 2015…
Trip door Franse Alpen naar zuiden, rondje Monaco, route de Monte-Carlo, Dolomieten, Oostenrijk in 2017. Weer was m’n zoontje mee en 27 MINI’s.
Pikes Peak. Ik ben een jaar of twee terug op vakantie in de VS geweest ben ben toen vanuit Colorado Springs naar Pikes Peak gereden. Wat mij betreft echt zeer de moeite waard. Je kunt weliswaar niet op z’n Vatanens of Loebs naar boven knallen, maar desalniettemin is het een heerlijke weg om te rijden met een aantal zeer leuke bochten en een prachtige omgeving. Als je hem gereden hebt, besef je ook pas echt hoe gevaarlijk de hillclimb daar is. Zeker als je weet dat het parcours tot enkele jaren geleden niet eens volledig geasfalteerd was. Het enige echte minpunt aan de trip was de auto. Ik was daar met vrienden, niemand was ouder dan 25 en dus word je afgescheept met een Nissan Versa. Tel daarbij op dat het gewicht (4 man + bagage) de auto ook niet ten goede komt en je kunt je wel voorstellen dat het niet heel erg vlot of spannend reed. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het een geweldig stuk asfalt is. Ik zou daar graag nog eens heen gaan en hem rijden met een wat snellere en sportievere auto.
Met de Prius naar het recyclepark.
Dichtbij: doe eens een weekendje sturen met vrienden in Luxemburg. Geweldig!

Medium dichtbij: Stelvio en alles daar omheen of pak een weekend 24h Le Mans.

Ver weg: Indy 500! Je weet niet wat je mee maakt! Oja, en Highway 1 en Route 66 (uiteraard/helaas niet helemaal gereden) waren ook toppers!
IAA Frankfurt samen met m’n vader al 2 keer naartoe geweest. Eerste keer had ik net m’n rijbewijs dus voor de eerste keer de Autobahn zelf ervaren toen.
Ik vond de Picos de Europa, een natuurgebied in het noorden van Spanje geweldig. Schitterende verlaten kleine bergwegen, prachtige omgeving. De moeite van het omrijden waard voor elke petrolhead.
Dichter bij huis raad ik het Louwman museum aan. Fantastische collectie, zelfs geschikt voor sommige niet-petrolheads.
Een weekend santapod, top fuel dragraces kijken is machtig mooi.
vorig jaar naar het concours in angouleme geweest. bedenk dan geen saaie ouwe meuk die alleen maar stilstaat, er wordt gewoon keihard geracet op een circuit smaller als monaco in auto’s van miljoenen euro’s. ook rijden er moderne auto’s rond, denk aan laferrari’s bugatti veyrons, hennesey venom etc. alles wat je kan bedenken qua auto’s rijdt er, en het rijdt hard.
Leuke lezersvraag ;-)

Inderdaad een tripje Maranello. Het was een verrassing van mijn toenmalige vriendin die ze me cadeau deed. Weekendje Bologna, en met een Giulietta naar Maranello. Daar een tour, het museum, en over her circuit. Ook mogen spelen met een toen nog gloednieuwe 488 GTB. Onvergetelijke dag. Uiteindelijk toch maar besloten met d’r te trouwen ;-)
@camber24: Goeie beslissing denk ik ;)
@camber24: heerlijke reactie! Zo’n vrouw moet je houden!
De Ring blijft inderdaad altijd leuk, ben al een paar keer naar de 24 uurs race gaan kijken en ben er ook in mn Mini uit 2006 een rondje overheen gereden (blij toe dat ik achteraf pas hoorde wat er allemaal fout had kunnen gaan als ik brokken had gemaakt)

Mijn beste autotrip tot nu toe was vorig jaar. In Aken een Audi TT gehuurd en de navigatie op “Vermijd Snelwegen” ingesteld. Vervolgens even een sporttas ophalen thuis (Zuid Limburg) en vandaar weggereden richting het zuiden. En dan kom je er eigenlijk pas achter wat je allemaal hebt gemist al die keren dat je die kilometers door Duitsland, Oostenrijk, Italië en Zwitserland via snelwegen, tunnels en tolwegen hebt gedaan. Een paar opvallende momenten:
– een gesprek aan een dorpspomp in het Westerwald met twee jongens die in een Audi RS5 reden… en allebei een been mistten. De een had zijn prothese rechts, mocht dus tot zijn keuring geen autorijden, de ander links en die had wel zijn keuring gehad (rempedaal was naar het stuur verplaatst, auto was een automaat)
– een bezoekje aan de thuishaven van Audi in Ingolstadt. Leuk museum hebben ze er naast neergezet. Mn TT verdween zo ongeveer in de massa (tien zwarte TT’s er om heen gezet nadat ik terugkwam :) )
– een klein automuseum in Amerang vlakbij Rosenheim over vergeten automerken en vergeten rariteiten: Bitter, Veritas, Glas waren enkele vd merken die er stonden. Ook een Mercedes Kever stond er opgesteld (mislukte poging van Porsche om zijn “geleende” Kever ontwerp aan Stuttgart te slijten)
– Paar dagen in Rosenheim gebivakkeerd waar mn hotel zich in een voormalig klooster bleek te bevinden, maar wel van alle gemakken voorzien. Helaas geen garage, wat voor een paar angstige momenten zorgen toen er een flinke storm overkwam met donder, bliksem, regen en hagel. Bij ons hotel niets gebeurd, bij de buren wel (twee auto’s plat door omgevallen bomen)
– Bezoek na Schloss Neuschwanstein, dat Walt Disney tot zijn fantasiekastelen in zijn eigen parken inspireerde
– Richting Oostenrijk op een Zwarte Zaterdag via de smalste tolweg van Duitsland in de Karwendel.
Ik was de enige auto in de rij, rest waren allemaal motoren, fietsers en scooters. Ik mocht er langs, auto was nét smal genoeg volgens de beambte.
– Via de Reschenpas Italië in, even gestopt bij het stuwmeer van Graun, waar de kerktoren van het oude dorp nog nét boven water uitsteekt, maar het uurwerk en de klokken doen het nog.
– In Noord Italië aardig wat mooie passen gezien:
– de Stelvio natuurlijk (omhoog via Prad am Stilfserjoch, omlaag via de bredere wegen richting Bormio)
– de Gavia (eigenlijk niet geschikt voor auto’s, maar ik was eigenwijs. Een volkswagen Porsche die uit een blinde haarspeld bocht kwam schrok zo erg van mn TT dat hij zijn motor af liet slaan en hij kreeg m niet meer aan de praat. Met veel gevloek en getier lukte het alsnog, maar hij was niet blij, te horen aan zijn machinegeweer duits)
– de weg richting Fondo staat vol met flitsers die bij >100 afgaan en toch denderen die Italianen er met 130 overheen. Tja, dan verbazen drie kopstaart botsingen binnen een halfuur me niet. Laatste was de zotste. Ik was net bij een tankstation weggereden waar ik zowaar door een verkeersagente werd aangesproken die de Audi leuk vond, begint er zo’n Ford Transit te bumperkleven. Ik zie de volgende flitser al naderen, dus blijf stijf 100 rijden. Na de flitser haalt ie in en gaat opnieuw bij mn voorligger (een Clio) kleven. Die geeft wel gas. Enfin, tien minuten later komt me eerst zo’n koddig Fiat Jeepje van de Polizia langsrazen en nog eens 5 minuten later zie ik waarom. Ford bus heeft Clio geramd en de bestuurders staan bij die agente misbaar te maken. Ik wordt er met een glimlach langsgestuurd richting Gampener.
– Obermais is een leuk klein dorp dat aan Merano vastzit, maar een tomtom kun je er beter niet gebruiken als je naar je hotel zoekt. Uiteindelijk kwam ik er per ongeluk omdat ik even aan de kant moest voor een tractor van een fruitboer en ik zo de parkeerplaats opreed.
– De TT heeft zowel heen als terugreis perfect gereden, zelfs nog beter als er 102 octaan benzine in ging. Ineens kwam de auto 150 km verder
@Alex_79: goed verhaal…lekker kort ook
@sanderm3: dankje schat, er zit gewoon geen rem op soms :p
De atlantic coast highway in ireland. Prachtige weg, adembenemend uitzicht, vliegvishengels in de kofferbak en af en toe stoppen om een forel te vangen voor op de bbq.
Een lang weekend Stuttgart: slapen in de remise, een (auto) hotel. Naast hotel ook een opslag voor de mooiste klassiekers en de dikste supercars. In Stuttgart dan een bezoekje brengen aan het Porsche museum en eindigen in het Mercedes Benz museum. Een onwijs gaaf museum, zelfs voor mensen die MB associeren met taxi’s en kampers.
Deelname aan de Spring Rally op 12 mei 2018! Het auto avontuur voor sportwagens met een route door Nederlands en Belgisch Limburg. Georganiseerd door Cars and pleasure.
Top artikel dit! Ervaringen delen zodat andere ze ook kunnen meemaken kan ik altijd waarderen. Waar ik zelf regelmatig heen ga of bezocht heb: Inter Classics Maastricht, Historic Grand Prix Zandvoort, Spa Italia, Italia a Zandvoort, DTM op Zandvoort, Bimmerfest, Porsche museum en de ELE Rally.

Waar ik nog graag heen wil: the remise Dusseldorf, techno classica Essen, Mille Miglia, Goodwood, de 6h Classic op Spa, le man’s 24h, de Nurburgring, en een mooie rally waar alle legendes (5 turbo, delta e.d.) voorbij komen. Iemand tips daarvoor?

Kortom nog genoeg te doen!
Ga een keer in Cannes kijken in de zomer. Iedereen heeft het altijd over Monaco maar veel Arabieren etc slapen in Cannes en rijden rondjes door Monaco. Tevens kan je natuurlijk zelf ook vanuit daar naar Monaco of andere steden eromheen.
In juni, trip gedaan richting Italië met de Abarth!
België-Evian les Bains-Turijn-Milaan-Maranello-Gardameer-Stelviopas-Luxemburg-België

Met stops aan meer van Genève, de Alpen, Fiat-fabriek, Alfa Museum, Pagani museum/fabriek, Romeo Ferraris, Ferrari museum, Stelvio pas,…..

Meer info en foto’s kan je zien via instagram @kjabarth
Met een Hilux met camper opbouw de oostkust van Australië gedaan! Echt een aanrader! Met dat ding naar Fraser Island geweest en daar ken je goed 4WD rijden, over het mulle zand en geweldige mensen! ‘s Ochtends een grote varaan die naar je toe loopt terwijl je tegen een boom aan staat te plassen.. Gewoon een fantastische vakantie met een 4×4 maken! Tip die zeker nog op mijn bucket list staat: zoek eens op The Old Telegraph route!
Power Big Meet in Zweden.
10 jaar geleden per ongeluk in terecht gekomen tijdens een vakantie. Dik 20 duizend oude Amerikanen! Prachtig festijn. Hot Rods, prachtige gerestaureerde bolides, rauwdouwers, hoogstaande customs; het is er allemaal. Aanrader!
Over autocollecties gesproken; Louwman is echt top. Super mooie collectie.
En op de to-do-list staat sowieso het Mullin Museum. Collectie van de meest excentrieke en legendarische Franse auto’s. Jammer dat het niet om de hoek is (Californië), maar gelukkig hebben ze een uitstekende website:
http://mullinautomotivemuseum.com
@rob:
En als je daar toch bent, kun je daarna highway 1 nemen richting LA, naar het Petersen Museum. Ook al zo’n ongekend indrukwekkende collectie.
https://petersen.org
Ik ben trouwens van mening dan Louwman zich prima kan meten met deze Amerikaanse collecties.
-Mercedes Museum Stuttgart. Je hoeft niet eens liefhebber te zijn van het merk om je bijzonder goed te kunnen vermaken in dit museum. Het is zeer origineel opgezet en je wordt helemaal opgenomen door het verhaal. Ik had er een dag voor nodig.
-Porsche Museum Stuttgart; De auto’s spreken misschien wat meer tot de verbeelding dat bij Mercedes, maar het museum zelf is van een iets lager niveau. Niets ten nadele van Porsche; dat van Mercedes is gewoon echt heel mooi en origineel. Heb er een uur of 4 rondgelopen.
-BMW Museum Munchen; Vergelijkbaar met Porsche. Mooie auto’s, compacte opzet. Halve dag nodig.
-Technik Museum Sinsheim; Niet een puur automuseum, maar er staan er genoeg. Daarnaast; veel motorfietsen, millitair spul en vliegtuigen (Concorde!). Ik heb er van opening tot sluit gelopen en niet alles gezien. Het is werkelijk ENORM. Hebben ook locaties in Speyer en Berlijn.
-Klassikstadt Frankfurt; Niet echt een museum, meer een Shurgard voor HELE dure auto’s (Ferrari FXX) Klanten huren een ruimte van ongeveer de oppervlakte van een garagebox. De auto’s staan opgesteld achter glazen deuren. In het gebouw zitten ook elkele dealers van klassieke auto’s en een paaar garage’s, waaronder een Lamborghini werkplaats. 3 uurtjes vertier.
-Musee du Circuit de Spa-Francorchamps; Bijzonder klein en het alleen waard om te bezoeken als je in de buurt ben. Wel een paar bijzondere auto’s te zien. Uurtje, misschien 2.
-Cite de l’Automobile (Schlumpf Collection Mulhouse, France); BugattiBugattiBugatti. Een zeer bijzondere plek met een bijzondere collectie en een nog bijzonderder (?) verhaal. Dit museum zou voor iedere autoliefhebber op de bucketlist moeten staan om een keer te bezoeken. Van opening tot sluit rondgelopen en de audiotour-batterij was leeg toen ik deze inleverde.
-Isle of Man Motormuseum, Jurby Isle of Man; Niet een museum waar je “even” heen rijdt, aangezien het op een eiland midden in de Ierse Zee ligt. Ben je echter toch op IOM, vanwege de TT bijvoorbeeld, dan loont het de moeite om even naar het noorden te rijden en dit museum te bezoeken. Heb er zelf een halve dag voor nodig gehad. Het museum organiseert zelf meetings voor verschillende soorten auto’s dus als je geluk hebt, ben je omringd door tientallen supercars of bijvoorbeeld voor-oorlogse Benley’s.
Bij mij op me bucketlist. Staat dat Ik graag nog een keer de grandtour of Zwitserland zou willen rijden.
Verkeerspark Assen…
Ik ben in maart naar Cali gegaan om te ontstressen. Ik heb er drie maanden rondgereden in een oude Lexus en heb zoveel mogelijk auto-gerelateerde dingen gedaan (en natuur-gerelateerde dingen). De trips die ik kan aanraden voor échte petrolheads:

– Peterson Automotive Museum in L.A.. De collectie is ongelofelijk gaaf, heel veel variatie en ingedeeld in thema’s. Er is ook een ‘Vault’ waar de auto’s opgeslagen staan die niet tentoon worden gesteld. Kost iets meer (heb ik toen niet gedaan), maar op basis van filmpjes die ik heb gezien had ik het moeten doen.
– Chip Foose shop tour in Huntington Beach, L.A.. Deze man is een legende, hoef ik niet verder uit te leggen. Elke dag om 12u kan je een tour krijgen door zijn shop en zien waar ze aan werken. Ik ben er geweest toen ze werkten aan de Mustang Fastback. Heb toen aan het eind van de tour wat tijd gerekt en ben toen Chip Foose zelf tegen gekomen!
– Blackhawk Museum in Danville, dichtbij San Francisco. Niet héél groot, zoals het Peterson, maar ik ben er speciaal heen gereden voor de Alfa Romeo B.A.T.-auto’s die ze daar hebben staan. Ongelofelijk, wát een creaties. Sprakeloos.
– Pomona swapmeet in Pomona, L.A.. Dit is bijna niet uit te leggen hoe ongelofelijk gaaf dit was. We waren er om 06:00, we hebben tot 11:00 rondgelopen door de kraampjes met onderdelen. Je kan er van alles vinden, Volkswagen aircooled onderdelen, muscle car onderdelen, custom onderdelen, low-rider onderdelen. Van alles. Toen van 11:00 tot 15:00 rondgelopen door de auto’s en we hebben ongeveer de helft gezien. Dit was de beste auto-show waar ik ooit ben geweest en het is niet eens een show. Ik was sprakeloos.
– Cruising Grand in Escondido (elke vrijdagavond van april tot september). Een avondje jam-packed met low-riders, hot-rods, customs, alles USA in een klein stadje dichtbij San Diego. De parkeerplaatsen langs hoofdstraat zijn gereserveerd voor show-cars, de zijstraten zijn afgezet, er is muziek, er is eten, er zijn patsers die langsrijden in hun show-cars. Heerlijk!

Ik zal binnenkort eens een paar foto’s plaatsen van mijn roadtrip :)
@julez: Ps. @ikschrijfookoverautos: wordt er een mooi overzicht gemaakt van alle suggesties per categorie (route, museum, meeting/show, circuit, etc) met linkjes? ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).