Niet elk lief oud vrouwtje blijkt lief te zijn.
Vrouwen wordt vaak meer empathie toegedicht dan mannen. Wellicht is dat ook wel terecht, maar er zijn natuurlijk uitzonderingen. Dat is dan extra griezelig, want omdat niemand het verwacht, blijft het vaak onopgemerkt. Behalve dan als je een Tesla hebt. Want die hebben namelijk Sentry Mode.
Graftakken
Sentry Mode grijpt de camera’s van je Tesla aan om een oogje in het zeil te houden als je zelf niet in de buurt bent. Je kan je afvragen of dat allemaal zo goed is voor onze privacy, maar het is onmiskenbaar dat het wel lekker werkt om gruwelijke graftakken te ontmaskeren. Graftakken zoals Anna Valente, die een Tesla van een nietsvermoedend parkeerder bewerkte met haar sleutel.
Witte lijn
Naar verluidt had Anna haar eigen auto bewust half over een witte lijn geparkeerd omdat ze haar hond in de auto had laten zitten. Dat zegt eigenlijk al voldoende, want je laat natuurlijk niet je hond in je auto zitten en je parkeert niet over een witte lijn heen. Volledig overtuigd van haar eigen gelijk, was Anna echter woest toen ze terugkwam en bemerkte dat iemand alsnog naast haar geparkeerd had. Dat was dus de onfortuinlijke Tesla-eigenaar.
Krassen
Videobeelden laten zien dat Anna vervolgens een paar keer casual langs de Tesla afloopt en haar sleutel over de lak laat glijden. Nog niet helemaal tevreden met het resultaat, loopt ze uiteindelijk nog een keer terug om er nog even vol voor te gaan met wat diepere krassen. De eigenaar van de Tesla had zelf eerst niks bemerkt, maar zijn betere helft merkte de krassen op bij thuiskomst. Gelukkig was de video er nog.
Gewoon betalen
Valente is naar aanleiding van de beelden veroordeeld tot zes maanden voorwaardelijk. Daarnaast moet ze een schadevergoeding betalen van 1.445 Dollar alsmede de kosten voor de rechtsgang. Eind goed, al goed dus. Ik zou bijna willen dat ik een Tesla had in plaats van een 944…
ty5500 zegt
Begrijp eerlijk gezegd niet goed dat niet meer merken iets zoals sentry mode implementeren of de camera’s gebruiken voor een geintegreerde dashcam. Het kan de gebruiker enorm veel geld en frustratie besparen. Maak er desnoods een (redelijk geprijsde) optie van.
SimonMc zegt
Zouden er geen andere zijn? Snap ik niet. Elk filmpje waarin gefilmd wordt hoe een Tesla bekrast wordt, is gratis reclame voor Tesla.
flutterby zegt
@ty5500: De meeste auto’s zijn een samenvoeging van allerlei losse systemen van derde. Zelfs al speelt het binnen hetzelfde bedrijven dan spreken de engineers van verschillende afdelingen niet of nauwelijks met elkaar.
Naast de aandrijflijn is met name de verticale integratie en “software first” aanpak wat Tesla uniek maakt.
Robert zegt
Mooi dat die trut gepakt is. De pakkans bij deze vorm van vandalisme is normaal gesproken zó laag, dat het privacy aspect m.b.t. die camera’s daar m.i. altijd aan ondergeschikt moet kunnen zijn.
goodvibrations zegt
Ik heb er ook geen moeite mee… maar begrijp mensen ook wel die het kwalijk vinden dat Tesla in feite enorm veel beeldmateriaal heeft van van alles en nog wat. Niet voor niets dat China Tesla’s weert op legerbases.. Zoals de waard is…?
mashell zegt
Privacy dient natuurlijk niet om met strafbare feiten weg te komen. Het probleem is dat als deze dame langs de Tesla loopt zonder deze te bekrassen, of tegen haar eigen auto ernaast met een vakkenvuller van de supermarkt staat te seksen dat de Tesla het ook zou filmen en dat gaat gewoon te ver. Zeker voor iets dat zo weinig voor komt als dit type vandalisme wat gewoon te verzekeren is en daarom slechts tot ongemak lijdt. Laten we iets groots als privacy niet opofferen voor iets kleins als een kras op een auto.
flutterby zegt
@mashell: erg specifiek voorbeeld. Spreek je uit ervaring of ben je aan het speculeren? Sentry mode voldoet volgens mij aan de wetgeving omdat het niet permanent filmt maar enkel wanneer “getriggert” en dit ook kenbaar maakt.
Overigens moet je bij sex in openbare ruimte niet gaan klagen over je privacy. Doe dat lekker thuis als je privacy wil..
Pascal zegt
Ik ben ook WA+Casco verzekerd maar als ik zoiets als een kras ga claimen dan telt de verzekeraar dat als ‘een schade’. Dan val je direct terug in je korting (tenzij je weer apart hebt bijbetaald om dat ook te verzekeren) naast het stukje eigen risico wat je meestal ook nog betaalt.
Bottom line, als je alles doorrekent blijkt dat je kleine schades tot +/- 1000 euro vaak beter maar gewoon zelf kan afrekenen. (Tenzij je een leasebak van de baas rijdt en maling hebt aan je aantal schadevrije jaren)
Overigens hoeft een kras geen kleine schade te zijn. Als die kras lekker doorgetrokken wordt over de gehele zijkant van de auto, dan mogen al die panelen opnieuw gespoten worden.
goodvibrations zegt
Ja dit soort dingen kun je goed ziek van zijn.. sommige leasemaatschappijen rekenen een boete/eigen risico bedrag per schade.. en doen gewoon 4 panelen is 4x schade…
karhengst zegt
Als dat het verdienmodel is van de leasemaatschappij zou ik toch heel rap een andere zoeken, Schade en ongevallen worden in de regel door anderen veroorzaakt, het hele idee achter een verzekering is dat je juist bij zulke situaties niet zelf op de kosten blijft zitten.
Het getuigt ook van weinig respect naar je werknemers wanneer je als werkgever deze kosten op je personeel afwimpelt.
Pascal zegt
4x eigen risico bij 1 gebeurtenis heb ik nog nooit van gehoord. Maar ik ben er juist wel voorstander van dat de medewerker een kleine bijdrage betaalt per schade (bijv 150 euro). Ik heb lang genoeg tussen een grote groep consultants gewerkt met leasebakken om te weten dat daar altijd een paar brokkenpiloten tussen zitten die overal schijt aan hebben omdat ‘t toch hun auto niet is en de baas betaalt toch wel. Inmiddels ben ik zelf werkgever en dan kijk je er toch nog net ff anders naar. Niets mis met een kleine incentive om te zorgen voor een beetje verantwoordelijkheidsgevoel. (En ja, een kras is dan nog steeds pech)
ty5500 zegt
Goh, die privacy. Het is enkel beeld he, geen geluid.
In het openbaar moet je er gewoon van uitgaan dat altijd iemand je gezien kan hebben (door een raam, omdat hij juist voorbijreed,via zijn iot deurbel,..). Geluid vind ik wel wat delicater. Heb zelf ooit is een malloot gehad die mijn auto bekrast had. Snap niet wat zulke losers tot zo’n daad drijft en ik vind ook niet dat iedereen gezamenlijk (via de verzekeringspremie) daarvoor moet opdraaien.
cossiekiller zegt
Wel nog een krasse dame voor haar leeftijd!
lekkerlinksrijden zegt
@cossiekiller: ja idd, best jammer dat zo’n graftak dan nog zo mobiel is
wimof zegt
Ze is misschien ouder dan jullie ooit gaan worden.
karhengst zegt
Gelukkig weten wij wat de sleutel van haar succes is.
Redrum zegt
Goeike 😁
moveyourmind zegt
Die ouwe heks zal wel ziekelijk jaloers geweest zijn omdat haar panelgaps lang niet meer zo strak was als die van de Tesla.
weereentankleeg zegt
Volgens de video is het verhaal anders. De Tesla komt aanrijden en gooit hem in een parkeer vak terwijl een vrouw daar al staat en ook wilt parkeren (2:35).
Na de parkeer actie zie je die vrouw ook achter de auto uitstappen, ik kan alleen niet goed zien of en woordenwisseling of gebaren uitwisseling is.
Later in de video loopt die dame dus langs om de auto van het tokkiewijf (dat met een stok moet lopen wanneer haar giga pens) om kenbaar te maken wat ze er van vindt.
Tja.. weinig cellen de bovenharses te vinden
ty5500 zegt
The mirror lijkt een fout te hebben gemaakt bij het schrijven van het oorspronkelijke artikel en lijkt twee filmpjes gemixt te hebben. Op andere sites zie je immers een ander filmpje bij het verhaal.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-10336189/Motorist-caught-keying-50-000-Tesla-cars-cameras-prosecution-kind-UK.html
E550 zegt
Er gaat inderdaad wat mis. Het verhaal van Anna Valente gebeurde in de UK. Dat filmpje van hierboven, wat inderdaad op een oud vrouwtje lijkt, vind plaats in Noord-Amerika.
Autokenner zegt
Zulke figuren mag je echt tegen de muur zetten van mij part, gadverdamme blijf met je fikken van andermans spullen af. Idioot.
Brol zegt
En toch vraag ik mij af of je hier voor de rechtbank je gelijk krijgt ?
Ik vrees van niet.
flutterby zegt
@Brol: afhankelijk van het bewijs dat de vrouw in de beelden ook de vrouw in de rechtzaal is, wel.
dailydriver zegt
@flutterby: op 3:05 t/m 3:16 min is dezelfde mevrouw op de achtergrond zeer goed zichtbaar. En zichtbaar dat ze uitstapt en weer wegrijdt met de Lexus. Ben geen jurist maar dit is wel sluitend bewijs in mijn optiek.
kniesoor zegt
Aan de manier waarop die koe de schade toebrengt kan ik je garanderen, dat het niet de eerste keer is, dat ze dat doet. Dus die verdient een spelletje “alle 32 rapen”.
dailydriver zegt
De clou is te zien op 2:45 min. Tesla rijdt de hoek en meteen parkeervak in. Terwijl mevrouw met richting aanwijzer het parkeervak in wil rijden. Desalnietemin geeft dit niet een vrij brief andermans eigendom(goederen) doel bewust te beschadigen.