• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lijkt de nieuwe Ford Fiesta wel écht zoveel op de oude?

Auteur: Dizono, gepost 30 november 2016 om 10:58 – 44 Reacties

Ford Fiesta


Tijd om de auto’s eens vanuit elke hoek tegenover elkaar te zetten. Spoiler: het verschil is groter dan je denkt.

Het eerste wat je denkt als je de nieuwe Fiesta bekijkt is ongetwijfeld ‘hé, die lijkt veel op de oude!’. Niet zo gek, want de gelijkenissen zijn aanzienlijk. Toch blijken de huidige en de nieuwe Fiesta meer van elkaar te verschillen dan je denkt als je ze 1-op-1 naast elkaar zet. Ik loop er even met je doorheen.

Voorkant
We beginnen bij de ‘gewone’ Fiesta. De afgebeelde auto’s zijn al ietwat aangeklede versies -dat smoelt nu eenmaal lekkerder- maar daar gaat het nu even niet om. Wat meteen opvalt is dat de nieuwe Fiesta een stuk rustiger is qua design. De vouwen in de motorkap en rond de wielkasten zijn verdwenen terwijl de lampen en bumper eenvoudiger van vorm zijn.

Ford Fiesta 01

ST-Line
Tegelijkertijd laat Ford ook al de Fiesta ST-line zien. Dat is dus niet de échte ST (rijtest), maar een normale Fiesta met wat sportieve opsmuk. Voorheen plakte Ford dan gewoon extra skirts op de bumpers van de normale Fiesta, maar de nieuwe Fiesta ST-line heeft zijn eigen bumpers. Ook de grille is anders, al ben ik er zelf nog niet uit of deze wat zielig kijkende grille een verbetering is. Overigens is de hier getoonde Fiesta van de vorige generatie een Red Edition, met als extra zwarte wielen en een zwart dak. Dat laatste zit voorlopig op alle getoonde nieuwe Fiesta’s, al kan het zijn dat alle exemplaren voorzien zijn van een panorama-dak en dat het dus wel degelijk mogelijk is om een dak in carrosseriekleur te krijgen.

Ford Fiesta ST Line

Achterkant
Daar waar de voorkant door de vrijwel gelijke grille sterk doet denken aan de vorige Fiesta, daar is de achterkant toch behoorlijk verschillend. Dat het nog steeds heel vertrouwd oogt komt omdat de nieuwe Fiesta met zijn liggende achterlichten nu meer lijkt op bijvoorbeeld de C- en S-Max. Een slimme zet, want de auto lijkt daardoor breder, terwijl de hoge lampen van de vorige Fiesta de auto juist wat smaller en hoger doen lijken. Niet veranderd -en dat is absoluut een pluspunt- is het feit dat de Fiesta nog steeds als driedeurs te krijgen is. In een tijd waarin de driedeurs lijkt uit te sterven (zoek maar eens een driedeurs Renault bijvoorbeeld) juichen we die beslissing van Ford alleen maar toe.

Ford Fiesta achterkant

En Profile
Nieuw is ook de Fiesta Active, een cross-versie van de Fiesta. Verwacht geen vierwielaandrijving, maar vooral enkele duimen meer bodemvrijheid en wat kunststof opsmuk. Het is echter ook de beste foto die Ford vooralsnog heeft vrijgegeven van het zijaanzicht en dus zetten we deze even onder de huidige vijfdeurs. Wederom valt op dat de nieuwe wat rustiger oogt doordat Ford wat minder lijntjes en tierelantijntjes heeft gebruikt. Dat maakt de zijkant ook wat generieker, het zou vanuit deze hoek gezien ook een Hyundai of Kia kunnen zijn, om maar eens wat te roepen.

Ford Fiesta

Interieur
Waar ford écht stappen heeft gezet, is in het interieur. Het oude dash was rommelig en oogt én voelt goedkoop. Vooral de het middendeel met zijn priegelige knopjes verdient geen schoonheidsprijs en komt evenmin de ergonomie ten goede. Het nieuwe dash oogt niet alleen een stuk opgeruimder, maar ook een stuk volwassener. Uiteraard zien we een groter scherm voor de infotainment, als ook een fors display tussen de klokken. De praktijk moet uitwijzen of het nieuwe dash ook qua materialen en ergonomie een vooruitgang is, maar de voortekenen zijn gunstig.

Ford Fiesta interieur

Ford Fiesta Vignale
Dan rest me nog één laatste verschil tussen de huidige en de nieuwe Fiesta en dat is dat Ford nóg een andere bumper heeft getekend voor de nieuweling. Er komt namelijk ook een poepsjieke Vignale-uitvoering en die herken je verder aan een andere grille en meer chroom. Een slimme zet, auto’s als de Clio Baccara/Initiale en Roland Garos-uitvoeringen bij Peugeot hebben in het verleden bewezen dat er zeker vraag is naar extra luxe B-segmenters.

Ford Fiesta Vignale

Conclusie
Ja, de nieuwe Fiesta lijkt op zijn voorganger, maar het gaat te ver om te zeggen dat Ford zich er te gemakkelijk vanaf heeft gemaakt. De vorige Fiesta smoelde al best goed en Ford lijkt haar best te hebben gedaan om alle positieve features te behouden en alleen dat aan te pakken wat nog voor verbetering vatbaar was. Als dat voor de rijeigenschappen evenzo zeer geldt als voor het ex- en interieur, dan zit het met de nieuwe Fiesta wel snor. Mocht je de oude toch leuker vinden, dan is het zaak je naar de dealer te spoeden of met ons occasion-aankoopadvies welingelicht opzoek te gaan naar een gebruikt exemplaar.

Ook interessant!

  • Prijs opgefriste Fiesta moet je niet omrekenen naar guldens
  • De Ford Fiesta, maar dan als bedrijfswagen
    De Ford Fiesta, maar dan als bedrijfswagen
  • Ford Fiesta facelift
    Ford Fiesta facelift officieel, meer kracht ST
  • compleet nieuwe Ford Mondeo
    Dít is de compleet nieuwe Ford Mondeo!

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

fiesta, Ford, Vergelijkingen

Vorig bericht: « Zweedse politie geeft goede voorbeeld en bestelt V90
Volgend bericht: Komt de F1 in 2019 dan écht terug naar Nederland? »

Lees Interacties

Reacties

  1. huupe zegt

    30 november 2016 om 11:01

    -edit: probeer het nog eens, maar dan met meer woorden of zelfs een hele zin-

    Login om te reageren
    • JamesBond007 zegt

      30 november 2016 om 11:12

      @huupe: lekker onderbouwd ook..

      Login om te reageren
    • huupe zegt

      30 november 2016 om 11:47

      @huupe: het eerste wat mij te binnen schiet bij het zien van van de nieuwe Fiesta is: KIA. Dit ga ik niet “lekker” onderbouwen ben wel benieuwd of jij, James Bond en anderen dit ook zien

      Login om te reageren
      • boenderaar zegt

        30 november 2016 om 12:17

        @huupe: Dat heeft naar mijn mening meer te maken met het feit dat vooral KIA op een gegeven moment auto’s lanceerden die ontzettend veel op Fords leken. Ford is vooral zijn huidige koers aan het verfijnen.

        Login om te reageren
      • Dizono zegt

        30 november 2016 om 13:32

        @huupe: “Ben ik de enige die de nieuwe Fiesta op een Kia vind lijken?” klinkt toch anders dan “KIA”. Zo makkelijk is het. Als je geen zin hebt om in het vervolg meer dan een woord te tikken alvorens op verzenden te drukken zullen wij die commentfunctie gewoon uitzetten. Mag jij kiezen ;)

        Login om te reageren
  2. ae86 zegt

    30 november 2016 om 11:03

    Mooie auto is het geworden.
    Hoop ik wel dat het plastic interieur aangepakt wordt.

    Login om te reageren
    • Dimglor zegt

      30 november 2016 om 11:29

      @ae86:
      Ah, 4 jaar met het “vorige” model gereden en had nu niet meteen klachten over het interieur eigenlijk..
      Was best duurzaam en niet onbelangrijk: alles werkte..

      Login om te reageren
      • StijnB zegt

        30 november 2016 om 12:26

        @dimglor:
        Inderdaad, ik snap de klachten evenmin. Dit interieur was bijvoorbeeld alvast stukken beter en kwaliteitsvoller dan dat van de Focus die we voorheen hadden.
        Vond de Fiesta sowieso, zeker qua rijden en interieurruimte, de beste koop binnen het segment. Jammer dat de nieuwe wat softer en ronder oogt…

        Login om te reageren
  3. kimhung zegt

    30 november 2016 om 11:05

    Lijkt net of ze bij ford een dikke plamuur laag erover heen hebben gesmeerd om de rimpels weg te werken.

    Login om te reageren
    • kimhung zegt

      30 november 2016 om 11:10

      @kimhung: vond de vouwen bijvoorbeeld in de motorkap juist mooi. Het gaf een beetje een stoere blik. Nu heb ik het idee dat het een concept car is

      Login om te reageren
    • dawwg zegt

      30 november 2016 om 11:29

      @kimhung: LOL, als dit een VAG product was geweest, hadden we al 240+ reacties met ‘copycat’ gehad …

      Login om te reageren
  4. jtkdm zegt

    30 november 2016 om 11:09

    Mooi, behalve die honingraat-achtige grille. Horizontale lamellen staan véél beter.

    Login om te reageren
  5. leaper035t zegt

    30 november 2016 om 11:16

    Voorkant = facelift. Achterkant + interieur = verbetering! Idd een geslaagde nieuwe versie van een wagen die al goed was.

    Login om te reageren
  6. mike0709 zegt

    30 november 2016 om 11:16

    Interieur en achterkant zijn echt opgeknapt! Interieur komt btw van een Nederlander, leuk detail.

    Login om te reageren
  7. esprit84 zegt

    30 november 2016 om 11:17

    overhanggggg

    Login om te reageren
  8. rickie2811 zegt

    30 november 2016 om 11:21

    Interieur en achterkant vind ik mooi. Maar doe mij dan toch maar het oude frontje. Oogt iets sportiever

    Login om te reageren
  9. mashell zegt

    30 november 2016 om 11:22

    Het lijkt er wel op alsof de portieren van de oude in de nieuwe passen.

    Login om te reageren
    • sr20det zegt

      30 november 2016 om 12:07

      @mashell: probeer het een keer op een vrije zondag

      Login om te reageren
    • mercedesclk350 zegt

      30 november 2016 om 15:01

      @mashell: dat vind ik best goed eigenlijk. Als het niet te merken valt maakt dat het vervangen makkelijker en belangrijker: goedkoper.

      Login om te reageren
  10. bartteeuwen zegt

    30 november 2016 om 11:24

    Ik vond de vorige al niet mooi, en de nieuwe ook niet. De auto zal verder prima zijn hoor.

    Login om te reageren
  11. bonzoo zegt

    30 november 2016 om 11:24

    En waneer komt de nieuwe Fiesta ST op de markt of blijft het bij deze uitvoeringen? Want zon ST-Line is motorisch niet te vergelijken met een echte ST!

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      30 november 2016 om 23:13

      @bonzoo: Ford kennende moeten we daar nog vijf jaar op wachten

      Login om te reageren
  12. Jochempie zegt

    30 november 2016 om 11:38

    Ik begin er al aan te wennen. Ik denk dat de auto in het echt best prettig op het netvlies ligt. De bolle koplampen zullen een beetje Mazda 2-effect geven. Wat ook fijn is, is dat al die lijnen op de motorkap zijn verdwenen. Geeft een iets rustiger, prettiger beeld. Het wordt wel even wennen dat de vouwen in de zijkant een stuk meer afgezwakt zijn. Ach, als de komende ST maar net zo legendarisch stuurt als de vertrekkende!

    Login om te reageren
  13. janmetdelangeachternaam zegt

    30 november 2016 om 11:40

    Alleen interieur, dak en achterkant zij. Er op vooruit gegaan, verder zie ik geen meerwaarde in deze auto

    Login om te reageren
  14. bastiaano zegt

    30 november 2016 om 11:41

    Ik vind het zo op een Kia lijken

    Login om te reageren
  15. casualcarfreak zegt

    30 november 2016 om 11:46

    Ik vind ‘m op sommige foto’s heel erg op een Kia lijken. Of dat positief is weet ik nog niet.

    Login om te reageren
  16. pomoek zegt

    30 november 2016 om 11:46

    Wat ik op deze auto, maar ook bij veel moderne auto’s, mis zijn de stootstrips op de deuren en de bumpers. Alsof we anno nu voorzichtiger rijden dan 20 jaar geleden.

    Login om te reageren
  17. tboss3 zegt

    30 november 2016 om 11:47

    Die ST-line lijkt wel erg veel op een Kia (Cee’d). Moet zeggen dat ik de ST-line niet mooier vind dan de vorige. De “normale” versie however is een verbetering!

    Login om te reageren
  18. cadrez zegt

    30 november 2016 om 11:49

    Het is volgens mij een prima auto, enkel het interieur vind ik nogal plastiekerig . De nieuwe ziet er binnenin al heel wat beter uit.
    Al wil ik het ook nog eens voelen alvorens mijn finale conclusies te trekken.

    Login om te reageren
  19. cpp1 zegt

    30 november 2016 om 11:50

    Een achteruitgang is het. Bij de Vorige was het design veel krachtiger. Alleen de achterlichten vind ik een verbetering.

    Login om te reageren
  20. clarkson zegt

    30 november 2016 om 12:01

    Zo naast elkaar is het frontje er niet minder op geworden. De achterkant is echt totaal anders dus even wennen.

    Oja.. dit lijkt echt 0,0 op een KIA!

    Login om te reageren
  21. kwatsjkop zegt

    30 november 2016 om 12:12

    Ik vind hem niet echt op een Kia lijken, maar eerder een Hyundai. Als we het interieur eens vergelijken met die van een nieuwe i30:
    http://www.autoblog.nl/gallery/Hyundai/i30_2016//Hyundai-i30-2016-03.jpg
    Dan lijkt de Fiesta echt wel op de Koreaanse auto :)

    Verder een nette auto, maar ik zou hem niet kopen.

    Login om te reageren
  22. rob5nismo zegt

    30 november 2016 om 12:23

    Ik krijg bij de gril van de st een beetje een dikke onderlip gevoel

    Login om te reageren
  23. riri zegt

    30 november 2016 om 12:24

    Leuke auto vooral het spelen met het start stop systeem en de neiging om naar het sleuteltje te gaan in het begin :) Het Interieur was druk en oogde goedkoop maar alles zat er op en werkte goed.

    Login om te reageren
  24. EnthousiaST220 zegt

    30 november 2016 om 12:39

    Ik vind het een gaaf karretje geworden, zeker de st line

    Login om te reageren
  25. E34M5Touring zegt

    30 november 2016 om 12:40

    Ik vind het vlees noch vis. Prima ding, maar een DS3 of 208 vind ik toch echt vele malen mooier. Dat ie dan niet rijdt als een junior WRC neem ik graag voor lief. Kreeg zo’n basistorretje mee in Engeland een tijdje terug. Had met liefde wat onderstelscherpte ingeruild voor 15-20pk extra en een fatsoenlijk interieur. Vond het erg goedkoop ogen allemaal. Heb hetzelfde met de Focus. Als ST/RS ziet het er wel ok uit, maar run of the mill versies zijn echt slaapverwekkend als je het mij vraagt.

    Login om te reageren
  26. ekidey zegt

    30 november 2016 om 12:42

    Ik vind het huidige model toch net wat mooier. Hopen dat die dan ook goedkoper wordt bij introductie van het nieuwe model. Verder vind ik het jammer dat er een ST-line aangevinkt kan worden op een auto die totaal niet gericht is op sportiviteit. Op die manier wordt het lastiger om een èchte ST te herkennen.

    Login om te reageren
  27. focusrs1 zegt

    30 november 2016 om 12:42

    Ik vind het oude model aan de buitenkant mooier – maar het nieuwe model heeft een mooier interieur.

    Login om te reageren
  28. varry zegt

    30 november 2016 om 12:47

    Ik vind het fris & geslaagd! Zijn voorganger ging tenslotte al van 2008 mee. Het design is wat minder gewaagd maar ziet er wat degelijker en ‘upmarket’ uit. Interieur is ook een stap vooruit gegaan.
    Benieuwd naar de ST!

    Login om te reageren
  29. bastiaangt zegt

    30 november 2016 om 12:58

    Als de echte ST straks nog nét iets sportiever oogt (lees: net nog een spoilerlipje voor en een net iets grotere spoiler achter icm een hele subtiele diffuser, misschien ook de koplampen nog iets donkerder), dan zou ik mijn huidige Focus ST er wel op willen inruilen. Dat interieur hebben ze echt prachtig gedaan!

    Login om te reageren
  30. Dutchdriftking zegt

    30 november 2016 om 13:05

    De kont knapt iig lekker op.

    Login om te reageren
  31. cossiekiller zegt

    30 november 2016 om 13:31

    Het dahboard lijkt wel gepikt uit de Corsa E nu.

    Login om te reageren
  32. 87sandyd zegt

    30 november 2016 om 13:37

    Was qua rijden al de beste keuze in zijn segment. Het interieur was alleen een beetje moeilijk. Het werkte goed en het ging idd nooit kapot maar was ook niet echt van een hoge kwaliteit.

    Nu weet ik nog niets van de motoren (die overigens bij Ford ook altijd meer dan prima zijn) zie ik nu geen reden om geen Fiesta te kopen in dit segment. De enige die ik zo goed als gelujkwaardig vind is de Peugeot, dat is ook een kek ding met goede rij eigenschappen

    Login om te reageren
  33. schuiftrompet zegt

    30 november 2016 om 18:26

    om eerlijk te zijn vind ik de vorige generatie mooier. deze neus is wat kia achtig. maar heb de ST (line) nog niet gezien

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North