• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

LiveWire sneller dan Tesla Model 3

Auteur: britt, gepost 7 april 2020 om 11:20 – 31 Reacties

LiveWire sneller dan Tesla Model 3

Omdat jij ook wilde weten wie de dragrace tussen de Harley LiveWire en de Tesla Model 3 zou winnen, toch?

Harley Davidson staat bekend om zijn stoere voorkomen en het geluid kon je bijna als handelsmerk zien. Toch koos het merk ervoor om een elektrische motor op de markt te brengen. Voor het eerst werd de LiveWire meegenomen naar dragstrip. De HD kwam niet alleen, want hij mocht sprinten tegen een Model 3 Performance. Een eerlijke strijd, want beiden hebben het koppel direct beschikbaar vanwege hun elektrische aandrijving. Toch hebben ze allebei hun beperkingen.

[bbmediaclip clipID=”3706251″ playout=”autoblog_yt” autoplay=”false”]

De 1817 kilo wegende Model 3 met 456 pk moest het opboksen tegen de LiveWire die 105 pk heeft om 250 kilo voor te bewegen. De motor wint het dus als we gaan kijken naar de vermogen-gewichtsverhouding. De Tesla is heeft geen uitstekende delen en wint het op aerodynamica, op de LiveWire heb je namelijk altijd nog een bestuurder nodig die veel wind vangt. Ook op het gebied van grip heeft de Tesla een voordeel met zijn vierwielaandrijving, de LiveWire moet het met alle kracht op het achterwiel doen.

De geruisloze race liet een heuse strijd zien. De LiveWire had het moeilijk met zijn beperkte topsnelheid van 177 kilometer per uur. Het eerste stuk nam de Tesla een kleine voorsprong maar vervolgens wist de Harley toch het einde van de Texas Motorplex als eerste te bereiken. Vanuit stilstand naar de kwart mijl racen kostte de Harley 11 seconde. Bij een dragrace wordt vanuit stilstand een korte afstand geracet, vaak ‘quarter-mile’ zoals deze race.

Zoals gezegd is aerodynamica erg belangrijk tijdens een dragrace. Mocht de berijder een meer atletische bouw hebben zou de LiveWire de kwart mijl in 10 seconde kunnen halen. Helaas, dus ook geen rol voor onze redactie weggelegd. Met verschillen in tiende van een seconde wist de LiveWire toch van de Model 3 te winnen.

Ook interessant!

  • Tesla maakt Model 3 en Model Y nu ook kneiterduur
  • Tesla maakt Model S en Model X kneiterduur
  • Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?
    Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?
  • Tesla verkoopcijfers Q1 2021 zijn indrukwekkend

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

harley-davidson, model-3, Tesla

Vorig bericht: « Aston Martin V12 Speedster in Nederland te zien
Volgend bericht: Autojunk foto van de maand maart 2020 »

Lees Interacties

Reacties

  1. rutgerg zegt

    7 april 2020 om 11:37

    9/10 motoren zijn sneller dan hele snelle auto’s…. beetje open deur. Een willekeurige normale super sport motor wint het ook wel van een model 3 denk ik.

    Login om te reageren
    • none zegt

      7 april 2020 om 12:00

      Ja en die gaat lekker door boven 177. Ik had ooit een ZZR 600 en zag daarmee niet zoveel de topsnelheid, heb toen een tandwiel vervangen met een tandje minder. Daarmee reed ik een keer een Ducati 900 zoek, die dacht dat ik de 1100 had :D

      Login om te reageren
      • rutgerg zegt

        7 april 2020 om 13:45

        Leuk speelgoed he, ik had een jaar of 8 terug een Yamaha R6 en dan lekker in zijn twee en drie doortrekken tot 15 duizend toeren, heerlijk. Totdat je er dan achter komt dat je met 200+ invoegt haha. Hoef je in ieder geval niet in je spiegels te kijken met invoegen, weinig verkeer wat sneller rijdt.

        Login om te reageren
        • none zegt

          8 april 2020 om 11:33

          Inderdaad, inderdaad een stuk sneller rijden dan de rest heeft volgens mij wel wat voordelen (tov een beetje sneller)
          Ik mis die motor eigenlijk wel, zit nog steeds te denken aan die BMW s1000. Ik heb een keer een wheelie gemaakt door de PC (kleine hoor, ben niet zo goed), als je dan die gezichten ziet :D Kan geen auto ‘experience’ tegenop.

          Login om te reageren
      • kennone zegt

        7 april 2020 om 15:53

        @none: Ik heb zelf een Ducati 900ss en kan je vertellen dat dat ding alles behalve snel is, denk dat je met het originele tandwiel ook nog wel kans had gemaakt.

        Login om te reageren
        • none zegt

          8 april 2020 om 11:25

          Oh ja? geen idee, weet ik dat ook weer. Ik had toen een gesprekje met hem, en hij was er verbaasd over.

          Login om te reageren
    • pindakoning zegt

      7 april 2020 om 12:51

      @rutgerg: toch vind ik het leuk om te zien/lezen..

      Login om te reageren
  2. JanJansen zegt

    7 april 2020 om 11:38

    “Harley Davidson staat bekend om zijn stoere voorkomen”
    Ehm nou nee, niet echt; HD staat meestal voor een midlife crisis.
    Wel eens een hoog opgeleide jonge entrepreneur op een HD gezien?

    Login om te reageren
    • rutgerg zegt

      7 april 2020 om 11:40

      Nu staan hoog opgeleide jonge entrepreneurs ook niet echt bepaald synoniem voor stoer als je het mij vraagt…

      Login om te reageren
    • macz46 zegt

      7 april 2020 om 11:44

      @JanJansen: ga maar eens een dagje bij een Harley dealer staan. Je zal versteld staan!

      Login om te reageren
      • JanJansen zegt

        7 april 2020 om 13:39

        Liever niet, maar waarvan zal ik versteld staan?
        Het percentage boven de 50 jaar, de laaggeletterdheid, het aantal tatoeages? Waar kan ik uit kiezen?

        Login om te reageren
    • Arno's zegt

      7 april 2020 om 11:58

      Ga eens een kijkje nemen op een HOG (Harley owners group) evenement…plenty hoog opgeleiden. Je opmerking was dus niet zo slim en vooringenomen

      Login om te reageren
      • JanJansen zegt

        7 april 2020 om 12:15

        Heb het even voor je opgezocht, dus geen mening, alleen feiten.
        From a demographics perspective, as of 2008 Harley-Davidson said its average rider was 48 years old, which was up from 46.1 in 2004 and 43.4 in 1999.
        Als we dit even doortrekken krijgt de gemiddelde HD rijder regelmatig korting bij de bieb en het zwembad.

        Login om te reageren
        • caferacer zegt

          7 april 2020 om 12:19

          @JanJansen: dit geldt voor motorrijders in het algemeen, niet slechts voor Harley eigenaren. Motorrijden is voor veel jongeren een luxe product waar het vroeger een goedkoop alternatief was voor de auto.

          Login om te reageren
    • none zegt

      7 april 2020 om 12:07

      Jawel joh, die Harley is het enige wat overblijft. Een (semi) sport durven ze niet aan. Krijg je van dat gelul, ik rijd me dood, alsof ze nog een klein kind zijn zonder enige controle.

      Is het nog steeds zo dat die Harley rijders geen andere merken gedag ‘wenken’ tijdens het rijden? Vond ik zo triest, toen ik dat voor het eerst meemaakte.

      Login om te reageren
      • kle500 zegt

        7 april 2020 om 18:10

        @none: Jup, afgelopen weekend mijn arm lam lopen zwaaien tijdens een rondje. Nu hoeft dat van mij ook niet per se, maar als he een chopper aan ziet komen weet je zeker dat je niet hoeft te zwaaien. De oudjes durven niet met 1 handje los op zo’n lomp vrachtschip en de overige typische Harley rijders zijn er te stoer voor.

        Login om te reageren
    • musclecar85 zegt

      7 april 2020 om 12:25

      @JanJansen: u riep?

      Login om te reageren
    • dampu020 zegt

      7 april 2020 om 12:34

      @JanJansen: ja ken er 2

      Login om te reageren
      • JanJansen zegt

        7 april 2020 om 14:04

        Noem mij eens 2 gepromoveerde HD rijders? Ik heb ze nog nooit, maar dan werkelijk nog nooit gezien.

        Login om te reageren
        • none zegt

          8 april 2020 om 12:01

          Tandarts ofzo, typisch zo een gevalletje. Die rijden alleen woonwerk verkeer als het boven de 25 graden is, en er een leuke assistente in de zaak is. Daarom zie je ze niet ;)

          Login om te reageren
    • mashell zegt

      7 april 2020 om 13:07

      >Ehm nou nee, niet echt; HD staat meestal voor een midlife crisis.
      Dat moeten we even corrigeren: “Ehm nou nee, niet echt; motorrijden staat meestal voor een midlife crisis.”
      Ook die jongens in de 20 die een snelle racer kopen, die zitten in hun midlife crisis, ze zijn er vroeg bij of weten dat ze niet oud zullen worden.

      Login om te reageren
      • rw1994 zegt

        7 april 2020 om 13:19

        @mashell: Het rijden op een motor brengt risico’s met zich mee, dat is correct. Een deel van die risico’s heb je zelf in de hand, je rechterhand meestal. Echter is dit wel heel makkelijk hè, een elektrische fiets is ook gevaarlijk, net als bingeejumpen, parachute springen etc.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          7 april 2020 om 19:29

          @rw1994: het probleem op de motor is dat je een vergroot risico op overlijden hebt waar je geen invloed op hebt. Zeker met al die afleiding in het verkeer.

          Login om te reageren
      • sabrerator zegt

        7 april 2020 om 19:38

        @mashell:
        Niet altijd, ik ben nu bijna 50, maar rij motor sinds mijn 20e.
        Die midlifecrisis heeft zich geuit in de aanschaf van een Jaguar.

        Login om te reageren
    • bischero zegt

      7 april 2020 om 13:54

      @JanJansen: zeker weten, zelfs jonge gasten. Niet op een softtail classic maar wat hipper spul

      Login om te reageren
  3. hehe zegt

    7 april 2020 om 11:55

    Ik vind de Livewire niet mooi met die koplamp behuizing, voor mij een mislukte mix tussen oud en nieuw. Liever een Energica

    En de broek van die motorrijder lijkt wel erg dun voor motorjeans.

    Login om te reageren
  4. Hubert zegt

    7 april 2020 om 11:57

    Ter info,
    Vanaf 5m40 begint pas de dragrace.
    Dus veel non-info en geschreeuw vooraf.

    Login om te reageren
  5. gregorius zegt

    7 april 2020 om 13:45

    Allereerst en typo. “De Tesla is heeft” ==> de “is” mag weg.
    Daarnaast laten ze de resultaten zien op min 6:49. Daar zie dat in deze race de HD wint van de Tesla met 11.670 vs 11.718 seconde. Echter, de reactie tijd van de HD bestuurder was 0.397 sec (amateur) vergeleken met de Tesla bestuurder 0.948 (oude oma die ligt te slapen).
    Deze ene race is gewonnen door de HD; maar aan de tijden te zien, is de Tesla in principe een halve seconde sneller op de quarter mile.
    En ik neem aan dat ze allebei gewoon simpel volgas weggingen en verder helemaal niks hebben gedaan. Dus je mag rustig stellen dat een dergelijke Tesla dus sneller is dan de HD op deze test.

    Login om te reageren
    • torsen zegt

      7 april 2020 om 14:27

      Elapsed time staat los van Reaction time. Die worden apart van elkaar gemeten.
      Ook al had de HD tien seconden blijven wachten na groen was z’n reaction time heel hoog maar z’n elapsed time nog steeds hetzelfde.

      Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    7 april 2020 om 14:25

    Ik zou er toch best wel eens een rondje op willen doen, erg benieuwd hoe het in de praktijk bevalt!

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      7 april 2020 om 14:48

      Een elektrische fiets is fantastisch. Heb onlangs op een KTM Freeride gereden, dikke pretfiets.
      Tip: Niet de fout maken om je koppeling in te knijpen.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North