Lol! ‘Belgen verpesten Nederlandse klimaatdoelstellingen’

Auteur: , 80 Reacties

De Nederlandse staat is vermoedelijk niet blij met de Belgen die in ons land peut komen halen.

Lol! 'Belgen verpesten Nederlandse klimaatdoelstellingen'

De omgekeerde wereld is al een tijdje aan de gang. Waar Nederlanders voorheen juist over de grens reden om benzine te tanken, komen de Belgen al maanden naar ons land om diesel te halen. De dieselprijs steeg een jaar geleden bij onze Zuiderburen wegens het verhogen van de accijns. Daardoor is de Nederlandse prijs aantrekkelijker geworden voor de Belgen.

Prima, zou je denken. Men mag immers zelf bepalen waar de peut gehaald wordt. Open grenzen, één Europa, je weet zelf. Daar zal de Nederlandse staat toch anders over denken. De Belgen die in ons land diesel tanken hebben een negatieve invloed op de door de rechter opgelegde klimaatdoelstellingen, zo meldt de Telegraaf. De tankbeurten wegen mee in de CO2-boekhouding. Hoe meer er getankt wordt, hoe minder gunstig de boekhouding. De berekeningen voor de CO2-uitstoot van auto’s is namelijk op basis van tankbeurten, niet op basis van gereden kilometers. Dat de Belgen de in Nederland getankte diesel in België uitpoepen met autogassen maakt voor de klimaatdoelstellingen geen hol uit.

Naast het feit dat Belgen hier tanken, gaan Nederlanders ook niet langer de grens over om diesel te halen. Mede daardoor wordt er meer diesel geschonken dan voorheen. De groeiende economie en toenemende import van auto’s zijn tevens een factor. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) corrigeerde al eerder de voorspellingen voor 2020. Er is juist sprake van meer CO2-uitstoot. Met het huidige beleid gaat Nederland de opgelegde klimaatdoelstellingen volgens het PBL niet halen.

Andersom heeft België op zijn beurt weer last van de Nederlanders. Mensen die in de buurt van de Belgische grens wonen en een benzineauto rijden halen doorgaans in België de benzine. De CO2-uitstoot van die tankbeurten komen vervolgens op het bordje van België terecht. Heerlijk, die theoretische berekeningen. Het gaat hier om internationale afspraken. Een verandering van het rekenmodel zal er dus niet inzitten.

Foto: Levante Diesel via @milan7778 op Autojunk. Met dank aan Wouter voor de tip!



80 reacties

Laat duidelijk zien dat ze op alle fronten met hun eieren na pasen zijn gekomen, en nu moet alles overhaast zo geregeld worden dat het uiteindelijk de automobilist is, die het weer mag gaan dokken

#wanbeleid
Nog 11 jaar en dan rijden we allemaal elektrisch probleem opgelost.
@thomasthomas: Oja joh? Waar komt die elektriciteit dan allemaal vandaan?
@kapitein: stopcontact 🤪
@kapitein: maar je hebt gelijk. Onze infrastructuur is daar niet klaar voor. En als we dan ook elektrisch gaan verwarmen ipv op gas…
@duittenb: ook nog 11 jaar om dat op orde te brengen…
@duittenb: Onze infra kan het prima aan! Op sommige lokale punten moeten we inderdaad wat aanpassingen maken.

Een elektra netwerk laat zich ook prima opschalen, dus zo’n probleem is het allemaal niet.
@widodh: Voor van het gas af gaan alleen al is een verzwaring nodig die verder gaat dan een klein lokaal dingetje. Bij het dorp waar mijn ouders wonen word een hele nieuwe kabel gelegd omdat zij binnen 5 jaar van het gas af gaan. Dit moet in heel nederland en dat maakt het echt een enorme klus. Als iedereen elektrisch gaat rijden is dat nog eens zo’n verzwaring.
@lekbak: Die kabel zal een 400V lokale kabel of hoogstens een 10kV lijn zijn. Een lokaal ding dus, niet direct nationaal.

De mythes dat we overal kabels moeten vervangen zijn hardnekkig en gaan de wereld maar niet uit. Ook bij elektrisch rijden valt dat erg mee. Met de correcte sturing kan er heel, heel, heel veel over de bestaande infra.
@widodh: Eventjes ter infomatie: Mijn ouders wonen in een pilotdorp wat versneld van het gas gaat. Mijn moeder zit in het bestuur van de stichting die dit regelt. Aangezien ik vlakbij woon (net buiten het proefgebied) en het reuze interessant vind kom ik naar elke publieke vergadering en krijg ik ook informatie van achter de schermen.

Als onze netbeheerder zegt dat ze dit heel belangrijk vinden omdat ze overal in hun gebied waarschijnlijk de boel moeten verzwaren dan moet dus waarschijnlijk overal het net verzwaard worden. Ik zit wat dit betreft heel erg dicht bij de bron. Een bron die niet politiek correct hoeft te zijn en gewoon de waarheid kan zeggen. Er is een hele, hele hoop werk aan de infrastructuur in nederland. Technisch totaal niet moeilijk maar door de schaal een enorme uitdaging. En dit gaat dus niet over elektrisch rijden maar alleen nog maar over van het gas af.

Niet vergeten dat ook met die ene dag in de 5 jaar dat het -15°c is de boel nog moet functioneren.
@widodh: Wat overigens niet betekent dat ik tegen elektrisch rijden of tegen gasloos wonen ben hoor. Integendeel. Ze hebben net weer een paar honderd miljoen kuub gas gevonden op twee km van mijn huis, ik heb het liefst dat ze dat gewoon laten zitten (al heeft de minister al toestemming gegeven geloof ik). Maar denk alstublieft niet dat het makkelijk en probleemloos zal gaan!
@kapitein: Uit de Nederlandse energiemix. Die elk jaar een stuk schoner wordt en daarmee je EV dus ook.

Op de huidige mix is elke EV schoner dan een auto met verbrandsmotor. Zelfs als je volledig op een kolencentrale rijdt.
@widodh: redelijk kort door de bocht. Het productieproces van een ev maakt dat je in realiteit 8 jaar met een diesel kan rondtuffen alvorens een electrische wagen ‘schoner’ is…
@chrisvis: bron?
@lscorkscrew: stond reeds een half jaar geleden in autogids
@chrisvis: gelukkig hoeft diesel niet produceert en vervoert te worden. Dat groeit natuurlijk subsidie-vrij aan bomen.
@flutterby: zelfs dit werd mee gerekend…
@thomasthomas: electrisch rijden deden we hier al in de jaren 60….op de kermis.
Is het zo’n verschil dan? Hier in België betaal je nu rond de 1,4€ voor diesel, aan de duurdere pompen 1,5€.
@cossiekiller:
Bij mij in het dorp nu €1,279
@cossiekiller: Breda (vlakbij de Belgische grens) 1,224 bij de Makro. 80% van de dieseltankers heeft een Belgisch kenteken.
@sirprize: Ok. Thx voor de reacties allebei
@cossiekiller: ik had afgelopen week een Polo 1.0TSI als leenauto voor mijn TDI’tje die even naar de werkplaats moest… en tankte gisteren voor 1,269 In België. Benzine wel te verstaan….Benzine in België goedkoper dan hier de diesel…
en nu er meer en meer benzines en fake-hybrides rondrijden gaat de co2 uitstoot sterk de hoogte in.
@Jantje_555: de meeste CO2 wordt nochtans uitgestoten door de zware industrie, vliegtuigen en de zware transportsector. Auto’s zorgen voor een relatief klein aandeel, maar zijn een perfecte melkkoe voor de overheid.
@sirprize: ik vergeet de commerciële scheepvaart. Heb ergens gelezen dat één olietanker per jaar even veel CO2 uitstoot als alle auto’s in Nederland in een jaar. Kan zelfs meer zijn, maar dat weet ik niet zeker meer.
@sirprize: en waar tankt die!!? Pernis zeker!!? :-P
@maartenoosterbaan: rooie diesel 😉 daar zit veel minder accijns op. Vroegah verl landbouers die
@hotze: …de rode diesel in hun merc gooiden. Ook vissers gehoord die een extra 1000 liter tank aan boord hadden en in Denemarken goedkope ‘normale’ diesel tankten om thuis hun bolide mee te vullen. Anyway, schaf de bpm af en verhoog de brandstofprijs. Belgen blijven in Belgie en de slurpers betalen extra via de brandstof. Daar kun je dan weer windmolens van bouwen om te compenseren.
@hotze: Binnenvaart draait op rode diesel die net zo schoon is als diesel voor op de weg. En een schip wat 100 vrachtwagens meeneemt stoot net zoveel uit als twee vrachtwagens (per tonkm is de verhouding anders, maar alsnog is binnenvaart enkele keren zo schoon, en is zeevaart nog schoner).

Zeevaart draait op vuile rode diesel en op open zee op stookolie. En in die stookolie zit alle meuk die niet in onze benzine en diesel mag zitten, dus dat is reuze vervuilend. De verhouding hierboven met 1 schip en al die auto’s gaat trouwens niet om co2 maar zwavel en andere rotte stofjes. De uitstoot ligt bij zeeschepen zo hoog omdat die dus alle meuk opstoken. Het afval moet toch ergens heen, en de olieboeren doen dus gewoon aan gifmengen.

Wil je het milieu redden dan moet je dus zorgen dat je lokaal gemaakte spullen koopt. Zorgt er ook nog eens voor dat er nog een economie over is voor je kinderen om van te genieten.
@maartenoosterbaan: lol zeker geen rode diesel. Een beetje panamax of ultramax tankt IFO / LSF / MGO of LSG. Dat is veel goordere zooi dan diesel.
@Joris24: stookolue vermengt met welk chemisch afval we ook verwerkt kunnen krijgen. Dat is waar boten op varen. Een bovenstaande comment heeft gelijk, 1 boot voltanken en laten varen levert bij benadering evenveel uitstoot als het hele nederlabdse wagenpark presteert in een jaar. Bron: Beerput Nederland, documentaire van 2Doc.
@c4seum: Yup, zo’n ding bunkert rustig 1500MT IFO per keer en knalt dat er in 1,5 maand weer doorheen. Natuurlijk wel goedkoop tanken in Fujairah ofzo voor een paarhonderd dollar per ton. En dan zeveren over belgen die in Nederland wat diesel tanken… Er varen dagelijks honderden vessels op dit soort ‘brandstoffen’ rond, maar de business is ongrijpbaar omdat ze niet echt een vaste standplaats hebben waar je ze kunt belasten ofzo.
@Joris24: laten we erbij beginnen dat NL het enige land in europa is dat ipv diesel, chemisch afval mag vermengen met stookolie. Wij importeren werkelijk waar van over de hele wereld dat afval, kijk maar eens wat er in de goederentreinen zit en welke stikkers er op de vrachtwagens staan die naar de haven rijden, verwerken dat in de stookolie en kunnen dat dan heeeel goedkoop verkopen. Daarom zie je ook gigantische mamoetschepen aanmeren in Rotterdam, niks of nauwelijks afladen en na een tankstop weer vertekken. Een lastig puntje, chemisch afval mag niet op open water verbrand worden. Dus dat doen ze als de motoren opstarten en als de stookolie dan warm is vertrekken ze. Mooie milieuzone daar in Rotterdam vindt je niet? De politiek weet dit. Zelfs groenlinks. Maar het levert zo gigantisch veel geld op dat het in de doofpot wordt gestopt. We zien dit met leden ogen aan en er gebeurt niks. Ik kan nog wel uren doorgaan over dit soort ecocriminaliteit maar de rest wil ik je besparen. Kleine aanwijzing: iets met windmolens en zonneparken die met subsidie gebouwd zijn en vervolgens niet aangesloten worden op het net. Mijn achtergrond? Ik ben adviseur/verkoop van zonnepanelen. Welterusten.
@sirprize:
Leuk, je vergeet de huishoudens Al Gore !
@sirprize: dan nog even de grootste smeerpoets: veehouderij. Minder dierlijke eiwitten op je bord, dan maak je pas echt CO2 meters. Het heeft even geduurd maar max twee keer vlees in de week gaat prima. Kan ik mooi wat kilometers in m’n oldtimer rijden en toch nog wat doen aan CO2 vermindering.
@tenaci: De veehouderij in nederland is bijna co2 neutraal joh. Methaan uitstoot valt over te discussiëren maar co2 is echt geen ding bij de veehouderij (in nederland).
@lekbak: meet maar eens aan de reet van een koe, daar komt zat CO2 uit en ja, ik weet het, wij compenseren het hier bijna wel met voldoende grasland en vrije natuur maar dat is lang niet overal zo. De Nederlandse veehouderij produceert daarbij lang niet voldoende voor onze vleesbehoefte. Veel moet uit het buitenland komen en daar is het echt niet zo gesteld.

Daar komt nog eens bij dat het rete inefficiënt is om goede plantaardige eiwitten die wij zelf ook kunnen eten eerst aan een koe te voeren om vervolgens slechts 10% van wat je er aan eiwit ingepropt hebt als vlees op je bord te leggen.

Als we meer plantaardige eiwitten zelf zouden eten kunnen we nog wel even vooruit op deze aardkloot. Als de hele wereldbevolking echter dezelfde vleesbehoefte als die van ons zou ontwikkelen dan zou het totale aardoppervlak niet eens groot genoeg zijn om het voer voor al die dieren te verbouwen. En dan is er dus ook geen groene ruimte meer om de CO2 uitstoot van die dieren te compenseren.
@tenaci: Een koe in Nederland eet pure co2. Kringloop en daarmee co2 neutraal. Boeren proberen bijvoeden tot een minimum te beperken want dat is gewoon rete duur.

En er komt echt genoeg vlees uit nederland hoor. Maar wij exporteren ons hoge kwaliteit vlees en importeren vuile meuk omdat dat zo lekker goedkoop is. Het liefst uit plekken waar oerwoud gekapt is om die koeien te kunnen voeden.
@tenaci: Maar een heerlijk dikke bavette is me veel meer waard dan CO2 reductie. Ik blijf lekker iedere dag mijn stukje vlees nemen. Eet jij nog wat extra gras dan?
@lekbak: graag wat uitleg bij deze toch wel opmerkelijke uitspraak??
@woudloper: Zie hieronder. Het is een kringloop en daarmee co2 neutraal. Alles wat niet uit het midden van de aarde komt is een kringloop. Co2 ontstaat niet plotseling, er zijn bouwsteentjes voor nodig en zolang die van het oppervlakte komen is er niks aan de hand.
@lekbak: sorry? Alles is CO2 neutraal als je erover nadenkt. Zelfs olie. Je verzint het niet maar olie is een product dat de aarde maakt van jarenlange natuurlijke fermentatie van dode dingen. Waaronder bomen en andere planten die ooit op de aarde hebben gestaan. Alleen duurt de cirkel een stuk langer en weegt de opname van de aarde van CO2 niet op tegen onze uitstoot.
@c4seum: Dat weet ik ook wel. Maar gras is een kwestie van een paar dagen. Een boom enkele tientallen jaren, maar olie en gas miljoenen jaren. Dan kan je reëel gezien niet echt meer van een kringloop spreken.

Wat co2 betreft is het een stuk makkelijker om oerwoud te herstellen dan olie teniet te doen (los van de natuur uiteraard, die is onvervangbaar).
@lekbak: Methaan wordt omgezet in CO2 equivalenten en telt mee in de CO2 uitstoot.
En neem je wel het voer mee die ze opvreten?

Maar NL is redelijk efficiënt, dat wel. Alleen komen die kiloknallers niet alleen uit Nederland.
@reactief: Co2 ontstaat niet hè. Gras (=co2) word opgegeten, koe ademt co2 uit. Gras groeit en neemt co2 op, koe eet gras, koe ademt co2 uit etc. Idem voor andere plantjes zoals mais.
@lekbak: Maar je weet ook dat een koe heel veel energie nodig heeft om een kilo vlees te ‘produceren’. Ofwel, veel eten, weinig opbrengst.
@sirprize: volgens mij 1-2% van de totale co2 uitstoot inderdaad. Helemaal scheef, maar als burger gaan lobbyen werkt niet in een democratie. Shell en KLM hebben een grotere vinger in de pap. Als je klimaatdoelstellingen wilt halen zouden bedrijven ook een bepaalde co2tax moeten betalen, en niet een hele lullige, maar een die motiveert het beter t doen. Tevens zouden ze kerosine enorm moeten belasten. Daardoor zou vliegen op korte termijn wel erg duur worden, maar motiveert ook om in die sector te innoveren en schonere en zuinigere vliegtuigmotorennte ontwikkelen. Zo, lekker kort door de bocht, maar toch 2 punten die wezenlijk meer verschil gaan maken dan een zuiniger autootje rijden.
Wat een gezeur, op de grens koopt iedereen de benzine in België en de diesel in Nederland. Prima, waar klagen we dan nog over? Het is netto prima in balans.
Wat een verschrikkelijke krant is de Telegraaf.
Alles met zo’n negatieve klank en overdrijvend als nieuws brengen.

Ik kan me voorstellen dat je na het lezen van de krant wel ontzettend depressief kijkt tegen de wereld buiten.
@reactief: ik kijk bv helemaal geen nieuws meer en lees dus ook geen kranten. Wat een rust is dat! Ik lees wel autonieuws of andere hobby gerelateerde zaken. Uiteraard vang je wel wat op bv op de radio in de auto of via andere mensen. Maar ik hoef echt niet alles te weten wat voor ellende er in de wereld gebeurd.
@reactief: Wij hebben in België ook zo eentje, Het Laatste Nieuws (hln) , je moet de commentaren lezen.
In 70% vraag je je af of ze onderwijs hebben genoten.
En de krant doet er nog een lap bovenop.
De klimaatbeheersing is zoals drijfzand, hoe meer je ploetert, des te sneller zink je weg.
Goed excuus om weer de accijnzen verder te verhogen… aldus de staat
@joostvd: beste manier om CO2 tax te heffen is om die in de brandstofprijs te stoppen, net zoals ze nu de uitstoot het berekenen aan de hand van de getankte liters… rijden = verbruiken = uitstoot = betalen
Gelukkig hebben we nu alle hoop gevestigd op onze -totaal niet geïndoctrineerde- stakende?? scholieren voor een beter milieu!
Dat zal ze leren, die scheeftankers!
@desjonnies: Je bedoelt die scholieren die ’s morgens 40 minuten onder de douche staan, en het liefst ’s avonds weer? Die NOOIT het licht in hun slaapkamer uit doen, en bij voorkeur alle deuren wagenwijd openzetten? die het liefst overal heen gechauffeurd willen worden (school, sport, fee… o nee feestjes niet behalve als het regent). Die scholieren bedoel je toch?
@potver7:
Ja die !
Die als ze stemrecht hebben op Jesse stemmen omdat’íe zo’n lekker kontje heeft ( aldus een gesprek tussen twee meisjes net in de post puberale fase van hun leven )
Dan gaan we met z’n allen toch gewoon de Duitsers naaien door massaal daar te gaan tanken.
50 jaar hebben we daar getankt, en nu beginnen wij hier te zeiken als ze een jaar hier tanken#krombeleid
Dit heeft een beetje een “eigen klimaat eerst” smaakje.
Sorry.. Ik zal weer in België gaan tanken..
Ons klimaatakkoord in een notendop.
Oké, ff mijn mening in een simplistische vorm… krijg de tiefus maar met die klimaatdoelstellingen!
@venividivici: behoorlijk simplistisch inderdaad. Heb je broertjes/zusjes/neefjes/nichtjes of misschien wel kinderen of een wens die nog eens te krijgen? Rethink dan nog maar eens, of scheelt het je niks als hen ooit letterlijk het water tot aan de lippen staat en in de zomer de het zo heet en droog wordt dat oogsten mislukken.
@tenaci: Neen, geen kindjes, ik was er vrij vlug achtergekomen dat we hier met wat veel zijn.
@tenaci: Maakt me niet uit. Ben die emotionele zieligheidsindustrie (over de rug van kindertjes) ook goed beu!
@tenaci: PS: Ze zoeken het zelf maar uit.
Als je tegenwoordig 1 scheet laat is de doelstelling al niet meer gehaald.

Deze wereld is kapot!
Als de marge op je uitstoot zo krap is dat de marginale invloed van grenstanken doorweegt, is er simpelweg iets mis met je beleid. Ergo: politiek afleidingsmanoeuvre.
@bara: Laat me als eerste nadrukkelijk benadrukken dat de Belgische bijdrage aan de Nederlandse economie ten zeerste gewaardeerd wordt. Belgen, jullie zijn meer dan welkom!
Het probleem is ook niet het beleid. Het probleem is de Telegraaf. Nu hun spreekbuis Wilders zich al een tijdje koest houdt, de mensen Brexit, Trump en gelehesjes moe zijn is het moeilijk de krant vol te krijgen. Dus hebben ze gewoon weer wat buiten proportie opgeklopt.
En dat maakt dat Luxemburgers de grootste kettingrokers en zuipers zijn van Europa die ook nog eens het meeste CO2 uitstoten! En toch wil ik wel met ze ruilen
Wat een gedoe dat klimaatakkoord. Gewoon een bouwstop voor de lage delen van ons land en uitbreiden op de hoger gelegen delen. Dan kan de zeespiegel rustig verder stijgen.
Europa 1 noemen ze dat dan! Moest Bulgarije of een ander oosters land naast België en Nederland liggen ging iedereen daar tanken…
En aan de andere kant zijn er genoeg mensen die in belgie en duitsland benzine tanken (en in duitsland ook diesel)…
Lol en dat half Limburg al tientallen jaren in Duitsland staat te tanken is zeker niet erg want dan is het hun probleem.
We leven toch op een aardbol met 1 klimaat, of heb ik iets gemist?
@hzr: ja; de wetenschap dat met een valse vertelling en gigantisch goed geoliede marketing (of propaganda, gezien het feit dat zelfs kinderen, als laatste redmiddel van de leugen, ingezet worden) machine, je de burger blind in een willekeurige parade mee kan laten lopen, totaal wars van onze huidige kennis over het universum waarin we, op deze aarde, leven.
Dan is dit de boete van alle jaren dat ik (wij) in België zijn gaan tanken
Klimaatakkoord mn reet! De wereld is al volledig ten gronde gericht door de mensheid zelf!!!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).