• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alfa Romeo Sauber gaat door onder een nieuwe naam

Auteur: RubenPriest, gepost 1 februari 2019 om 12:04 – 63 Reacties

Alfa Romeo Sauber gaat door onder een nieuwe naam


Wat is het nu weer geworden?

Een nieuw seizoen Formule 1 brengt altijd weer wijzingen met zich mee. Op het gebied van regels, op het gebied van auto’s en ook op het gebied van namen. Zelfs gedurende een seizoen kan het voorkomen dat een team doorgaat onder een nieuwe team.

Dit keer is het Sauber die te kennen geeft van teamnaam te veranderen. Eind 2017 werd Alfa Romeo de nieuwe naamsponsor van het Zwitserse raceteam. De naam werd toen gewijzigd naar Alfa Romeo Sauber F1 Team. Voor het nieuwe seizoen is er wederom een nieuwe naam verzonnen. Sauber neemt afscheid van ‘Sauber’ als naam, want per vandaag komt het team bekend te staan als Alfa Romeo Racing.

Alfa Romeo Sauber gaat door onder een nieuwe naam

Qua naamgeving is het een heftige beslissing. Dikke kans dat de ingebakken Sauber-naam door fans en betrokkenen voorlopig nog wel genoemd zal worden. Het raceteam staat al 26 jaar bekend onder deze naam. Zelfs toen het team in 2005 werd verkocht aan BMW bleef de Sauber-benaming altijd onderdeel van de teamnaam.

Een exacte reden voor de naamswijziging is niet gegeven, maar die valt natuurlijk wel te raden. Kimi Räikkönen heeft de overstap gemaakt van Ferrari naar Alfa Romeo Racing en het team heeft een motor van Ferrari onder de kap. Met deze nieuwe naam wil het team de band met de Italianen dubbel benadrukken. Door de letters ‘Since 1910’ onder de nieuwe naam te plakken wordt nog eens extra verwezen naar de rijke racehistorie van Alfa Romeo.

Ook interessant!

  • "Alfa Romeo Racing krijgt nieuwe (bekende) investeerder"
  • Alfa Romeo draait de boel om met de C41
  • Alfa Romeo F1 deal loopt stuk op miljoenen pegels
  • Nieuwe info over Alfa Romeo Tonale gelekt
    Nieuwe info over Alfa Romeo Tonale gelekt

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, alfa-romeo-racing, Antonio Giovinazzi, Formule 1, Kimi Räikkönen, Racing, sauber

Vorig bericht: « Lol! ‘Belgen verpesten Nederlandse klimaatdoelstellingen’
Volgend bericht: Grapperhaus: die boete van 95 euro gaan we handhaven! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jochempie zegt

    1 februari 2019 om 12:07

    Klote voor Sauber. Al het harde werk, en een ander merk strijkt met de eer op. Zo werken de centen, helaas.

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      1 februari 2019 om 12:43

      @jochempie: Wie betaalt, bepaalt.

      Wel zonde, Sauber is een mooie naam en eigenlijk ook gewoon een mooi team. Tuurlijk, het bestaat nog. Maar de we de naam Sauber niet terug gaan zien vind ik wel jammer.

      Login om te reageren
      • tweetyv6 zegt

        1 februari 2019 om 12:46

        @viezefreddyw:
        Denk, weet wel zeker, dat Alfa Romeo een succesvollere racehistorie heeft dan Sauber

        Login om te reageren
        • viezefreddyw zegt

          1 februari 2019 om 13:04

          @tweetyv6: Dat ontken ik ook niet.

          Login om te reageren
        • lekkaah zegt

          1 februari 2019 om 13:08

          @tweetyv6: lekker relevant ook.. het gaat erom dat sauber nu in de vergetelheid raakt. Is voor Alfa wel spannend trouwens, want van ‘Alfa Romeo Racing’ wordt natuurlijk meer verwacht dan ‘Alfa Romeo Sauber’, dunkt me.

          Login om te reageren
          • tweetyv6 zegt

            1 februari 2019 om 13:15

            @lekkaah: Die relevantie is er wel; was een reactie op een zin in de post van @jochempie: “Al het harde werk, en een ander merk strijkt met de eer op”

            Login om te reageren
        • acizane80 zegt

          1 februari 2019 om 18:17

          @tweetyv6: waarschijnlijk wel maar hoelang is alfa actief geweest in racing? Niet sinds 1910, vooral de laatste jaren was het praktisch niets. Vandaag is het ook niet veel, buiten de centen. Motor komt van Ferrari de auto van Sauber. Dus ik vind het niet echt kloppen, helaas maakt dat vandaag de dag niets meer uit.

          Login om te reageren
        • goodolddays zegt

          1 februari 2019 om 21:46

          @tweetyv6: o o o denk gelijk terug aan die prachtige dtm tijd, wat een stukje racen was dat he

          Login om te reageren
        • kenju zegt

          1 februari 2019 om 23:15

          @tweetyv6: Dit is echter niet een organisatie die iets te maken heeft met Alfa buiten de naam. Het is een B-team van Ferrari waar mensen van Ferrari aan de slag zijn gegaan.

          Login om te reageren
    • karaya zegt

      1 februari 2019 om 15:18

      @jochempie: Welke eer?

      Login om te reageren
    • gregorius zegt

      1 februari 2019 om 19:02

      @jochempie: op zich het zelfde verhaal als Minardi en Toro Rosso. Zolang Alfa nog steeds hier om de hoek in Hinwil zit, zal t wel: de eigenaars daar (geen idee hoevel % Suaber eiganaar is) hebben nog steeds een raceteam… en het is zowaar aardige gefund dit keer.
      Zelfde verhaal als met Minardi: onder hun eigen naar altijd achteraan en funding problemen, nu als STR zowaar een overwinning behaald en ze hebben een goede toko met veel werkgelegenheid.
      En de fans weten toch wel dat dit het Zwitserse team is.

      Login om te reageren
      • gandini zegt

        1 februari 2019 om 21:02

        @gregorius: Jouw reactie is voor mij net als poëzie: ik begrijp er echt helemaal niets van. Is het filosofisch bedoeld?

        Login om te reageren
      • kenju zegt

        1 februari 2019 om 23:23

        @gregorius: Dit is niet hetzelfde. Onder STR is Minardi compleet veranderd en het is niet meer dezelfde organisatie. Feitelijk hebben ze alleen de fabriek gehouden. Red Bull is er ook daadwerkelijk ingesprongen en het is onderdeel van hun organisatie geworden met productiemiddelen die Minardi dus nooit gehad zou hebben zoals een windtunnel en een fatsoenlijke aerodynamica-afdeling die in Bicester zit. De hele Bicester-faciliteit was niet-bestaand onder Minardi.

        Sauber is een losse organisatie die eigen prestaties van formaat heeft neergezet en sinds de overname door BMW een serieuze infrastructuur kregen die er nog steeds ligt. Dat is nu dus Alfa Romeo geworden middels een sponsordeal en wellicht een deels overname. Het is me nog steeds niet duidelijk hoe het precies zit met Longbow die begin dit jaar via een investeringsmaatschappij het team overgedaan zou hebben aan de familie Agnelli die stakeholder zijn bij FCA. Dat het team nu voluit Alfa Romeo Racing heet, doet vermoeden dat feitelijk Ferrari de informele eigenaar is van Sauber/Alfa Racing en dat Alfa Racing dus een tweede B-team is van Ferrari.

        Login om te reageren
    • justsomebody zegt

      1 februari 2019 om 19:02

      @Jochempie: hetzelfde geldt voor ferrari, alfa bouwt aan heel die auto niets zelf , dooie naam

      Login om te reageren
  2. reactief zegt

    1 februari 2019 om 12:15

    Het klinkt wel lekkerder dan Sauber.

    Maar al dat naamgewissel zonder dat een team daadwerkelijk wijzigt ben ik niet zo van.
    En waar dient het voor. Alfa Romeo zal er niet meer auto’s door verkopen, want wat moeten ze verkopen? Alles sterft daar een langzame dood…

    Login om te reageren
    • mb84 zegt

      1 februari 2019 om 15:55

      @reactief: Wat ik niet zo goed snap, in hoeverre zit Alfa Romeo echt verbonden met dit team? Voegen ze technologie toe, is het een ordinaire naamswissel of kopen ze de mensen ook op, etc? Ik vind dat op deze manier het team niet een echt automerk is, zoals bij Red-Bull en Austin Martin het geval is. Maar goed alles voor de naam hè (en het geld).

      Login om te reageren
      • jerry1950 zegt

        1 februari 2019 om 19:35

        @mb84: ’t is ASTON Martin, dommie!

        Login om te reageren
  3. Robert zegt

    1 februari 2019 om 12:20

    Stuart Grand Prix werd Red Bull Racing. Minardi F1 werd omgedoopt tot Scuderia Toro Rosso en Jordan F1 tot Midland F1.

    We hebben nu alleen nog Williams en McLaren als ‘eigennamen’ in de Formule 1. En gezien de staat waarin deze teams financieel en sportief verkeren, vrees ik het ergste voor de toekomst van deze teams.

    Login om te reageren
    • hamerhaai zegt

      1 februari 2019 om 12:29

      @rrrobert: Stuart werd eerst nog even Jaguar ;)

      En Ferrari schaar ik ook onder ‘eigennaam’. Zij begonnen eerst met racen, daarna het produceren van auto’s. Net als McLaren. Dus of enkel Williams is nog een ‘eigennaam’, of Williams, McLaren en Ferrari.

      Login om te reageren
      • vroaaar zegt

        1 februari 2019 om 12:51

        @hamerhaai: en Ferrari begon met racen in….. een Alfa Romeo!

        Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      1 februari 2019 om 12:30

      @rrrobert: Scuderia Ferrari? Ene Enzo?

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        1 februari 2019 om 13:01

        @jochempie: zoals @vroaaar al zei, die begon met racen in een Alfa Romeo. En pas later richtte hij z’n eigen fabrieksteam op, van het automerk Ferrari, wat vernoemd was naar zichzelf. Ja, dat is een eigennaam, maar zeker géén privéteam zoals de door mij genoemden dat wel zijn – of waren.

        Login om te reageren
        • hamerhaai zegt

          1 februari 2019 om 13:24

          @rrrobert: Ferrari begon in die zin wel degelijk als privé-team, namelijk als ‘eigennaam’ Scuderia Ferrari. Hij gebruikte Alfa Romeo’s om mee te racen. Dit alles nog voordat de F1 als kampioenschap was ontstaan.
          Het is dus wel degelijk een ‘eigen naam’.

          Login om te reageren
        • pa045 zegt

          1 februari 2019 om 14:11

          @RRRobert: tuurlijk was dat een privé team. Hij (Enzo) is auto’s gaan produceren en verkopen om zijn raceteam te bekostigen! Hoe mooi is dat?

          Login om te reageren
    • alloallo zegt

      1 februari 2019 om 12:31

      Ferrari is dat geen eigen naam? @rrrobert:

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      1 februari 2019 om 13:19

      @rrrobert: Klein verschilletje, in het geval van de teams ging het niet om een sponsordeal maar om een volledig nieuwe eigenaar. Vooralsnog is Sauber nog steeds in handen van Longbow Finance en is Alfa Romeo slechts hoofdsponsor. In dat opzicht is het ook een vreemde zet, de “naamgevers” Williams en McLaren hebben ondanks hun verschillende titelsponsors altijd de eigen naam gevoerd.

      Overigens, je vergeet nog één naam: Haas. Die missen de historie van McLaren, Williams en Sauber, maar hebben wel gewoon de naam van Gene Haas.

      Login om te reageren
    • skinnybmw zegt

      1 februari 2019 om 14:26

      @RRRobert: ‘Stuart’? Serieus?

      Login om te reageren
      • gandini zegt

        1 februari 2019 om 21:06

        @skinnybmw: Dat was die muis uit zo’n animatiefilm toch?

        Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      1 februari 2019 om 15:27

      @rrrobert: en Ferrari..Ook best wel een bekende naam met een aardige historie in F1

      Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      1 februari 2019 om 20:45

      @rrrobert:
      Je bedoelt Stewart natuurlijk, het team van Paul en Jackie. Jordan is wel een leuke, dat werd Midland, toen Spyker, toen Force India en is nu dus Racing Point Force whatever.

      Login om te reageren
    • kenju zegt

      1 februari 2019 om 23:26

      @rrrobert: Het is wel wat anders wanneer de nieuwe naam een automerk is die feitelijk niets met de organisatie te maken heeft in technisch opzicht. Minardi en Jordan hadden daarnaast geen potentieel (meer, Jordan had het ooit wel maar de teambaas was er ook klaar mee).

      Sauber is van een potentievolle middenmotor gegaan naar een B-team. Ze hadden beter Honda kunnen zijn.

      Login om te reageren
  4. JamesBond007 zegt

    1 februari 2019 om 12:46

    Ben er niet Sauber om

    Login om te reageren
  5. trustmeiamanengineer zegt

    1 februari 2019 om 12:48

    Awesome! Kan ik eindelijk eens een petje halen die bij m’n auto matcht.
    Ik ga er van uit dat we binnenkort ook nieuwe auto’s van Alfa Romeo kunnen verwachten, anders lijkt me ‘t allemaal een beetje zonde van het geld.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      1 februari 2019 om 12:54

      @trustmeiamanengineer:
      Mito Since 1910 Edition
      Giulietta Since 1910 Edition
      Giulia Since 1910 Edition
      Stelvio Since 1910 Edition
      etc.

      Login om te reageren
      • ibssr zegt

        1 februari 2019 om 14:28

        @amghans:
        Mito 2018 uit productie (krijgt géén opvolger)
        Giulietta in productie sinds 2010
        Giulia in productie sinds 2016
        Stelvio in productie sinds 2017
        Alle Alfa’s worden geproduceerd in the state of the art FCA fabriek in Cassino, Italie. In 2018 stond de teller op net géén 100.000. De grootste markten zijn Italië (ruim 40.000 verkopen) en USA (circa 25.000).

        Login om te reageren
        • ibssr zegt

          1 februari 2019 om 14:33

          @ibssr: Vergeet ik zomaar Alfa’s hypercar de Alfa 4C (sinds 2013).

          Login om te reageren
          • emping zegt

            1 februari 2019 om 15:55

            @ibssr: dat is geen hypercar.

            Login om te reageren
          • kifta zegt

            1 februari 2019 om 18:03

            @ibssr: de 8C ook

            Login om te reageren
        • pindakoning zegt

          1 februari 2019 om 15:48

          @ibssr: say what?! amghans maakt een grapje he

          Login om te reageren
  6. mashell zegt

    1 februari 2019 om 12:52

    Is er geen mooi Italiaans woord voor “racing”? Iets als competizionione oid? En dat “since 1910” is wel heel erg “premium pilsener” marketing geblaat.

    Login om te reageren
    • spec zegt

      1 februari 2019 om 13:17

      @mashell: “Alfa Corse” heette het vroeger. Veel mooier, maar dat klinkt waarschijnlijk niet internationaal genoeg…

      Login om te reageren
    • tweetyv6 zegt

      1 februari 2019 om 13:19

      @mashell: Eens. Alfa Romeo Corse of Squadra Alfa Romeo was mooier geweest.
      Het hele verhaal zal wel weer draaien om naamsbekendheid in de VS. En die snappen woorden als ‘Squadra’ of ‘Corse’ niet.

      Login om te reageren
      • karaya zegt

        1 februari 2019 om 15:21

        @tweetyv6: Of het Autodelta van vroeger.

        Login om te reageren
  7. desjonnies zegt

    1 februari 2019 om 13:25

    Maar wat heb je aan een formule 1 team als je slechts 2 matig succesvolle modellen aan de man kunt brengen in de showroom?

    Login om te reageren
    • presenteddust zegt

      1 februari 2019 om 13:41

      @desjonnies : Met die ‘2’ modellen bewijzen ze wel dat ze nog altijd goed rijdende auto’s kunnen bouwen ;)

      http://www.fiatpress.com/press/article/double-victory-for-alfa-romeo-in-the-readers-choice-awards-held-by-the-magazine-auto-motor-und-sport

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        1 februari 2019 om 14:37

        @presenteddust:
        Inderdaad, de auto’s die iedereen fantastisch vindt om vervolgens iets anders te kiezen.

        Login om te reageren
        • presenteddust zegt

          1 februari 2019 om 14:49

          @desjonnies:

          ben jij zo iemand? Ik niet :)

          Login om te reageren
        • presenteddust zegt

          1 februari 2019 om 14:54

          @desjonnies: klein foutje

          ben jij zo’n iemand? Ik niet :)

          Login om te reageren
          • desjonnies zegt

            1 februari 2019 om 15:24

            @presenteddust:
            Er staat hier een kleine valse Alfa op de oprit.
            Daarvoor de legendarische 159.

            Login om te reageren
            • presenteddust zegt

              1 februari 2019 om 16:03

              @desjonnies:

              Top! Spreek je dan over de Mito?

              Login om te reageren
              • desjonnies zegt

                1 februari 2019 om 18:10

                @presenteddust:
                Veloce.

              • presenteddust zegt

                1 februari 2019 om 20:11

                @desjonnies:

                170 pk in mito moet meer dan vlot genoeg rijden ;)

                of heb je stiekem toch een giulia veloce ? :)

  8. ghost zegt

    1 februari 2019 om 13:33

    Mooie naam wel maar dat Sauber wegvalt is dan wel weer jammer.

    Login om te reageren
  9. lacker zegt

    1 februari 2019 om 14:20

    Mooie kans voor (de naam) Sauber om zich nu richten op straatlegale auto’s (zoals de Sauber Mercedes C9 en Brabham BT62)

    Login om te reageren
  10. guido4scuderia zegt

    1 februari 2019 om 14:46

    Ik hoor niemand mekkere over Mercedes die kochten gewoon brawn gp voor heen Honda daar voor BAR weer daar voor tyrell racing en daar voor was het march. Ferrari is het enigste team wat ook altijd met een eigen ontwikkelde motor heeft gereden en nog rijdt

    Login om te reageren
    • karaya zegt

      1 februari 2019 om 15:22

      @guido4scuderia: Niet dus, want ze zijn begonnen met Alfa’s.

      Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      1 februari 2019 om 20:42

      @guido4scuderia:
      Tyrrell was nooit March, die bestonden naast elkaar. Ken Tyrrell begon als teambaas voor Matra en ging daarna zijn eigen weg toen de Fransen geen zin hadden om de Cosworth V8 te gebruiken in plaats van hun V12. Matra bleef toen ook gewoon bestaan.

      Login om te reageren
  11. ralfast zegt

    1 februari 2019 om 15:11

    Ja, enig is dat team he?

    Login om te reageren
  12. cloverleaf zegt

    1 februari 2019 om 15:55

    Nu nog een mooie snelle sticker en ze benne Campione!!!

    Login om te reageren
  13. appeltaartislekker zegt

    1 februari 2019 om 20:03

    Ik weet niet eens waar sauber voor staat…

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      1 februari 2019 om 20:42

      @appeltaartislekker:

      Peter Sauber. Het is gewoon z’n achternaam. Maar die is al een tijdje niet meer verbonden met het team.

      Login om te reageren
  14. kenju zegt

    1 februari 2019 om 23:31

    Tsja, waar velen positief waren over Vasseur, blijkt hij dus de doodsteek te zijn voor Sauber. De keus om voor Ferrari-motoren te gaan was op korte termijn misschien wel te begrijpen, maar ze vergooiden meteen hun onafhankelijkheid. Eerst waren hier nog twijfels over en riepen mensen dat het juist slim was, maar het team bestaat nu dus niet meer en de organisatie valt nu onder Ferrari. Formeel wellicht onder FCA (de Agnelli-deal door eigenaar Longbow was dus wel degelijk een ding kennelijk), maar we weten allemaal dat in werkelijkheid het gaat om het dienen van Ferrari.

    Ik had ze liever bij Honda zien blijven. Wellicht dat ze dan nu Honda F1 hadden geheten (al denk ik dat Honda de Sauber-naam wel gehouden had en net als BMW het Honda-Sauber had genoemd), maar dan was het tenminste nog een onafhankelijk team geweest.

    Ik vraag me ook af of destijds bij het aanstellen van Vasseur de Ferrari-connectie niet ook al leefde en of Kaltenborn ook daarom de wacht aangezegd is. Kaltenborn was immers een echt Sauber-persoon die voor de organisatie gevochten heeft en van de ondergang gered heeft. Waarschijnlijk had zei de mogelijkheid ook wel om de tent gewoon te verkopen aan Ferrari en wilde ze dit gewoon niet.

    Login om te reageren
  15. Brigadier Broekhoest zegt

    2 februari 2019 om 11:39

    Red Bull heet Aston Martin maar rijdt met Honda-motoren.
    Sauber heet Alfa Romeo maar rijdt met Ferrari-motoren.
    Snap ik hier iets niet?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North