Lolwut? De Amerikaanse Chiron heeft US-spec bumpers

Auteur: , 53 Reacties

Neeeeee! Ze zijn terug!

Chiron

Op de New York International Auto Show staat momenteel de Bugatti Chiron te glimmen in Amerikaanse specificatie. De meeste foto’s die we van de auto gezien hadden betroffen echter de voorzijde. Dankzij onze vrienden van Jalopnik weten we nu ook waarom dat zo is. Achterop de Chiron die op de beurs staat zit namelijk de moeder van alle ontsierende US-spec bumpers.

detail

De US-spec bumper is een fenomeen dat ontstond in de vroege jaren ’70. De National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) besloot dat auto’s in Amerika geen functionele schade aan componenten mochten oplopen die te maken hadden met de veiligheid. Tenminste, dat gold voor botsingen met een snelheid tot en met vijf mijl per uur. Dit leidde uiteindelijk tot de potsierlijke joekels van bumpers op vele auto’s die in dit tijdsgewricht verkocht werden in Amerika. Pas aan het eind van de jaren ’80 werden de regels wat minder streng, dankzij Ronald Reagan.

Iedereen zal een eigen mening hebben over wat de lelijkste US-bumper ooit was. Bekende voorbeelden zijn bijvoorbeeld de Mercedes SL R107 en de Lamborghini Countach met zo’n gekke bumper op de neus. Ook de McLaren F1 had aanvankelijk een paar ontsierende plastic stukken op de voorzijde, ondanks het feit dat die auto pas in de jaren ’90 op de markt verscheen. Mijn persoonlijke ‘favoriet’ is echter de Maserati Khamsin. Kijk en gruwel van het onderstaande vergelijk van deze prachtige coupé in Euro-spec (boven) en in US-spec (onder)

US-spec

De laatste jaren zien we eigenlijk vrijwel nooit meer auto’s die andere bumpers hebben in Amerika. Maar hoe zit het dan met de onwelkome blast from the past op deze Chiron? Een woordvoerder van Bugatti geeft op de beurs aan dat de bumpers op de auto te maken hebben met een verzekeringskwestie. Ze zijn niet officieel noodzakelijk voor een stratentoelating in Amerika. Klanten kunnen de bumpers dus verwijderen, maar als fabrikant kan Bugatti dat niet maken. Of dat betekent dat klanten niet verzekerd zijn als ze de bumper eraf halen, is ons niet geheel duidelijk.



53 reacties

Godsamme wat lelijk. Blij dat ik in Europa een Chiron kan bestellen, zeg.. Oh, wacht.
Whaha, en alsof zo’n lelijke homp plastic ook maar iets toevoegt aan de veiligheid als er een F150 achterop klapt.
@trustmeiamanengineer:

idd .. Net zo dom als motorrijden met een helm op je knar ..
@lincoln: ?? probeer je nou een engineer tegen te spreken..
@lincoln: En dat mag dan wél in sommige staten….
@trustmeiamanengineer: Bij een snelheid van 5 mijl per uur wel. En daar gaat het allemaal om.
@trustmeiamanengineer: zeker wel. Een moderne auto is voor al gekreukeld als er een winkelkarretje achterop klapt. Alles om de kracht te verdelen. Deze bumpers houden dat winkelkarretje wel tegen.
Holy crap dat ziet er uit!
@basfransencarphotography:

Haal je ze eraf ..
Hoe moeilijk kan dat zijn ??
@lincoln: gewoon imbus sleuteltje … of een slijptol
Hahahaha neeeeeee. Je ziet ze nog wel op Porches in Amerika bij de nummerplaat. Spuuglelijk.

De ergste is nog wel de Mclaren F1

http://img.photobucket.com/albums/v482/Peloton25/McLaren%20F1%20G/ameritechf1_edit.jpg~original
@baklava: nooit geweten. Wat ziet dat er lelijk uit!
@baklava: dat is gewoon heel lelijk op de McLaren
@baklava: is dit een productie model van de F1? De koplampen zijn ook anders.
@poes: Dat kwam omdat lenzen achter glas niet mochten toen. Kijk maar naar bijv. de US E-Type, DS etc. Die hadden dat ook allemaal anders. Die ‘blokken’ vervang je ook wanneer de lamp stuk gaat, niet enkel het lampje maar de hele reflector etc. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/44/Citroen_Headlamps_-_Euro_vs_US.jpg/170px-Citroen_Headlamps_-_Euro_vs_US.jpg Dit is het verschil bij de DS
The horror !
En die oranje reflectoren, wanneer gaan ze dat afschaffen? Ontsiert een auto ook enorm en heeft geen enkel voordeel tov een witte reflector?
@dromedaris: ik vind dat dan wel weer mooi. Vooral als het in het voorlicht is verwerkt.

BMW E12 is ook zo’n voorbeeld waarbij de bumpers gigantisch zijn.
@e550: De E28 zag er ook verschrikkelijk uit in US-spec…
Meerdere moderne mercedessen, amg GT bijvoorbeeld, heeft dit ook heel opvallend. Ziet er echt vreselijk uit
Dan koop je toch die SRT Demon? Zit je net zo snel op de 100 ;)
En ik maar denken dat ze de auto niet lelijker konden maken…. ik had het nog fout ook…
@spykerboy: wacht maar tot ze erbij Mansory er 1 in de garage krijgen.
@pinut187: dan word ie dus eindelijk beter, jaja ik vind mansory 99% vd tijd mooie auto’s maken!
Mag ik dit een enorme ontwerpfaal noemen? Een auto van een paar miljoen ontwerpen en dan dit er achteraf nog op moeten frotten?
@pomoek: dat dacht ik dus ook. Dit moet toch mooier kunnen met zo’n budget?!
@pomoek:
Een enorme ontwerpfaal nog wel!
Voor twee lompe stukken plastic die met een paar schroefjes vastzitten? Je overdrijft wellicht ietsjes….
@rob: voor en auto van wat is het 2,4 miljoen? Ik denk dat enorme ontwerpfaal nog zacht is uitgedrukt.
@pomoek:
Jaguar E-Type, McLaren F1, zo’n beetje alle moderne Mercedessen, Porsche 911, diverse Maserati’s, Citroen DS, BMW E9, Jaguar XJS, Alfa 4C, Lamborghini Countach, Aston Martin Vantage, Mercedes Pagode, enzovoort, enzovoort….. De lijst met Europese auto’s die niet ontkwamen aan de plastic stootbumpers is eindeloos.
Maar dat zijn natuurlijk allemaal compleet waardeloze ontwerpen, niet waar?
@rob: nee, zitten best mooie auto’s bij. Mits voorzien van Europese bumpers. Maar ga jij nu beweren dat ze er met die Amerikaanse bumpers prima uit zien? Tja als je dat vindt….
@pomoek:
Nee hoor, vind het verre van mooi. Ik vind het alleen geen enorme ontwerpfaal…..
En deze dingen zitten er overduidelijk op met de intentie dat de eigenaar ze er af haalt. Er is niet eens moeite genomen om de dingen enigszins netjes af te werken. Van Jalopnik:
Raph: I see that you have exposed screws……
Bugatti Rep: ….yes?
Raph: Do we…understand each other?
[mild laughter]
Bugatti Rep: Yes.
@rob: het zal best. Voor een auto die 2,4 miljoen kost zou ik als koper verwachten dat ik niet zelf nog even met een kruiskop schroevendraaier onder mijn auto moet kruipen. Dat de ontwerper met dat soort dingetjes rekening heeft gehouden. Maar goed, ik vraag misschien wat veel van een auto van nogmaals 2,4 miljoen.
@pomoek:

Dan laat je ze zitten ..
Hoe moeilijk kan dat zijn dan ??
@lincoln: nog steeds niet grappig…
@pomoek:

Nog steeds aan het tjenken knul ..
@lincoln: tjenken! Het wordt nu wel iets leuker! Kom op! Doe je best!
@pomoek:

-edit: nutteloze bijdrage-
The Land of the Free!
Het ziet er misschien niet uit, maar de essentie van die regel is eigenlijk helemaal niet gek.
Bij de meeste moderne auto’s rijd je meteen je lampen en vaak ook andere belangrijke onderdelen van de auto aan gort, ook bij lagen snelheden. Een beetje bescherming kan een hoop gezeik en kosten schelen.
Goeie plaatsing ook, zo vlak bij de uitlaat… Maar zoals Lincoln al zegt, dan schroef je ze er gewoon af.
Alsof lui met een Chiron een verzekering nodig hebben..
Erg handig voor in de stad en met parkeren. Top idee!
Gelukkig wel die gele pijlen erbij op de foto’s, anders hadden we de bumpers niet goed kunnen vinden.
@thomasthomas
@jaapiyo
er staan de laatste tijd wel heel veel gele pijlen bij. Alsof ze bij autolog ms paint net hebben ontdekt.
Afgelopen 3 dagen zeker 5 pijlen gezien. Doe es een andere kleur als je toch wat wilt
De Mercedes AMG gt heeft ze ook in de usa
@timoangelo: zijn wel een stuk kleiner en minder opvallend.
@e550: klopt inderdaad maar ook daar vind ik ze echt lelijk
Oehhh mooi! :p
Meer dan 2milj betalen voor je waggie en dan met stukken uitstekend plastic rondrijden.. ieder zn ding
12 dag te laat?
Jongens zeg, hebben jullie nog nooit gehoord van een schroevendraaier ofzo?
Vijf minuten, maximaal. Dan zijn die krengen er af. En als je het liev vraagt aan de Bugatti verkoper wil hij jou die schroevendraaier nog wel aangeven ook…..
Ik zou hem er om laten staan
Bitch please
Daar kan je je harde schijven in bewaren

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).