Loonslaaf hangt leasebak vol opties, wordt ontslagen, wint rechtszaak

Auteur: , 71 Reacties

They make take our rides, but they will never take our accessoires.

BMW-125i

Werkgevers mogen dan steeds meer ruimte krijgen om mensen de laan uit te sturen volgens de linkse partijen, maar als het gaat om de leasebak zitten ze in de hoek waar de klappen vallen. Eerder al besliste de rechter dat wanneer een werknemer uit dienst treedt vóór het beëindigen van zijn leasecontract, niet alle kosten die dit met zich meebrengt doorberekend mogen worden aan de werknemer. Dit besluit staat ook wel bekend als het VZR-arrest.

Ook schade gereden aan de leaseslet tijdens werktijd mogen werkgevers níet doorberekenen aan de werknemer. Dit terwijl dat wel in veel contracten staat. Schades die leaserts rijden in hun eigen tijd mag de werkgever wél ten laste brengen van de werknemer, hoewel ook daar grenzen aan zitten. Het bedrag wat de werknemer in dat geval maximaal verschuldigd is, moet in verhouding staan tot wat hij zou moeten betalen als het zijn eigen (verzekerde) auto betrof.

Maar de rechter is nog niet klaar met de banenscheppers. Inmiddels is ook een man die aangeklaagd werd door zijn voormalige broodheer omdat hij zijn lease-Mazda CX-5 volbehangen had met aftermarket opties in het gelijk gesteld door Vrouwe Justitia. Hoe zit deze vork in de steel?

Volgens Trends in Autoleasing, had de werknemer een budget van X Ekkermannen beschikbaar gekregen van zijn werkgever om een auto uit te zoeken. De werknemer opteerde vervolgens voor een Mazda CX-5. Die auto viel ruim binnen het budget en dus leefde de werknemer zich uit op de nodige extra’s. Voor dik tienduizend Euro waardeerde hij de Mazdarati op. In eerste instantie leverde dit geen probleem op, want de prijs van de auto bleef binnen budget.

Echter, ongeveer een jaar later is het tot een ontbinding van het contract van de werknemer gekomen. Op dat moment moest de auto dus terug en kennelijk is de werkgever er toen pas achter gekomen dat de Mazda volbehangen was met accessoires. Daar was hij zo verbolgen over, dat hij zijn ex-werknemer voor de rechter daagde.

De claim van de werkgever: zijn medewerker had apart goedkeuring moeten vragen voor alle afzonderlijke accessoires, onder andere een dik navigatiesysteem en betere audio. Tevens wierp de werkgever de werknemer voor de voeten dat hij op slinkse wijze alleen de totaalprijs van de auto heeft ingediend en niet gespecificeerd heeft dat een aanzienlijk deel van de prijs de waarde van de opties betrof.

Beide argumenten werpt de rechter pardoes van tafel. De werknemer heeft zich aan het afgesproken bedrag gehouden en daarmee basta. Hoe dit bedrag precies is opgebouwd doet verder niet ter zake. Koop dus binnenkort je nieuwe bankstel van je leasebudget. Werkgevers 0. Werknemers 3.



71 reacties

Mooizo want als de auto binnen budget blijft dan maakt het toch niet uit
Lijkt me toch niet meer dan logisch? Auto lekker binnen budget gehouden met leuke opties ik denk dan, win-win.
Binnen budget is binnen budget. Bovendien staat op een offerte altijd precies gespecificeerd wat voor opties erop zitten. Dus toen de werkgever akkoord ging, had hij het kunnen weten.
@danmar: Lees even goed. De beste man heeft niet opties besteld maar juist achteraf accessoires gekocht (scheelt in de bijtelling ook).
@stfu: ah, even overheen gelezen inderdaad!
@stfu: achteraf zal waarschijnlijk na aflevering door de dealer gemonteerd zijn anders zou hij het zelf betaald hebben en is er geen issue.
@stephane8200: ik mocht zelf geen accessoires aan mijn auto hangen; ook de dealer niet. Ik weet dat er veel dealers en merken zijn, waarbij het inbouwen van accessoires in hun eigen werkplaats gedaan wordt. Het is dus eigenlijk niet “af fabriek”.

Wanneer er een maximaal lease bedrag is afgesproken, moet het toch niet uitmaken wat er op of aan de auto zit?
@horza: dat zal per bedrijf en leasemij verschillen. Het werd wel vaker gedaan wat ik weet.
Ik heb hetzelfde gedaan met een smart Brabus roadster. Zat ook voor bijna 10K accessoires op.
@stephane8200: wauw
@rikus: o ja, en ik had daar tegelijkertijd nog een andere getunede smart roadster en een Lotus Elise naast. Was wel grappig geen enkele praktische auto.
@stephane8200: En wat voor huis heb je? En je merk horloge?
@stephane8200: Dat er anno 2017 nog mensen zijn die denken dat opscheppen op internet iets oplevert verbaast me…
@oversoft: ik ben er op de harde manier achter komen dat je een harde wind van voren krijgt als mensen je financiële situatie niet in beeld hebben terwijl je je mening geeft. Ik ben steeds een jaloerse hond als ik uitspreek over een auto met fake-AMG badges. Dat trek ik gewoon niet. Koop dan een echte AMG. En de grap is, ik ben ik bijzonder rijk, maar dat is precies wat ik heb gedaan. Jaloers? Neu.
@mercedesclk350: ik vervangen door niet want mijn telefoon had zin om zinnen voor mij te maken.
@oversoft: wel eens gehoord van hard werken en ergens blij mee en trots op zijn? Ik gebruikte die auto’s waar ze voor bedoeld zijn. Beetje sneu om dan een autoliefhebber als opschepper af te schilderen. Maar ja, bekrompenheid is de Nederlander niet vreemd.
@stephane8200: Nederig heet dat, siert de mens een beetje. We wonen niet in Los Angeles. Ik werk ook hard voor mijn centen en spullen, maar die hoef ik niet persé overal rond te wapperen…
@oversoft: ik vind dat je behoorlijk overdrijft en het grenst voor mij eerder aan kneuterigheid en bekrompenheid dan nederigheid wat je noemt. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.
@oversoft: probleem ligt bij het feit dat mensen altijd iets moeten denken van de persoon als je je auto vernoemd. Vind ik gewoon leuk om horen wat er nog bij stond. Smart diesel, guitig; roadster, geinig; Elise, tof. Niet meer, niet minder. We zijn autoliefhebbers?

Vindt je dat stoefen, dan ligt het probleem bij jezelf, dezelfde kleinzielige instelling die net daarvoor het wel gepast vond om de smart diesel af te kraken.

PS: en je gaat er ook lekker vanuit dat ie niks meer te vernoemen heeft. Veel aannames.
@onehp: excusez moi, was nog een andere forum aant lezen over een smart diesel, verward. Nog minder begrijp ik de verontwaardiging hier.
@Onehp: blijkbaar ben jij één van de weinigen die het begrijpt. Ik vind dat best jammer op een plek waar autoliefhebbers zouden moeten zijn.

Staan overigens foto’s op mijn gelijknamige Instagram account.
@stephane8200: ik heb net weer een veroordeling
@josvanrey: dan heb je een slechte advocaat.
@stephane8200: eentje in een leaseauto met teveel opties
@josvanrey: dat je je gelijk stelt aan een politicus van laag allooi zegt al genoeg over je wereldbeeld.
@stephane8200: Gelukkig heb je de foto’s nog! Oh wacht.. keek even op je instagram en zag helemaal niks
@DrLoempia: dus als het op Instagram staat is het niet waar? Wat een wijsheid.
@stephane8200: Het lijkt me sterk dat als iemand zo trots is op zijn auto’s, dat ie er over op m9et scheppen, geen foto’s van zijn auto’s op insta zet hahaha
@johan_schipper: het stond al op Internet voordat Facebook en Instagram bestonden, in de periode van 2005-2008. Ik zal vandaag eens kijken of ik wat foto’s kan vinden en op Instagram kan zetten voor de liefhebbers.
Dus liever een dikke motor en geen opties?
@hzr: Dat kost bijtelling.
Ik snap niet zo goed waarom een BMW als plaatje is gebruikt, als het hier om een Mazda-verhaal gaat.

Maar 10.000 euro aan accessoires bij een CX-5? Heeft ie zeker al die lelijke chromen stripjes, foute LEDs e.d. gekocht? Hoop geld voor wat los spul.
@stfu: Die Bimmer is ontzettend volgehangen met extra’s http://www.autoblog.nl/nieuws/koop-deze-beroemde-en-unieke-bmw-125i-95860.
@jaapiyo: http://img3.trendyauto.nl/getimage/E67E02AB-0B29-4E36-854D-321B8496193F.jpg Deze ook en dat is hoe deze CX-5 er wellicht uitziet. Relevanter toch?
@stfu: als je een goede aftermarket audioset koopt ben je zo €4-5K kwijt als je het goed aanpakt.
@stephane8200: snap niet zo goed waarom je dat zou willen… uiteindelijk zit je nog altijd opgesloten in een paar kuub staal met storende wind- en afrolgeluiden. Zeker met een leaser ga je toch geen volledige behandeling voor geluidsisolatie doen? Of anders gezegd, wat is er mis met een Harman & Kardon of Burmester upgrade uit de fabriek? Daar komt serieus goed geluid uit.
@karhengst: dat valt helaas heel erg mee. Meest ‘premium’ audio systeem systemen zijn bijzonder matig. Het Bowers & Wilkins systeem van Volvo is wel de moeite waard.

Voor 5k kun je behoorlijke audio in je auto plaatsen. Ook nog eens omdat je geen BPM erover betaald. Scheelt toch ween een beetje ;)
@willeme: inderdaad. Ik had destijds een Pioneer AVIC-X1 met een losse subwoofer en Focal speakers in de smart Brabus roadster. Nu is dat bij lange na niet eens echt extreem goed spul al ben ik daardoor wel fan van Focal geworden.
@willeme: Volgens mij betalen we al een hele tijd geen BPM meer over accessoires. Alleen over de CO2
@karhengst: ik ben dat niet helemaal met je eens. Als je echt goede (Focal b.v.) speakers met bijvoorbeeld Dynamat in je auto hebt gehad denk je daar anders over. Ben geen expert maar heb er wel goede ervaringen mee. Heb volgende week een Jaguar XE Portfolio met een Meridian set ter beschikking dus ik ben benieuwd hoe dat klinkt.

Ik reed 50-60K km per jaar en dan is het fijn als je goed geluid in je auto hebt. En waarom zou je het laten als het kan?
@stephane8200: Dat ben ik wel met je eens, heb thuis ook mooi spul van KEF staan, en geen instappers. Vandaar ook mijn oprechte vraag, ben er erg nieuwsgierig naar :). Met het Burmester systeem in m’n W205 ben ik namelijk uitermate tevreden, en ben best een zeikerd.

Er is zeker beter mogelijk dan fabriek af, maar tenzij je niet sneller dan 100 rijdt of de boel in een rijdende kluis installeert, is het dan de investering waard? Het gaat bij geluid immers om detail, iets wat door omgevingsgeluid juist de das om wordt gedaan. Wat er echter standaard wordt geleverd, zelfs (juist?) bij BMW en Mercedes, is echter niet om aan te horen.

@willeme
Wellicht leuk voer voor een artikel, de beste fabriek-audio installaties? Is daar enig ervaring mee voorhanden? Het aantal speakers en watt zegt natuurlijk niet zoveel.
@karhengst: mijn ervaring is dat er inderdaad best goede sets zijn en ook echt goed genoeg. Als je dan eens een keer aftermarket hebt gehoord die door een specialist ingebouwd zijn, waarvan het filter ook goed is ingesteld, hoor je echt het verschil. Ik vind het voller, beter gebalanceerd, minder vervormd en dus op het vlak van sound quality vaak beter.
@stfu: uit de titel lijkt het ook dat de man is ontslagen door de accessoires.

beetje stemming maken, clicks baiten
Volgens mij hebben ze een ander woord voor aftermarket opties: accessoires! Deze worden normaal gesproken niet meegerekend in de leaseprijs en zijn voor rekening van de berijder.

Normaal gesproken moet het bedrijf of wagenpark beheerder een offerte goedkeuren en de auto wordt na goedkeuring besteld. In dit opzicht is er dus waarschijnlijk gewoon slecht gecontroleerd. Eigen schuld dikke bult
@patrick: Deels eens. Maar als je een auto van de zaak besteld (dus niet jouw bezit), dan lijkt het me redelijk logisch dat je vermeldt dat je je auto wil ‘verfraaien’.
@patrick: Accessoires worden wel meegerekend in de leaseprijs. Ze moeten immers wel gewoon betaald worden. Ze tellen alleen niet mee in de bijtelling…
@henrie: precies. Je financiert, zoals leasing eigenlijk is – zie andere artikel – gewoon iets mee binnen het budget wat er is. De overheid is alleen zo slim geweest om achteraf accessoires, niet af-fabriek, buiten de bijtelling te houden. Dus logisch dat er mensen gebruik van maken. Dealers werken daar ook graag aan mee.
@patrick: Mjah dat is misschien wel duidelijker. Aangepast!
Hier zal vast wel iets meer aan de hand geweest zijn. En de baas dacht: laat ik hem eens lekker naaien…
@rufctr01: en gelukkig heeft dat slecht uitgepakt.

Mensen achteraf proberen te naaien is zielig gedrag. Altijd.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Die cx5 zal in ieder geval lekker rap afschrijven.
Van die 10k accessoires is weinig meer over bij verkoop.
@hplh: inderdaad. Navigatie, dure stereo, dat zijn geen waardebepalingen zaken meer. Überhaupt ingebouwde navigatie. 10 keer trager dan Google map en veel minder nauwkeurig. Omdat je geen zuignap tegen je voorruit wil.
@hplh: Dat maakt dus ook helemaal niets uit bij een leasebak, misschien kun je er zelfs voordeel uit halen door de auto goedkoop over te nemen aan het eind van het contract ;).
Is toch niet gek dit?

– dealer maakt offerte inclusief accessoires (voorbeeldje: leder interieur a €1.800,-, 19 inch lichtmetaal a €2700,-, een Kenwood navi inclusief subwoofer achterin, verlichte dorpelsierlijsten, rukhaak en dan ben je er denk ik al bijna)
– offerte gaat naar leasemaatschappij, die maken leaseprijs
– werkgever keurt goed

Weet zeker dat dit dagelijks voorkomt, maar niemand er ooit een probleem mee heeft gehad. Heb civic hybrids verkocht (rijklaar toen €27.000,-) met ‘een paar’ accessoires voor dik door de €40.000,-… leer, navi, sportpakketten, schuif/kanteldaken, kan nog ff doorgaan…
@santheman: precies. Dat bedoel ik.
Groot gelijk!
Ik zou een werknemer die voor een Mazda kiest ook voor de rechter dagen…
@bisazza: Amen!
Dus je flikkert je werkgever buiten. Je bent er dus van af. Ontvangt zijn leasewagen terug die hoogstwaarschijnlijk direct op de trailer terug gaat naar de leasemaatschappij of hij gaat in de poel met andere lease auto’s. Dan wordt je boos hoe die auto is aangekleed en gaat je ex werknemer nog na trappen in de rechtbank. Ik zie het verhaal niet of ik mis iets.
“Werkgevers mogen dan steeds meer ruimte krijgen om mensen de laan uit te sturen volgens de linkse partijen,….”. @jaapiyo is dit je kennis van zaken? De allergrootste voorstander hiervan is de VVD. Volgens jou dus een linkse partij? pfffff…….
@9000cse: ik vond die zin ook wat moeilijk maar het zijn natuurlijk de linkse partijen die hier melding van maken. Op die manier klopt het. De VVD is voor heel soepel ontslag recht, elke ontslagen medewerker is hun visie weer een nieuwe baan gecreëerd.
@9000cse: je leest hem denk ik net iets anders dan het bedoeld is: de linkse partijen beweren dat werkgevers steeds meer rechten krijgen om mensen te ontslaan, maar dit artikel bewijst iig deels hun ongelijk.
Dus de werknemer wordt door z’n ex werkgever gedaagd omdat hij het leaseregelement beter begrijpt dan degene die het heeft opgesteld… juist!

Vaak genoeg een reglement gezien waarin opties expliciet verboden worden, net als tuning of optische aanpassingen. Dat zal hier wel niet duidelijk genoeg ingestaan hebben, anders had de rechter de werkgever in het gelijk gesteld.

Beetje kinderachtig dus.
Ik begrijp het “pimpen” van een leasebak sowieso niet. Na 2 jaar ben je hem weer kwijt. Is dat die 10k euro waard?
Koop dan een Golf voor 5k en pimp hem helemaal met de andere 5k.
@mercedesclk350: het werkt vaak anders. Stel ik heb een leasebudget van €1000/maand. In deze situatie bestelt iemand een auto die bijvoorbeeld af-fabriek met bepaalde opties €875/maand zou kosten. Dan houdt die persoon €125/maand budget over. Bij sommige bedrijven kun je die dan uit laten betalen bij je salaris, dus dan houd je daar na belasting €50-60/maand aan over. Bij sommige bedrijven wordt het niet eens uitbetaald, vreemd genoeg. Dus als je zuinig doet ben je het min of meer kwijt.

Of je gebruikt dat budget voor opties achteraf zoals een audioset of wat je wilt. Een trekhaak, lederen bekleding achteraf of iets anders.

Als je uitgaat van het feit dat €25/maand budget overeenkomt met ongeveer €1000 brutowaarde aan accessoires kun je dus ongeveer €5000 aan accessoires voor dat budget uitzoeken. Als dat je 5-6 tientjes per maand netto waard is, maak je die keuze.
@mercedesclk350: Nog een verklaring is het laag houden van de cataloguswaarde voor de fiscale bijtelling. Zo worden de opties niet meegerekend wanneer de fiscale waarde word geregistreerd en blijft je bijtelling laag.
Die zogenaamde claim van de werkgever dat hij voor elke optie goedkeuring had moeten vragen, is complete larie! De werkgever had maar betere (en geschreven!) afspraken moeten maken met de werknemer in verband met aankleding van de wagen. En het feit dat deze werkgever blijkbaar automatisch verwacht dat al zijn werkgevers goedkeuring vragen vooraleer ze ook maar de kleinste scheet laten, is tekenend voor dat bedrijf. Als je constant goedkeuring moet vragen, waar is dan de vreugde en innovatiedrang van de werknemers?
Bij mijn werkgever was er een tijd geleden ook eens iemand die een bepaald budget had gekregen. Hij bleef net binnen het budget door het kiezen van… een Range Rover Evoque. De totaal onbegrijpelijke reactie van de werkgever was dat deze auto ‘te ver boven zijn stand’ was. (Lees: zijn baas had een minder indrukwekkende auto!). Arrogantie en onkunde van de werkgever, lijkt mij dan!
De vraag is wel of het budget gekoppeld was aan de aanschafwaarde of aan het leasebedrag. Want stel dat hij een auto met een catalogusprijs tot 50.000 mocht uitkiezen dan zal de leaseprijs heel anders uitpakken indien hij er eentje van 40.000 kiest met 10.000 aan met name aftermarket accessoires. Want dat soort accessoires worden geheel afgeschreven gedurende de looptijd en tikken dus flink aan bij de leaseprijs.
Maar goed, dat is een kwestie van een goede omschrijving van de regelgeving en aangezien de werknemer in het gelijk is gesteld zal het wel gekoppeld zijn geweest aan de (blijkbaar niet goed omschreven) aanschafwaarde.
Wat een kansloze werkgever. Binnen budget is binnen budget
Wel een slechte baas dan en zeer slecht verhaal van het bedrijf. Je krijgt toch een offerte en daarna een overeenkomst? Daar staat alles op, dus ook de opties en accessoirs. Dan hebben ze gewoon liggen slapen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).