• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lotus Esprit vooralsnog NIET geannuleerd

Auteur: ricardo, gepost 7 oktober 2012 om 16:25 – 41 Reacties

" title=

Zou de opvolger van de good ol’ Esprit dan ooit het levenslicht zien?

Het is nog maar twee jaar geleden dat Lotus in Parijs vol enthousiasme vijf(!) nieuwe modellen aankondigde en in conceptvorm toonde. Opeens stonden daar de Elise, Elite, Elan, Eterne en Esprit te shinen. Termen met ‘hooi’ en ‘vork’ werden al snel gebezigd, en niet onterecht, want al deze plannen zijn behoorlijk afgezwakt danwel geannuleerd toen CEO Dany Bahar zijn designkoffer mocht pakken van nieuwbakken Lotus-eigenaar DRB-Hicom en verzocht werd elders megalomane plannetjes uit te broeden. Alleen laatstgenoemde, de opvolger van de legendarische Esprit, zat nog in de pijplijn. Daar was Lotus immers al mee bezig voordat ze Bahar aan het roer zette.

Deze week gonsde het in de automedia echter van de verhalen over het axxen van de Esprit. En eerlijk gezegd zouden we daar niet raar van opkijken, gezien de herstructurering van Lotus door DRB-Hicom (lees: geldkraan voor nieuwe projecten dichtdraaien). Maar Lotus laat weten dat er van deze automoive gossips niets waar is: de ontwikkeling van de Esprit gaat doorrr.

Het is in deze tijden van carmageddon alleen de vraag: hoe lang gaan ze nog door? Een automaker die terugkomt op eerder gemaakte uitspraken, het zou niet de eerste keer zijn.

Maar als we er even vanuit gaan dat de next-gen Esprit er komt, dan staat ons een supercar met middenmotorconfiguratie, een in eigen huis ontwikkelde 5.0 V8 en een dosis hybridetechniek te wachten. Bij de lancering van de conceptwagen in 2010 sprak Lotus van 620 pk & 720 Nm waarmee de Esprit in 3,4 tellen de honderd km/u aantikt. En er werd een topsnelheid van 330 km/u aan de auto gehangen. Het genoemde gewicht van 1.450 kg toonde nog maar eens aan dat ze niet de intentie hebben/hadden om eeuwig in de hoek van lichtgewichtjes te blijven, maar duidelijk een Ferrari-rivaal in de gelederen wensen.

Dat de sportwagenbouwer vooralsnog doorgaat met de Esprit is iets om toe te juichen, het is immers niet zo dat ze zullen stoppen met de “to add speed, add lightness”-invalshoek, al zie ik liever een Lotus dat nog heel even supercarloos blijft maar daardoor wél blijft ademen. Time will tell..


Ook interessant!

  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Marktplaats Lotus
    Deze oude Lotus op Marktplaats heeft bijna geen kilometers
  • Nieuwe Lotus Emira met AMG motor, zwaar en duur!
  • Deze nieuwe Lotus werd pas na 7 jaar (!) verkocht

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Dany-Bahar, esprit, Lotus

Vorig bericht: « Dronken voetballer parkeert Porsche in pompshop
Volgend bericht: Bewijs: Winkelcentra zijn prima kartbanen [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. MAB zegt

    7 oktober 2012 om 16:27

    kan niet echt wennen aan de neus

    Login om te reageren
    • mevipp zegt

      7 oktober 2012 om 22:50

      @MAB: doe neus lijkt wel heel erg op een Lamborghini

      Login om te reageren
      • MAB zegt

        7 oktober 2012 om 23:57

        @mevipp: ik weet niet, neus van een lambo is veel mooier.

        Login om te reageren
  2. zender zegt

    7 oktober 2012 om 16:38

    Dat concept is wel fantastisch! (mooi)

    Login om te reageren
  3. lincoln zegt

    7 oktober 2012 om 16:44

    whaaaa ..
    de lelijkste van de 5 bloed bloed bloed mooie modellen ..

    misschien kunnen ze de resterende modellen aan Mc Laren kwijt ..

    Login om te reageren
    • adyton zegt

      7 oktober 2012 om 17:57

      @lincoln: Maar nog steeds prachtig :)
      Die Elite mag er ook nog komen! Ons zo laten watertanden met een hele reeks bloedmooie wagens en ons dan op de honger laten zitten. Jammer dat de toekomst van Lotus niet wat rooskleuriger was

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        7 oktober 2012 om 18:22

        @adyton:

        ja .. ik voel ook een soort van “onhebbelijkheid” dat deze modellen niet gewoon op de markt komen ..
        niet dat ik er 1 zou aanschaffen ..

        maar gewoon om ook eens een laaiend enthousiaste fan-boy van een super-car merk te kunnen worden ..

        en nope .. na dat ik deze modellen gezien heb is er geen vervanger ..

        Login om te reageren
  4. desjonnies zegt

    7 oktober 2012 om 16:49

    LOTUS heeft altijd afzet gehad cq kunen overleven om voor een krabbel van een reële prijs een zgn supercar neer te zetten.
    Dat is ooit begonnen met de 7 en de Super seven.
    Toen kwam de Elan
    En daarna de Europa.
    De Elise, geweldig ding!
    Stuk voor stuk geniale voertuigen ontsproten uit het brein van Colin Chapman, een uitvinder en ingenieur die hield van lichtgewicht, aerodynamica en snelheid.

    Helaas kwam de kwaliteit tot uting in de prijs, zo waren een Elan of een Europa niet ‘af’ als ze de fabriek verlieten en moest er nog aan gesleuteld worden.

    Van deze wordt ik teleurgesteld. beter en liever had ik gewoon een ingekocht iets gemodificeerd blok gezien, een Renault of Ford, gewoon een vier-cilinder die de rest van de duurdere meute qua prestaties niet verslaat maar die qua prijs en kwaliteit een betere verhouding geeft.
    Want da’s altijd des LOTUS geweest, design, goeie prestaties en prijs.
    En scheurijzers, dat zijn het, eerste klas scheurijzers, iets dat je met een supercar gewoon niet doet.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      7 oktober 2012 om 17:01

      @desjonnies:

      De esprit’s waren anders wel serieuze supercars. Zeker die laatste S2 Turbo. Die had de prestaties en de looks van een supercar.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        7 oktober 2012 om 17:17

        @Hupke:

        sprak ooit een oudere sluwe handelaar die het merk Lotus in NL mocht gaan voeren ..
        dat deed hij in de Lotus Europa periode .. jaren 80 dus ..
        van de 4 uur babbel gingen er minimaal 3 over de onnauwkeurigheid van het product ..

        (heb geen persoonlijke ervaring) ..

        Login om te reageren
        • Hupke zegt

          7 oktober 2012 om 18:48

          @lincoln:

          Ik wil best geloven dat er nog wat werk aan was eenmaal je hem gekregen had maar als hij op punt is moet hij echt geweldig zijn. Da’s toch wat m’n vaders neef mij altijd doet geloven als die bij m’n grootouders thuis is met z’n esprit.

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            7 oktober 2012 om 19:26

            @Hupke:

            je vader is een Guzzi man ..
            dus zit er iets los dan maak je het vast ..

            de klanten die prat gingen op “excentriekerigheid” kwamen uiteraard direct klagen ..

            vooralsnog .. ik heb geen ervaring met die meuk ..
            ik begrijp de insteek van @desjonnies wel ..
            maar half gare meuk is door de consumentenbescherming niet meer op de markt te brengen ..
            TVR is er nog een tijd mee weggekomen ..
            maar was op elk punt (verzekeringstechnisch gezien) al 30 jaar morsdood ..

            Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        7 oktober 2012 om 19:25

        @Hupke: En serieus onbetrouwbaar, dat durf ik als Lotus gek wel toe tegeven.
        OT: Ik twijfel er ernstig aan of dit de weg is die Lotus moet gaan.
        Ik geloof niet dat ze succes hebben in de vijver van Porsche en Ferrari.
        Dat heeft niks met de auto’s meer te maken maar alles met imago.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          7 oktober 2012 om 19:30

          @jrk68:

          is Nobel een waardige opvolger/plaatsvervanger ??

          Login om te reageren
          • Hupke zegt

            7 oktober 2012 om 21:58

            @lincoln:

            Noble maakt dan ook weer eerder supercars.

            Login om te reageren
  5. mastertje zegt

    7 oktober 2012 om 16:53

    1.450 kg :( Geen carbon tub dus?

    Login om te reageren
    • ramshoek zegt

      7 oktober 2012 om 17:07

      @mastertje: een porsche 918 heeft zo’n cartoon tub een 4.8 l v8 en hybride technologie. Die wagen weegt daardoor 1600 + kg. Dus wanneer de esprit idd hybride techniek heeft is 1450kg echt super lichtgewicht .

      Login om te reageren
      • mastertje zegt

        7 oktober 2012 om 17:38

        @ramshoek: Goed punt. Jammer van die V8 vind ik persoonlijk. Je kan erg veel winnen in (hoek)acceleratie door lichtgewicht te blijven en kleinere motoren toe te passen. Ze zullen vanuit het kostenplaatje wel gekozen hebben om atmosferisch te blijven, dan moet je wel richting de 4-5 liter voor de power.

        Login om te reageren
        • mastertje zegt

          7 oktober 2012 om 17:44

          @mastertje: o hij heeft een turbo

          Login om te reageren
  6. agera zegt

    7 oktober 2012 om 16:55

    Jammer dat Lotus gewoonweg de financiele middelen niet heeft om deze modellen uit te brengen. De een nog mooier dan de ander ontzettend jammer dit. Het zou nog dramatischer zijn als er met deze conceptmodellen niets gedaan wordt. Doorverkopen aan andere fabrikanten een optie of gewoon met de tijd.

    Login om te reageren
    • adyton zegt

      7 oktober 2012 om 18:04

      @agera: Moet toch om gek te worden zijn! Heb je dan het potentieel in handen, mis je dan het geld… mooier gaat het waarschijnlijk niet worden.

      Login om te reageren
  7. ronin1130 zegt

    7 oktober 2012 om 17:19

    De Esprit V8 vind ik nog altijd een lekker ding. Jammer dat het geluid ervan wat tegenvalt. had iets met de normen te maken hoewel ze in die tijd elders wel lekker klinkende V8’s konden maken. Dat die van Lotus 2 turbos had hielp natuurlijk ook niet echt.

    Login om te reageren
  8. rufctr01 zegt

    7 oktober 2012 om 18:13

    Wat een schitterende auto! Ik ben altijd wel een fan van Lotus geweest, zeker van de Elise en de Esprit. Ik dat de kwaliteit nu wel goed is. Heeft iemand van de bloggers een Lotus, en hoe is de ervaring? Duur om te rijden, betrouwbaar?

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      7 oktober 2012 om 18:38

      @rufctr01:

      @jrk86 heeft er eentje. Ik heb iemand in de familie die een esprit heeft. Zo’n wagen vraagt wel wat aandacht maar is toch betrouwbaarder (en goedkoper) dan een vergelijkbare maserati, lamborghini ofzo

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        7 oktober 2012 om 18:44

        @jrk68

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          7 oktober 2012 om 19:37

          @Hupke:
          Ja,
          @rufctr01 Van de Elise kan ik zeggen dat ze zeer betrouwbaar zijn, ik ken exemplaren waar ruim 2 ton op staat zonder noemenswaardige problemen,
          Je kan rhd versies tegenwoordig voor zo’n 10 mille kopen.
          Ombouwen naar LHD kost ong. 5 mille.
          Dus voor 15mille kan je een super rijdende neo klassieker rijden die relatief simpel en goedkoop te onderhouden is als je zelf handig bent.
          Met de Esprit is het allemaal een stuk moeilijker. Electronica is altijd zijn achilleshiel gebleven en ze zijn schreeuwendduur in onderhoud, zeker de v8 en de 4L turbo’s.
          Als je er meer van wil weten kan je lid worden van LCH dan krijg je ook het blad Lotus letters waarin ook over de onhebbelijkheden wordt gesproken….

          Login om te reageren
          • lotuselises2 zegt

            7 oktober 2012 om 21:22

            @jrk68: Ik vind de betrouwbaarheid eigenlijk tegenvallen. Na 1,5 jaar rijden (+/- 15.000 km), kapotte dynamo, koppakking, elektrische problemen. Ach ja, hoort bij de hobby zeg ik dan maar. Rijdt verder top en heeft 100% karakter.
            Geloof dat ze inmiddels al vrij ver met die Esprit zijn. V8 draait al. Hoop dat hij er toch gewoon komt.

            Login om te reageren
          • rufctr01 zegt

            7 oktober 2012 om 21:27

            @jrk68: lijkt me leuk om lid te worden. Een Elise vind ik al mooi vanaf dag 1 dat ze op de markt zijn gekomen. Ik zal eens het eea aan info opsnorren en misschien er ook eentje aanschaffen.

            Login om te reageren
  9. roadrebel123d zegt

    7 oktober 2012 om 19:16

    Mijn dag kan niet meer stuk :-)

    Login om te reageren
  10. maiik0ll zegt

    7 oktober 2012 om 19:49

    Doet me heeeeeeeel erg denken aan een Artega GT

    Login om te reageren
  11. urtarget1992 zegt

    7 oktober 2012 om 20:08

    Maar is doorverkocht aan lambo als opvolger van gallardo…

    Login om te reageren
  12. JaxDryke zegt

    7 oktober 2012 om 21:13

    Dit concept is best leuk, maar is te lambo-ish. Daarnaast vind ik het geen waardige opvolger van de Esprit, want hij lijkt er in de verste verte niet op. Gezien de status van de Esprit (zoals de 1989’er die hier op de oprit voor het huis staat te pronken), had ik voor een ander design gekozen.

    Noem het dan een Lotus Spitouch ofzo (iets in de trant van Spirital Touch).

    Login om te reageren
  13. lotuselises2 zegt

    7 oktober 2012 om 21:26

    Laat maar komen! Ik vond de andere modellen van Parijs in veel gevallen toch al overbodig (te veel overlap).

    Login om te reageren
  14. w0o0dy zegt

    7 oktober 2012 om 21:30

    Zijn er eigenlijk al Exige S’s aan klanten geleverd? Ik hoor of zie eigenlijk NIETS over de auto, terwijl het één van de beste sportwagens tegen een acceptabel bedrag is…

    Login om te reageren
    • lotuselises2 zegt

      7 oktober 2012 om 21:42

      @w0o0dy: Volgens mij komen ze vanaf begin volgend jaar hier in NL op de markt.

      Login om te reageren
    • robbie zegt

      7 oktober 2012 om 22:06

      @w0o0dy: volgens mij nog niet. Alleen beetje op de lange baan geschoven.

      Login om te reageren
  15. zion88 zegt

    7 oktober 2012 om 22:24

    Potverdorie… Houden ze naar mijn menig de lelijkste concept over.

    Login om te reageren
  16. onemorething zegt

    8 oktober 2012 om 01:28

    Deze mag mij betreft zonder uiterlijke wijzigingen in productie worden genomen!

    Login om te reageren
  17. Den zegt

    8 oktober 2012 om 11:58

    Lotus kan wel leuk en aardig allemaal specs doorgeven aan ons, vooralsnog komt de Esprit maar niet uit de startblokken…

    Login om te reageren
  18. Vanquish zegt

    8 oktober 2012 om 13:26

    Ik blijf het een fraai ontwerp vinden!

    Login om te reageren
  19. kickass zegt

    8 oktober 2012 om 14:27

    Logisch, in een interview met Top Gear zei de CEO dat ze er geweest zijn als de Esprit niks wordt…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North