Lotus Exige 360 Cup: meer pk’s, minder kilo’s

Auteur: , 19 Reacties

"Simplify, then add lightness” -Colin Chapman

De laatste jaren is de Lotus Exige natuurlijk een beetje aangekomen, wat vooral te maken heeft met het feit dat er bij de Exige S3 een 3.5 V6 onder de kap ligt, daar waar de S1 en S2 het nog met respectievelijk Rover- en Toyota-vierpitters moest doen. Met 1130 kilo is deze Exige 360 Cup flink zwaarder dan de 780 kilo die de eerste Exige in de schaal legde. Aan de andere kant, het vermogen ligt met 360 pk (10 pk meer dan in de reguliere Exige S3) ook flink hoger dan de 195 pk van de eerste serie. Dankzij lichtgewicht plaatwerkdelen is deze 360 Cup wel iets lichter dan de gewone Exige S3, maar hoeveel precies, dat zegt Lotus niet.

Aangezien de gewone Exige S3 al in 3.7 seconden naar de honderd schiet en het pas bij 270 km/u voor gezien houdt, verwachten we dat deze Exige 360 Cup het nog een tikkie sneller zal doen. Lotus zelf houdt de exacte cijfers nog even onder de pet en vermeldt enkel ‘sneller dan vier seconden naar de honderd’. Ja, duh…

De belangrijkste veranderingen laten zich echter moeilijk in cijfertjes uitleggen. Het op circuitgebruik afgestemde onderstel is uitgebreid in te stellen. Optioneel kun je daar nog Ölhins-dempers, FIA-goedgekeurde racekuipjes, instelbare anti-rollbars, een brandblusser en een noodschakelaar voor de elektriciteit bij bestellen. Oh, en airco is ook niet standaard.

Lotus gaat precies 50 Exige 360 Cups bouwen, dus wie er een wil bestellen moet zich haasten. Of wachten op de volgende special-edition, want die komt er vast. In 2012 was er namelijk al de Exige V6 Cup, in maart van dit jaar kregen we nog de Exige S Club Racer voorgeschoteld.



19 reacties

-edit: dank u, foutje bedankt =)-
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
“Simplify, then add lightness” en daarna meteen vertellen dat de auto meer dan 100 kilo zwaarder is geworden.
De eerste exiges s1 en s2 waren respectievelijk 780 en 875 kg.
@etijn: De Elise S1 en S2 wel, de Exige’s waren volgens Lotus wat zwaarder
@dizono:
Ik heb het even na gezocht, @etijn heeft het toch echt bij het rechte eind.
De Elise was nog lichter, de S1 woog minder dan 700kg.
@s660 @etijn: Ik ben er achter waar de verschillen vandaan komen: kerb-weight versus massa leeg. Die 914 kilo zou dus met alle smeermiddelen en een volle tank brandstof zijn, al is het verschil dan nog best groot. Veel fabrikanten tellen er nog 75 kilo voor een bestuurder bij op voor kerb weight, misschien dat dat in dit geval ook zo is. Aangezien de 1130 kilo van de Exige 360 Cup om leeggewicht lijkt te gaan, heb ik de tekst er even op aangepast. Dank!
Wat lijkt deze veel op de Cayman GT4!
@dutchdriftking: dan lijkt de GT4 juist op de Exige, want deze was er al een eerder ;)
Dit is toch wel een echte droomauto. Nooit in een Lotus gereden helaas maar ik kan me niet voorstellen dat autorijden veel puurder wordt dan dit. Looks goed, sound goed, handling ver voorbij mijn skills. Strikje hoeft niet ik neem hem zo wel mee.
@peugeotgti: Heb de Exige S gereden en het is enorm gaaf maar hoe suf het ook klinkt: voor hetzelfde geld koop ik liever de Cayman S. Ook een heerlijke bak maar qua geheel meer het geld waard.
@peugeotgti: kom maar een keer langs in Breda!
@rijnounsdoor:
Kan ik hem daar ophalen? Nice! ;)
@peugeotgti: Nou, ik heb een Lotus, en als je droom is om eens mee te rijden of een stukkie zelf te rijden, dan wil ik dat best mogelijk maken. Is er een DM functie op AB?
Dit zijn bijna dezelfde waarden als mijn polo. 0-100 is weliswaar sneller maar verder redelijk hetzelfde qua gewicht en vermogen.
@ghost: Heb jij 360 pk in je Polo? Mag ik vragen welk type dat is?
@dikdraak: jep om en nabij de 360 zit ik nu, en dat hoef je niet als echte autoblogger denk ik niet te vragen, dat kan in principe maar 1 type. Polo R WRC Street.
@ghost: rij je wel eens in arnhem rond?? Ik zie er daar nmlknwel eens een rijden!! Zooo gaaf!!!😃
@edje: nee dat ben ik niet

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).