• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lotus Exige LF1 viert de F1-historie van het merk

Auteur: ricardo, gepost 9 juni 2014 om 18:03 – 16 Reacties

Afbeelding Lotus Exige LF1 viert de F1-historie van het merkAfbeelding Lotus Exige LF1 viert de F1-historie van het merkAfbeelding Lotus Exige LF1 viert de F1-historie van het merkAfbeelding Lotus Exige LF1 viert de F1-historie van het merkAfbeelding Lotus Exige LF1 viert de F1-historie van het merkAfbeelding Lotus Exige LF1 viert de F1-historie van het merkAfbeelding Lotus Exige LF1 viert de F1-historie van het merkAfbeelding Lotus Exige LF1 viert de F1-historie van het merk

Lotus Exige LF1
Lotus heeft een limited edition van misschien wel de meest ultieme rijdersauto uitgebracht.

Lotus viert haar 81 overwinningen in de Formule 1 met, inderdaad, 81 stuks van de Exige LF1. Deze gelimiteerde uitgave is op dezelfde leest als de Exige S geschoeid. Oftewel, achter de twee sportzetels ligt een 3.5l V6 met een Harrop HTV 1320 Supercharger, die 350 pk levert bij 7.000 tpm, en 400 Nm afgeeft als de naald 4.500 tpm aanwijst. De 1176 kg wegende Brit heeft daardoor niet meer dan 4 seconden nodig om de 100 km/u aan te tikken, en stopt pas bij 274 km/u met accelereren.

De wijzigingen ten opzichte van de reguliere S bestaan onder meer uit een zwarte kleurstelling met gouden en roden details. Een overduidelijke knipoog naar Lotus’ verleden, toen het merk in de F1 met zwartgouden bolides aan de startlijn verscheen. De 17 (voor) en 18 (achter) inch wielen van de LF1 zijn eveneens in het goud gestoken, en omwikkeld in Pirelli P-Zero Trofeo-banden. Lotus voorziet de LF1 ook van een forser remsysteem met rode remklauwen en een Dynamic Performance Management-systeem.

Lotus Exige LF1

In en om de auto plaatst Lotus diverse LF1-logo’s, maar de meest opvallende is de bouwplaat van carbonfiber in het interieur, waarop naast het bouwnummer ook één van de 81 F1-overwinningen staat genoteerd (foto). Van de eerste overwinning in 1960 in Monaco, tot Kimi’s zegerit in Australië een jaar geleden. Tot slot geeft Lotus de auto nog een carbonfiber motordeksel mee.

Nu weten we dat de Exige S een redelijk spartaanse auto is (kijk daarvoor alleen al naar het interieur – of het gebrek daaraan). Wil je toch wat extra luxe, dan levert Lotus ‘m desgewenst met stoelverwarming en parkeersensoren.

Lotus zegt dat de Exige LF1 mondiaal beschikbaar komt, behalve in de VS. Wat de Exige LF1 gaat kosten is echter nog niet bekend.

Ook interessant!

  • Puristische sportwagen overstuurt
    Lotus Exige crasht in Nederlandse sloot
  • Lotus Exige S1
  • Lotus Elise, Exige en Evora
    Drie keer afscheid bij Lotus
  • Autoblog Family: Lotus Exige S Komo-Tec

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

exige, Formule 1, Lotus

Vorig bericht: « Autoblog video: verslag van Supercar Sunday 2014
Volgend bericht: Toyota begint eind 2014 met productie van waterstofauto’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. 2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt

    9 juni 2014 om 18:05

    Dit is toch wel porno voor de autofanaat. Wat moet het een belevenis zijn om dit ding een circuit rond te sturen.

    En echt een prachtige kleurstelling!

    Login om te reageren
  2. toyotafortuner zegt

    9 juni 2014 om 18:23

    Geile wagen en dito kleurstelling!

    Login om te reageren
  3. motoragent zegt

    9 juni 2014 om 18:44

    Een van de weinige moderne sportwagens die ik wel kan waarderen, en dan nog eens in een prachtige kleurstelling.

    Login om te reageren
  4. Corrado16v zegt

    9 juni 2014 om 18:47

    Dit is wel een heel fijn beestje!

    Login om te reageren
  5. jordy14 zegt

    9 juni 2014 om 18:55

    Als autoliefhebber kun je Lotus toch niet haten. Ook dit keer weer een vette bak.

    Login om te reageren
  6. norge zegt

    9 juni 2014 om 19:47

    Had toch iets meer Johnplayerspecial striping verwacht..

    Login om te reageren
  7. tupperware zegt

    9 juni 2014 om 19:50

    Nr 79 voor mij graag, de laatste race die de late great Ayrton voor Lotus won.
    Eigenlijk moet hij dan overgespoten worden in Camel geel maar dat weten alleen de ouwe l*llen onder ons nog.

    Login om te reageren
  8. reggie-boy_rood zegt

    9 juni 2014 om 19:54

    Die luchtblazers komen van een andere auto. Wie weet het ?!i

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      9 juni 2014 om 20:27

      @reggie-boy_rood:
      Welke luchtblazers?

      Login om te reageren
      • reggie-boy_rood zegt

        10 juni 2014 om 21:49

        @tupperware: zelfde luchtblazers van een iveco busje !!!

        Login om te reageren
        • tupperware zegt

          10 juni 2014 om 22:04

          @reggie-boy_rood:
          Bij “luchtblazers” dacht ik eerder aan turbo’s en die heeft de Exige S niet.

          De dingen die jij bedoelt noemen wij gewoon ventilatieroosters of in dit geval klepjes.
          Geen idee waar ze vandaan komen en dat interesseert een Lotus rijder ook niet echt.
          Die zijn er aan gewend dat het een samenraapsel van onderdelen is.
          In een S1 komt het contactslot met de satellieten voor de richtingaanwijzers en verlichting uit een Opel en zijn de koplampen afkomstig van de Renault 4.

          Login om te reageren
    • mmot05 zegt

      10 juni 2014 om 00:21

      @reggie-boy_rood: ze zaten ook in mijn oude 156, wat heb ik nou gwonnen

      Login om te reageren
      • reggie-boy_rood zegt

        10 juni 2014 om 21:49

        @mmot05: Ik had een iveco in m. Hoofd!

        Login om te reageren
  9. thomcarspotter zegt

    9 juni 2014 om 20:16

    Ziet er echt goed uit!

    Login om te reageren
  10. Alfarobert zegt

    9 juni 2014 om 20:45

    Zelfs de binnenkant van de spoiler mooi rood,aan alles gedacht zo te zien.Vakwerk weer bij Lotus.

    Login om te reageren
  11. Ferry_76 zegt

    10 juni 2014 om 14:26

    Dit wordt de volgende special edition:

    http://www.lotustalk.com/forums/attachments/f157/102956d1227701783-how-safe-lotus-exige-how-safe-am-i-if-i-crash-elise1.jpg

    De Lotus Exige Pastor Maldonado edition; per auto die Pastor afschreef (En dat nog gaat doen) wordt er eentje van gemaakt. Precieze aantallen worden na afloop van de laatste F1 race van dit jaar bekend gemaakt.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North