• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lotus verliest geld, ontslagronde is aanstaande

Auteur: RubenPriest, gepost 21 juli 2023 om 15:01 – 8 Reacties

Lotus verliest geld, ontslagronde is aanstaande

2022 was een zwaar jaar voor Lotus, financieel gezien. Er gaan mensen hun baan verliezen.

Lotus is begonnen aan een nieuw offensief. Met de Emira, de nieuwe Eletre en een nieuwe hypercar op de horizon heeft het Britse merk grote ambities. Maar het kan nog wel even gaan duren voordat Lotus zwarte cijfers schrijft. 2022 was financieel gezien in elk geval een jaar om gauw te vergeten.

Lotus ontslagronde

De productie van de Elise, Exige en Evora werd stopgezet en de modellen gingen met pensioen. Daardoor verkocht Lotus in 2022 slechts één model in vorm van de Emira. En met één model ga je geen enorme aantallen wegzetten. Vraag dat maar aan Alpine.

Daardoor werden in 2022 maar liefst 62 procent minder auto’s geproduceerd in vergelijking met 2021. Toen bouwde Lotus nog 1.566 auto’s. Ook noteerde het merk in 2022 een verlies van 145 miljoen pond. Dat hakt er wel in zullen we maar zeggen.

Volgens Lotus hebben productieproblemen met tekorten vanuit de industrie te maken. Zo verschijnt de Emira met vierpitter pas dit jaar. Het model had er al moeten zijn. 2023, maar met name 2024 moet een beter jaar worden. Met de Emira (viercilinder, zescilinder) en de Eletre in het gamma.

Tegenover TopGear.com moet Lotus toch hard nieuws brengen. Er gaat een mogelijke ontslagronde komen. Vooral banen binnen de engineer en administratie sector staan op de tocht. Medewerkers in de productiesector hebben niets te vrezen. Met een reorganisatie verdwijnen er zo’n 200 banen.

Ook interessant!

  • Video: Lotus Eletre op Nederlands kenteken
  • Voor deze Lotus occasion hoef je geen geld te betalen
  • Lotus gaat Porsche achterna met dealernetwerk in Nederland
  • geld lenen auto kopen
    Nederlanders leenden meer geld voor kopen van een auto

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, geld, Lotus

Vorig bericht: « McLaren verrast in Hongarije met snelste tijd
Volgend bericht: Breek: je moet nog langer wachten op je Volvo EX90 »

Lees Interacties

Reacties

  1. bobje zegt

    21 juli 2023 om 17:59

    Wat is anno 2023 nog de toegevoegde waarde van een merk als Lotus. Waarschijnlijk doen ze nog goede zaken als R&D centre voor andere merken, maar daar houdt het wel mee op. Jammer.

    Login om te reageren
    • O plaat zegt

      21 juli 2023 om 18:33

      Ze maken een compacte crossover suv, dat zie je toch geen enkel ander merk doen? Ah wacht nee dat is exact wat elk merk maakt…

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        22 juli 2023 om 09:57

        Welke compacte crossover SUV maakt Lotus? Ze hebben de Eletre maar die is qua formaat en prijs meer een concurrent van de Cayenne dan van de Arona.

        Login om te reageren
  2. Elise zegt

    21 juli 2023 om 18:47

    Zo’n Emira is toch niet te versmaden!

    Login om te reageren
  3. ericc zegt

    21 juli 2023 om 20:09

    In China zal er niemand ontslagen worden. Enkel in GB! Jammer, maar ze hadden de Elise toch verder kunnen produceren. Enkel de Evora is vervangen.

    Login om te reageren
  4. mashell zegt

    22 juli 2023 om 10:00

    Wie bezuinigd op de engineering bezuinigd op de toekomst. Je zou met een enorme verkoop daling verwachten dat ze juist op de productie gingen bezuinigingen. Nou ja, Britse keuzes zullen altijd wel onnavolgbaar blijven.

    Login om te reageren
  5. lightisride zegt

    22 juli 2023 om 15:15

    dat lijken toch inderdaad smoesjes om de balans meer naar China (of van mijn part Polestar) te verschuiven. Omdat je minder onderdelen toegeleverd kreeg heb je het komende jaar minder engineers nodig? is alles al af? Huis werk gedaan, iedereen eerder naar huis?
    Ik heb nog niet in de Emira gereden, maar ik begrijp dat daar best wat aan te engineren valt. Sowieso een paar sportieve versies.

    Login om te reageren
  6. Roadster1976 zegt

    22 juli 2023 om 15:17

    Of dit artikel is enorm sensatie belust of ze hebben bij Lotus niet nagedacht toen ze productie stopten… Ik hoop niet dat het de laatste reden is…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North