• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Luc Donckerwolke vertrekt als designer bij Bentley

Auteur: sir_smokalot, gepost 4 juni 2015 om 12:09 – 26 Reacties

Luc Donckerwolke


Sinds 2012 is de Belg Luc Donckerwolke hoofddesigner van Bentley, maar per 1 juli 2015 stapt hij op. Uit eigen beweging, aldus Bentley.

De inmiddels 49-jarige Donckerwolke is wellicht het bekendst van zijn tijd bij Lamborghini, waar hij verantwoordelijk was voor de Gallardo en Murcielago. Hierna vertrok hij naar Seat, om later wederom binnen de VW-groep te switchen: naar Bentley ditmaal.

Bij Bentley puntte Donckerwolke de Continental GT bij, en onder zijn auspiciën verscheen eveneens het Hybrid Concept (op basis van de Mulsanne) en de bijzonder sexy Speed Six.

Het eerste designconcept van de Bentayga, de EXP 9F, kwam Bentley op fikse kritiek te staan, en wordt door velen als het dieptepunt van zijn tekenkunsten beschouwd. Maar we hebben allemaal wel eens een slip of the pen, nietwaar? Zeer recent kwam Donckerwolke nog in het nieuws toen hij zijn ongezouten kritiek op Lincolns Continental afvuurde. Een carriereswitch naar FoMoCo lijkt ons dan ook onwaarschijnlijk.

Sielaff neemt over

De vervanger van Donckerwolke is intern gevonden, Stefan Sielaff (53, foto), volgt de Belg op. Sielaff is al een kwart eeuw in diverse functies actief binnen VAG. Bentley verwoordt de wissel als volgt: “Mr Sielaff replaces Mr Donckerwolke who has decided to leave the business and Volkswagen AG“. Dat klinkt vrij rigoureus.

UPDATE 23-08-2016: De britse autodesigner John Paul Gregory is de opvolger van Luc. Hij werkt al 8 jaar bij Bentley en was tot vandaag de Advanced Exterior Design Leader.

Ook interessant!

  • Bentley lanceert een betaalbare driewieler
  • Bentley Bentayga Hybrid rijtest video
    Bentley Bentayga Hybrid rijtest video
  • Volgende Bentley Mulliner
    Volgende Bentley Mulliner wordt laatste met W12
  • Crisis? Bentley lacht ballen uit de broek
    Crisis? Bentley lacht ballen uit de broek

Nieuwste artikelen

  • Zeldzame gele Porsche Carrera GT maakt klapper
  • Koop een extreem goedkope EV op Marktplaats
  • Iemand betaalde een vermogen voor een auto met lakschade
  • Ford maakt nóg een iconische auto elektrisch
FacebookTweetPinLinkedIn

Bentley, design, Luc-Donckerwolke

Vorig bericht: « Toyota noemt nieuwe Supra waarschijnlijk S-FR
Volgend bericht: Dit is de Fiat 500 ‘inspired by Chewbacca’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. gtwillem zegt

    4 juni 2015 om 12:14

    Tsja, als ontwerper wil je natuurlijk niet jarenlang hetzelfde design tekenen…

    Login om te reageren
  2. berlinetta zegt

    4 juni 2015 om 12:18

    Wat lijkt het me toch afschuwelijk saai om van Lamborghini naar Seat te gaan. Alsof je op de ene op de andere dag van autocoureur naar productiemedewerker gaat.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      4 juni 2015 om 12:20

      Wellicht zeiden ze dat destijds ook over Peter Schreyers move naar Kia.

      Maar dat heeft hem geen windeieren gelegd.

      Login om te reageren
    • Hubert zegt

      4 juni 2015 om 12:30

      @berlinetta:

      Maar de uitdaging om een goed ogende Seat te maken die ook nog eens goed verkoopt is vele malen groter dan het ontwerpen van een Lamborghini.

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      4 juni 2015 om 13:12

      @berlinetta: Ach met een Seat zie je je ontwerp wel veel vaker rijden.

      Login om te reageren
    • gregorius zegt

      4 juni 2015 om 13:20

      @berlinetta: als designer? Juist niet.
      Ja, natuurlijk is een Lambo begeringswaardiger als een Seat.
      Ik zou t eerder vergelijken als coureur uit het Dakar kampoienschap gaan en bij een WRC team gaan rijden. Bij Lambo teken je voornamelijk actie modellen (sesseto etc etc).
      Bij Seat zijn er meer modellen. De designtaal is belangrijker. De afmetingen moeten passen. Het design moet Seat familie zijn, moet VAG zijn en de meeste mensen moeten niet lelijk mogen vinden en een aantal moeten het mooi vinden. En dat gaat verder: de standaard lijn mag niet ‘lelijk’ zijn en er moet meer ongelakt plastic op zitten. Dan moet je ook een luxere lijn, voor hetzelfde model ontwikkelen, die dezelfde mensen mooier vinden. Dan komt daar nog een FR lijn boven op.
      M.a.w. : Anders is het sws, maar uiteindelijk lijkt me ontwerpen bij een volume merk uitdagender als bij een sportauto-merk dat onder de vleugels van een concern opereert.

      Login om te reageren
      • exotic zegt

        4 juni 2015 om 15:06

        @gregorius: Afgezien van het feit dat je bij een exclusief merk meer “Crazy:” kunt gaan met je ontwerpen natuurlijk.

        Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        4 juni 2015 om 15:06

        @gregorius: In dat opzicht is het zeker uitdagender, maar het eindresultaat is een stuk minder lekker om naar te kijken. Harder werken voor minder resultaat dus.

        Login om te reageren
    • RazorHead zegt

      4 juni 2015 om 19:57

      @berlinetta:
      Hij gaf altijd aan dat hij het (gedwongen) vertrek naar Seat (door Da Silva) zeer pijnlijk en spijtig vond. Hij werkte veel liever bij Lambo dan bij Seat, net omda de groep hechter was (minder volk) en er meer vrijheid was. Bij Seat moest hij werken met standaard componenten van VAG, wat z’n vrijheid enorm inperkte..
      Hijzelf is een echte liefhebben van auto’s, hij reed jaren rond met een zeer mooie (en zeer snelle) Seat Ibiza ;)

      Login om te reageren
  3. mrrallycross zegt

    4 juni 2015 om 12:34

    Zouden er binnen het vag concern donkere wolken boven z’n hoofd hebben gehangen?

    Login om te reageren
    • amgc63 zegt

      4 juni 2015 om 12:51

      @mrrallycross: hahahaa

      Login om te reageren
  4. w0o0dy zegt

    4 juni 2015 om 12:35

    Tja nou weten we ook waarom hij zo nodig moest zeuren over Lincoln… Had net zijn congee gekregen.

    Login om te reageren
  5. philipf zegt

    4 juni 2015 om 12:36

    Ok, doei!

    Login om te reageren
  6. porteno zegt

    4 juni 2015 om 12:46

    Hij had een hele goede verstandhouding met Piech, vandaar…

    Login om te reageren
  7. dragonforce zegt

    4 juni 2015 om 13:10

    In mijn ogen, heeft hij niets spectaculairs getekend. Ja het zijn wel mooie wagens, maar niets waar je bek van naar beneden valt. Tenminste niet de mijne.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      4 juni 2015 om 13:56

      @dragonforce: Nou ja…ik vind de Murcié zelf goed geslaagd. Voor de rest ben ik het met je eens, die speed six is ook wel mooi maar dat kan je niet echt een nieuw design noemen, is toch een soort Aston Martin kloon.

      De Bentayga concept en de recente facelift van de Conti GT (ik neem aan dat het daarom gaat) zijn daarentegen IMO ronduit mislukkingen. De Bentayga is een gedrocht en de Conti GT was eindelijk enigszins mooi sinds 2011 maar heeft nu een soort gekke snor aan de voorkant:

      Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    4 juni 2015 om 13:13

    Ik neem aan dat hij gaat rentenieren?

    Login om te reageren
  9. trustmeiamanengineer zegt

    4 juni 2015 om 13:15

    Misschien kan ‘ie nu aan de slag bij een concern waar ze wel iets durven.

    Login om te reageren
  10. MaartenD zegt

    4 juni 2015 om 14:15

    Waarschijnlijk gaat hij nu bij Lincoln aan de slag ;-)

    Login om te reageren
  11. babbaloerie zegt

    4 juni 2015 om 14:23

    Was het ontwerp van de Lamborghini Murciélago ook niet van deze meneer?

    Login om te reageren
    • gallardogt zegt

      4 juni 2015 om 15:28

      @babbaloerie: Lieverd lees ff goed.

      Login om te reageren
  12. norge zegt

    4 juni 2015 om 15:39

    Dus ze krijgen eindelijk mooi weer bij Bentley?

    Login om te reageren
  13. Orichy zegt

    4 juni 2015 om 15:56

    Misschien moeten ze dit maar gaan maken bij Bentley;
    http://content.worldcarfans.co/2015/6/4/large/8201351001332098729.jpg
    http://content.worldcarfans.co/2015/6/4/large/9229723771686889977.jpg

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      4 juni 2015 om 18:46

      @Orichy:

      Hee…. de nieuwe Audi A9..

      Login om te reageren
  14. LaLancia zegt

    4 juni 2015 om 17:30

    Zal er niet om treuren. Kan niet zeggen dat er veel meesterwerkjes uit zijn potlood zijn gekomen.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      4 juni 2015 om 21:06

      @LaLancia:

      Meesterwerken niet, maar de conti gt is wel een beetje een icoon geworden ondertussen.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North