• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lucid Air Grand Touring is een dure middenmoter

Auteur: Loek, gepost 28 januari 2023 om 10:49 – 6 Reacties

De Lucid Air Grand Touring is de perfecte middenmoter van de line-up, maar dat maakt het geen goedkope auto.

De elektrische revolutie betekent nieuwe kansen voor merken om als paddenstoelen uit de grond te schieten. Geef toe, als een nieuw merk ineens met een goede deal komt, ben ook jij geïnteresseerd. Een frisse wind bieden en de gevestigde orde wakker schudden: onderschat nieuwe merken niet.

Lucid Air

Helemaal als het Lucid betreft. Het Amerikaanse merk is één van de grote beloftes van het moment om luxueuze elektrische auto’s naar het volk te brengen. Het eerste model, de Lucid Air, is los. Ook in Nederland kun je hem (pre-)orderen.

Lucid Air versies

Dat wordt overigens niet goedkoop. Met een verwachte vanafprijs voor de Air Pure van zo’n 115.000 euro komt ‘ie precies in het vaarwater van de BMW i7 en Mercedes EQS. Je kunt hem echter een heel stuk duurder maken, mocht je willen. De ultieme Dream Edition kost namelijk 222.000 euro. Da’s flink veel geld! Maar dan krijg je wel 933 pk en 883 km rijbereik (Dream Range) of 1.111 pk en 861 km rijbereik (Dream Performance). De instapper voor 115.000 euro komt een ook zeer riante 653 km ver met 480 pk.

Lucid Air Grand Touring

Daar zit een hoop ruimte tussen en die ruimte wordt nu opgevuld door de Lucid Air Grand Touring, die nu geprijsd is in Nederland. Laten we het bedrag er maar gelijk in gooien: 165.000 euro. Da’s een klap duurder dan de Pure, maar ook zeker een klap minder duur dan de Dream.

Toch lijkt de Grand Touring meer Dream dan Pure te zijn en dat is goed nieuws. Je krijgt namelijk alsnog naar verwachting tot wel 839 kilometer rijbereik. En ook nog eens 819 pk. Daarmee sprint je in 3 seconden naar de 100 km/u, terwijl dat 2,7 seconden is met de Dream Performance. Verder zijn alle drie de versies identiek. Hieronder ter overzicht:

Air PureAir Grand TouringAir Dream RangeAir Dream Performance
Prijs115.000 euro (geschat)165.000 euro222.000 euro222.000 euro
Vermogen480 pk819 pk933 pk1.111 pk
Rijbereik653 km839 km883 km861 km
Acceleratien.n.b.3,0 seconden2,9 seconden2,7 seconden
AandrijvingRWDAWDAWDAWD

Concurrentie

Zoals gezegd meet de Lucid Air zich vooral met de BMW i7 (in het specifiek de xDrive60), Mercedes EQS (580 4MATIC), maar de Porsche Taycan (Turbo) en Tesla Model S (Long Range) kunnen zich er ook mee meten. Ook al zijn het allemaal elektrische limo’s, verschil moet er zijn We pakken bij alle auto’s de absolute minimumprijs en dus zijn er eventuele opties die je er nog bij kan bestellen. Wederom ter overzicht:

Lucid Air Grand TouringBMW i7 xDrive60Mercedes EQS 580 4MATICTesla Model S Long RangePorsche Taycan Turbo
Prijs165.000 euro144.450 euro173.825 euro114.990 euro162.500 euro
Vermogen819 pk544 pk523 pk680 pk680 pk
Rijbereik839 km591 km607 km634 km507 km
Acceleratie3,0 seconden4,7 seconden4,3 seconden3,2 seconden3,2 seconden
Tesla Model S plaid

De middenmoter van de Lucid Air-reeks lijkt niet toevallig in deze prijsklasse te zitten en ook al is ‘ie in dit gezelschap het duurst, hij is qua specs wel het meest potent. Het wordt spannend bij de elektrische limousines! Je kunt de Lucid Air Grand Touring nu reserveren.

Ook interessant!

  • Lucid Air Stealth Look
    Lucid Air Stealth Look is nog cooler dan de gewone
  • Lucid Air komt over twee maanden al naar Europa
  • Lucid wanhopig wanneer orders gecanceld worden
  • Lucid Air Pure
    Lucid Air Pure is de goedkope instapper

Nieuwste artikelen

  • Vergeet F1, er komt een goede racefilm aan met Tom Cruise
  • Tesla Robotaxi evenement wordt gigantische sof
  • Chinese super-EV blijkt afschrijvingskanon
  • Video: Auto ramt gebouw, rijdt weer weg
FacebookTweetPinLinkedIn

air, Elektrisch, grand-touring, lucid-motors, Vergelijkingen

Vorig bericht: « Deze brute Land Rover Defender is helemaal perfect
Volgend bericht: Deze bloedmooie cabrio gaat in productie! »

Lees Interacties

Reacties

  1. rwdftw zegt

    28 januari 2023 om 11:00

    Als ik dit had om stuk te slaan op een directie limo dan werd het denk ik de i7 met een zooi opties. Ik zag een filmpje van de Lucid en wat ze doen om dat bereik te halen is wat voetenruimte wegnemen voor de passagiers op de achterbank. Niet heel fijn als je je mag laten rijden.

    Login om te reageren
    • martijnev zegt

      28 januari 2023 om 13:22

      Het kan slechter. Als hij een middenmotOr had gehad, was er helemaal geen ruimte meer geweest voor achterpassagiers.

      Login om te reageren
  2. Michiel1 zegt

    28 januari 2023 om 11:04

    – edit: check –

    Ontopic: Lucid specs en uiterlijk bekoren me, alleen benieuwd of ze alles waar kunnen maken

    Login om te reageren
  3. Paul58 zegt

    28 januari 2023 om 11:07

    – edit: check –

    Overigens wel nette specs voor de Lucid, lijkt me toch een mooie en fijne auto. Ben benieunwd of het een ”blijvertje” is.

    Login om te reageren
  4. Rob G zegt

    28 januari 2023 om 15:15

    Wel vreemd dat in dit rijtje niet de plaid S wordt meegenomen ipv de long range, met een prijs van 140k nog steeds de goedkoopste en de beste specs.

    Login om te reageren
  5. mp014 zegt

    28 januari 2023 om 20:15

    In dit rijtje zit er geen een die ik zou nemen, misschien de Porsche. Van de andere 4 vind ik de Lucid verreweg de mooitste. De bmw is lelijk en de EQS zo mogelijk nog lelijker. De tesla, tja dan rijd je in een 12 jaar oud model.
    Ik zou als ik dit geld te besteden had en het moest een EV zijn voor de etron GT RS gaan. Vind ik persoonlijk veel mooier dan dit gezelschap.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North