
Nissan liep ver voor de troepen uit met de eerste Leaf. Nu komt er eindelijk een écht nieuwe en geen opgewarmde prak! Lusten we hem dan wel?
In den beginne was er een Nissan Leaf en verder nagenoeg niets. Bij Citroën en Mitsubishi deelden ze nog een elektrische auto en uit Amerika kwamen de eerste exemplaren van de prijzige Tesla Model S naar ons toe.
De Leaf is best wel een succesvolle auto geworden. Sinds 2010 zijn er wereldwijd bijna 700 duizend stuks verkocht en die hebben zo’n 28 miljard kilometer afgelegd. Zo schat Nissan zelf.
Inmiddels is er nog steeds een Nissan Leaf, maar de concurrentie op het gebied van elektrische auto’s is enorm. Er zijn compacte, middelgrote, stations en SUV’s. Allemaal elektrisch en van over de hele wereld. Nissan ruilde het lelijke eendje van het begin nog wel om voor een iets minder lelijk eendje, maar de aantallen zijn niet meer om over naar huis te schrijven.
De beste jaren waren in ons land 2018 en 2019. Dit jaar zijn er pas 86 stuks op kenteken gezet. Niet meer zoveel dus, maar er komt nu dus een nieuwe. Waar die tweede generatie Nissan Leaf eigenlijk een opgefriste variant van de pionier was wordt generatie drie een volledig nieuwe.

Opgewarmde prak
Dus moet er een volledig nieuwe Nissan Leaf komen. Geen opgewarmde prak zoals de vorige dus en ook geen Nissan met een Renault logo zoals bij de Nissan Micra het geval is. Dat is gewoon een omgekatte Renault 5.
Nee de Nissan Leaf wordt nieuw. Daar zijn ze bij Nissan trots op. Hij komt pas volgend jaar, maar om iedereen goed op te warmen maken ze een serie die “All-New Nissan Leaf Insights” heet. Iedere keer een tipje van de sluier. We weten dus weer meer!
Wat weten we van de nieuwe Nissan Leaf?
Geheel volgens de huidige trends neemt het merk afscheid van de hatchback als carrosserie vorm. De nieuwe Leaf wordt een… crossover! Ja die zagen we niet aankomen.
Daarnaast wordt de gloedjebloedje nieuwe Nissan Leaf de eerste auto van het merk met de nieuwe 3-in-1 elektrische aandrijflijn van het merk. Die is tien procent kleiner dan die van het uitgaande model en kan tot 218 pk vermogen en 355 Nm koppel leveren.

De derde generatie moet zo’n twee decibel stiller worden dan de tweede generatie en is er werk van gemaakt om zoveel mogelijk trillingen in de auto te verminderen.
Meer interieurruimte
Omdat die aandrijflijn compacter is geworden kan het systeem dat zorgt voor de verwarming, ventilatie en airco nu onder de motorkap geplaatst worden. Bij de uitgaande auto zit dat achter het instrumentenpaneel. Zo wordt er in het interieur meer ruimte gecreëerd.
Leuk extraatje is dat als je kiest voor het optionele panoramadak je niet inlevert op hoofdruimte. Het dak is dimbaar en daardoor heb je geen fysieke afsluiting meer nodig om de warmte buiten te houden. Dat scheelt significant aan hoofdruimte.
Het onderstel wordt stijver door een multilink achterwielophanging en ook de carrosserie is stijver gemaakt. Je kunt straks tot 19 inch wielen onder je Leaf bestellen en dan toch een draaicirkel van 5,3 meter hebben. Lekker wendbaar dus.
Bovenal vinden wij dat de auto ook beter smoelt. Maar dat is smaakgevoelig natuurlijk. Over het batterijpakket, de actieradius en de prijs is nog niets bekend. Later deze maand gaat Nissan de Leaf onthullen en verwachten we meer te weten. Tot die tijd, lusten jullie deze derde generatie van de Nissan Leaf wel?




“Dus moet er een volledig nieuwe Nissan Leaf komen. Geen opgewarmde prak zoals de vorige dus en ook geen Nissan met een Renault logo zoals bij de Nissan Micra het geval is. Dat is gewoon een omgekatte Renault 5.”
Die Leaf lijkt anders net op een omgekatte Opel Frontera ;-)
Inderdaad, front lijkt wel heel erg op dat van een Opel..
Ik vind ‘m vooral lijken op een gekrompen Ariya, ook zo’n verkooptopper… als de verkoopcijfers lijken op de gekrompen aantallen van de Ariya dan hebben we ons antwoordt ;)
– EDIT aangepast –
Alweer he..
Heb serieus gekeken naar de vorige / huidige versie, vanaf 2019. Zitten wat nadelen aan, maar voor mijn woon/werkverkeer is het dikke prima, hou er toch een benzine auto naast. Maar waarom ik het toch niet aandurfde: De accu’s lijken van matige kwaliteit. Erg veel degradatie, en spanningsverschillen tussen cellen komt vaak voor.
Blijft toch een dingetje bij elektrische auto’s. Als mijn turboloze 2.0 kapot gaat (wat eigenlijk vrijwel niet kan, ieder jaar na 15k km onderhoudsbeurt, ga er normaal mee om), is het een kwestie van een paar honderd euro om iets te fixen. Eigenlijk zijn alle kosten die ik maak aan de carrosserie, ophanging, niet aan de aandrijving. Als er wat aan de aandrijving of accu van zo’n EV kapot gaat zou ie wel eens de kliko in kunnen. De kans is niet groot, maar het gebeurt wel.
Probleem is dat de Leaf geen actief gekoeld batterijpakket had. Dat zorgt er op den duur voor dat de cellen meer te lijden hebben en dus sneller degraderen of kapot gaan. Verder een dodelijk saaie auto om te rijden, maar dat is mijn mening.
Ja dat las ik ook over waarom de accu zo snel slecht wordt. Saai zal het wel zijn ja, maar dat vind ik eigenlijk van elke auto met een automaat. Heb ik nog nooit in een Porsche 911 ofzo gereden, maar normale auto’s dan.
Ik heb het wel gedaan. Snap je zorgen maar het lijkt denk ik mee te vallen. Die van mij heeft nu een ton gelopen en heeft een SOH van 88. Het is idd een nadeel dat ze lucht gekoeld zijn, wat ook met name nadelig is met snelladen.
Die celbalans zie je vaak op Reddit voorbij komen. Dit heeft denk ik 2 oorzaken:
– je kan het zelf detecteren met een app (LeafSpy) en een OBD dongle. Waardoor het snel aan het licht komt.
– In andere landen is het laadnetwerk minder goed, en moeten mensen noodgedwongen naar snelladers. Waar dit pakket dus niet voor geschikt is.
Ik heb er zelf weinig problemen mee. En laad hem gewoon thuis met 3,7kw. Niet zo zwaar voor de accu dus.
Maar goed, N=1. Misschien heb ik mazzel.
Ik kan me voorstellen dat je als klein kind tegen een bord raapstelen of schorseneren zei : “lus ik nie”. Maar het werkwoord voor iets niet lekker vinden is toch echt ‘lusten’.
– EDIT Aangepast –
Lelijk, gedrongen model.
Om naar de titel van het artikel (en de eerdere spelfout) te verwijzen: het is geen lustopwekkend model.
Fun fact: tegenwoordig worden er plug-in hybrides aangeboden die een groter rijbereik hebben dan de eerste generatie Leaf.
Dat geeft denk ik wel goed aan waar we over 15 jaar (kunnen) staan met de ontwikkelingen op dat gebied.
Eerst maar eens afwachten of Nissan nog bestaat over een paar jaar.
Tot die duidelijkheid er is voor mij geen Niksan