• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lusten we de nieuwe Nissan Leaf wel?

Auteur: Michel, gepost 10 juni 2025 om 13:59 – 14 Reacties

nieuwe nissan leaf

Nissan liep ver voor de troepen uit met de eerste Leaf. Nu komt er eindelijk een écht nieuwe en geen opgewarmde prak! Lusten we hem dan wel?

In den beginne was er een Nissan Leaf en verder nagenoeg niets. Bij Citroën en Mitsubishi deelden ze nog een elektrische auto en uit Amerika kwamen de eerste exemplaren van de prijzige Tesla Model S naar ons toe.

De Leaf is best wel een succesvolle auto geworden. Sinds 2010 zijn er wereldwijd bijna 700 duizend stuks verkocht en die hebben zo’n 28 miljard kilometer afgelegd. Zo schat Nissan zelf.

Inmiddels is er nog steeds een Nissan Leaf, maar de concurrentie op het gebied van elektrische auto’s is enorm. Er zijn compacte, middelgrote, stations en SUV’s. Allemaal elektrisch en van over de hele wereld. Nissan ruilde het lelijke eendje van het begin nog wel om voor een iets minder lelijk eendje, maar de aantallen zijn niet meer om over naar huis te schrijven.

De beste jaren waren in ons land 2018 en 2019. Dit jaar zijn er pas 86 stuks op kenteken gezet. Niet meer zoveel dus, maar er komt nu dus een nieuwe. Waar die tweede generatie Nissan Leaf eigenlijk een opgefriste variant van de pionier was wordt generatie drie een volledig nieuwe.

nieuwe nissan leaf

Opgewarmde prak

Dus moet er een volledig nieuwe Nissan Leaf komen. Geen opgewarmde prak zoals de vorige dus en ook geen Nissan met een Renault logo zoals bij de Nissan Micra het geval is. Dat is gewoon een omgekatte Renault 5.

Nee de Nissan Leaf wordt nieuw. Daar zijn ze bij Nissan trots op. Hij komt pas volgend jaar, maar om iedereen goed op te warmen maken ze een serie die “All-New Nissan Leaf Insights” heet. Iedere keer een tipje van de sluier. We weten dus weer meer!

Wat weten we van de nieuwe Nissan Leaf?

Geheel volgens de huidige trends neemt het merk afscheid van de hatchback als carrosserie vorm. De nieuwe Leaf wordt een… crossover! Ja die zagen we niet aankomen.

Daarnaast wordt de gloedjebloedje nieuwe Nissan Leaf de eerste auto van het merk met de nieuwe 3-in-1 elektrische aandrijflijn van het merk. Die is tien procent kleiner dan die van het uitgaande model en kan tot 218 pk vermogen en 355 Nm koppel leveren.

nieuwe nissan leaf

De derde generatie moet zo’n twee decibel stiller worden dan de tweede generatie en is er werk van gemaakt om zoveel mogelijk trillingen in de auto te verminderen.

Meer interieurruimte

Omdat die aandrijflijn compacter is geworden kan het systeem dat zorgt voor de verwarming, ventilatie en airco nu onder de motorkap geplaatst worden. Bij de uitgaande auto zit dat achter het instrumentenpaneel. Zo wordt er in het interieur meer ruimte gecreëerd.

Leuk extraatje is dat als je kiest voor het optionele panoramadak je niet inlevert op hoofdruimte. Het dak is dimbaar en daardoor heb je geen fysieke afsluiting meer nodig om de warmte buiten te houden. Dat scheelt significant aan hoofdruimte.

Het onderstel wordt stijver door een multilink achterwielophanging en ook de carrosserie is stijver gemaakt. Je kunt straks tot 19 inch wielen onder je Leaf bestellen en dan toch een draaicirkel van 5,3 meter hebben. Lekker wendbaar dus.

Bovenal vinden wij dat de auto ook beter smoelt. Maar dat is smaakgevoelig natuurlijk. Over het batterijpakket, de actieradius en de prijs is nog niets bekend. Later deze maand gaat Nissan de Leaf onthullen en verwachten we meer te weten. Tot die tijd, lusten jullie deze derde generatie van de Nissan Leaf wel?

Ook interessant!

  • De Renault 5 is er binnenkort ook met een Nissan-logo!
  • Deze auto ziet er totaal anders uit dan zijn voorgangers
  • Officieel: dit is de nieuwe Renault... eh... Nissan Micra
  • Nieuwe Micra: niet meer dan een Renault 5 met ronde koplampen

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, leaf, Nissan

Vorig bericht: « In deze landen staan de meeste snelladers
Volgend bericht: Dit verandert iOS 26 aan CarPlay »

Lees Interacties

Reacties

  1. rollingstoned zegt

    10 juni 2025 om 14:04

    “Dus moet er een volledig nieuwe Nissan Leaf komen. Geen opgewarmde prak zoals de vorige dus en ook geen Nissan met een Renault logo zoals bij de Nissan Micra het geval is. Dat is gewoon een omgekatte Renault 5.”

    Die Leaf lijkt anders net op een omgekatte Opel Frontera ;-)

    Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      10 juni 2025 om 14:22

      Inderdaad, front lijkt wel heel erg op dat van een Opel..

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      10 juni 2025 om 15:00

      Ik vind ‘m vooral lijken op een gekrompen Ariya, ook zo’n verkooptopper… als de verkoopcijfers lijken op de gekrompen aantallen van de Ariya dan hebben we ons antwoordt ;)

      Login om te reageren
  2. Mini Joe zegt

    10 juni 2025 om 14:15

    – EDIT aangepast –

    Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      10 juni 2025 om 14:22

      Alweer he..

      Login om te reageren
  3. Johanneke zegt

    10 juni 2025 om 14:21

    Heb serieus gekeken naar de vorige / huidige versie, vanaf 2019. Zitten wat nadelen aan, maar voor mijn woon/werkverkeer is het dikke prima, hou er toch een benzine auto naast. Maar waarom ik het toch niet aandurfde: De accu’s lijken van matige kwaliteit. Erg veel degradatie, en spanningsverschillen tussen cellen komt vaak voor.

    Blijft toch een dingetje bij elektrische auto’s. Als mijn turboloze 2.0 kapot gaat (wat eigenlijk vrijwel niet kan, ieder jaar na 15k km onderhoudsbeurt, ga er normaal mee om), is het een kwestie van een paar honderd euro om iets te fixen. Eigenlijk zijn alle kosten die ik maak aan de carrosserie, ophanging, niet aan de aandrijving. Als er wat aan de aandrijving of accu van zo’n EV kapot gaat zou ie wel eens de kliko in kunnen. De kans is niet groot, maar het gebeurt wel.

    Login om te reageren
    • pier zegt

      10 juni 2025 om 17:29

      Probleem is dat de Leaf geen actief gekoeld batterijpakket had. Dat zorgt er op den duur voor dat de cellen meer te lijden hebben en dus sneller degraderen of kapot gaan. Verder een dodelijk saaie auto om te rijden, maar dat is mijn mening.

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        10 juni 2025 om 17:59

        Ja dat las ik ook over waarom de accu zo snel slecht wordt. Saai zal het wel zijn ja, maar dat vind ik eigenlijk van elke auto met een automaat. Heb ik nog nooit in een Porsche 911 ofzo gereden, maar normale auto’s dan.

        Login om te reageren
    • siebren zegt

      10 juni 2025 om 22:23

      Ik heb het wel gedaan. Snap je zorgen maar het lijkt denk ik mee te vallen. Die van mij heeft nu een ton gelopen en heeft een SOH van 88. Het is idd een nadeel dat ze lucht gekoeld zijn, wat ook met name nadelig is met snelladen.

      Die celbalans zie je vaak op Reddit voorbij komen. Dit heeft denk ik 2 oorzaken:
      – je kan het zelf detecteren met een app (LeafSpy) en een OBD dongle. Waardoor het snel aan het licht komt.
      – In andere landen is het laadnetwerk minder goed, en moeten mensen noodgedwongen naar snelladers. Waar dit pakket dus niet voor geschikt is.

      Ik heb er zelf weinig problemen mee. En laad hem gewoon thuis met 3,7kw. Niet zo zwaar voor de accu dus.
      Maar goed, N=1. Misschien heb ik mazzel.

      Login om te reageren
  4. joos straetmans zegt

    10 juni 2025 om 14:22

    Ik kan me voorstellen dat je als klein kind tegen een bord raapstelen of schorseneren zei : “lus ik nie”. Maar het werkwoord voor iets niet lekker vinden is toch echt ‘lusten’.

    – EDIT Aangepast –

    Login om te reageren
  5. cdlop01 zegt

    10 juni 2025 om 15:08

    Lelijk, gedrongen model.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 juni 2025 om 11:06

      Om naar de titel van het artikel (en de eerdere spelfout) te verwijzen: het is geen lustopwekkend model.

      Login om te reageren
  6. Robert zegt

    10 juni 2025 om 15:19

    Fun fact: tegenwoordig worden er plug-in hybrides aangeboden die een groter rijbereik hebben dan de eerste generatie Leaf.

    Dat geeft denk ik wel goed aan waar we over 15 jaar (kunnen) staan met de ontwikkelingen op dat gebied.

    Login om te reageren
  7. Jopie zegt

    10 juni 2025 om 16:41

    Eerst maar eens afwachten of Nissan nog bestaat over een paar jaar.
    Tot die duidelijkheid er is voor mij geen Niksan

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North