
De ‘Japanse’ Renault 5 is gearriveerd.
Als je het autonieuws een klein beetje hebt gevolgd dan weet je dat er een nieuwe Nissan Micra in aantocht was. En dan weet je ook dat een kloon zou worden van de Renault 5. Zojuist is deze auto officieel onthuld, en inderdaad: de nieuwe Nissan Micra is gewoon een slecht vermomde Renault 5.
De Nissan-ontwerpers hebben nog wel een dappere poging gedaan om er een eigen draai aan te geven. De vorige generaties Micra hadden vaak ronde vormen en daarom heeft de Renault 5 nu cirkelvormige LED-verlichting voor en achter gekregen. Ook de wielkasten zijn meer rond, maar de basis is nog overduidelijk een hoekige Renault 5.




En hoe zit het met de binnenkant, is die wel uniek? Nou nee, het interieur is vrijwel één op één overgenomen van de Renault 5, tot aan het stuur toe. Het verschil zit ‘m in het materiaalgebruik en de afwerking. Volgens Nissan brengt dit interieur echter een thema terug wat centraal heeft gestaan bij alle generaties Micra: “eenvoudige, ingetogen elegantie”.



Ook grappig: op de middentunnel is Mount Fuji afgebeeld, terwijl er werkelijk niks Japans is aan deze auto. Zelfs de Nissan-designelementen zijn ontworpen in het Europese designcentrum van Nissan. En de auto wordt gewoon gebouwd door Renault, in dezelfde fabriek als de R5.
Dan de aandrijflijnen. Die zijn – je raadt het al – identiek aan de Renault 5. Je hebt de keuze uit een 40 kWh en 52 kWh accu. Daarmee heb je respectievelijk 310 km en 408 km range. Snelladen kan met 80 kW dan wel 100 kW. De instapversie heeft 120 pk en de versie met grotere accu 150 pk. Allemaal bekende cijfers.



De Nissan Micra lijkt dus weinig toegevoegde waarde te hebben ten opzichte van de Renault 5, tenzij hij goedkoper is. Nissan deelt nog geen prijzen, maar de R5 is al redelijk scherp geprijsd. Heel ver zal Nissan daar waarschijnlijk niet onder zitten.
De nieuwe Micra wordt tegen het einde van het jaar leverbaar. Dit vormt het startschot van een nieuw elektrisch offensief van Nissan. Er volgt namelijk ook nog een nieuwe Leaf, een elektrische Juke en een elektrische A-segmenter. Die laatste heeft hoogstwaarschijnlijk ook een Renault-basis, namelijk de nieuwe Twingo.





Nissan mag de leuke Renaults rebadgen en Mitsubishi de huis-tuin-en-keuken Renaults.
Dat kan je ook een strategie noemen…
Ja, ben al 2 Mitsubishi Clio’s tegengekomen. Oogt toch raar, ook omdat ’t er zo prominent op staat achter.
Ik heb ze zelfs in Frankrijk op Frans kenteken gezien, je zou denken dat je dan met pek en veren de grens over gezet wordt..
Het oogt alsof die Nissan behoorlijke spleetogen heeft.
Heel Japans dus……..of mag je dat niet meer
Hebben ze nou wel aanpassingen aan het blik gedaan voor de Nissan achterlichten maar voor de rest amper wat gedaan?
Volgens het artikel andere licht units voor en achter en ronde(re) wielkasten en Mount Fuji op de Midden tunnel maar ik zie het niet op de foto
Moet je heel goed kijken naar het opbergvakje op de middentunnel, daar zie je Mount Fuji met een zonnetje
Nog veel panelen die anders zijn. Is bijna evenveel verschil als Stellantis hun inwisselbare modellen..
Je kan ze ook moeilijk kwalijk nemen. Al betwijfel ik of die Nissan in Europa veel gaat verkopen.
Mijn redenering was vroeger altijd dat je een Japanees kocht voor de betrouwbaarheid.
En een franse auto kocht je NIET voor de betrouwbaarheid.
De Renault zal veel verkopen in frankrijk, chauvinisme ten top daar.. Maar de Micra, ik weet het toch niet.
Bijna een herrijzenis van de Alfa Romeo Arna dit…..
@tenaci: dan doe je de Arna zowaar tekort. Die had nog het fatsoen om een aandrijflijn van Alfa Romeo in een Nissan-koets te verpakken en zo op zijn eigen, zinloze, manier uniek te zijn. Deze Micra is weinig meer dan een luie rebadge.