• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Maak je geen zorgen: Chinese auto’s zijn hartstikke veilig

Auteur: machielvdd, gepost 12 oktober 2022 om 19:58 – 5 Reacties

De tijden van levensgevaarlijke Landwinds zijn voorbij.

Als automerk heb je niet alleen te maken met je eigen imago, maar ook met het imago van je land. Auto’s worden vaak toch onwillekeurig beoordeeld op basis van hun land van herkomst. Net als mensen dus.

Bij Chinese auto’s zou je bijvoorbeeld het vooroordeel kunnen hebben dat ze onveilig zijn. Er was namelijk ooit de beruchte Landwind X6, die een rijdende doodskist bleek te zijn. Zulke dingen kunnen lang blijven hangen in het collectieve geheugen.

Over de veiligheid van moderne Chinese auto’s hoef je echter niet ongerust te zijn. EuroNCAP heeft weer een aantal auto’s te pletter gereden en daar zat ook een Chinese auto bij: de BYD Atto 3. Dit is een elektrische cross-over (wat anders?), die ook zijn opwachting maakt in Nederland.

De BYD scoorde gewoon – zoals het heurt – vijf sterren bij de EuroNCAP-crashtest. Net als de Mercedes EQE, Mazda CX-60, BMW X1, BMW 2 Serie Active Tourer, Seat Ibiza, Seat Arona en de Volkswagen Golf, die ook aan een test werden onderworpen.

Van de tien geteste auto’s waren er maar twee die géén vijf sterren haalden. Dat waren de Citroën C5 X en de Mobilize Limo (de bovenstaande auto). Die haalden beide vier sterren. Toevallig zijn dit allebei Franse auto’s, maar de Mobilize heeft wel Chinese roots. Dat is namelijk een gerebadgede JMEV Yi. Maar goed, ook dat is geen onveilige auto, met zijn vier sterren.

Bij de vorige ronde EuroNCAP-crashtests vielen de Chinezen evenmin door de mand, want de ORA Funky Cat en de WEY Coffee 01 haalden ook de volle vijf sterren. Als ze nu ook nog even normale namen verzinnen gaan we ze misschien wel serieus nemen.

Ook interessant!

  • Zorgen over online vergaderingen in de auto
    Zorgen over online vergaderingen in de auto
  • Auto's zorgen massaal voor geluidsoverlast in Zuid-Limburg
  • Camera's gaan zorgen dat scooters tussen de auto's rijden
  • Nederlanders met drugs op achter het stuur neemt toe
    Niet bang voor een ongeluk als je in de auto zit

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

atto-3, BYD, crashtest, Elektrisch, euroncap

Vorig bericht: « Polestar 3: meer dan 500 pk voor 96k
Volgend bericht: Dit is de duurste S-klasse van Marktplaats »

Lees Interacties

Reacties

  1. schuimbekje3 zegt

    12 oktober 2022 om 20:27

    Toch zou ik liever in een landwind rijden dan een opel frontera. Ik heb een ongeluk gezien van beide en de chinees overleefde het, de duitser niet.

    Login om te reageren
    • ffw88 zegt

      13 oktober 2022 om 06:18

      Het ene ongeluk is het andere niet eh.

      Login om te reageren
  2. wimof zegt

    12 oktober 2022 om 20:32

    Ik zou graag in een Europese auto willen rijden.
    Reden: er zijn genoeg niet Europeanen om hun auto’s bij hun aan te slijten.
    Er zijn genoeg Europeanen om Europese producten aan te slijten.
    Zo kan de dienst na verkoop opnieuw een dienst na verkoop worden en geen lachertje.

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      13 oktober 2022 om 10:46

      Reden 2 : Heb geen zin om het regime daar te steunen.
      Hoewel je er niet aan ontkomt om chinese zooi in huis te halen, probeer ik het tot een minimum te beperken.
      Heb dus echt zweeds (Volvo 940) en Frans (C2 en Twingo) thuis staan.

      Login om te reageren
  3. qriss zegt

    14 oktober 2022 om 09:12

    Nou, in ieder geval de speciaal door de fabriek geprepareerde testauto’s zijn veilig.
    Dat ze vervolgens in serieproductie toch iets minder veilig zijn horen we vanzelf wel (of hopelijk niet, want niemand zou China moeten willen sponsoren).

    Over een aantal jaar zeggen we weer met zijn allen och god, hadden we toen maar geluisterd, nu is het te laat.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North