Polestar heeft officieel het doek getrokken van de 3. Het is een behoorlijk ding geworden.
Zo vaak als je de Polestar 2 ziet rijden, zo zeldzaam zal de Polestar 3 worden. Tenminste, het is een feit dat de nieuwste elektrische telg uit Zweden niet voor iedereen bereikbaar zal zijn. Zeker met de door de jaren heen strengere bijtelling. De 3 is volgens het merk de eerste SUV die ze maken. De Polestar 2 zien ze zelf vooral als een liftback.
De nieuwe Polestar 3 komt in eerste instantie in twee uitvoeringen op de markt. De focus ligt op achterwielaandrijving. Je hebt de Long range Dual Motor en de Long range Dual Motor met Performance pack. Ongetwijfeld volgen er op termijn voordeligere varianten, maar dit is waar je het voorlopig mee moet doen. De specificaties zijn op papier in elk geval lekker.
Als je een caravan hebt zit je met de Polestar 3 goed. De elektrische auto heeft een trekgewicht van 2.200 kg. Dat is dik voor elkaar en zie je niet heel vaak bij EV’s. Je kunt het ongeveer vergelijken met een Tesla Model X.
Performance (pack)
De Long range Dual Motor levert 489 pk en 840 Nm koppel. De SUV sprint in 5 tellen naar de honderd en heeft een topsnelheid van 210 km/u. Kies je voor het Performance pack dan krijg je 517 pk en 900 Nm koppel. De topsnelheid blijft hetzelfde, maar met 4,7 sec naar 100 km/u gaat het allemaal net een paar tienden sneller.
Het Performance pack geeft je naast extra pk’s onder andere een aangepaste chassis afstelling, Swedish gold ventieldopjes, 22-inch multispaaks velgen en Pirelli P-Zero banden.
Interieur
Net als de nieuwste Volvo- en Polestar-modellen is ook bij de Polestar 3 sprake van een Google integratie. Het systeem is te bedienen op een groot 14,5-inch centraal display. Via over-the-air updates (OTA) kan de software op afstand van updates worden voorzien.
Bereik en snelladen
De Zweden beleven een belangrijk debuut. De Polestar 3 is de eerste auto van het merk die op twee continenten wordt geproduceerd. De SUV is gepositioneerd in het hogere segment. Dat zie je onder andere aan het grote accupakket van 111 kWh. Het voorlopige WLTP-bereik ligt op 610 kilometer. Aan de publieke lader kun je met een max van 11 kW opladen. DC snelladen gaat met een max van 250 kW. Prima!
Modellengamma
De Polestar 3 is een SUV en in 2023 volgt er ook een SUV Coupé die 4 gaat heten. Eigenlijk hetzelfde trucje wat je Volkswagen ziet doen met de ID.4 en later de ID5. In eerste instantie produceert Polestar de EV in Chengdu, China. Een jaar later gaat ook de productieband in Ridgeville in de Verenigde Staten van start.
Prijs en beschikbaarheid
De eerste leveringen staan gepland voor het vierde kwartaal van 2023. Een Nederlandse introductieprijs is al bekend. Het begint bij 89.900 euro. Het Performance pack heeft een meerprijs van 6.600 euro.
Vanaf vandaag is het mogelijk om een online bestelling te plaatsen voor de elektrische auto. Een Polestar 3 in zakelijke lease is verkrijgbaar vanaf 1.135 euro per maand via Mobility Service op basis van 60 maanden en 10.000 kilometer per jaar. Kies je voor het Performance pack dan komt de berekening uit op 1.214 euro per maand.
rulefollower zegt
Mooi…
Alleen het leasetarief bij 10.000 km/jaar lijkt me een beetje fors.
Wellicht een hoog rentepercentage en een lage opbrengst na die 60 maanden.
Mijn zwitserse etron 55 is goedkoper op een 4 jarig contract met 20.000 km/jr.
Edge zegt
Zeer fraaie auto, maar hoe groot is ‘ie? Moet ik dit zien als Polestar’s XC60 of meer als Polestar’s XC90?
Sander zegt
Te vergelijken met de XC90, dus een heel stuk groter dan de Polestar 2.
Hotpants zegt
EX90 wordt groter en een 7-zitter
rc1990 zegt
Is er al iets gezegd over de mogelijkheid van bidirektioneel laden? Dat zou het een stuk interessanter maken als volgende auto, over een jaar of 4 als jong gebruikt model.
leonlampe zegt
Alle versies hebben bi-directioneel laden
lambo350gt zegt
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
Dutchdriftking zegt
Kan deze aandrijflijn niet gewoon in een V60? Dan zijn we klaar toch?
lecomte zegt
Dat lijkt mij een prima idee!
Jagris zegt
Kijk, jij denkt in oplossingen. Lijkt me een veel betere auto dan.
mashell zegt
Mooie auto maar wat een verschrikkelijk interieur. Kale Tesla stijl met een lelijk rond frutsel midden op het dashboard om je elke kilometer aan te ergeren.
adyton zegt
Het stoort me hier toch veel minder dan Tesla. Materialen, kleuraccenten en ontwerp zijn toch net iets gezelliger en warmer. Maar het is ook net wat te minimalistisch naar mijn smaak.
mashell zegt
De stoelen ogen beter (niet zo plastic als bij Tesla) maar het dashboard is vrijwel hetzelfde, een stuk plastic met onzichtbare ventilatiesleuven, een groot scherm en een stukje “hout” om het wat sjeu te geven.
Zo’n knullig instrumentencluster als dit past al niet in een ID.3 maar in een Polestar 3 van bijna een ton is het een schande. Zeker omdat de Polestar 2 dat al beter heeft.
lecomte zegt
Ziet er niet verkeerd uit, al zou ik hem graag ook in het echt willen zien.
Wederom weer jammer van de weinige en saaie 6 exterieurkleuren, die je ook bij Volvo kan kiezen. Dat vind ik een gemiste kans bij Polestar om zich te onderscheiden. Andersom ook.
cloverleaf zegt
1,36 per km. En dat als je precies de 10k aan tikt.
Robert zegt
Volvo limiteert de topsnelheid van z’n modellen tegenwoordig tot 180 km/u en omdat er een Polestar badge op staat mag -ie wel 210? Hypocriet.
cloverleaf zegt
Nee joh! De marketingafdeling van Geely heeft bepaald dat Volvo staat voor Veiligheid en Polestar voor Performance.
alpacatje zegt
Maar waarom is mijn P2 dan gelimiteerd op 160? :(
v70t6r zegt
Lease ipv koop? Mijne (gekocht) loopt wel ruim 200km/h.
alpacatje zegt
Nee, 100% eigenaar. Die limiet is blijkbaar nieuw en voor alle P2 modellen. Ik dacht voor de « veiligheid », maar gezien de P3 210 mag heeft dat ook niet veel sense
ar75track zegt
Weer die Google integratie. Mijn Volvo dealer wilde mijn V60 graag inruilen als ik een nwe T8 bestelde. Dagje met dat Google gebeuren gereden en dat wordt hem niet. Heb het niet zo op Google en veel functionaliteiten van mijn huidige V60 zijn verdwenen. Dashbord met lelijke graphics als halfronde snelheids meter en toerenteller. Apple Carplay was tijdens de testrit niet een beschikbaar.
joki zegt
Uit Zweden… Tja, interesse weg…
Van As zegt
Bedoeld u dan dat alle versies van de Polestar 3 bi-directional kunnen laden ?
dree16v zegt
Mooi? Ik vind het een lelijk hok, terwijl ik fan ben van de Polestar 2. Dit wordt hem niet voor mij
leefvrij zegt
Helemaal mee eens. Dit lijkt net een 13 in dozijn Chinees product. Als het Xpeng had geheten, had ik het ook geloofd. de Polestar 1 en 2 zijn erg geslaagd. Dit is vreselijk.
nootdorp015 zegt
Mooi