• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Maak nu thuis je eigen Biodiesel

Auteur: chefke, gepost 10 maart 2008 om 15:36 – 45 Reacties

FuelPod 2

Dit is nog eens techniek waar je wat aan hebt. De FuelPod2 maakt het namelijk mogelijk thuis je eigen milieuvriendelijke biobrandstof zelf te maken. Je kan het apparaat daarbij gewoon kwijt in de garage. Per keer kan de FuelPod2 ongeveer 50 liter brandstof produceren dus de gemiddelde tank kan je bijna in één keer vullen. Wel moet je flink van frituren houden om over genoeg grondstoffen te beschikken.

De enige grondstof die je namelijk nodig hebt, is gebruikte olie uit de keuken. Dus als je veel bakt, braadt en frituurt dan is dat niet alleen lekker maar rijd je ook nog eens milieuvriendelijk. De brandstof die eruit komt, kan gewoon in een normale dieselauto gegooid worden zonder verdere aanpassingen. Ook de prestaties blijven hetzelfde.

Het apparaat wordt aangedreven door een kompressor dus je moet nog wel een aantal euro’s aftikken aan de energieleverancier. De FuelPod2 zelf is in Engeland te koop voor 2056 pond wat neerkomt op 2700 euro. Dat is dus een prima optie voor de gemiddelde dieselaar. (via Gizmodo)

FuelPod 2

Ook interessant!

  • Dit is de duurste diesel van Marktplaats
  • Ook tweedehands koopt geen hond meer een diesel
  • Dit is de meeste bizarre diesel occasion van Nederland
  • Gespot- Een kneiterdikke diesel met vers kenteken

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist schrikt zich het apezuur
  • Gespot – De enige echte Rimac op Nederlands kenteken
  • Ford maakt standaard onderdeel een betaalde optie (en met een goede reden)
  • Automerk maakt revven bewust onmogelijk in deze sportcoupé met verbrandingsmotor
FacebookTweetPinLinkedIn

biobrandstof, Diesel

Vorig bericht: « Mercedes gaat hybridemotoren aan Aston leveren
Volgend bericht: Rijtest: Audi A4 3.2 Quattro vs Mercedes C350 Avantgarde »

Lees Interacties

Reacties

  1. floryn zegt

    10 maart 2008 om 15:39

    voor alle snackbars…

    Login om te reageren
  2. Fiskmas zegt

    10 maart 2008 om 15:39

    Haha super vet :D lekker bij de plaatselijke patatkraam om die olie vragen, in je apperaatje gooie en hopsa!

    best prijzig maar het is dan wel gefilterd enzo nadat je het erin doet?

    top idee in ieder geval.

    Login om te reageren
  3. Leon zegt

    10 maart 2008 om 15:42

    Goed idee, zo kunnen bijvoorbeeld snackbars hun overgebleven frituurvet milieu vriendelijk kwijt. Die zouden dat kunnen verkopen aan mensen met zo’n ding of zulk iets.

    Login om te reageren
  4. vjp zegt

    10 maart 2008 om 15:43

    en hoelang duurt het dan eer het 50 liter heeft geproduceerd?

    Login om te reageren
  5. Stefan zegt

    10 maart 2008 om 15:46

    Bij ons de pattatzaak gaan er echt 3 dozen vet per dag doorheen.. kan je aardig op dieselen !

    Login om te reageren
  6. 323ti zegt

    10 maart 2008 om 15:46

    Waarom kan ongebruikt vet niet dan?
    Iemand een idee?

    Login om te reageren
  7. Rogier M20B27 zegt

    10 maart 2008 om 15:48

    Was een tijdje terug ook in Chop-Shop
    Zag er wel heel simpel uit, alleen over de levensduur van je motor word(t)?
    niet gesproken.
    Kan me zo voorstellen dat dit niet echt bevordelijk is.

    Login om te reageren
  8. Fabriccio zegt

    10 maart 2008 om 15:52

    Het is nu zo dat je moet betalen voor het laten komen ophalen van het oude vet, dus als iemand naar mij toe zou komen van mag ik het meenemen, graag zelfs!! , want het scheelt je toch weer ong 500 euro per jaar.

    Mvg Fabriccio (Eigenaar pizzaria)

    Login om te reageren
  9. Axel zegt

    10 maart 2008 om 16:04

    Het nadeel is alleen dat je voor de wet strafbaar bent. Je rijdt dan met een brandstof waar geen accijnsen over betaald zijn. Dit schijnt helaas niet te mogen.

    Login om te reageren
  10. bartholomeo zegt

    10 maart 2008 om 16:11

    @ axel: het is dus verboden om een middel te vinden dat je motor op water rijd, want daar worden geen accijnzen op gehoffen ?

    Login om te reageren
  11. Frank deH zegt

    10 maart 2008 om 16:12

    Betaal je over frituurvet dan geen accijns?

    Login om te reageren
  12. RaZZle zegt

    10 maart 2008 om 16:23

    Komen ze dalijk weer op de proppen met die snacktax :P

    Login om te reageren
  13. hubert zegt

    10 maart 2008 om 16:32

    klopt helaas.

    Als je (brand)stof gebruikt om een vervoermiddel er op te laten rijden, ben je accijnsplichtig. Dus zomaar voor 30ct/liter sla-olie bij de Aldi halen en in je auto gooien mag helaas niet.

    Login om te reageren
  14. Joost zegt

    10 maart 2008 om 16:38

    @ bartholomeo: als je het zelf “uitvindt” dan zal dit strafbaar zijn ja.
    Wat jij waarschijnlijk bedoelt is dat een auto die loopt op waterSTOF.
    Ik ga er vanuit dat als je dit bij de pomp tankt, er gewoon accijns over betaald wordt.
    Daarnaast ken ik ook weinig winkels die waterstof verkopen zoals ze frituurvet verkopen ;)

    @ Frank deH: nee :) accijns betaal je in NL over alcoholische dranken, brandstoffen en tabaksproducten

    Login om te reageren
  15. jakob_147 zegt

    10 maart 2008 om 16:39

    in een van de laatste afleveringen van fifth gear hebben ze het er ook over ;)

    Login om te reageren
  16. Klassiekerrally zegt

    10 maart 2008 om 16:42

    Je mag ook niet tegen de kerk piesen. Zijn er al gevallen bekend dat personen een boete hebben gekregen voor -in wezen- milieuvriendelijk(er) rijden?

    Login om te reageren
  17. Patrick zegt

    10 maart 2008 om 16:54

    @bartholomeo : inderdaad, op autobrandstoffen dient accijns betaald te worden, rijden op zelfgemaakte brandstof is enkel toegelaten als je voldoet aan de accijnswetgeving.

    Login om te reageren
  18. Kevski Style zegt

    10 maart 2008 om 16:57

    Zo’n grote aankoop hoef je niet te doen. Koffiefilters, wat stevig staaldraad en een grote jerry is alles wat je nodig hebt, samen met veel tijd. Heb wel eens testjes gedaan en het rijdt verder prima. De brandstof is zelfs schoner dan diesel uit de pomp (dus beter voor je motor), en het ruikt erg lekker als je langs komt rijden. Het duurt alleen veel te lang voor je een tank vol hebt. Een jerry van 25 liter ben je dagen mee bezig.
    In dat opzicht zal dit beter werken, maar is de filtrering denk ik slechter….

    Login om te reageren
  19. GeenOnzinMaarFeiten zegt

    10 maart 2008 om 17:04

    @323ti

    Het omzettingsproces is uiteraard ook voor “nieuwe” olie te gebruiken. Dit is zelfs beter aangezien het resultaat zuiverder zal zijn dan bij gebruikte olie.
    Echter zitten er een aantal nadelen aan het gebruik van “niewe” olie:

    1) Het kost geld, waar gebruikte olie vaak gratis of voor weinig afgehaald kan worden bij een eettent ofzo… Hier komt bij dat er nog accijns over betaald moeten worden. En aangezien je de kosten van de FuelPod2 al hebt wordt het financiel gezien steeds minder interressant om neiuwe olie te gebruiken.
    2) Het direct gebruiken van “nieuwe” olie voor brandstof productie zorgt voor een sterke vraag naar plantaardige olie die anders voor voedselproductie gebruikt zou worden.
    Met als gevolg sterk stijgende voedselprijzen en in het ergste geval een voedsel tekort. Tevens is het natuurlijk een grotere belasting voor het milieu doordat er meer gecultiveerde grond nodig is (ten koste van…) en de extra logistiek en exploitatie is milieutechnisch natuurlijk ook erg inefficient.
    3) Plantaardige olie is wel overal te koop echter meestal alleen in erg kleine verpakkingen gericht op voedselmarkt (denk aan literflessen in de supermarkt). Deze vorm van verpakking is natuurlijk erg inefficient, dus niet ideaal voor het …….

    @Axel
    Onjuist.
    Biodiesel gebruiken is niet illegaal! Geen accijns betalen over je gebruikte biodiesel DAT is illegaal. Netzo als alle andere vormen van belastingontduiking.

    Bij gebruik van biodiesel ben je verplicht de gebruikte hoeveelheden op te geven aan de overhied waarna je er accijns over moet betalen.
    (Vandaar ook dat gratis/goedkope gebruikte olie eigenlijk de enige interessante optie is, zie bovenaan)

    @vjp
    Een batch duurt ongeveer 12 uur.

    Login om te reageren
  20. JR zegt

    10 maart 2008 om 17:08

    Officieel mag je idd niet dit soort brandstof gebruiken zonder accijns te betalen, maar in Duitsland kun je exact deze zelfde soort brandstof kopen aan bepaalde pompen, dus ik vermoed het erg lastig zal zijn om te bewijzen dat je bijvoorbeeld daar NIET hebt getankt.

    Een meer industriele look en manier kun je vinden bij http://www.biodys.com (NL bedrijf) Werkt op dezelfde manier.

    Login om te reageren
  21. Frank deH zegt

    10 maart 2008 om 17:14

    En mijn eigen biodiesel/gas. Ik bewaar al jaren lang mijn eigen stront. Dus als ik het goed begrijp mag ik daar mijn auto niet op laten rijden. Da’s mooi shit dan….

    Login om te reageren
  22. Zoef zegt

    10 maart 2008 om 17:25

    Volgens mij is er een gedoogbeleid ten aanzien van accijnzen op biobrandstoffen?

    Login om te reageren
  23. Yellomello zegt

    10 maart 2008 om 18:21

    raar hoor, de roverheid dwingt ons (bijna) om lelijke priussen te rijden maar als je echt milieuvriendelijk wilt rijden ben je weer crimineel bezig…

    Login om te reageren
  24. Patrick zegt

    10 maart 2008 om 18:25

    Yellomello: is afgewerkte slaolie verbranden werkelijk goed voor het milieu?

    Accijnzen ontduiken is strafbaar, op biodiesel rijden niet, tenzij jij over andere informatie beschikt uiteraard.

    Login om te reageren
  25. Snuf zegt

    10 maart 2008 om 18:33

    @Kevski,

    Helaas is biodiesel helemaal niet beter maar juist slechter voor je motor. Vervuiling van je leidingen, filters, smeerolie en injectoren is vele malen sterker dan met gereguleerde standaard diesel. Ook aantasting van kunststof afdichtingen ligt op de loer. Uiteindelijk ben je duurder uit en het milieu spaar je er helaas ook niet mee (naast het eerder genoemde nadeel van voedsel concurrentie)..

    Login om te reageren
  26. Chip zegt

    10 maart 2008 om 18:35

    @ Mensen die zeiken over accijnzen

    Ik wist toevallig nog van mijn theorie examen dat de douane je brandstof kan controleren. Maar denk je serieus dat zoiets ook maar één keer in je leven gebeurd? Die agenten hebben wel wat beters te doen hoop ik (demonstreren?).

    Login om te reageren
  27. Patrick zegt

    10 maart 2008 om 18:41

    @Chip: ik ben al door de douane gecontroleerd op mijn brandstof. Dus het gebeurt zeker één keer in mijn leven…………….hoera, ik heb een leven!!!

    Login om te reageren
  28. Frank deH zegt

    10 maart 2008 om 18:44

    @ Chip

    Al 2x, alleen omdat ik met lpg onderweg ben nemen ze geen monster.

    Login om te reageren
  29. JPM zegt

    10 maart 2008 om 18:48

    Dit is natuurlijk leuk maar absoluut geen optie voor de toekomst.

    Login om te reageren
  30. ro zegt

    10 maart 2008 om 20:50

    @zelf is in Engeland
    is zelfs in Engeland lijkt me beter:D

    Login om te reageren
  31. JP West zegt

    10 maart 2008 om 22:25

    Vet vreten en lekker scheuren. Klinkt aantrekkelijk. Ik krijg opeens het idee dat Duitsers dit al jaren weten :D Morgen maar een paar blokken Remia V-Power smeltvet en een paar lekkere berelullen in de frietpan. Eens kijken of de hightech CDI commonrail inspuitmotor met geregelde roetfiltratie er tegen kan. Ikke wel met een paar berelullen pindasaus!

    Login om te reageren
  32. CSL zegt

    10 maart 2008 om 23:47

    Leuke ding voor de mcdonalds!

    Login om te reageren
  33. Patrick zegt

    10 maart 2008 om 23:50

    CSL toch, Mc Donalds verkoopt zijn afgewerkte olie reeds, verpakt in patat.

    Login om te reageren
  34. Davidov zegt

    11 maart 2008 om 06:01

    Das een mooie uitvinding, vraag me af of de fabrikant er winst mee gaat maken.

    LOL @ JP West

    Login om te reageren
  35. Kevski Style zegt

    11 maart 2008 om 13:37

    @ Snuf:

    Waar baseer je dat op? Dat verhaal over kunststof heb ik persoonlijk getest, omdat ik daar zelf ook bang voor was, maar er kwam geen meetbaar resultaat naar boven toe. De vervuiling waar je het over hebt is neem ik aan vet? Andere vervuiling is een kwestie van beter filteren. daarom had ik het ook over koffiefilters. Als het schoon genoeg is om te drinken is het schoon genoeg om in een auto te gooien. Die vetaanslaag kun je goed tegen gaan door de olie te verwarmen, waardoor het vloeibaarder wordt. Enige nadeel wat eraan zit is dat je een auto niet te lang stil moet laten staan. Dan gaat het dichtslibben. Het lijkt op sludge (koelvloeistof en olie bij elkaar)

    Overigens, voor de mensen die het zich afvragen: Bijmengen gaat ook prima….

    Login om te reageren
  36. Luis Petinga zegt

    15 maart 2008 om 12:48

    Weer zo’n kul apparaat. Je kunt gewoon in elke tank biodiesel maken. Olie van 60’C er in, methanol en natriumhydroxide (gootsteenontstopper), rondpompen en een nacht laten staan. Glycerine op de bodem, biodiesel on top.

    En als je dan toch wat kant en klaars wil, voor nog geen 1000 euro kun je bij Biodys al een C300 kit kopen.

    Login om te reageren
  37. Luis Petinga zegt

    15 maart 2008 om 17:09

    @snuf

    Je hutselt twee dingen door elkaar: biodiesel en PPO.

    Biodiesel reinigt juist heel goed. Wel tast het sommige rubbers aan, maar daar is viton voor.

    PPO (puur plantaardige olie) kan als er nog teveel fosfolipiden in zitten verslijming van je motor opleveren en die olie is ook een stuk smeriger.

    Biodiesel is juist heel geraffineerd: ontdaan van fosfolipiden, geneutraliseerd, omgeesterd en daardoor lichter van viscositeit.

    Het is wat onvriendelijk voor pakkingen maar daar merk je in de praktijk niets van.

    Login om te reageren
  38. Snuf zegt

    16 maart 2008 om 17:53

    @ Kevski @ Luis

    Als ik even samenvat: het tast dus je rubbers aan en is onvriendelijk voor pakkingen. Dan zitten we wat dat betreft op een lijn.

    Probleem met biodiesel (omge-esterd tot FAME) en zeker voor PPO is divers: het stolt bij lage temperaturen eerder dan normale diesel, het vervuilt de injectoren eerder, laat ze ook minder nauwkeurig werken door de hogere viscositeit. Daarnaast komt het ook in de motorolie terecht (zoals elke brandstof, diesel of benzine). Groot verschil is echter dat de normale diesel en benzine er snel weer uit dampen zodra de motor(olie) op bedrijfstemperatuur is. Biodiesel echter heeft een veel lagere dampspanning en blijft in de motorolie waardaar de viscositeit daalt en hiermee de essentiele werking van de olie vermindert. Op langere termijn oxideert de biodiesel en daarmee tevens de motorolie en verdikt juist weer de olie. Ook gaat biodiesel niet goed samen met de toevoegingen aan de motorolie die overmatige slijtage moeten verminderen.

    Login om te reageren
  39. Luis Petinga zegt

    17 april 2008 om 16:54

    Snuf

    Biodiesel krijgt additieven voor flow-point verlaging zoals ook diesel (anti-vlok) dat krijgt en anti-oxidanten in de vorm van b.v. synthetische vitamine E.

    Van oxidatie of stollen is dus geen sprake. De oxidatiestabiltieit en flowpoint norm is zelfs vastgelegd in de EN14214 specificatie.

    Die olieproblematiek betekent in de praktijk helemaal niets. In tegenstelling tot de theorie bleken bussen in Canada juist veel minder vaak olie te hoeven verversen.

    Allemaal olie-lobby argumenten :)

    Login om te reageren
  40. Pietje zegt

    30 mei 2008 om 17:53

    @GeenOnzinMaarFeiten: belastingontduiken mag niet en is verboden, belastingONTWIJKEN, daarintegen wel ;) klein verschilletje.

    Over biodiesel gesproken, in dit artikel zeggen ze:
    “Het is de bedoeling dat in de gehele Europese Unie geen accijns meer wordt geheven op biobrandstoffen, zoals slaolie, koolzaadolie of gebruikt frituurvet.”
    http://www.autovisie.nl/expertise/lezersvragen/archief/slaolie/index.xml

    Login om te reageren
  41. Henny59 zegt

    8 juli 2008 om 10:01

    Ik heb een auto op diesel, voormalig grijs kenteken. Dus wel duur uit nu, maar een fijne auto. Fiat Doblo Cargo. Vijf jaar oud. Wat wordt er gedaan als de motor wordt omgebouwd voor andere brandstof dan diesel? Plantaardige oliën zijn dikker, maar je kunt ze blijkbaar ook verdunnen.
    Voorlopig neem ik maar een afwachtende houding in. Ik wil mijn auto niet verknoeien met afgekeurd vet van de smaakpolitie.

    Login om te reageren
  42. Eefje zegt

    30 oktober 2008 om 15:45

    Je kan het ook aan de professionals overlaten.. KIA laat in Mali olie uit noten van de Jatropha planten persen, hier wordt biodiesel van gemaakt, dat binnen Mali wordt verkocht. Goed voor de ontwikkeling en goed voor het klimaat! En je auto gaat er niet van kapot..

    Login om te reageren
  43. Dirk zegt

    27 maart 2009 om 12:59

    Prachtig machientje…….zelf heb ik met mijn vorige wagen ,een peugeot 206 sw zo een kleine 90.000km op zelfgebrouwen biodiesel rondgereden
    Ik had een goede afspraak met een containerparkwachter die me op gepaste tijden een hoeveelheid gebruikte frituurolie ter beschikking stelde waaruit ik dmv van verestering mijn eigen biodiesel brouwde.
    Eens je het gepaste recept onder de knie hebt en niet bang bent om even je handen te gebruiken is het perfect doenbaar zelf aan de slag te gaan.

    Login om te reageren
    • Arno zegt

      20 oktober 2010 om 12:51

      @Dirk: Waar maak jij je biodiesel momenteel mee en op welke wijze? Zelf verstook ik 200 liter per week, dus kan wel wat besparen lijkt me zo?

      Login om te reageren
  44. kees1968 zegt

    10 november 2011 om 17:47

    Ik rij nu bijna 1000 kilometer op zelfgemaakt biodiesel en er is geen verschil te vinden. Weliswaar maak ik het met een andere installatie dan hier beschreven. Maar ik neem aan dat het principe hetzelfde is. GreenGenie Biodiesel is deze machine. Volgens mij moet er ook ergens een site van zijn.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North