Help ons even. Het ontwerp van de nieuwe auto van Maarten de Bruyn doet ons ergens aan denken. Maar waaraan ook alweer?
In Nederland hebben we helaas niet zo’n bloeiende auto-industrie als in bijvoorbeeld Frankrijk, Duitsland of Italië. Tuurlijk hebben we Donkervoort en worden er -meestal- MINI’s in elkaar geschroefd in Limburg, maar daar houdt het grof gezegd wel een beetje mee op.
Ja, vroegâh hadden we Spyker. Bloedmooie auto’s met een navenant prijskaartje. Ontworpen door Maarten de Bruyn en net zo groot als kapotgemaakt door Victor Muller. Maar er is nieuws. Want diezelfde Maarten de Bruyn heeft een ‘nieuwe’ auto ontworpen.
En die doet ons in de verte ergens aan denken. Maar waaraan ook alweer?
Maarten de Bruyn komt met een nieuwe auto
Naaah, geintje natuurlijk. We weten heus wel waar de nieuwe creatie van Maarten de Bruyn ons aan doet denken. Aan alles wat hij hiervoor ook al heeft gemaakt natuurlijk. Zo lijkt hij op de eerste Silvestris en ook op de Spykers die hij heeft ontworpen.
En is dat erg? Nee, helemaal niet. Want al lijkt het op iet wat er al eerder is gebouwd, als het mooi is, maakt het geen moer uit natuurlijk. Al is deze auto -naar onze bescheiden mening- niet zo mooi als de auto’s die hij voor Spyker tekende. Al is Maarten het daar zelf niet mee eens. Zegt hij zelf.
“A handcrafted deBruyn sports car is like a four-dimensional work of art, awakening all your senses to experience the world in a new, exciting way.”
Aldus Maarten de Bruyn over het ‘nieuwe’ ontwerp van Maarten de Bruyn
De auto luistert naar de naam ‘deBruyn Ferox V8’. Hij weegt 1050kg en heeft 500pk. Dat haalt hij uit een 6.2 liter V8, uit welk land is niet duidelijk. De Ferox V8 is opgetrokken uit handgeklopt aluminium en de body staat op een verlijmd aluminium chassis.
En de koplampen komen volgens ons, na ampel beraad, van een Chrysler 300M. Maar zeker weten doen we het niet, dus kijk vooral even zelf naar alle plaatjes die op de site van Maarten te zien zijn. Hebben we het goed, of zijn we abuis?
Voorlopig kun je de ‘nieuwe’ creatie van Maarten de Bruyn nog niet kopen, maar wellicht staat er een geldschieter met visie op die ook deze wagen naar grote hoogten kan brengen en er een massaproduct van gaat maken. Zou toch mooi zijn!
Heeft Victor Muller alweer iets te doen trouwens?
lekkerlinksrijden zegt
En nu gaat dit ook niets worden
JanJansen zegt
Hij rijdt, dus het is toch al wat?
Vraag me af of dit niet gewoon de eerste Sylvestris is met een andere body en interieur. De 2e vraag is of dit een project is voor zichzelf of dat hij er productieplannen mee heeft.
rijnounsdoor zegt
Ik dacht de koplampen van de Chrysler New Yorker
rijnounsdoor zegt
Ik lul maar wat zie ik qua koplampen. Helaas niet echt een vernieuwend of mooier ontwerp als het eerdere ontwerp.
tortuga zegt
Ik dacht ook aan een Chrysler, maar dan een 300M
PunicaOase zegt
Of Chrysler Concorde
Nemus zegt
Nee, sorry. Dit werkt niet.
Een designer moet zich proberen vernieuwen. Heruitvinden.
Niet zomaar herkauwen wat hij eerder al gedaan heeft, en dan nog in een slechtere versie.
Sorry, maar ondanks alle liefde die er misschien ingestoken is, is dit een zeer triestig afkooksel van Spyker en mag dit dat mij betreft bij een droom blijven.
competition102 zegt
Precies! Een ontwerper moet geen clown worden die telkens hetzelfde kunstje vertoont, maar zichzelf uitdagen tot een volgend vernieuwend ontwerp!
mashell zegt
Maarten profileert zich hier inderdaad als een “one trick pony”, ik ben bang dat zoiets niet zo verstandig is voor zijn carrière.
tenaci zegt
De man verdient ons respect. Victor Muller heeft hem er toentertijd vakkundig uitgewerkt bij Spyker en daarna Spyker om zeep geholpen. En dat terwijl er zonder Maarten de Bruyn geen wederopstanding van Spyker had bestaan.
Ik zie mooie stijlkenmerken en een schitterend interieur, maar ben nog niet volledig overtuigd. Het is nog té kitcar-achtig.
Ik heb echter wel een goed idee. Als de curator nou de Spyker boedel en rechten verkoopt aan De Bruyn en Jasper van SpykerEnthusiast….
yellowcab zegt
Nou ja, als hij er zelf maar blij mee is…
golf1985 zegt
Ik ben afgelopen februari even uit mijn hoofd bij maarten thuis geweest om deze auto te voorzien van een na diefstal systeem. Onwijs aardige en sympathieke man! Kon mooi vertellen over deze auto en de geschiedenis van spyker. De drie gouden knoppen op het stuur zijn van 24 karaats goud en hij zou er toen de tijd al vier van verkocht te hebben. Dit is zoiezo de eerste die die zelf heeft gemaakt.
ghini zegt
Haha jaja al vier verkocht.. Die heeft van VM “geleerd” hahaha
p993 zegt
Mag deze auto al de openbare weg op?
golf1985 zegt
Toen ik er was zat er nog geen kenteken op. Auto heeft uiteraard wel een eigen chassisnummer. Dus die zal wel op nederlands kenteken gaan staan. Ik heb me echt staan verbazen over hoe knap het is hoe je in je eentje zo’n auto kan bouwen. Diepe respect voor die man!
ometom zegt
Als er had gestaan “Chinees bouwt Spyker na” had ik het ook geloofd
Robert zegt
Inderdaad, een slap aftreksel, nee, een ordinaire kopie van van je eigen Magnum Opus bouwen is eigenlijk heel triest. Als Spyker nooit had bestaan had ik het trouwens nog wel kunnen pruimen, denk ik.
Nee, “a four-dimensional work of art, awakening all your senses to experience the world in a new, exciting way.” was nu niet echt het eerste wat er bij mij naar boven komt. Of ik moet het verwarren met de antiperistaltische bewegingen van de slokdarm.
Overigens klinkt het heel leuk hè, zo’n V8 aan boord (pun intended), maar marketing technisch is zoiets anno nu onverkoopbaar. Of je moet nog ergens een oliesjeik treffen die net naast de laatste Zagato gegrepen heeft.
harrie zegt
Die koplampen vallen wel ‘ietsje’ uit de toon met de rest
PunicaOase zegt
Niet erg mooi :-(
MaartenD zegt
Als je had gezegd dat dit een artikel uit 1998 was had ik het ook gelooft. Wat ziet dit model er gedateerd uit. Lijkt op een slecht gelukte replica van een Spyker
p993 zegt
Voor/achter lijkt niet in balans….achter kort en gedrongen en voor langgerekt met grote overhang…dat geeft een wat vreemde indruk.
Maar ach, over smaak valt niet te twisten
v10m5 zegt
Ik denk dat hij met andere koplampen er veel beter uit zou zien…
drdre1 zegt
Eens. En plaatwerk en chroomstrips die beter aansluiten.
jaapiyo zegt
De popnagels doen ‘m geen goed…maar dat is het niet. Het klopte op een of andere manier niet naar mijn idee. En nu zie ik het. Een enorme frontoverhang icm een kleine dash-to-axle ratio. Lijkt wel FWD man. Geen porum.
Voor de rest best een gaaf ding. Dat het al eerder gedaan is in een iets andere vorm boeit me niet. Ik ben al lang blij dat Aston Martin ook weer een GT gaat maken naast die middenmotor monsters.
kle500 zegt
Ziek wel wat Mercedes in die koplampen..
kniesoor zegt
‘Chrysler’ was ook de eerste naam, die opborrelde toen ik de koplampen op de kopfoto zag. Enfin, voor de rest is er in de eerdere comments al wel gezegd wat er over te zeggen valt, niets aan toe te voegen.
madvillain zegt
Zover ik weet kwam er een LS motor in van Corvette. Althans, dat was het plan.
Als ik het goed begreep heeft Maarten deze body zelf met de hand geklopt, bij hem in de schuur. Ontzettend knap werk.
De volgende “prototypes” worden elders in het land gemaakt.
ghini zegt
Maarten de Bruyn is technisch in staat een auto te ontwikkelen, maar het design van deze wagen is echt heel slecht. Dit moet net als de eerste Silvestris, dat ding voordat VM instapte, helemaal strak getrokken worden.
willeme zegt
Gaaf ding. Dit is nog een van de eerste exemplaren natuurlijk. Als je kijkt wat voor stap De Bruijn heeft gemaakt van de Spyker Silvestris naar de C8 Laviolette, zie ik het wel goed komen. Daarbij is een handgeklopt prototype altijd interessanter dan de zoveelste render waarvan je weet dat dat niveau nooit gehaald gaat worden.
En dat het lijkt op en Spyker: eh, ja, dat is toch logisch? De consternatie daaromheen doet denken aan de rechtszaken die John Fogerty had met Fantasy Records, die de rechten hadden op de muziek van Creedence Clearwater Revival. Fantasy vond het werk van Fogerty te veel lijken op de CCR-muziek. Inderdaad, muziek die geschreven was door John Fogerty…
Ik zou zelf alleen die koplampen ditchen. Ze bepalen een belangrijk gedeelte van het aangezicht van de auto. Het is wel lastig om iets te vinden dat past bij de stijl van de auto en beschikbaar is. Zo direct uit mijn hoofd zou ik zeggen: ND Mazda MX-5? Is daar iets mee te doen? Ze zijn niet te groot en worden nog gewoon gemaakt.
In elk geval tof dat De Bruijn zich niet laat kennen en gewoon doorgaat. Die Silvestris speedboot was overigens ook extreem gaaf. Ook daar zie je Spyker-elementen terug. Wat dat betreft had Spyker wel goud in handen: een herkenbare supercar ontwerpen is een hels karwei, meestal is het vrij generiek. Enfin, ik ben erg benieuwd hoe dit gaat verlopen!
Fruitcake zegt
Ziet eruit als een Chinese C8 kitcar
MrSkyline zegt
Dit is gewoon een spyker, in ieder opzicht. En hij is net zo lelijk. Daarnaast ziet het er uit als een auto die minstens 10 jaar geleden is ontworpen. Kan niet meekomen met de huidige trends. Het is outdated, lelijk en gewoon een spyker.
koen0373 zegt
Jeetje. Wat een totale deceptie. Had enorm respect voor Maarten’s werk, maar hij blijft nu hangen in wat ooit was.
flyerbunch zegt
Een auto kan emotie oproepen en in het geval van Maarten gaat het over de verloren liefde Spyker. Hij had er alleen beter aan gedaan om het concept te laten voor wat het is en een andere kant op te gaan. De link met het Spyker ontwerp, zijn baby is duidelijk, maar doet vele wenkbrauwen fronsen. De koplampen hadden best vernieuwd mogen worden zodat het geheel toch net iets moderner oogt. Het is een beetje van net niet, een goedkope kopie ook al neeft hij het zelf gemaakt destijds. Hij overtreft hiermee niet het origineel helaas, maar goed smaken verschillen..
Thieuke zegt
Als ik heel eerlijk ben, vind ik het niet mooi. Ik weet niet hoeveel inspraak V. Muller had op het ontwerp van Spijker, zo ja, deed hij toch wel iets goeds. Natuurlijk blijft het schakelmechanisme een mooi kunstwerkje (maar de mensen die dit kopen willen niet meer schakelen).
De deur eindigt te vroeg, waardoor ook het raam niet in lijn is met de antirollbars, dat ziet er raar uit. En profíl zie ik een Aston Martin, maar dan aan de voorkant met hele lelijke koplampen. Dat had veel mooier gekund (pak dan ook maar die van AM). De achterzijde was bij Spijker al geen visitekaartje, en dit model is meer van dat. Zeker met die uitlaten die als stengels ineens boven die rare flappen naar boven steken. Was bij Spijker dan ook weer beter gedaan (die uitlaattips waren best wel uniek)
Het stuur is een goed idee, haalt het niet bij het originele stuur van Spijker, maar goed, je kan niet alles kopiëren, dat snap ik ook. Beter dan het tweede stuur, maar die rare goudkleurige elementen, daarmee wordt het rommelig.
Laat ik zeggen: ik hoop dat het een vingeroefening is, en dat het nog in ontwikkeling is. Ik vraag me alleen af: heeft dit nog een afzetmarkt? Als je kijkt naar de verkoopcijfers van de eerste Spijker?
Bram750 zegt
Best een grappig hobbyproject, maar qua styling 25 jaar te laat. Die koplampen staan er echt totaal niet bij en ik moest en zou weten waar ze vanaf komen. Weet het nu gelukkig, kan ik het loslaten; ze komen van een smart forfour van ca. 18 jaar geleden!
potjak zegt
Inderdaad. Die koplampen herkenbaar maar kon ze niet plaatsen, Chrysler werd er geroepen maar niet. Smart it is.
Elise zegt
De achterlichten van een vroege Lotus Elise s2! En Lotus zal die vast ook weer ergens van ‘geleend’ hebben…
Bram750 zegt
De voorruit komt van een Lotus Evora en kijkend naar de proporties van de auto is hij daar ook op gebaseerd.