
Lichtgewicht, gefocuste scheurijzers zitten flink in de lift de laatste jaren. Maak kennis met uitvoering nummer 173, de MK5 van het Canadese Magnum Cars.
De MK5 is bedoeld als track day-speeltje, maar mag ook gewoon de openbare weg op. In de open tweezitter zijn composietmaterialen als carbon fiber en aluminium uit de lachtvaartindustrie verwerkt, want dat is kennelijk beter en sterker dan het andere, inferieure aluminium.
Je voelt hem al aankomen: dit is geen goedkope auto. 139.000 USD (iets meer dan 100.000 euro) wil Magnum er voor hebben, exclusief belastingen.
Wat krijg je voor dit bedrag, performance-wise? Een niet nader gespecifeerde viercilinder-middenmotor met 250 pk en een redline van 11.000 toeren. Wow, dat klinkt als een motorfietsblok. 0-100 gaat in 3,2 seconden, de top ligt op 240 km/u, en droog weegt deze speedster 545 kg, waarmee hij op een nette (bijna) 460 pk per ton uit komt, even veel als de Caterham Seven 485.
Het wagentje meet 3.914 mm x 1.884 mm x 1.069 mm, en rolt op 18 inch met performancerubber. Het zich naar achteren wordt een handje geholpen met een achteruitrijcamera. Alle specs rustig bekijken kan hier.
De Magnum MK5 sluit aan in het rijtje VUHL 05 (uit dat andere buurland van de VS, Mexico), Spartan V, BAC Mono, en ga zo maar door. Keuze te over voor de track day-fanaat met een dikke beurs.
Meer Canadees autovertoon? Kijk dan ook eens naar de Macross GT1, guy. En how aboot die HTT Plèthore, hoe staat het daar eigenlijk mee, friend?













Aluminium uit de lachtvaartindustrie? Echt waar? Grappig
Zouden zulke auto’s nog verkocht worden of zijn dit rijdende showcases voor het desbetreffende bedrijf?
vanwege een zijwaartse aanrijding moet de zijkant nog uitgedeukt worden…
hij lijkt zo van de set van transformers te komen, verder wel leuk speeltje met deze specificaties.
laptimer op het stuur heb ik ook me race wagen zitten :0
X-bow met een huidje er overheen?
Leuk ding, maar snap de achteruitrijcamera niet helemaal. Als er spiegels op zitten heb je dat toch niet nodig?? Het is alleen maar een halve kilo extra gewicht.
@jvdl1990:
Yep, ongeveer hetzelfde als spiegels wegen, nadeel van spiegels t.o.v. die camera is luchtweerstand.
Mijn A3 reed met ingeklapte spiegels zeker wel 5km/u harder dan met uitgeklapte spiegels.
Het oogt kwalitatief hoogwaardig, Zou me niet verbazen als ze kontakt hebben met Bombardier.
Logo (zie stuur) is heel erg Transformers. Tof ding
Do they have enough of that internet money, Mr Abootman?
Tijd om een testrit te reserveren!
Wow! wat een mooi ding!! Ik ben fan!
Als ik het zo zie, dan toch liever de BAC Mono. Dan maar geen bijrijder
Ziet er niet uit, en is veel te duur. Voor dit geld koop ik wel een Toyota gt86 en laat hem tunen
Lol, een mix tussen een BAC Mono en een Gumpert Apollo. Me likey!
Hey smoke; ‘, Ey’ is toch van Australiërs?