Nee, voor zo’n celstraf hoef je niet eens cocaïne te smokkelen of een lijk te verstoppen in de kofferbak.
De plaats van handeling is namelijk Amerika en daar kun je voor de gekste dingen de bak in draaien. In dit geval probeerde een man een Nissan Silvia te importeren. Klinkt onschuldig? Dat klopt, maar de betreffende Silvia heeft geen typegoedkeuring in de Verenigde Staten en dan ben je dus het haasje.
De Silvia heeft in de ogen van de Amerikaanse overheid namelijk een aantal ‘gebreken’. Het stuur zit namelijk rechts, terwijl de Japanner ook niet zou voldoen aan de eisen op het gebied van veiligheid en CO2-uitstoot. De auto moet dan ook behoorlijk aangepast worden, wil je ‘m legaal de VS in kunnen krijgen.
De eigenaar van de auto hoopte desondanks dat hij onder de radar kon blijven, maar werd uiteindelijk dus toch in de kraag gevat. Dat ‘geintje’ kan hem letterlijk en figuurlijk duur komen te staan, want de autoriteiten zouden hem niet alleen een boete van 250.000 dollar willen opleggen, hij krijgt mogelijk ook een gevangenisstraf van 20 (!) jaar. Dan denk je voortaan wel twee keer na voor je een auto de grens over wilt smokkelen…
UPDATE 1: Je schijnt aan de overkant van de plas verplicht te zijn je auto aan te bieden voor een crashtest. Dat klinkt allemaal leuk en aardig, tot je hoort dat je zelf opdraait voor de kosten. Wie tikt er even 400.000 dollar af voor deze meneer? Met dank aan @E34M5Touring voor de tip!
UPDATE 2: Foutje, bedankt: de uitspraak blijkt al geweest. De Silvia-smokkelaar komt (gezien de mogelijke straffen) goed weg met een boete van 18.000 dollar en drie jaar voorwaardelijke gevangenisstraf.
boenderaar zegt
Maar deze heer kan zichzelf wel een liefhebber noemen.
bofkont zegt
@boenderaar: Nee niet echt eerder dom.
boenderaar zegt
@bofkont: liefhebber is toch ook geen synoniem voor slim? Als liefhebber maak je vaak juíst beslissingen die niet echt slim zijn wanneer je er rationeel over nadenkt.
bofkont zegt
@boenderaar: absoluut waar.
toshtie zegt
America, land of freedom… Not.
sanderm3 zegt
@toshtie: land of opportunities
mashell zegt
@toshtie: “land of the free” is het. Freedom kun je vanuit het Amerikaans nog het beste vertalen naar “vrij dom”.
toshtie zegt
@mashell: Klopt inderdaad. Excuses.
Dutchdriftking zegt
Rare jongens die Amerikanen.
bitethepillowimgoingindry zegt
Ik kijk er niet eens meer van op. Een van de raarste westerse landen.
stfu zegt
Maar waarom zo hoge straf? Omdat ie niet in de VS is goedgekeurd? Ergens heb ik het idee dat ergens een fout in het artikel zit?
stfu zegt
@stfu: *zo’n
rolov zegt
@stfu: misschien zijn 3 strike? 3 strikes is out. Er zitten daar mensen levenslang voor het stelen van een pakje batterijen.
scottishcarspotter2000 zegt
@rolov: die wet vind ik ook zo achterlijk
mevipp zegt
@rolov: dat is onzin, 3 felonies (ook wel misdrijven). Ik weet niet wat voor sigaretten jij rookt maar die die ik ken zijn niet meer dan 300 dollar waard. Bovendien “overkomt” een misdrijf een normale burger niet drie keer!
Aub volgende keer weten waar je het over hebt voordat je begint met brullen!
rolov zegt
@mevipp: ik weet waar ik het over heb. Ik brul niet zomaar. overkomt? Natuurlijk overkomt ze dat niet. Ze doen het wel degelijk maar feit is dat er mensen vast zitten met hele zware straffen door die regel. Terwijl ze iets onbenulligs gedaan hebben.
e1000bmw zegt
@rolov: I agree with you. En als ze de bak dan eindelijk uit mogen hebben ze een immens stigma op zich geplakt en kunnen ze een fatsoenlijke baan wel vergeten. Kunnen ze (weer) het criminele pad op om het hoofd boven water te houden. Met alle gevolgen/risico’s van dien…
e1000bmw zegt
@e1000bmw523i: en dan te bedenken dat er hier in ons land van die (politieke, populistische) idioten zijn die voorstander zijn voor een dergelijke wet in Nederland…
knipperlichtje zegt
Een Silvia te gevaarlijk vinden, maar knipperlichten voorschrijven die nauwelijks van remlichten te onderscheiden zijn. Ach, zo heeft elk land zijn eigenaardigheden.
nasty zegt
@knipperlichtje: inderdaad! Ik begrijp al niet waarom zulke auto’s al niet meer in orde zijn qua uitstoot, terwijl er honderden Dodge Vipers rondrijden…
roppp zegt
@nasty: wel eens naar de gemiddelde hotrot gekeken. Geen spatborden, nauwelijks verlichting, een kooiconstructie gelijk aan een vogelkooi en een brandstofverbruik van een Leopart tank…… ’t blijven rare mensen die Amerikanen.
agarde zegt
‘Murica…
erwh zegt
Pittig, in NL delen ze dit soort straffen alleen uit voor te hard rijden en fout parkeren.
jurdespotter zegt
@erwh: nou zelfs dat niet hoor
VeniVidiVici zegt
@erwh: Zulke straffen krijg je in NL alleen als je dronken iemand doodrijdt…
Stefje zegt
@VeniVidiVici: Ook al niet. Paar weken schoffelen max. Zie recente uitspraken.
nasty zegt
@erwh: als de zwaarste straf in Nederland een taakstraf is :p
E34M5Touring zegt
http://www.examiner.com/article/considering-importing-a-car-into-the-u-s-you-may-want-to-read-this-first
Misschien interessant om even door te lezen. Strikt genomen zou hij deze auto, om hem gekeurd te krijgen, ook aan moeten bieden voor een crashtest… A 400k dollar…
JordyS zegt
@E34M5Touring: dat verklaart in ieder geval de hoogte van de boete, al zijn het allebei debiele bedragen
E34M5Touring zegt
@JordyS: In die link wordt ook verteld over een dealer die er 10 importeerde. Die kreeg 25k boete en mucho jaar voorwaardelijk…
e1000bmw zegt
@E34M5Touring: en dan hebben wij hier in Nederland wat te zeuren over dure graai regels…
mgmgb zegt
Als hij nu een paar jaar had gewacht… Auto’s ouder dan 25 jaar zijn bij import in de VS van al deze onzin ontheven. Geen cel maar gewoon een volledig legaal Amerikaans kenteken.
carmasterr zegt
@mgmgb:
Het duurt nog wel even voordat dit model Silvia 25 jaar oud is.
Hij zou ‘m wellicht onder de ‘Show and Display’ clausule kunnen invoeren.
Maar dan moet ie kunnen aantonen dat deze wagen historische of technische significantie heeft. De diverse generaties Skyline GT-R genieten wel van deze regeling.
ej20g zegt
@carmasterr: als hij slim was geweest had hij een S13 Silvia geïmporteerd en er een S15 front op gezet. Misschien ook een S15 dashboard. Dan ben je al een heel eind richting een “echte” S15, al is de ophanging daarvan ook iets anders.
E550 zegt
@carmasterr: Houd de ‘Show and go’ clausule ook in dat je maar 1500 km of miles per jaar er mee mag rijden? Of is dat iets anders?
mevipp zegt
@carmasterr: met een show en display regeling mogen er ook maar een (zeer) gelimiteerd aantal van dat model geproduceerd zijn!
ettie zegt
Te hoge CO2 uitstoot in de vs? Knap hoe ze hun ‘eigen’ auto’s op kenteken krijgen…
brainfear zegt
@ettie: Ik dacht hetzelfde. Hoe kan zo’n klein wagentje niet aan de CO2-normen voldoen terwijl de helft van de auto’s daar is voorzien van een vervuilende, ronkende V8?
ettie zegt
@brainfear: precies ja. En voor die 20 jaar moet je hier in Nederland straalbezopen een complete winkelstraat doodrijden denk ik, en dan is de straf hoog uitgevallen.
gtwillem zegt
@brainfear: de ‘zuinigheidstest’ die in Amerika geldt is nog eenvoudiger dan de NEDC cyclus. Het komt erop neer dat een auto bij een snelheid van, volgens mij, 35 mph en 55mph in de hoogste versnelling verbruikt. En dat is precies de reden waarom al die amerikaanse V8’s gekoppeld zijn aan versnellingsbak met een bizar lange laatste versnelling (theoretische topsnelheid van 500 ). Dan hoeft zo’n V8 maar 1300 toeren te draaien en valt het verbruik heel erg mee. Zo’n Silvia heeft een transmissie met veel kortere bakverhoudingen, en verbruikt dan dus meer.
En hoe ze dat doen bij die uberzware pickups? Simpel: die zijn volgens de DMV geclassificeerd als vrachtwagen, en hoeven nauwelijks te voldoen aan emmisie en veiligheidseisen.
nathan_verhoeven zegt
@gtwillem: klopt wel. Heb daar Chevy Silverado met small block V8 (5.3 liter) en bij 85mph draait het block ongeveer 1800-2000 toeren
raym zegt
@ettie: Californië heeft zo ongeveer de zwaarste co2 uitstoot eisen. Maar de hot rod die er gebouwd worden zijn echt niet milieu vriendelijk en hoeven ook geen crashtest. Omdat ze gebouwd worden op chassis van oude ford uit jaren 30 bijvoorbeeld. En dan gaag de wet van de type goedkeruring uit die op die auto is af gegeven en dan maakt niet hoe erg die auto wordt aan gepast of er niet eens meer op lijkt zolang het chassis er maar onder zit. Beetje krom maar zo krijg dus ongelooflijk dikke hot rods op de weg die totaal aan geen een huidige eisen hoeven te vol doen
ettie zegt
@raym: hetzelfde trucje dus als die G klasses met een nieuwe body op een oud chassis… Inderdaad een scheve regeling
arii zegt
Wtf, er rijden anders wel genoeg skylines daarzo
audiworker zegt
Wat krijg je dan wel niet als je een Landwind importeert? Levenslang?
robert110 zegt
@audiworker: Waarschijnlijk TBS
motiondrive zegt
@robert110: en terecht natuurlijk :D
ukbob zegt
@audiworker: dat probleem lost zichzelf vanzelf op wanneer de eigenaar van de Landwind zachtjes tegen iets aan rijdt… :)
stephane8200 zegt
Was ook een heel verhaal met R34 GT-Rs die in de VS illegaal geïmporteerd zijn door Motorex. Zijn allemaal opgespoord door DMV en vernietigd.
E550 zegt
@stephane8200: Vernietigd? Hier het hele verhaal van hun: http://skylinegt-r.wikidot.com/0-60mrex
stephane8200 zegt
@e550: dit verhaal: http://jalopnik.com/5371967/feds-seize-illegal-nissan-skyline-gt-rs-in-cali
Motorex was dus iets anders mee aan de hand.
jeanclaude zegt
radicaal, kan er niets anders van maken.
SimonMc zegt
Ik dacht eerst dat hij in de gevangenis moest omdat de auto crimineel goed is.
Marijn90 zegt
Ik dacht altijd dat een stuur en 4 wielen genoeg was om in murica de weg op te mogen.
rolov zegt
@marijn90: nee zeker niet. Auto exporteren is een makkie maar daar importeren is een crime.
s.j._content zegt
http://wordpress.carthrottle.com/wp-content/uploads/gravity_forms/1-c2beafbab863f65f6ba7e74b41a63a8f/2013/03/s15-MEME.jpg
Bekende meme onder silvia rijders…
rob5nismo zegt
Dat is handig dus eerst 4ton betalen om je auto total los te laten duwen.
Om vervolgens na import nog steeds zonder auto te zitten en 4ton armer te zijn.
Nee ik koop dan wel een dikke murica bak voor 4ton
jag00 zegt
Kun je beter lopen naar je werk levert je véél meer op ;)
toyotafortuner zegt
Wat een aparte gang van zaken zeg daar in Amerika… Zelfs na het lezen van het stuk bij de update link, kan ik het allemaal maar moeilijk bevatten.
ej20g zegt
Tsjah, rare mensen die Amerikanen. Zeker wat betreft het beleid rondom (Japanse) import auto’s.
Gelukkig kunnen de mensen inmiddels wel genieten van de R32 (GT-R), exemplaren uit 1989 en 1990 mogen inmiddels legaal geïmporteerd worden, want ze zijn (ouder dan) 25 jaar. Dat wordt dan ook veel gedaan.
E34M5Touring zegt
@ej20g: Ik kan het nu even niet terug vinden maar er schijnt een show/display licence afgegeven te kunnen worden voor bijv. een R34. Dan mag je er niet mee rijden, enkel op trailer naar shows bijvoorbeeld. Dit kun je doen tot de auto 25j is en dan kun je hem registreren als classic.
ej20g zegt
@E34M5Touring: dat is goed mogelijk. Ik ben om eerlijk te zijn niet echt thuis in de Amerikaanse wetgeving. Het enige wat ik wel zeker weet is dat R32’s uit 1989 en 1990 inmiddels op kenteken gezet kunnen worden. Maar die zullen dan inderdaad ook als classic geregistreerd staan, dan kan niet anders lijkt mij.
e1000bmw zegt
@ej20g: niet alleen met Japanse auto’s hoor. Met de Europese net zo. Eigenlijk alles wat niet uit Amerika komt…
Dutchdriftking zegt
hadden ze laatst voor zo iets ook niet een mooie Mini gesloopt? Alles om de eigen markt te beschermen.
w0o0dy zegt
Ok, @JordyS: hier moet ik even ingrijpen…. ;-)
“Written by Patrick George
How An Imported Nissan Silvia Nearly Got A Man 20 Years In Prison
How seriously does America take its ban on importing cars that are younger than 25 years old? Ask Kendall Noble of Ocean Springs, Mississippi. For importing a 2001 Nissan Silvia into the U.S., he faced up to 20 years in prison and a $250,000 fine.
Noble got off relatively light compared to that maximum sentence and fine, however. According to court documents, he pleaded guilty to a charge of smuggling goods into the U.S. and was sentenced on Jan. 30 to 36 months probation and a fine of a little over $18,000. His plea got the other federal charges — four counts of wire fraud — dismissed. Noble was indicted last year.
The Sun Herald newspaper reports Noble, 31, knew the right-hand drive Silvia did not meet Department of Transportation and Environmental Protection Agency standards when he imported it; i.e., he knew it wasn’t of the legal age to be brought here. That generation of Silvia, the S15, was never brought to the U.S.
But the case goes a little further than just an enthusiast wanting to drive his dream car, the law be damned. The newspaper also says Noble made fraudulent claims and wire transfers in an attempt to sell the car to a man in South Carolina, despite federal agents telling him not to. (Noble’s attorney hasn’t yet answered a call for comment.)
JordyS zegt
@w0o0dy: Yes, als je op F5 drukt zie je een update
dhrwilders zegt
Voor 250k kan je wel veel leukere autos kopen, zou je denken….
rb26dett zegt
@dhrwilders: Ligt eraan waar je van houdt. Geef mij maar een Skyline of een Silvia ipv al die over hyped supercars.
Donstil zegt
Hahaha 20 jaar zitten voor een absolute kut auto.
rb26dett zegt
@Donstil: Shut up please
gtwillem zegt
@Donstil: serieus??? Een Silvia is een van de meest briljante compacte coupe’s. Licht, perfecte gewichtsverdeling, ragfijne besturing, heerlijke ‘klik-klak’ versnellingsbak, 1.5 way diff, onverwoestbare 2 liter turbo en in originele staat nog best een knappe verschijning ook.
Ook al is Japans niet jouw ding, een S15 Silvia is een van de beter rijdende auto’s uit zijn tijd. Kun je niet ontkennen.
rolov zegt
@gtwillem: wel als hij er geen bal van snapt.
ghost zegt
Maar een maserati MC12 Corsa heeft wel typegoedkeuring!?
RickB zegt
Plaats van het stuur maakt geen klap uit. Worden ook regelmatig Wranglers aangeboden met RHD configuratie. Tevens zijn de jongens van Orchid Euro meester in het ombouwen van LHD naar RHD auto’s.
turbobrick zegt
@RickB: ONZIN …
Natuurlijk maakt de plaats van het stuur uit. Fabrieken geven niet voor niets miljarden uit aan aparte productuelijnen voor RHD en LHD modellen.
Het maakt wel degelijk uit mbt zicht op de weg, op een kruispunt en vanachter obstakels afhankelijk van je positie op de weg.
Dat sommigen ermee leren omgaan en geen moeite met RHD in een LHD wegennet is een ander verhaal maar ga niet roepen dat het niets uitmaakt, dat is gewoon grote onzin.
RickB zegt
@turbobrick: Bal gehakt. Ik heb het over de keuringen in Amerika. Dat dat geen zak uitmaakt. Elke tyfdebiel snapt dat je geen steek ziet met het stuur aan de andere kant.
schellekens006 zegt
Raar land blijft het
v8rules zegt
Als ik hier rij met een auto zonder type goedkeuring zal ik niet achter de tralies verdwijnen maar wel een leuke boete krijgen. Hier kan je ook niet elke auto importeren.
uncivilsum zegt
Zo een hotrod op kenteken zetten oke, en een geimporteerde jap niet?. Wat voor wetten regelen dit nou weer?
mrrallycross zegt
Jammer, hoe komt de rest daar dan aan dit soort Japanners? Of “bestaan” die daar niet?
ej20g zegt
@mrrallycross: een aantal gewilde modellen zijn daar gewoon verkocht. Die zijn dus gewoon te krijgen. De rest is 25 jaar of ouder. Dat geldt bijvoorbeeld voor Toyota AE86’s en Nissan Silvia’s (S13). De S13 is daar wel verkocht, maar alsnog worden veel Japanse exemplaren geïmporteerd.
E550 zegt
@ej20g: Waarom zou je een Japanse S13 willen als er ook gewoon een US-spec S13’s bestaan? De bovenstaande S15 is nooit leverbaar geweest in de US, dus ik kan begrijpen dat ie gewild is.
rb26dett zegt
@e550: In Amerika is de 240SX S13 verkocht, deze heeft de KA24DE zonder turbo dus, De 180 of 200SX (de Japanse en Europese) zijn geleverd met de CA18DET en SR20DET, allebei turboblokken met een hoop meer vermogen dan de KA24DE.
ej20g zegt
@e550: bijvoorbeeld omdat je een RPS3 wil, de coupé dus. In Amerika is alleen de hatchback met klapkoplampen verkocht terwijl in Japan zowel de versie met klapkoplampen als vaste koplampen te koop was. Als laatst is er ook nog het verschil in motoren, de Amerikaanse versies hebben standaard de KA24DE met maximaal 155 pk (als DOHC, de SOHC had 140 pk). De Japanse versies hadden de SR20DE met 140 pk, sterkere CA18DET met 175 pk of de SR20DET met 205 pk. De keuze is dus gewoon groter plus dat de staat van onderhoud van Japanse exemplaren vaak beter is.
RickB zegt
@e550: En het fijt dat je een RHD auto hebt. Schijnt daar ook een dingetje te zijn waar ze een erectie van krijgen.
mercedesbenz63 zegt
Veel en dan ook echt te veel overdrijven om een auto
FB_100002177943068 zegt
meer tokkie polyester on wheels voor ons!! f*ck yeah!! :)
Texhnolith zegt
En ik hoefde met mijn S15 maar even langs het RDW te rijden, 125 euro keurings kosten, rest BPM betalen en ik had hem op kenteken staan. Heerlijk hoe makkelijk dat gaat hier in NL.
ej20g zegt
@Texhnolith: maar jouw S15 is toch een origineel Japans exemplaar die via Engeland uiteindelijk hier terecht is gekomen? Dan is het inderdaad makkelijk. Als de auto rechtstreeks uit Japan komt krijg je er een partij hoofdpijn van… Zo erg als in Amerika wordt het gelukkig nooit.
Het blijft een mooie auto trouwens!
turbobrick zegt
NL is een raar land …. Je moet nog steeds stadlicht hebben maar alleen stadslicht voeren is verboden.
Ondertussen mag een RHD auto gewoon hier op kenteken terwijl er echt wel een verschil is qua overzicht op de weg/kruispunten.
Texhnolith zegt
@ej20g: Klopt, al is hij via Ierland gekomen. Maar ook via Japan is het weinig extra moeite. Alleen ff langs Lelystad voor IGK keuring. stelt niets voor, kost alleen wat meer.
Mijne is uiteindelijk ook nog naar Lelystad gemoeten ivm motorswap (Skyline blok erin). Stelde ook niets voor. Veel angstige berichten om niets vind ik altijd :)
Thanks :)
@turbobrick: Dat overzicht valt reuze mee kan ik je zeggen. Wat wel lastiger is is je weg positie bepalen. gezien je gewend bent op de middenstreep te focussen. Als je dat met een RHD auto doet zit je met je linker wielen op/over de lijn. Ik focus nu op de rechter lijn en heb nergens last van meer.
turbobrick zegt
@Texhnolith: Helemaal maar, maar je bent met mij eens dat dit NOOIT veiliger of makkelijker is dan gewoon LHD op de NL’se (of Amerikaanse) weg is toch ?
Gaat erom dat in dit idiote land je nog rekening moet houden met RDW regels uit 1952 zoals Stadslicht en het begrip mistalmpen (hopeloos achterhaald) en ondertussen er auto’s op de markt zijn (legaal) met een puist licht aan LED dagrij verlichting en toeters en bellen en ondertussen mag je alleen stadslicht niet voeren.
Maar een RHD auto mag hier gewoon op NL kenteken.
De USA is qua auto’s helemaal niet vreemd, Nederland spoort niet met zijn idiote regeltjes, verboden en krankzinnige heffingen.
Texhnolith zegt
@turbobrick: Tsja als je heel simpel gaat kijken vergt het inderdaad wat extra concentratie maar daar hou je dan ook gewoon rekening mee. Of iig ik. Maar als je dagelijks een RHD auto rijd word het net zo’n 2de natuur als of je een LHD rijd.
Ik zal iig niet zeggen dat ‘lhd is veiliger’. Ik vind dat heel erg afhankelijk van de bestuurder en eventuele situatie. Ja er zijn situaties waar RHD wat onhandig is (zoals inhalen op een 80 weg) maar daar besluit ik dan ook dat niet te doen waardoor het in dat geval net zo veilig blijft als niet inhalen met een LHD.
ramon zegt
@turbobrick: Jij mag overdag gerust je stadslicht voeren hoor.
turbobrick zegt
@ramon: NEEN, mag alleen in combinatie met Dimlicht of Mistlampen bij <50M zicht.
Welkom in Nederland.
Hupke zegt
Als je dan ziet watvoor belachelijke rommel er allemaal weg legaal is in de VS …
numpty zegt
Mompelt iets met “Billen, Blaren en Zitten”….
ramon zegt
Ja, dat mag WEL. Samen met het stadslicht moet altijd andere verlichting branden (dimlicht of mistlicht) tenzij op dat moment geen enkele verlichting verplicht is. Dat van die minder dan 50 meter zicht klopt ook al niet, want dat geldt alleen voor je mist-achterlicht. Mistlampen vóór mogen altijd aan als het mistig is.
kennone zegt
Zanger Shaggy aka mister lover lover heeft ook een S15 en die heeft volgensmij nooit hoeven zitten. Of woond deze man niet in Amerika?