
Iemand heeft een aardig bizarre 280.000 kilometer PER JAAR gereden in deze gigantische ‘Volkswagen’.
Bestelwagens zijn vaak niet het laatste woord in verfijning. Dat heb je immers niet nodig. Toch is het wel fijn als je bus niet helemaal een blikkerig, lawaaiig onding is dat rijdt als een vrachtwagen. Daarvoor is de Volkswagen Crafter een heerlijke bus. Ja, het is natuurlijk iets groter en zwaarder dan een personenauto, maar verder zit het qua verfijning niet ver af van vele andere Volkswagens én je krijgt dezelfde TDI die je vindt in de Golf, Passat of andere VAG-modellen. Nou wil uw scribent niet beweren dat het kennisveld qua busjes even groot is als qua auto’s, maar voor mijn baan naast Autoblog-schrijver is een Crafter mijn dagelijks vervoer. En dat bevalt beter dan welke andere bus dan ook. Een begrijpelijke keuze dus, aangezien bedrijfswagens nog wel eens kilometervreters willen zijn.
Kilometerstand
Daar vinden we weer eens keihard bewijs van. De huidige generatie Crafter is de eerste die gebouwd wordt zonder Mercedes-partnerschap en is alweer onder ons sinds 2017. Genoeg tijd om veel te rijden. Maar wat nou als we je vertelden dat de Crafter van vandaag al ruim 850.000 kilometer erop heeft zitten. Mwoah, ook dat klinkt reëel. Oké, laatste feitje om dit nummer even op te blazen: hij komt niet uit 2017, maar uit 2022. Deze kilometers zijn gemaakt in iets meer dan drie jaar tijd. Meer dan 280.000 kilometer per jaar. Deze bus rijdt wat veel mensen jaarlijks rijden per maand. Elke maand. Zonder stoppen.

MAN TGE
Dus, wat krijg je? Nou, in eerste instantie een logo op de voorkant en het stuur dat je wellicht niet herkent als VW-logo. Het is dan ook een MAN TGE. Die ken je wellicht van vrachtwagens, maar is een VAG-dochter. Zodoende besloot VAG om de Crafter te rebadgen als MAN TGE. Daarom kun je dit gewoon een Crafter noemen, want behalve de logo’s zijn het exact dezelfde bussen.

Zoals gezegd moet het dashboard je redelijk bekend voorkomen als je wel eens in een Golf of Passat van rond dit bouwjaar hebt gezeten. Stuur, navigatiescherm, tellerbak: allemaal bekende materie. Het enige dat je moet missen uit gelijkwaardige personenauto’s is de DSG-transmissie: dat is in de Crafter en TGE een automaat (een normale met koppelomvormer) van Aisin. De advertentie zegt zes versnellingen, terwijl ‘mijn’ Crafter (en die het internet kent) er acht heeft. Hoe dan ook, je krijgt de mogelijkheid om handmatig een versnelling op en neer te schakelen als je het niet eens bent met het schakelgedrag.

Voorin ligt de 140 pk sterke versie van de 2.0 TDI. Je had ze sterker, maar voor normaal gebruik is dit prima. Leuk feitje dat je nu altijd opvalt als je een MAN TGE ziet: op de zijkant staat ‘TGE 3.140’, wat de maximumgewichtsklasse (3,5 ton) en het motorvermogen betekent. Iets dat het merk leent van hun vrachtwagens. De bus in kwestie is 6,8 meter lang en heet de ‘Super Hoog’, wat natuurlijk slaat op de dakhoogte. Je kan er genoeg in kwijt, zeg maar.

De MAN TGE in kwestie laat zijn kilometerstand het meest opvallend zien aan de bestuurdersstoel: daar zit een knoeperd van een gat in en hij is wat smoezelig. Verder oogt het nog oké, al is het natuurlijk lastig om heftige leeftijdskwaaltjes te zien op een bus uit 2022.

Kopen
In 2022 is er volgens de kentekencheck 71.695 euro betaald voor deze MAN TGE in 2022, waarvan er nu nog 11.500 euro over is. Het is een nogal anonieme witte bus, wat natuurlijk voordelen heeft. En hey, nieuwe bestuurdersstoel erin en je zou nooit zeggen dat je nog maar 150.000 kilometer af zit van één miljoen kilometers. Koop dan!(?)





Mooie basis voor een campert. Ben je voor weinig centen helemaal de blits.
Een kleine EUR 72K nieuwprijs. Dat is aanzienlijk meer dan ik verwacht zou hebben. Er zit toch geen BPM op zo’n ding of wel ? 🤔
Retorische vraag natuurlijk. Ex BPM en ex BTW was die nieuw € 45.004, daar moet je de prijs uit de advertentie ook mee vergelijken.
Ben benieuwd naar de onderhoudsuitdraai. En lijkt me een zekerheidje dat deze eenmaal voorbij de grens gelijk een tonnetje of drie minder heeft gelopen.
En voor als Loek een extra VW-projectje zoekt, van die blauwe Crafters is het aanbod best wel groot.
Bpm zit er wel bij in, maar is niet betaald
Waarschijnlijk ook nog BTW waardoor de originele prijs excl. btw en bpm ca. 45k was. Overigens rijdt de Crafter helemaal niet zo geweldig, vorig jaar 2 weken in 1 van onze zaak gereden, leek in eerste instantie stiller dan mijn toenmalige bus, maar op snelwegtempo beduidend meer herrie. Ook de vering lijkt soepel, tot je het eerste gat in de weg tegen komt, kolere wat een onderstel.
Zo hé, 280.000 km per jaar, da’s dik 23.000 km per maand. Er van uitgaand dat deze bus vijf dagen per week plus één of twee zaterdagen per maand is ingezet, is dat dus 1000 km per dag. En als dat voornamelijk snelwegkilometers zijn geweest, betekent dit dat er minimaal 12 tot 14 uur per dag mee is gereden. Dat is dus zonder pauzes, tankbeurten, servicebeurten, enzovoorts…
Weleens bij stilgestaan dat er meerdere chauffeurs van de bus gebruik kunnen hebben gemaakt? Komt ondermeer voor bij courierdiensten.
Hier heeft gewoon iemand de teller te ver teruggedraaid…
Hier ook geen onverdeeld fan van deze generatie Crafter. Heb er meer dan eens eentje als huurbus gehad om een auto-ambulance van ongeveer twee ton mee te trekken. Wat me opviel was hoe veel aandrijfreacties je in het stuur kon voelen en hoe heftig die waren; dat doen veel andere verkeerdwielaangedreven bussen inclusief een Transporter beter. Wat me ook opviel was dat zo’n Crafter het helemaal niet zo fijn lijkt te vinden om een kar te trekken; op normaal snelwegtempo in een rechte lijn voel je de hele tijd een beetje ‘onrust’ vanuit de achterkant komen. En nee, het waren geen afgeleefde huurbussen, we hebben het hier over auto’s die nog aardig vers uit de verpakking waren; minder dan een jaar oud en met minder dan 10.000km op de klok.
280,000km in een bus waar je eigenlijk nooit lekker in kan zitten door het schutbord, respect voor de bereider, en hoop dat ie een goede fysiotherapeut heeft….
Wat heeft de bereider in deze bus dan precies bereid? Was de bus misschien van een maaltijdbereider? Of was de bereider een werkvoorbereider in de bouw?
Geweldige camper zou dit zijn. Mooie basis.
Ben wel benieuwd hoe Europa dit soort kilometers voor zich ziet in een EV bus.
Gewoon vaak snelladen.
Dat worden dure ritjes qua tijd. Heb zelf veel km’s gemaakt met een Sprinter. Hadden een leverancier in Oostenrijk waar ik vaak naartoe moest. Als ik dan elke 200km aan de snellader moet word je toch helemaal gek. Nu was het lekker door karren en op de rustige stukken zelfs de cruisecontrole op 160 en dan nog ruim 600km kunnen halen. Ritje heen en terug in een dag was gewoon mogelijk op deze manier. En als je wel voor een overnachting ging was je de volgende dag voor het avond eten terug en kon je de kinderen nog in bed leggen.
Ook een tijd (bloemen, elke dag 750-800 km) gereden op Duitsland met een Sprinter. Ben er ook mee over de 800000 km gegaan. Ging bijna vanzelf. Maar op een gegeven moment was ik vooral de vieze snelwegtoiletten zat.
Niet iedere Crafter is zo’n geweldige bestelbus .
Rijd voor de zaak in de nieuwe Crafter (140pk) uitvoering .
Dat ding springt regelmatig in noodloop !!!
Uiteindelijk toch weer naar de dealer gegaan met het probleem.
Bleek al 41 keren in noodloop te springen .
Je zou er maar mee staan op de Antwerpse ring , zoals ik !!