• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Manhart doet geen nieuwe, maar een legendarische BMW

Auteur: RubenPriest, gepost 15 september 2023 om 11:54 – 9 Reacties

Manhart doet geen nieuwe, maar een legendarische BMW

Weer eens wat anders. De BMW 2002 tii van Alpina, aangepakt door Manhart.

Vaak pakt Manhart een nieuwe BMW beet. Een M2, een M3 een M5. Noem ze maar op. Dit is iets heel anders. Je kijkt naar een BMW 2002. Een legendarisch model van zichzelf. Wat dit exemplaar extra bijzonder maakt is dat het een door Alpina aangepakte auto betreft.

BMW 2002 Manhart

Het is niet de eerste keer dat Manhart druk is met een klassieker. Onder de benaming Classic Cars divisie pakt de Duitse tuner vaker oudere auto’s aan. Na een Lancia Delta Integrale en BMW M3 (E30) is dit de derde auto die ze doen.

BMW 2002 Manhart
BMW 2002 Manhart

Onder de kap huist een M10 viercilinder met een inhoud van 2000 cc. De mapping van de motor en het verdeelstuk is van Alpina. Manhart is een stapje verder gegaan en heeft een andere luchtfilter, een nieuwe sportuitlaat en een nieuw remsysteem geplaatst. Daarmee gaat de BMW van 130 pk en 178 Nm koppel naar 200 pk en 215 Nm koppel. Waarden die vandaag de dag niet heel veel indruk meer maken, maar het is een mooie vermogenswinst op een klassieker met een atmosferische viercilinder benzinemotor.

BMW 2002 Manhart

Om de rijeigenschappen van de klassieker te verbeteren is een ophanging van KW gemonteerd. De auto staat op een setje 215/40 R16 rubber aan de voorzijde en 225/40 R16 achter. Manhart heeft de belangrijkste zaken ongemoeid gelaten op deze BMW 2002. Bijvoorbeeld de klassieke Alpina-velgen, die zijn gebleven. De tuner kon het dan weer niet laten om spacers te monteren. Het is ze vergeven.

Ook interessant!

  • MANHART kietelt de nieuwe G87 BMW M2
    Manhart kietelt nu al de nieuwe G87 BMW M2
  • BREEK: dit is het nieuwe Alpina logo:
  • M3 met Alpina turbomotor
    Deze M3 met Alpina turbomotor: heiligschennis of wel?
  • Alle generaties Alpina B5 en B10: de betere BMW 5-serie

Nieuwste artikelen

  • Deze optie zou verplicht moeten worden
  • Bij McLaren heerst pure paniek
  • BMW zet reuzestap in autonoom rijden
  • Gaat de Mégane met verbrandingsmotor een comeback maken?
FacebookTweetPinLinkedIn

2002, alpina, BMW, Klassiekers, manhart, tuning

Vorig bericht: « OM wil dat kabinet stopt met verhogen van verkeersboetes
Volgend bericht: VT1 Singapore: Ferrari snel + varaan op de baan »

Lees Interacties

Reacties

  1. waterisnat zegt

    15 september 2023 om 12:21

    Van 130 naar 200pk op een atmosferische motor met enkel een luchtfilter en een uitlaat veranderen? Best frappant

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      15 september 2023 om 13:24

      Er zal inderdaad wel wat meer dan dat zijn gedaan. Vermoedelijk iets vergelijkbaars als wat Carly Motors met de voor de Squadra Bianca geprepareerde Giulia’s deed. Die gingen ook van een peekaa of 130 richting de 200.

      Login om te reageren
    • Robert zegt

      15 september 2023 om 13:48

      Het koppel stijgt nauwelijks mee. Ik vermoed dat ze vooral de toevoer van brandstof flink hebben opgevoerd, ondanks dat ‘de mapping van Alpina’ ogenschijnlijk ongemoeid is gelaten. Ik ga er van uit dat het een laat exemplaar is, gezien het feit dat de M10 motor dik 25 jaar door BMW is gebouwd en geleverd. Net zoals de 16″ Alpina velgen ook van recentere datum zijn, want de oorspronkelijke 02 stond gewoon op 13″ in de showrooms.

      Het is trouwens wel voor het eerst dat ik een Manhart creatie goed kan waarderen.

      Login om te reageren
    • paulkroon zegt

      18 september 2023 om 11:49

      Effe gezocht, maar de originele 2002 tii leverde 130 pk, de Alpina versie uiteindelijk 165. Ik heb daarnaast het idee dat ze naar een modern inspuitsysteem zijn gegaan i.p.v. de Kugelfischer mechanische injectie. Manhart heeft het over ALPINA Single Throttle System.

      Login om te reageren
  2. lekkerlinksrijden zegt

    15 september 2023 om 12:54

    Foei, afblijven en origineel laten

    Login om te reageren
  3. Grifo65 zegt

    15 september 2023 om 17:28

    Iets dikker gemaakt en toch begeerlijk. Knap werk van Manhart. Kost ie eigenlijk?

    Login om te reageren
  4. kaeser zegt

    15 september 2023 om 20:41

    Mouthwatering…..

    Login om te reageren
  5. MarcoM zegt

    16 september 2023 om 09:36

    Op zich prachtig gedaan, de kleur is niet mijn smaak.

    Login om te reageren
  6. cossiekiller zegt

    18 september 2023 om 11:31

    200pk is optimistisch. Het kan, maar dan zit je met webers en hele hoge toeren… En 20L zuipen…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North