
Met het geld dat je terugkrijgt vanwege het mislukte leenstelsel kun je best wat leuke auto’s kopen.
Poeh, wat heeft de pechgeneratie toch een hoop misfortuin. De woningmarkt, een pandemie en inflatie. Van de andere kant: er is meer dan genoeg werk, je hebt de transitie van buitenspelen naar smartphone meegemaakt en er is geen dienstplicht. Om het leven van deze groep (waar ondergetekende onderdeel van is) toch nog wat dragelijker te maken, is er een tegemoetkoming voor de studiekosten die zij hebben gemaakt.
Tenminste, als je tussen 2015 en 2023 minimaal 12 maanden recht had op een prestatiebeurs en een erkende bachelor-, masteropleiding of associate degree binnen 10 jaar na de start van je studie hebt afgerond. Dat zijn alle voorwaarden in één veel te lange zin. Hoeveel geld je krijgt, hangt af van de duur van je studietijd. Per maand dat je recht had op de prestatiebeurs krijg je € 34,14 tot een maximum van vier jaar. Haal je die vier jaar? Dan heb je recht op € 1.638,72. En daar houdt het niet op.
De huidige overheid vindt dat studenten die voor het eerst studiefinanciering ontvingen in de eerste vier studiejaren van het leenstelsel, hebben niet kunnen profiteren van de investeringen in het hoger onderwijs. Ter compensatie deelde de overheid studievouchers uit om nieuwe opleidingen te volgen. Deze voucher is inmiddels vervangen door een geldbedrag van € 2.097,08. In totaal kunnen de dus oud-studenten € 3.737,24 krijgen. Via mijn.duo.nl kun je zien hoeveel jij of je (klein)kind krijgt als tegemoetkoming voor zijn of haar studiekosten, mits er geen storing is.
Auto kopen van tegemoetkoming voor studiekosten
Zo’n lekker extraatje kun je natuurlijk gebruiken om je studieschuld af te lossen of om straks als eigen vermogen mee te nemen als je een eigen huis gaat kopen. Maar wij zouden Autoblog niet zijn als we je wat auto’s zouden voorschotelen die je kunt kopen van de tegemoetkoming.
Het aanbod op Marktplaats van auto’s tot € 4.000 is behoorlijk uitgebreid. Je moet er zelf een beetje de rotte appels uit filteren. Er zijn genoeg erg ervaren Audi’s, afgetrapte Jaguars en kapotte Amerikanen. Uit het grote aanbod heb ik tien leuke, verschillende occasions opgevist. Hopelijk zit er wat voor jou bij.
Doe lekker gek: Ford Ka Titanium


€ 3.650
Nu je toch ‘gratis geld’ hebt gekregen van Ome Duo, waarom dan niet meteen lekker gek doen? Dat kan bijvoorbeeld met deze Ford Ka. Vertel je je oud-medestudenten dat je een Ka hebt gekocht, dan denken ze vast niet aan zo’n opvallend ding. En dan moet ze het interieur nog zien.
Deze Ford Ka van de tweede generatie is in 2010 gebouwd. In de afgelopen 15 jaar is er 113.475 kilometer mee gereden. Met een verbruik van een zaklamp, een rijklaar gewicht van 940 kilo en een 1.2-litertje dat 68 pk produceert, heb voor je tegemoetkoming van de studiekosten een hele leuke auto. Ooit betaalde iemand er nieuw € 12.050 voor. Nu staat ie op Marktplaats voor € 3.650.
Audi A2
€ 3.599
De A2 is nogal een smaakgevoelige auto: of je vindt hem geweldig, of je vindt hem niks. Persoonlijk vind ik hem erg cool. Hij is ruim genoeg, verbruikt weinig door zijn aero-vorm en is wat anders dan al het andere spul dat je op de weg ziet. Hier beleefde de A2 even goede jaren door de vrijstelling op mrb.
Het exemplaar hierboven is gebouwd in 2002, wat net voor de laatste facelift is. Er staat een keurig aantal van 122.490 kilometer op de teller, maar of die helemaal klopt, durf ik niet met zekerheid te zeggen. De auto is in 2017 naar Nederland gehaald. Volgens de RDW is de teller in het verleden vervangen of gerepareerd. Daarom kan de dienst er geen oordeel aan over vellen. Gezien de staat van het interieur is de auto ofwel héél uitvoerig gebruikt in die 120k kilometer of klopt de tellerstand niet.

Op een zwart bevlekte velg na ziet de buitenkant er wel top uit. Daarnaast levert de dealer er bij de aflevering een nieuwe APK bij die in de vraagprijs is inbegrepen. Die vraagprijs op Marktplaats is € 3.650.
Anders dan de rest: Mercury Capri U9


€ 3.500
Als je de tegemoetkoming voor je studiekosten ziet als extra zakcentje kun je er ook iets van kopen dat je anders niet zo snel zou doen. Bijvoorbeeld, er een vrij onbekende tweezits cabrio van kopen voor als het zonnetje weer begint te schijnen. Dit hierboven is een Mercury Capri. Het is in feite het nazaat van de Ford Capri met een 1,6-liter viercilinder Mazda 323-motor.
De Capri te koop staat op Marktplaats stamt uit 1993 en heeft er 108.761 kilometer op zitten volgens de tellerstand, maar die klopt volgens de Stichting NAP niet. Vandaar waarschijnlijk de schappelijke prijs van € 3.500. Durf jij het aan?
Netjes: Volkswagen Golf II


€ 3.500
Voor de koopjesjager die op zoek zijn naar een wat bravere keuze presenteer ik deze Golf 2. Er zijn (ook volgens de RDW) nog maar 94.900 kilometers mee gereden. Het interieur met leuke bekleding ziet er dan ook nog piekfijn uit.
Het Golfje komt ui 1989 en heeft een 1,3-liter motortje onder de kap dat 55 pk bij elkaar veegt. De verkoper zegt op Marktplaats dat alle rubbers en het onderstel zijn vervangen. Tevens zijn er vorig jaar vier nieuwe all-season bandjes onder gelegd. De APK is geldig tot 13 november van dit jaar en ook hier is vraagprijs € 3.500.
BMW E39 525i Touring op LPG

€ 3.499
Wil je zoveel mogelijk auto voor je tegemoetkoming van het leenstelsel? Dan kan deze 5-serie Touring op je lijstje komen staan. Er zit echter wel een nadeel aan deze occasion: de auto moet meteen terug naar BMW. Hij behoort tot een terugroepactie omdat er een te hoge druk kan staan op de airbag aan de bestuurderskant. Dan nog wat: de zescilinder 2,5-liter zes-in-lijn loopt niet op benzine, maar op LPG. De gasinstallatie is na de productie pas op de motor gezet. Volgens de verkoper zou de zescilinder nu 192 pk moeten produceren.
Van de andere kant: wat een toffe station! De angel-eye-koplampen kijken verleidelijk en kijk eens hoeveel ruimte je op de achterbank en in de kofferbak hebt! De Bimmer is in 2001 gebouwd en werd in 2018 te naam gesteld. Intussen zijn er al 334.992 kilometers mee gereden. Deze E39 staat nu te koop voor € 3.499. Wederom: durf jij?
Subaru Justy 1.2 GL II

€ 3.495
Subaru verkoopt in Nederland nu alleen nog maar slaapverwekkende SUV’s, maar dat is niet altijd zo geweest. Neem deze geinige Justy als voorbeeld. Leuke vijfspaaks zwarte velgen, stootbumpers rondom en mistlampen in de voorbumper. Daarnaast ziet het interieur er ook 33 jaar na de bouw keurig uit.
Sinds 1992 zouden er nog maar 58.086 kilometer mee gereden zijn, maar daar zet ik mijn twijfels bij. De teller gaat niet verder dan vijf cijfers. Dat maakt het voor de RDW moeilijk om een oordeel aan de tellerstand te hangen. Even goed ligt er een 1.2-liter die er op het eerste oog niet gek uit ziet. Het blokje produceert trouwens 67 pk. De Justy staat te koop voor € 3.495. Houd je van dit spul? Een soortgelijke Starlet staat ook te koop op Marktplaats.
Auto voor de Garbage Run!

€ 3.250
Jawel, van de tegemoetkoming van je studiekosten kun je ook een dikke 4.6-liter V8 kopen. Om het Amerikaanse motorblok zit de Cadillac SRX. De auto die wordt aangeboden op Marktplaats deed mee aan de Garbage Run. Zocht voor deze te gekke rally nog een lachwekkende auto, dan is dit de occasion voor jou.
De grote Cadillac heeft volgens de huidige eigenaar geen pijntjes gehad tijdens de 2.500 kilometer lange rally. Ook fijn als je in een warm land aan rallyrijden bent: de airco werkt. De knalroze kleur zit er trouwens met plastidip op en kan ”als een sticker” worden verwijderd, meent de verkoper. Er zijn inclusief de rally 266.839 kilometers mee gereden en de vraagprijs is € 3.250
Mercedes W210 E200 Kompressor

€ 3.250
Vier maanden voor de eeuwwisseling schiep Mercedes de E200 hierboven. Onder de motorkap ligt een 2,0-liter viercilinder die 164 pk produceert en zorgt voor een topsnelheid van 222 km/u. Van 0 naar 100 km/u gaat in 9,7 seconden. In de ruim 25 jaar dat ie bestaat, zijn er volgens de teller op het dashboard net 100.000 kilometer mee gereden.
De Merc kwam in 2020 naar Nederland en ziet er zowel vanbinnen als vanbuiten erg netjes uit. Het blijft natuurlijk altijd een gok, maar met een prijskaartje van € 3.250 kun je best een leuk bod uitbrengen via Marktplaats.
V6-powerrr: MG ZT

Wat als je een Rover 75 wilt, maar je meer houdt van sportiviteit van een chique uitstraling? Dan kom je bij de MG ZT uit. Hij kwam er ook als toffe ZT-T stationwagen die ooit het snelheidsrecord voor stationwagens verbrak. Maar de MG die te koop staat, is dus de sedan.
Onder de motorkap ligt een 190 pk sterke 2.5-liter V6-motor. Schakelen doe je helemaal zelf met vijf versnellingen, de opgegeven topsnelheid is 225 km/u en het sprintje van 0 naar 100 km/u kon ooit in 7,7 seconden. Of dat 23 jaar en 257.244 kilometer nog steeds kan, is de grote vraag.
Volgens de verkoper is hij de 3e eigenaar van deze ZT. Tijdens de laatste beurt is de kering tussen de motor en de versnellingsbak en de koppeling vervangen. De auto zou nu rijden ”zoals het hoort”. Wat punten van kritiek: er zit een scheur in de voorruit, de bestuurdersstoel heeft wat slijtage, er zit speling op de scharnieren van de achterklep en het raam bij de bijrijder wil maar moeizaam bewegen. Dat mag de pret niet drukken, toch?
Nog een jonggebruikte Mercedes

€ 3.100
Bij deze Mercedes weet de RDW het wel zeker: deze C-klasse is nog maar weinig gebruikt. 95.675 kilometers om precies te zijn. De W202 C 180 rolde in 1997 uit de Mercedes-fabriek en is een origineel Nederlandse auto. De youngtimer rijdt volgens de verkoper nog goed en ziet er ook mooi uit.
Klim aan boord en wat valt je op? Die knalblauwe bekleding natuurlijk! Het busstoelmotiefje had van mij niet gehoeven, maar verder zou ik me hier snel thuis voelen. Het moderne middenschermpje doet misschien afbreuk aan de klassieke look, maar zal toch verdomd goed uitkomen om muziek mee af te spelen.
De C-klasse is overigens geen powerhouse. De 1.8-liter krachtbron produceert slechts 122 pk. Met wat afdingen zou je de C-klasse in bezit kunnen hebben voor € 3.000.
Allemachtig wat een gare bakken voor veel te veel geld.
10jaar terug kocht je deze zelfde hokken voor onder de €1000,- sterker nog. Wij kochten wel eens een weekend auto in die tijd. Hok met nog kort (of soms lang) APK rijdend voor vaak onder de 150 piek. Konden we een weekend crossen/slopen (soms wat langer) brachten we hem kapot naar de sloop en kregen we soms nog het zelfde bedrag er voor terug.
Die A2 is als rijdend spaarvarken de beste keus. Ook een leuke auto op zijn eigen manier. Allee jammer dat die knopjes wel heel erg Voorsprong door plastiek zijn.
Heel veel auto’s uit die tijd hebben dat. Zelfs BMW’s en Ferrari’s. Plastic vergaat een beetje en wordt helemaal plakkerig. Het zegt overigens niks over km stand danwel gesjoemel wel/niet.
Om een of andere mysterieuze reden krijg ik meer compensatie dan volgens autoblog in theorie mogelijk zou moeten zijn. Zijn er nog opties tot zeg zo’n €4100 die net niet in het budget pasten? :)
Dat U9 zie ik op MP wel vaker staan bij oudere auto’s. Weet iemand wat dat betekent?
U9 betekent dat de auto een katalysator heeft.
Ik meen juist begrepen te hebben, dat een oto dan ondanks het ontbreken van een cat toch een beperkte uitstoot heeft. Meen, dat deze code op het kentekenbewijs van m’n (af fabriek) catloze 205 GTI stond. Het kenteken van die wagen staat helaas niet meer geregistreerd bij de RDW, dus kan het niet controleren.
@amghans, @tenaci: code U9 zegt in principe: auto voldoet aan uitstootnorm zoals die geldt vanaf 1 januari 1993. In de praktijk betekent dat: origineel geleverd met geregelde kat (dus lambdasonde). In de APK-praktijk boeit dat niet; enige wat er t/m bouwjaar ’92 toe doet, is CO lager dan 3.5%; de norm ging immers pas in op 1 januari ’93. Moet je wel even die lambdasonde er uit draaien, anders word je door de keurmeester alsnog gehouden aan de strengere norm. Maar 3.5% CO haal je ook wel zonder kat en sonde, dus happy days.
Je hebt overigens ook nog code K6, wat in de praktijk betekent: geleverd met ongeregelde kat, dus zonder lambdasonde. Dat zie je zo’n beetje op bouwjaren 1985 t/m 1990.
Klopt, tot 1995 hoefde er ook geen kat of lambda zichtbaar aanwezig te zijn zolang de uitstoot goed was. Kwam er met mijn flink getunede Volvo 850 T-5R gek genoeg altijd doorheen ondanks de volledige open uitlaat
Dank je, duidelijk 🙂👍
je zal op die BMW E39 525i Touring na aankoop mogelijk wel eens flink de beurs moeten trekken om hem aan de gang te houden maar het is en blijft een prachtige auto.
Daar ga je vast nog een vieze kledder geld tegenaan moeten gooien. Zie bv de style 32 velgen, die staan raar onder deze 5-serie. Ik denk dat ze onder een 3-serie horen, staan erg ver naar binnen, verkeerde ET-waarde. Zou me niks verbazen als er nog meer is gerommeld. De eigenaar wou immers goedkoop rijden, op gasss.
Ik dacht dat het de bedoeling was om het leven dragelijker te maken. Met veel van deze bakken moet je vervolgens een lening afsluiten om het onderhoud te betalen…
Hadden ze eindelijk iets goeds ingevoerd, gaan ze weer compenseren…man man man…
@jaapiyo ben jij inmiddels al afgestudeerd? Arts toch?
Had de VVD het eindelijk voor elkaar dat alleen ondernemers kinderen konden studeren gaan ze met de BBB regeren zodat weer elke boerenzoon met een goed stel hersens kan studeren…
Voor dat geld zijn er diverse Frans automobielen aan te schaffen met minder kilometers en meer comfort. Het is jammer dat 🆎 die altijd links laat liggen. Waarschijnlijk te maken met de voorkeur van de redactie en de politieke voorkeur van Jaapiyo. 👀
Ja maar inclusief wegenwachtabonnement? Wel iets om rekening mee te houden…
Als je een 5 of 6 jarige studie hebt gevolgd krijg je een stukje meer.
De voorbumper en het linker voorscherm van die e200 contrasteren wel mooi met de rest van de auto.
Ja, die is niet helemaal één en dezelfde kleur zilvergrijs lijkt het.
Met uitzondering van de Ka is geen enkele auto meer dan €1000,- waard. Als je dit koopt ben je knettergek.
De slimste keuze is de Justy.
Maar zelf zou ik dan toch gaan voor de E39. Wel zien dat je dan het bedrag x 2 hebt om te spenderen aan achterstallig onderhoud en kosten in de toekomst.
Allemaal rotzooi dus…