
Als de Urus niet jouw smaak is en de normale RS Q8 te tam is.
De een vindt het geweldig, de ander walgt ervan. Hoe dan ook, asociaal dikke SUV’s zijn helemaal van deze tijd. In de bovenste regionen van dit drukbevolkte segment vinden we sinds kort de Audi RS Q8. Deze Audi combineert een imposant uiterlijk met een minstens zo imposant vermogen van 600 pk. Bovendien heeft de auto zich bewezen op de Nürburgring, met een recordtijd van 7:42,253.

Dit alles weerhield Manhart er niet van om de RS Q8 nog dikker en sneller te maken. We kennen deze tuner vooral van BMW’s, maar sinds kort wagen ze zich ook aan Mercedessen en Audi’s. In dit geval dus de RS Q8.
De Duitser hebben geen half werk geleverd: het vermogen is met maar liefst 50% gestegen. Dat betekent dat de über-Q8 nu over maar liefst 900 pk beschikt. Het koppel is gestegen van 800 Nm naar 1080 Nm. Hiermee kun je een Urus dus compleet het nakijken geven.

Om dit duidelijk te communiceren heeft Manhart gezorgd voor een bijpassend bruut uiterlijk, voor zover de RS Q8 dat nog niet had. De Audi heeft daarom een carbon fiber-bodykit gekregen, die bestaat uit een voorspoiler, side skirts, bredere wielkasten, een diffuser en een nieuwe motorkap.
De 23-inch velgen zijn ook afkomstig van Manhart. Zowel aan de buiten- als de binnenkant is de auto opgeleukt met goudkleurige accenten. Een ander kleurtje kan desgewenst ook. De RS Q8 was al vrij laag voor SUV-begrippen, maar Manhart heeft hem nog eens 30 mm dichter bij de grond gebracht. Het geheel lijkt daardoor nu meer op een opgeblazen hatchback dan een SUV.

Deze auto is bedoeld om te imponeren en daar hoort natuurlijk ook een bruut geluid bij. Standaard klinkt een RS Q8 niet extreem luid, maar Manhart kan dit verhelpen. Ze bieden namelijk een downpipe en een roestvrijstalen demper aan. Het is wel even afwachten of je daarmee door de apk komt.
Manhart geeft aan dat de prijs rond de €280.000 zal liggen (exclusief BPM). Als je het Ringrecord voor SUV’s wil slopen moet je er snel bij zijn. Manhart bouwt namelijk slechts tien stuks van deze brute RS Q8.
“Ze bieden namelijk een downpipe en een roestvrijstalen demper aan. Het is wel even afwachten of je daarmee door de apk komt.”
Het aantal decibel is geen APK punt. Alleen uitstoot, aanwezigheid van katalysator, en hij moet gasdicht zijn ?
@cuprar32t: begrijp zowiezo niet waarom db geen apk onderdeel zou zijn. Kleine moeite en svheelt een hoop herrie.
Het is ook wel een onderdeel van de APK: 5.2.11 lid 3. Meer dan 2 DB van standaard en auto wordt afgekeurd.
Dat is de wet, het is niet de APK controle. Op straat mag je inderdaad niet teveel geluid produceren. Maar het is geen onderdeel van de APK controle.
Hetzelfde geld bijvoorbeeld voor de tint van ramen. Je mag ook niet met te donkere ruiten rijden, maar bij de APK word lichtdoorlatendheid niet gemeten.
@maotje: ik vind het meer raar dat het per auto verschillend mag zijn. Dus een Ferrari mag meer lawaai maken dan een Suzuki, vreemd toch?
@daniel1975: nee dat vind ik niet raar. Ligt toch een heel andere motor in? Iedere motor incl uitlaatlijn is anders. Iedere motor heeft op een ander toerental zn max koppel en max vermogen.
Als je t op die manier zpu bekijken zou je ook moeten zeggen, raar dat iedere auto andere uitstoot mag hebben.
Een sportauto als een ferrari hoort toch ook een beetje geluid te hebben. Dat is all in de prijs verwerkt. Hoe vaak zie je een ferrari rijden? Die rijden niet allesaags dus de overlast van geluid is dan ook maar zeer beperkt. Een suzuki is gewoon een alledaagse auto en waar er factor 10.000 meer van rijden? Dan zou de overlast (voor zover je dat zo kan noemen) toch veel groter zijn?
‘Kleine moeite’ … verdiep je eens in hoe decibels gemeten moeten worden, zowel stilstaan als rijdend haha. Is niet te doen voor APK keuringstations.
@cuprar32t: vertel ik heb geen idee. Maar als politie het bij staandehouding kan meten, waarom zou een keuringsstation dat niet kunnen?
Niet elke agent kan dat zo maar. Om een geijkte decibel test te doen komt aardig wat bij kijken.
Omgeving moet vrij zijn van obstakels, binnen zoveel meter mag niets of niemand staan, zelfs geen stoeprand.
Test apparaat moet aangesloten worden op de auto om toerental te kunnen meten, en de opstelling is per auto verschillend ivm locatie van de uitlaat.
Politie schrijft daarom liever een boete voor het onnodig veroorzaken van geluid, stel je trekt m onnodig ver door. Daar hoeven ze niets voor te meten, en die is nog duurder ook ?
@cuprar32t: apk is de eerste 4 jaar toch niet relevant.
@cuprar32t: Haha mooi om je te zien hier. Ik vroeg je toen op twitch of je de bass apart kon instellen van de DAB+. Ten opzichte van de gewone radio in m’n S5.
Stickers eraf en hij is af voor mij.
Eens, maar zelfs met heeft ie stiekem wel wat
280,00 is betaalbaar. Doe maar een zwarte en een witte
Ik vond het allemaal best een goed verhaal, tot het downpipe stukkie. Dat is dan weer echt voor de micropenissen onder ons.
@grasvreter: die gedachte had ik al bij de titel toen ik las dat het om zo’n lompe Q8 ging, een downpipe meer of minder maakt dan ook niet zoveel uit. Maar verder een vrij logische beredenering. Al die mannen die elektrisch rijden hebben een dikke mega…
280 euro is geen geld natuurlijk
900pk en 1080nm, de rijhulpsystemen zullen er werk aan hebben, zo niet de hulpdiensten.
Ik moet stoppen met het lezen van dit soort artikel zo kort nadat ik mijn avondeten geconsumeerd heb. Het heeft een abrupt biologisch lichamelijk effect.
Voor €280.00 zou je ze alle 10 moeten kopen…1 in Minions geel, 1 in Dalmatiërs motiefje, 1 in Ferrari Rood Red Bull uitvoering, 1 in Extreme Pink Elephant, 1 in British But Original Irish Racing Green, 1 in een Jackson Pollock kunstwerk, 1 in Deep Blue Grotto, 1 in Purple Rain, 1 Dark Mercury Silver en 1 in Pure Clean Carbon.
Volgens mij zit hgp al op 960pk en 1250nm met De urus
@joeyseatleonv6: ja ze hebben ook deze stage voor een RS6 iets met een zelfde motor … oh wacht
Nu nog een bijpassende brute app zodat wij ook van dit monster mogen genieten grrr
Ergens is hij wel fijn. De bumpers en wielen hebben een relatief ingetogen design (voor tuner begrippen) maar de kleurencombinatie maakt het nogal fout. Kan iemand deze shoppen naar Verdant Green Pearl met chromen raamlijsten en logo’s en dan de wielen gewoon aluminium kleurig er onder doen? Dan staat er ineens een best gaaf RS6 alternatief. Natuurlijk verkies ik dan nog altijd de RS6 boven deze, maar hij zou er enorm van opknappen.
alsof je aan 600pk niet genoeg hebt,… wie van de reaguurders heeft er wel eens met 600pk gereden hier?
@TDI-goeroe: check. Met 3000nm overigens.
Hebben Blof en Nielson daar niet een liedje over gezongen?