Dat Mansory een veelvraat is bewezen ze de afgelopen maanden al. Naast super-high-end wagens doen ze sinds kort ook BMW’s en ook voor een Lotus draaien ze hun hand niet om. De horizon wordt nu verder verbreed met een tweewieler, en wel een hele dikke twin vol met, hoe kan het ook anders, carbonfiber. Om het nog een beetje autogerelateerd te houden hebben ze er een Veyron achter gezet.
Een motor bouwen doe je natuurlijk niet zo snel als autoveredelaar, en daarom heeft Mansory de hulp ingeroepen van customiser Thomas M. George. Het resultaat is bovenstaande kolos, die ondanks alle koolstofvezel niet minder dan 340 kg weegt.
In het frame hangt een dikke 2 liter V-Twin van de Amerikaanse fabrikant S&S die 160 pk levert. Extra opvallend aan deze imposante verschijning is dat het achterwiel wordt aangedreven door een getande riem in plaats van de conventionele ketting en de dichte velgen van koolstofvezel.
Het mag duidelijk zijn dat als de Zwitserse tuners al geen grootaandeelhouder van een koolstofvezelfabriek zijn, ze in ieder geval een aardige kwantumkorting kunnen bedingen, want ze jassen er flink wat van het goedje doorheen. Als je moet kiezen, ga je dan voor deze Zapico of voor de Yamaha par Hermes?
Volgens mij is riemaandrijving niet zo heel speciaal hoor…
Idd riem is niets speciaals aan, word gewoon weinig gebruikt op motoren die dienen om effectief me te rijden.
Daar zijn een cardan of ketting veel doeltreffender, en goedkoper.
Op zich wel opvallend, want het gros van de motors maakt gebruik van ketting of cardan idd. Noem eens een paar fabrikanten die aandrijven mbv riem?
@sir_smokalot: Triumph bijvoorbeeld
@sir_smokalot: Riemaandrijving is niets nieuws hoor:
BMW (F800S/ST, F650CS).
Harley Davidson.
Kawasaki op zijn VN-serie.
Buell.
Een Clement uit 1908 had zelfs al riemaandrijving.
Triumph inderdaad ook.
Yamaha net als kawasaki op zijn custom serie.
Beetje meer research kan geen kwaad…
Ik zeg ook niet dat t nieuw is, maar dat je t niet vaak ziet op motoren. Althans niet de doorsnee modellen die ik op straat zie
@sir_smokalot: De meeste motoren met dit soort aandrijving rijden ook alleen maar op mooie zomerse zaterdag- en zondagmiddagen. Ga maar eens op een leuk dijkje staan op zondagmiddag. Wel oppassen voor agressieve fietsers (is mijn ervaring) die de dijken voor hen zelf willen hebben, en mij als motorfietser (met getande riem) het licht in de ogen niet gunnen.
@f650csrider: Dat geld niet alleen voor de dijk, maar zowat voor alle wegen binnen de bebouwde kom en misschien zelfs de kleine wegen buiten de bebouwde kom. ’t is in mijn optiek vaak een egoïstisch volkje.
Ik vraag me af hoe dit beest gaat rijden.. lijkt me niet direct de meest comfortabele zitpositie …
en lijkt me al helemaal geen wegligging te hebben om iets anders mee te doen dan recht door rijden…
Waren ze nou maar bezig om de Veyron naar 2000 pk te tillen…
@Jochempie: ‘T mooie was dat hun Veyron 1100PK had en iets exclusief was, maar nu Bugatti zelf de lat hoger heeft gelegt zijn ze gwn hard gedisd, en over die aandrijfriem, wat maakt het uit, ik kende het niet en is unieker dan een conventionele riem, wat je ook nog hebt is dat het wiel letterlijk word aangedreven door een roller tegen het wiel aan te zetten.
2 wielen?, dan gaat het toch gewoon om een brommer?
Zo veel CF en nog steeds 340kg?? wtf
@SyriX: Custom design, dikke motor, veel extra foefjes, …
lelijke motor dit. Kleurtje van die veyron is ook een beetje jammer
Spacend ding zeg. Een beetje alsof Dell een Alienware op wielen gemaakt heeft.
Die getande riem is net zo extra opvallend als remmen waarmee je tot stilstand kunt komen of banden met profiel.