Marchionne: ‘Fiat nooit meer grote speler in Europa’

Auteur: , 38 Reacties

Sergio Marchionne is CEO van Fiat Chrysler, maar van dat eerste merk hoeven we wat hem betreft niet veel meer te verwachten.

De Fiat 500 Vintage doet Zwitserland aan

Sterker nog: de excentrieke Italiaan concludeert dat de hoogtijdagen van ‘zijn’ merk inmiddels achter ons liggen. De Duitse drie (Audi, BMW en Mercedes) zijn Fiat inmiddels voorbij gestreefd. Marchionne liet in Genève weten dat Fiat zich gewonnen geeft en niet meer iedereen tevreden kan stellen met een auto in elk segment.

De reden is simpel: daar zijn teveel investeringen voor nodig. Fiat wil zich daarom richten op iets waar het goed in is: Panda’s en 500’s verkopen. Vooral de Fiat 500 komt in alle soorten en maten op de markt, want naast de alom bekende hatchback kun je inmiddels ook de 500L en de 500X kopen. Deze auto’s zijn niet voor iedereen interessant, maar Marchionne lijkt er niet wakker van te liggen als zijn strategische keuzes klanten wegjagen. Vraag dat maar aan de liefhebbers van Lancia. (via: Automotive News)



38 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Als ze nou eens begonnen met Fiats maken…
@norge: daar is geen brood in te verdienen.. De grotere modellen kopen we niet, de kleine leveren weinig marge op…dus krenten uit de pap
@w0o0dy: Chryslers als Fiat verkopen met een Euro diesel erin..Niet Lancia dus,
Lancia en Alfa mogen gebruikt Maseratie spul gaan gebruiken.
@norge: lol een Chrysler als een fiat verkopen…. Chrysler is toch wat hoger in de markt gepositioneerd dan fiat heur.

Dat is net zoals VW die golfjes en jettas gaat verkopen als Aud….ehh
@mopar: mwah, Dodge Dart als Fiat?, De Dodge Journey doet het niet slecht als Fiat Freemont..voor de kleinere modellen kan het wel.
@w0o0dy: das Dodge geen Chrysler. Ik had het over het merk Chrysler, niet het concern.

En daar noemde je ook meteen de enige 2 die redelijkerwijs omgebadged zouden kunnen worden.
@norge: De Viaggio en Ottimo – verkrijgbaar in China – mogen ze van mij direct hierheen halen.

De Punto Evo leeft trouwens ook nog, met nieuw smoelwerk, in India…
http://overdrive.in/news/2015-fiat-punto-evo-india-image-gallery/

http://overdrive.in/wp-content/uploads/2014/07/Fiat-Punto-Evo-2014-9.jpg
Is niet meer dan logisch lijkt me. Voor de grotere modellen is er Alfa Romeo en Maserati.
@trustmeiamanengineer: uhm Alfa Romeo? Een mito, waarbij wanneer je een scheet laat de portieren bol staan omdat er geen ruimte voor is. En een gie..gue.. een auto die het moet openen tegen de golf/focus/astra maar het op bijna alle vlakken af moet leggen.
@jpoers: nou ik vind de geilejetta juist een beetje tussen de midde klassers en het premium segment vallen.
Enkel door de afschrijving is het lease bedrag “premium”
En kiest iedereen voor een Audi,bmw,volvo.
@jpoers: Haha afleggen tegen een (P)Opel Astra? HAHAHAHAHA! Ga je mondje maar spoelen
Wijze woorden…
Als een opvolger van de Punto evo al te veel gevraagd is… Stop dan met Fiat en noem het maar 500.
En toch moet ik als liefhebber van Duitse auto`s concluderen dat Fiat prima auto`s maakt. Ik heb er zelfs zelf een gehad en dat was een van mijn beste wagens. Wat grote Fiats betreft, doe maar niet, A en B segmenters zijn ze erg goed in, dus die vooral blijven maken. Af en toe een gekke coupe of roadster, helemaal top!
@dutchdriftking: Mee eens! Het fiatje van ons heeft al 2 jaar een koppaking die niet helemaal 100% is.. Maar je kan nog steeds met wielspin wegtrekken ‘a la petje’ (Dikke Seicento) weinig gewicht op de neus met zn 900cc’s

Vind het echt nog een supertof ding! Konden ze maar weer oude lichte kleine onveilige autotjes maken met karakter..
Snap ik wel… Daarna weer langzaam uitbouwen zoals dat bij de duizende verschillende type Mini’s is gedaan.
” De Duitse drie (Audi, Bmw, Mercedes) zijn inmiddels Fiat voorbij gestreefd ”

Dat is toch wel al een behóórlijk tijdje geleden….
Dat fiat zich met de grote Duitse drie vergelijkt vind ik dapper en onrealistisch tegelijk. Italiaanse logica zullen we maar zeggen..
@str8six:
Qua model aanbod is dat om te huilen, de betrouwbaarheid hebben ze bij fiat dan weer beter voor elkaar..

Maar dat is geen prestatie..
@str8six: hij refereert aan een tijd dat de ” grote 3″ inderdaad niet in de schaduw mochten staan van Fiat voor wat betreft de verkoop aantallen in Europa.
Snap het vergelijk niet met premium automerken uit Duitsland eerlijk gezegd. Verder klopt het gewoon wat hij zegt: grote Fiats moet je niet proberen, dat heeft volgens mij nooit echt gewerkt. Alleen de Bravo/Brava heeft het ooit goed gedaan, maar de Stilo en vooral de huidige Bravo zijn flops. Daarboven hebben ze nauwelijks potten kunnen breken.
@stfu:
Het ligt er heel erg aan over welke tijd je spreekt. Fiats als de 1800/2100/2300 werden in hun jaren heel goed verkocht (60-er jaren). Zelfs in Duitsland!
En vergeet de 130 vooral niet. Een limousine, die het gemakkelijk kon opnemen met de toenmalige S-klasse.
Verder waren de 1300/1400/1500 heerlijke scheurijzers voor hun tijd.
En zelf denk ik met weemoed terug aan mijn allereerste auto: Een Fiat 125 S.
Fiat heeft het aan zichzelf te danken als het nu niet meer mee kan in die segmenten. Sinds de Croma – met zeker voor die tijd toch een zeer vooruitstrevende dieseltechniek! – is de klad erin gekomen. Als ze de moed zouden hebben gehad alle voornoemde modellen door te ontwkkelen, dan zou het imho nu tot de topmerken in Europa kunnen behoren. Ook in de C- en D-segmenten en zelfs in het E-segment.
@9000cse:
Amen.
@9000cse: Dan te bedenken dat de Punto in de jaren ’90 “het” verkoopsucces was in Europa, een model dat zichzelf door de jaren heen uit de markt geprezen heeft door het onduidelijk te positioneren, noch vlees ,noch vis.
Ik denk dat dit ook een politiek spelletje is… Hij kan met het huidige klimaat niet concurreren in alle segmenten omdat zij de aantallen niet halen EN de kosten niet zo laag krijgen. De Duitsers (en dan vraag ik me af of hij Audi/BMW/ Mercedes bedoelt…. ) kunnen qua aantallen erg scherp aanbieden (platform-/componentsharing!) en de Aziatische merken en de budgetmerken uit oost Europa die winnen het indien nodig op prijs/kwaliteit (Kia/Hyundai en Dacia met name). De Fransen krijgen allerlei hulp van de overheid… En Fiat? Die laten ze keihard kapot vallen (ook financieel niet haalbaar voor de Italiaanse overheid om veel te doen de laatste jaren natuurlijk.

Dus samenwerken, kosten reductie (hallo communistische vakbondsleiders in Italië?) en gericht investeren (dus zonder gunstige voorwaarden niet in Italië) in “gegarandeerde successen”. Alfa Romeo als ” hoge” marge aanbieder, Chrysler als volume merk in de VS en wellicht wat platform sharing met Fiat/Alfa) en Dodge/Jeep als wereldwijde spelers met goede marge in volume markten…
Beetje een vreemd artikel… In feite gaan ze dus gewoon verder met de strategie die ze al sinds 2007 toepassen.

– 500 kan nog jaren mee
– 500L is spuuglelijk maar verkoopt ondanks alles nog redelijk
– 500X is erg goed begonnen qua orders
– Punto wordt vervangen door 500B. Als die de styling van de X overneemt, wordt het gegarandeerd een hit bij mensen die hip willen doen maar 5 deuren nodig hebben. En dat zijn er heel wat.
– Fiat variant o.b.v. MX-5: leuk voor de liefhebbers
– Bravo krijgt een opvolger incl. sedan en station

Zeg nu nog dat we niet veel moeten verwachten van Fiat…
Ik snap die merchionne of hoe je het dan ook schrijft niet. Hoe kan de baas van een groot concern zoals fiat Chrysler zich nou ook nog bemoeien met het F1 team. Daar heb je toch nooit ge leg tijd voor, of slaapt hij niet?
Kansloze excercitie. Bijna misselijkmakend hoe er met de merken Alfa Romeo, Fiat en Lancia wordt omgesprongen. VAG bashers gonna bash, maar zij hadden hier meer uitgehaald. Vergeet niet dat de Punto jarenlang de best verkochte auto van Europa was. Nu leunt bijna een heel concern op één overjarig model… (Ja, de 500…)
De Panda is ook een ondergeschoven kindje ten aanzien van de 500.
Waar er van de gewone 500 heel veel varianten zijn met een ruime motorkeuze, is het bij de Panda allemaal heel mager.
Terwijl de Panda in Italië zo beetje de best verkopende auto is van Fiat.
Keine snelle autotjes zijn populair, dus het wordt hoog tijd voor een Panda S met 120 pk T-Jet motor.
Ik ben blij dat ik niet op Marchionne zijn plaats zit.

De man heeft behalve in de States te maken met allerlei ellende die onder het oppervlak ligt, hoewel de meeste nieuwe Fiats in Polen worden gemaakt, heeft de man in zijn thuisland te maken met een soort neo-communisme dat heel Italië nog steeds in zijn greep houdt.

Dan is er het probleem met de gigantische ontwikkelingskosten van de huidige producten die een concern als VAG slim weet te delen met andere concern genoten.
De grap is dat veel mensen nog serieus geloven in de onderlinge kwaliteits verschillen tussen de merken uit de VAG stal en zelfs sprookjes geloven als premium.

Verder weet een concern als VAG die mythe tussen de merken perfect te verkopen, terwijl je in de taxi wereld meer Skoda ziet lopen als de duurdere broeders uit het concern om maar iets te noemen en ik heb het echt niet over dit kikkerlandje.

En daar heeft FGA juist de problemen, FGA zal best in staat zijn om hetzelfde platform als Dodge, Chrysler Alfa Romeo en Lancia te verkopen, maar door onmacht??? of onwil???? is men er niet toe in staat.

Het kunstje wat VAG flikt is in zo verre niet zo heel erg moeilijk, de kicksaus daar zit hem in die -door mijn altijd overschatte- merkbeleving die de mensen er zelf aan hangen.
@desjonnies: Probeer dat een Audi rijder maar eens aan zijn verstand te brengen, Jerremy Clarkson maakte Zondag nog wat spottende opmerkingen over VAG producten, ” they are all te same!
Marchionne zit gewoon al jaren in zijn eigen spaghetti droomwereldje.
Ik heb hem al jaren niks zinnigs meer horen zeggen, behalve dan veel geblaat, en weinig wollen coltruien. Van de 5 toekomstplannen die de afgelopen jaren steeds met veel bombarie gepresenteerd werden, zijn ze alle 5 steeds geannuleerd en gewijzigd. Dan faal je dus hopeloos en word het tijd om iets anders met je leven te gaan doen. Misschien moet Marchionne is tomaten gaan kweken op de zuidpool ofzo.
Het zou heel jammer zijn als ze bij voorbaat al opgeven. FIAT is altijd toonaangevend geweest. Voor innovatie moest je altijd bij iedereen behalve de Duitse autoindustrie zijn. FIAT had al een uitgebreid programma in alle klasses toen VW nog anderhalf model had (wat ook nog eens hopeloos verouderd was) Mercedes alleen nog de duurdere modellen had, Audi nog maar net begon en saaie burgerbakken maakte en BMW nog een saaie Alfa kopie was.
Ik snap niet dat FIAT de B En C segmenters niet gewoon Lancia noemt en wat dat betreft gewoon een stukje identiteit en merkwaarde/meerwaarde creëert. Maak die modellen dan ook wat acceptabeler voor een groot publiek en niet zo niche als ze nu zijn. Alfa sportief en lancia verfijnd. En FIAT voor de kleine modellen.
En het is voor een concern als VW natuurlijk pijnlijk dat de Panda en 500 de best verkopende A segmenters zijn in Europa (Ik geloof ook in Amerika waar de 500 de meest verkochte kleine auto is). Zeker met de 500 waar een goede marge op zit kunnen ze niet meekomen. Ik vind de 500 nog steeds charme en klasse uitstralen die moeilijk te evenaren is. Ik denk dat ze dit proberen door te trekken naar de B en C segmenters. Ik denk dat ze met de 500x een hele goede start gaan maken.
Fiat moet zich inderdaad gewoon bezig houden met de beste stadsautootjes bouwen. Nog iets voor onder de Panda, en nog een iets meer premium gevoel in de 500.
Europa, ’s werelds minst belangrijke markt.

Geen paniek bij FCA hoor, China en Brazilië worden gewoon de nieuwe thuisbasissen…
Blijf voor Fiat toch een zwak houden maar dat is meer omdat mijn oude pa er zo van hield. Ben zelf wat dat betreft net een Duitser. Maar een 500 en Pinto abarth vind ik geweldig en veel leuker dan een Polo of Corsa.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).