Marchionne gelooft (nog) niet in elektrische auto’s

Auteur: , 20 Reacties
Serge

FCA's eigen Vito Corleone heeft weer een paar fraaie uitspraken gedaan.

Dat het met de elektrische Fiat 500e niet heel lekker loopt schreven we eerder al. Het concern levert een flinke zak met geld in op elke verkochte auto van dit type. Gelukkig maar dat er niet zoveel van worden verkocht, zullen we maar denken.

Sergio Marchionne, de baas van Fiat Chrysler, gaat echter nog een stap verder. Volgens hem zijn elektrische auto’s sowieso nog niet rendabel op dit moment, getuige de quote:

“We still don’t have a viable economic model for delivering an electric car. As much as I like Elon Musk, and he’s a good friend and actually he’s done a phenomenal job of marketing Telsa, I remain unconvinced of a … economic viability of the model that he’s pitching.”

Het lijkt ons een goed idee als Marchionne en Musk eens een bakkie pleur met elkaar gaan drinken, want dat moet ongetwijfeld een interessant gesprek worden.

Marchionne is overigens van plan om van Maserati het elektrische label van FCA te maken. Ook heeft de CEO eerder al aangegeven dat hij z’n grootste nachtmerrie is dat zijn bedrijf achterop raakt als het om EV’s gaat. Een en ander lijkt elkaar tegen te spreken, maar we hopen van harte dat Fiat achter de schermen wel degelijk druk bezig is met een elektrische toekomst. Anders zou het inderdaad zomaar kunnen dat de Italiaanse Amerikanen over een decennium of wat de boot gruwelijk missen. (via: The Street)



20 reacties

As always, het blijft natuurlijk gissen wat er achter de coulissen besproken wordt, maar zeker te weten dat men aan de geëlektrificeerde aandrijving werkt.
De Fiat 500 heeft wellicht geld gekost om het te verkopen maar qua reclame heeft het heel wat opgeleverd en daar was het natuurlijk om te doen. Een ‘winning’ EV van een fiat 500 maken die geld oplevert in een heel kort tijdsbestek is onbegonnen werk.
@nord: De 500e is ook uit noodzaak geboren. In een staat in de VS (Californië als ik mij niet vergis) was het aanbieden van een elektrische auto een vereiste om überhaupt auto’s te mogen verkopen. De 20.000 dollar die men daar op de 500e heeft toegelegd, zal ongetwijfeld ruimschoots gecompenseerd worden door de winst op de benzine 500’jes daar.
@nord: wij hebben niet zo lang geleden een lijn geïnstalleerd bij een Chinese klant van ons (ik zit in ze machinebouw) die statoren voor elektrische motoren wikkelt. Deze klant levert exclusief aan de VS tak van FCA. (Ik heb het dan over motoren voor de aandrijving, niet voor de elektrische ramen) Er gebeurt dus wel degelijk iets achter de schermen en China is al lang niet meer wat het geweest is qua kwaliteit.
@basvspr: Uiteraard kun je in China met hoge kwaliteit produceren, doen ook vele Westerse bedrijven. Maar als je geen kwaliteitseisen stelt moet je ook niet veel verwachten.
Marchionne zegt niet dat hij niet gelooft in elektrische auto’s, maar dat hij vooralsnog niet gelooft in het businessmodel van de elektrische auto. Dat is heel wat anders en slaat ook niet haaks op het plan om Maserati het e-label te maken.
De boekhouder in Marchionne heeft natuurlijk ook gewoon gelijk op dit moment. Maar dat neemt niet weg dat ze toch die weg in moeten slaan om de toekomst veilig te stellen en klimaatdoelstellingen te halen, en dat weet hij heus ook wel.
De 500 is de uitgelezen auto om te electrificeren. Lichte compacte stadsauto die toch al populair is bij de tofukauwende boomknuffelende instagrammende neptiet dragende blonde dertigsters van California.
Ja tuuurlijk, net zoals hij geen niks ziet in SUV’s zeker.
Toch snap ik de strategie van de concern vaak niet. Waarom Maserati elektrificeren? Doe dat als eerste met Fiat. Dat merk maakt toch alleen maar kleine compacte autootjes en bedrijfswagens. Die lijken me eerder geschikt dan Maserati’s. Die worden namelijk meer met het hart gekocht dan met het hoofd.
@berlinetta: Kleine compacte autootjes zijn nog niet rendabel te elektrificeren, kijk naar de 500e… Duurdere (sport)wagens a la Maserati wel.
@trustmeiamanengineer: Daar zit zeker wat in, maar een 500 is ook niet ontworpen als EV. Het is toch anders als je deze vanaf een blanco vel papier ontwerpt. Daarnaast moeten ze het ook zien als een investering. Elektrisch rijden gaat er hoe dan ook aan komen en je zal nu moeten instappen omdat je anders de boot mist. Daarom zou ik vooral kijken naar de langere termijn.
@berlinetta: ik zie een betere kandidaat in Lancia. Dat merk is vrij, laat de rest in place
Hij zou eens moeten ophouden met het produceren van troep. Dat zou hem verder helpen.
@doewap: kijk, dat zijn pas steekhoudende argumenten, bravo!
Wat een faal die gast. Laten we teruggaan naar de vraag aan hem destijds; komt er een Ferrari suv?…

Het antwoord is bekend…
Doet me denken aan Steve Ballmer die niet in de iPhone geloofde…
Dit. Precies dit is het probleem van Fiat anno 2017. Businessmodel. Ik heb nieuws voor meneer Marchionne. Voor de eerste benzineauto’s bestond ook geen business model. Volslagen krankzinnige apparaten waren dat. Paard en wagen waren koning. Voor lange afstanden had je de stoomtrein. Benzine moest je kopen bij de drogist. Als die wat liter op voorraad had. Anders kon je naar huis lopen.

Als er toen naar de mannen met een businessmodel hadden geluisterd reden we nog steeds op een paard.

En waarom Maserati als E-merk? Biedt het hebben van meerdere merken in je portfolio nu juist niet de mogelijkheid zo’n E-platform te delen? Een E-Fiat, een E-Lancia een E-Jeep, een E-Maserati en een E-Ferrari? Dat is toch nu juist het business model van een merkengroep?
@pomoek: juist ja, alleen Marchionne is een Italiaan, die doen het altijd nét even anders dan anderen…
Een Telsa, dat merk ken ik niet… En verder hecht ik niet veel aan de zoveelste uitspraak van ome Sergio. Alles goed met de geplande verschijning van alle nieuwe Alfa Romeo’s, ouwe trui?
Als FCA geen fatsoenlijk e-label heeft, waarom nemen ze dan geen bestaande over?

Desnoods kunnen ze FIAT-E oprichten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).