Als ik ooit rijk ben koop ik een Maserati of een Aston Martin. De coupés van beide zijn vrij tijdloos vormgegeven, het is allemaal wat minder “kijk-mij” (niks mis met kijk-mij, maar ik heb er niet zoveel behoefte aan) en het geluidje is vaak om van te watertanden.
Door dat laatste argument kan over enkele jaren mogelijk een vette streep, als het aan Sergio Marchionne ligt. Hij voorziet namelijk een elektrische toekomst voor Maserati. Concreet betekent deze aankondiging dat alle modellen van het merk vanaf 2019 op een of andere manier wordt geëlektrificeerd, aldus AutoExpress.
Fiat Chrysler loopt op het gebied van hybrides en EV’s nogal achter de feiten aan en dus moet de achterstand ten opzichte van andere grote constructeurs nu rap worden ingelopen. Een en ander begint dus in 2019 en per 2022 moet de helft van het FCA-gamma (deels) elektrisch zijn. Maserati vormt daarbij het CO2-neutrale kroonjuweel.
Eerder al gingen geruchten over een elektrische variant van de Alfieri Concept die maar niet op de markt wil verschijnen. Hoe het ook zij: geniet nog even extra van die snerpende V8 als je weer eens een GranTurismo of Quattroporte voorbij ziet komen.
50 reacties
Er moet gewerkt worden aan betaalbare EV’s voor de gewone man. Ze hadden vroeger een elektrische Panda. Die moet er gewoon weer komen. Iedereen kan die 4 cilinder toch missen als kiespijn.
De huidige Panda heeft echter een tweepitter onder het kapje en die heeft juist wel een eigenzinnig geluid.
Neemt niet weg dat ik dát geluid goed kan missen. Heel goed.
Toch is zijn strategie niet helemaal vreemd en volgt hiermee de strategie van Tesla.
Even een heel simpel voorbeeld:
Stel we pakken een S-klasse en introduceren daar een bepaalde feature, wanneer dat terugkomt hoor je iedereen zeggen: “Kijk mij eens, heb een mindere auto maar wel met dezelfde feature als in een S-klasse”.
Pakken we een 2CV en die introduceert EXACT dezelfde feature, dan zal vrijwel niemand de feature accepteren, want hij komt uit een simpele auto.
Waarom is Tesla hot? Omdat die een kanon van een auto hebben geïntroduceerd en in één keer een veel te overdreven prestatie hebben geleverd. Dat is nieuw, dat is cool. Pakken we de andere volle EV alternatieven (Leaf bijvoorbeeld), die blinken in werkelijk waar helemaal niks uit.
Sowieso is eigenlijk sinds de iPhone 3GS die hele tech-hype enorm doorgeslagen, zie alleen al de koersen van dergelijke bedrijven en zelfs vage tech start-ups hengelen gemakkelijk vrachtwagens met geld binnen.
Ik vind persoonlijk dat de hype niet onterecht is, met de Model-S heeft Tesla een onwijs goede prestatie neergelegd. Hetzelfde deed Apple 10 jaar geleden met de introductie van de Iphone. Voor toen was de Iphone revolutionair en ze liften nu nog steeds op de (afnemende) hype.
Dezelfde hype die Tesla nu heeft hadden bedrijven als BMW, Mercedes-Benz of Audi makkelijk kunnen hebben. Ze hebben er voldoende kapitaal, R&D en marketingstechnieken voor. Alleen zij kozen ervoor om voor het oude vertrouwde te gaan en alles beetje bij beetje te verbeteren.
Denk je niet dat als BMW bijvoorbeeld in één klap met de i8 uitkwam zónder brandstofmotor maar in één keer volledig elektrisch en de prestaties van de Model-S zou hebben, dat het dan geen succes/hype zou zijn?
De gevestigde orde (Nokia is met hun Symbian niet voor niks naar de haaien) is gewoon te lang blijven voortborduren op de huidige wens en kozen niet voor revolutie maar evolutie.
Absoluut, die komen vanuit de underdog positie.
LaFerrari, McLaren P1, 918, allemaal gemakkelijk uitverkocht. Juist in het hogere segment gaat het om beleving en prestaties. Niet om de details van de achterliggende techniek.
Of zei / zeg jij LangspeelPlaat in plaats van LP, of PaardenKracht ipv. PK en Secure Digital kaar ipv. SD-kaart?
Electrisch Voertuig; kortweg EV dus, deal with it.
Dat je geen ‘broem-broem’ geluidjes hoort is jammer, maar kom op, er is toch veel meer dat een auto een auto maakt.
Het uiterlijk, het interieur, de rijeigenschappen, de remmen, de prestaties, het stuurgedrag.
Een auto in de stijl van de GranTurismo met de prestaies van een Tesla Model S? Lijkt me nog best gaaf om te zien.
U vraagt, wij draaien:
https://www.youtube.com/watch?v=B9zt3SF_Flc
Klinkt nog best goed ook overigens :P
Sla je slag, want ik verwacht dat ze niet veel goedkoper gaan worden:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/maserati-quattroporte-4-2-zf-executive-gt-s-nl-auto-1e-eigenaar-benzine-grijs-520c7817-f5d5-4b28-9a8b-a8ebd06535e1?cldtidx=8