“Maserati wordt het elektrolabel van Fiat Chrysler”

Auteur: , 50 Reacties

Requiescat in Pace, snerpende V8.

Als ik ooit rijk ben koop ik een Maserati of een Aston Martin. De coupés van beide zijn vrij tijdloos vormgegeven, het is allemaal wat minder “kijk-mij” (niks mis met kijk-mij, maar ik heb er niet zoveel behoefte aan) en het geluidje is vaak om van te watertanden.

Door dat laatste argument kan over enkele jaren mogelijk een vette streep, als het aan Sergio Marchionne ligt. Hij voorziet namelijk een elektrische toekomst voor Maserati. Concreet betekent deze aankondiging dat alle modellen van het merk vanaf 2019 op een of andere manier wordt geëlektrificeerd, aldus AutoExpress.

Fiat Chrysler loopt op het gebied van hybrides en EV’s nogal achter de feiten aan en dus moet de achterstand ten opzichte van andere grote constructeurs nu rap worden ingelopen. Een en ander begint dus in 2019 en per 2022 moet de helft van het FCA-gamma (deels) elektrisch zijn. Maserati vormt daarbij het CO2-neutrale kroonjuweel.

Eerder al gingen geruchten over een elektrische variant van de Alfieri Concept die maar niet op de markt wil verschijnen. Hoe het ook zij: geniet nog even extra van die snerpende V8 als je weer eens een GranTurismo of Quattroporte voorbij ziet komen.



50 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Lekker handig. Als er iets is dat we niet nodig hebben is het wel een dure EV.

Er moet gewerkt worden aan betaalbare EV’s voor de gewone man. Ze hadden vroeger een elektrische Panda. Die moet er gewoon weer komen. Iedereen kan die 4 cilinder toch missen als kiespijn.
@fanboy: Precies!
@fanboy: bij Fiat hebben ze een betaalbare EV, de 500e. Die word echter alleen in California en Oregon verkocht. Het is best een prima autootje en een erg leuk en uniek alternatief voor iets zoals een Zoe. Er zijn wel wat mensen die ze importeren en op Nederlands zetten, bij http://www.fiat500e.org bijvoorbeeld.
@ko4n: Fiat legt bijna 10k toe op elke electrische 500e die ze verkopen. Die staan echt niet te springen om die dingen te slijten daar.
@e34m5touring: Fiat is zeker niet blij met de 500e maar het was part of the deal om Chrysler over te kunnen nemen en ze hebben er wel echt een gaaf gebakje van gemaakt
@ko4n: Jawel, maar als je via de achterdeur je mensen de instructie geeft dat ze interesse best een beetje mogen temperen, is het vooral symbolisch vrees ik. Leuke auto of niet.
@fanboy: Die heeft er toch maar 2 tegenwoordig?
@fanboy: Op zich eens. De viercilinder in de Panda klinkt niet interessant. Maar ook niet storend.

De huidige Panda heeft echter een tweepitter onder het kapje en die heeft juist wel een eigenzinnig geluid.
Neemt niet weg dat ik dát geluid goed kan missen. Heel goed.
Ik zag de auto en dacht BMW Z4 en lees Maserati en dan pas EV….wordt dus een 8 accupakket in V vorm :)
@him: juist…..
@HIM: wat drink jij? Dat wil ik ook vanavond
@jamesbond007: hahaha accuzuur ;)
@him: en wat eet je een zuur pruim ;)
@dirkiii: bougies en luchtfilterships want die zijn binnenkort ook niet meer nodig.
Ik begrijp de strategie van die kerel soms niet helemaal, maar goed. Volgens mij heeft de markt eerder behoefte aan een praktische EV als vervanging voor het alledaags vervoer. Een hybride EV met een miljoenmiljard pk’s en Nm’s verkoopt vooralsnog niet.
@berlinetta:

Toch is zijn strategie niet helemaal vreemd en volgt hiermee de strategie van Tesla.

Even een heel simpel voorbeeld:
Stel we pakken een S-klasse en introduceren daar een bepaalde feature, wanneer dat terugkomt hoor je iedereen zeggen: “Kijk mij eens, heb een mindere auto maar wel met dezelfde feature als in een S-klasse”.
Pakken we een 2CV en die introduceert EXACT dezelfde feature, dan zal vrijwel niemand de feature accepteren, want hij komt uit een simpele auto.

Waarom is Tesla hot? Omdat die een kanon van een auto hebben geïntroduceerd en in één keer een veel te overdreven prestatie hebben geleverd. Dat is nieuw, dat is cool. Pakken we de andere volle EV alternatieven (Leaf bijvoorbeeld), die blinken in werkelijk waar helemaal niks uit.
@jack_abarth: Mee eens – toch is Tesla ook gewoon enorm gehyped, het is eigenlijk een soort van tech gimmick die iedereen wil hebben want nieuw.. Die gast heeft niet voor niks de halve marketingafdeling van Apple weggesnoept. De bestaande autofabrikanten hebben eigenlijk hun naam tegen, in de zin dat zij al ‘bekend’ zijn. Je ziet dan ook dat bijv. een BMW dat toch als een ‘aparte’ merk probeert te brengen d.m.v. een hele nieuwe label ( i3, i8 )

Sowieso is eigenlijk sinds de iPhone 3GS die hele tech-hype enorm doorgeslagen, zie alleen al de koersen van dergelijke bedrijven en zelfs vage tech start-ups hengelen gemakkelijk vrachtwagens met geld binnen.
@lekkaah:

Ik vind persoonlijk dat de hype niet onterecht is, met de Model-S heeft Tesla een onwijs goede prestatie neergelegd. Hetzelfde deed Apple 10 jaar geleden met de introductie van de Iphone. Voor toen was de Iphone revolutionair en ze liften nu nog steeds op de (afnemende) hype.
Dezelfde hype die Tesla nu heeft hadden bedrijven als BMW, Mercedes-Benz of Audi makkelijk kunnen hebben. Ze hebben er voldoende kapitaal, R&D en marketingstechnieken voor. Alleen zij kozen ervoor om voor het oude vertrouwde te gaan en alles beetje bij beetje te verbeteren.
Denk je niet dat als BMW bijvoorbeeld in één klap met de i8 uitkwam zónder brandstofmotor maar in één keer volledig elektrisch en de prestaties van de Model-S zou hebben, dat het dan geen succes/hype zou zijn?
De gevestigde orde (Nokia is met hun Symbian niet voor niks naar de haaien) is gewoon te lang blijven voortborduren op de huidige wens en kozen niet voor revolutie maar evolutie.
@jack_abarth: Zeker mee eens en Musk is ook goed bezig, (waarbij andere fabrikanten zich een beetje verslikt hebben in Tesla) maar tóch denk ik dat het ‘nieuwe’ van Tesla geholpen heeft.
@lekkaah:

Absoluut, die komen vanuit de underdog positie.
@berlinetta: ” Een hybride EV met een miljoenmiljard pk’s en Nm’s verkoopt vooralsnog niet.”
LaFerrari, McLaren P1, 918, allemaal gemakkelijk uitverkocht. Juist in het hogere segment gaat het om beleving en prestaties. Niet om de details van de achterliggende techniek.
@mashell: Ik bedoelde uiteraard EV en niet hybride EV.
Ev Ev Ev… Elektrische auto of gewoonweg auto is ook goed
@boomhauwer: Auto, auto, auto… Zeg maar gewoon automobiel.

Of zei / zeg jij LangspeelPlaat in plaats van LP, of PaardenKracht ipv. PK en Secure Digital kaar ipv. SD-kaart?
Electrisch Voertuig; kortweg EV dus, deal with it.
Dit wordt weer even een avondje huilen in bed
@hooismans: Inderdaad. Eerst Lancia vakkundig om zeep geholpen en straks Maserati ook nog… 😭
@hooismans: Inderdaad. Eerst Lancia vakkundig om zeep geholpen en straks Maserati ook nog…
Zonde, merk gaat in mijn ogen snel bergafwaarts. Maak een betaalbare personenauto elektrisch niet een sportwagen..
Maserati, een merk bij uitstek die GEEN elektra nodig heeft. Laat staan een elektra paradepaardje zou moeten worden.
Hmm, had FCA niet nog ergens een merk in de koelkast gezet wat bekend is geworden door het gebruiken van nieuwe aandrijf-technieken in een mooie koets?
In dat geval kunnen ze beter Lancia terugbrengen als EV label.
@tvklarenbosch: helemaal mee eens, was ook het eerste wat ik dacht
Zullen we de ‘coltrui’ anders elektroficeren? Wat een idiote onzin kraamt die pastavreter uit!
Goed plan!! Maserati kan wel een nieuwe identiteit gebruiken.

Dat je geen ‘broem-broem’ geluidjes hoort is jammer, maar kom op, er is toch veel meer dat een auto een auto maakt.

Het uiterlijk, het interieur, de rijeigenschappen, de remmen, de prestaties, het stuurgedrag.

Een auto in de stijl van de GranTurismo met de prestaies van een Tesla Model S? Lijkt me nog best gaaf om te zien.
@willeme: kunnen ze niet een 0,8 l V8 maken die voor wat soundtracks zorgt en niet meer dan 2l/100km drinkt? Noem het een range extender of zoiets.. maar wij weten allemaal dat het ding er eigenlijk alleen in zit voor de herrie.
Het zou beter zijn om nieuw leven in Lancia te blazen met een EV lijn die betaalbaar is.
@wildewesten: mee eens. Lancia is een merk dat zichzelf al meerdere malen omgevormd heeft. Ze hebben echte sportwagens gemaakt, rally kanonnen maar handtasje modellen als Ypsylon, Lybra etc. Dan is een volgend leven als electrisch merk zo gek nog niet.
@mashell: zo zie ik het ook. Het merk Lancia leent zich er prima voor.!
@martini8v: helemaal mee eens.. lancia is altijd vernieuwend geweest… en er valt toch niets meer te verprutsen… ik snap die coltrui ook niet…
Ferrari aan de SUV, Maserati elektrisch… Volgens mij wordt het tijd voor andere medicijnen voor ome Sergio. Maserati is wellicht niet het meest moderne merk binnen de groep, maar het is ook weer niet zo erg dat het het nieuwe elektrolabel moet worden. Laat Maserati gewoon net iets onder Ferrari opereren en een tandje comfortabeler en softer zijn dan de broers en zussen uit Maranello. Neem daar lekker een ander merk voor. Autobianchi, Innocenti en Lancia heb je drie merknamen in huis die (op sterven na) dood zijn. Veel merkwaarden om te grabbel te gooien zijn er daar toch niet meer en qua designtaal ben je ook nergens aan gebonden.
Hahah, 2019? Wordt vast 10x uitgesteld, zoals alles van die groep… op Ferrari na vind ik FCA in Europa vrij kansloos momenteel…
Wat een sukkel
Huilen, maar wel een begrijpelijke en helaas nodige zet. Des te meer reden om binnen enkele jaren een vorige generatie Quattroporte GT S veilig te stellen. Man wat maakt die V8 een heerlijk geluid. En daar dan lekker af en toe een blokje mee om, tussen alle elektro hokken.
@trustmeiamanengineer:

Sla je slag, want ik verwacht dat ze niet veel goedkoper gaan worden:

https://www.autoscout24.nl/aanbod/maserati-quattroporte-4-2-zf-executive-gt-s-nl-auto-1e-eigenaar-benzine-grijs-520c7817-f5d5-4b28-9a8b-a8ebd06535e1?cldtidx=8
@jack_abarth: oeh! Maar ik zou dan eigenlijk de 4.7 willen hebben. Ik denk dat de prijzen nog wel gaan kelderen, zeker als je er straks nergens meer mee mag rijden….
Goed idee lijkt mij op lange duur.
Marchionne en achter de feiten aanlopen… Die horen bij elkaar. Handig dat de us merken voor fiat de centen binnenharken en het totaal zwalkende bestaan van de Europese merken enigszins maskeert
Ik vind dit niet bij Maserati passen, maar juist wel heel goed bij het Lancia uit het recente verleden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).