Marko: “Max en Daniel zijn niet te koop”

Auteur: , 20 Reacties

Ook dreigt de adviseur van de F1-activiteiten van Red Bull met een vertrek uit de sport.

Same old Kacke, different Tag. Helmut Marko zet de organisatie achter de Formule 1 maar weer eens onder druk door te dreigen met vertrek uit de koningsklasse. Het motorenreglement moet simpeler waardoor het voor meer teams mogelijk wordt om mee te strijden om de knikkers. Zolang dat niet gebeurt zou het weleens kunnen dat Red Bull Racing en Scuderia Toro Rosso uit de sport vertrekken.

Dat dreigement hebben we intussen al zo vaak gehoord dat het moeilijk is om de beste man nog serieus te nemen. Feitelijk is het hele probleem de gebrekkige aandrijflijn van Renault. Toen Red Bull nog alles won met Sebastian Vettel achter het stuur hoorden we de Oostenrijks/Britse renstal immers ook nergens over klagen.

Het liefst ziet Marko trouwens dat de F1 terugkeert naar atmosferische V10’s of V12’s en dat de teams per jaar zo’n 8 miljoen euro kwijt zijn aan motoren. Anno 2017 ligt dat bedrag op 20 miljoen euro per jaar.

Contracten van coureurs

Ook maakt Marko even heel duidelijk dat andere teams niet moeten denken dat ze Ricciardo, Verstappen of Sainz binnenkort kunnen overnemen. Alle drie de coureurs hebben waterdichte contracten die alleen door het team kunnen worden ontbonden.

Ricciardo ligt vast tot en met 2018 en Max door enkele contractuele clausules zelfs nog langer. Sainz ligt vast tot en met 2019 al zijn we benieuwd of Toro Rosso niet lieverd binnenkort afscheid neemt van de Spanjaard, die de laatste races nogal “grillig” presteert. Over Kvyat wordt dan weer met geen woord gerept. (Via Sport Bild)



20 reacties

Laatst zei Tost nog dat ie het liefst beide coureurs hield toch? Volgens mij hebben ze ook niet echt nieuw talent dat op dit niveau kan presteren…
“Ze zijn niet te koop en misschien stoppen we er wel mee”….

Als RBR stopt, wat ze toch niet doen, geven ze de coureurs gewoon weg. Plus afkoopsom omdat ze geen auto leveren..
Dat is toch het hele punt van de sport Marko? Dat men in een competitie strijdt om de beste auto af te leveren en daarbij de beste coureurs probeert te strikken om zo aan het einde van het seizoen als winnaar te eindigen. Wat is de volgende stap, dat elk team hetzelfde chassis gaat eisen? Alsof elke kleine voetbalclub nu dezelfde grasmat en stadionvoorzieningen gaat eisen als de grotere clubs. Of met de woorden van Max: ”moet je maar harden werken, Marko.”
Zou ik maar is met een betere auto komen anders blijven die twee echt niet bij Red Bull…
@MauritsH: Wel leuk dat je aan me zat te denken, maar je bedoelt natuurlijk liever, en niet lieverd.
Ik hoop ook echt dat het gerucht dat Mercedes motoren gaat leveren aan Red Bull waar is. Daarmee naaien ze Red Bull lekker hard. Wat een jankteam is dat geworden zeg.
@berlinetta: Je bedoeld McLaren?
@bassx: Je hebt gelijk. Dat had McLaren moeten zijn.
Lekker handig wat die vent roept als ze echt eruit stappen zitten er toch 4 goede coureurs zonder werk.
Als dat echt zou gebeuren dan komt er echt een historische stoelendans in d f1
Ze moeten de keuze qua motoren gewoon vrijlaten. Wat ze moeten beperken is de toevoer van brandstof/aantal kg brandstof per race. Dan kan het team zelf uitzoeken welke setup van motor het beste werkt voor hun. De ene zal sneller zijn op het lange stuk (topsnelheid) de ander zal meer koppel hebben om tussensprints te doen in een bochtig stuk. Daarnaast zullen, door verschillende technieken, de auto’s ook nog eens anders gaan klinken ten opzichte van elkaar. Win-win in mijn ogen. Enige nadeel is misschien dat alle teams een optimum vinden in een bepaalde setup. Met als pech dat dit misschien de huidige setup (1.6 V6) is…
@kliko: jouw idee kan rechtstreeks in je nickname, dit gebeurd namelijk al en is mijn inziens juist een debiele regel om op je brandstof te moeten letten tijdens een F1 race.. gewoon tanken terughalen
Mosterd na de maaltijd omdat Brawn dit min of meer al beloofd heeft in zowel de paddock als in de persconferentie. Volgens Brawn is de PU nu een dominante factor geworden in F1 wat een motor volgens hem in de atmosferische era nooit het geval is geweest. Op zich heeft hij daar wel gelijk want BMW en Toyota bouwden de beste motoren maar werden niet kampioen. Wanneer de motor een dominante factor wordt binnen F1 wordt het ook interessanter om hier meer geld in te stoppen. Wat Brawn gaat proberen te doen is de PU minder dominant te maken waardoor de interesse in bouwen van peperdure krachtbronnen niet meer interessant is for teams. Dat is natuurlijk goed nieuws voor teams als McLaren, Williams en Red Bull. Helaas moeten we niet verwachten op de V12/V10 motoren die nog geen 4 miljoen per jaar kosten volgens Brawn omdat teams als Mercedes en Ferrari hier nooit mee in zullen stemmen.
@bassx: eigenlijk zegt Brawn dus, de atmospherische F1 motor was wel zo’n beetje uitontwikkeld, die kon iedereen wel bouwen. Dan is het volkomen terecht dat we nu met turbo motoren rijden, dan is er weer uitdaging voor de engineers. Want dat is waar de F1 om draait, het niveau van engineering.
20 miljoen per jaar, en daar iet slechts als de Renault motor voor terug krijgen, ik snap de kritiek van RB aan het adres van de leverancier best wel…
@awesome: de Honda motor is slecht. De Renault motor is eigenlijk gewoon goed. De Ferrari en Mercedes motoren zijn gewoon nog net ietsjes beter.
Ze verkopen anders prima ..
“Alle drie de coureurs hebben waterdichte contracten die alleen door het team kunnen worden ontbonden.”
Moderne slavernij dus. Als een coureur niet meer wil of ergens anders een betere baan vindt dan zou die toch uit eigen beweging moeten kunnen opstappen.
@mashell: dat kan dan waarschijnlijk ook indien dat andere team of de coureur zelf bereid is het contract af te kopen. Slavernij is het zeker niet: de coureur tekent in alle vrijheid en met professionele vertegenwoordiging zo’n contract. Moet je niet meteen gaan zeiken als t ff niet goed loopt.
Alles is te koop behalve het eeuwige leven

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).