• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: Maserati Ghibli Trofeo krijgt kneiterdikke Ferrari-V8

Auteur: hayte, gepost 10 augustus 2020 om 16:24 – 17 Reacties

De drie Maserati Trofeo-modellen

Maserati heeft twee nieuwe Trofeo’s aangekondigd, zowel de Quattroporte als de Ghibli krijgen de dikke V8-behandeling.

Zeven jaar in het leven van de Maserati Ghibli, krijgt deze eindelijk de motor die het altijd al had moeten hebben. Een lekker dikke Italiaanse V8. Niet dat er per se iets mis is met de V6, zo bleek ook uit de rijtest van de Maserati Ghibli S. Maar in een vierdeurs Maserati hoort gewoon een Italiaanse V8, niet?

De gebruikte Ferrari-V8

Ghibli met V8

Gelukkig is de Ghibli binnenkort met dikke V8 te bestellen. Maserati heeft namelijk de Ghibli Trofeo aangekondigd. De Trofeo-naam is natuurlijk niks nieuws, die kenden we al van de Maserati Levante Trofeo. En wat de Italianen met die flinke SUV deden, doen ze nu met de Ghibli en de Quattroporte. Ze pakken de 3,8 liter Ferrari-V8 uit de Quattroporte GTS, schroeven daar onder meer nieuwe zuigers, turbo’s en een oliepomp op en kieperen deze daarna in de twee sedans.

De Maserati Quattroporte Trofeo

Het resultaat is een lekkere biturbo-V8 die 580 pk en 730 Nm aan koppel naar de achterwielen weet te sturen. De Ghibli Trofeo kan daarmee binnen 4,3 seconden 0 naar 100 km/u halen, de Quattroporte heeft er 0,2 seconden extra voor nodig. De Levante is met 4,1 seconden het snelst, maar deze heeft dan ook vierwielaandrijving. De topsnelheid ligt voor de twee sedans op 326 km/u, 24 km/u meer dan de SUV. De Trofeo’s krijgen een ZF-versnellingsbak met acht verzetten.

De wijzigingen zitten niet alleen onder de motorkap, beide auto’s krijgen een nieuwe bodykit. Voor de uiterlijke wijzigingen starten we echter bij de achterlichten. Alle nieuwe Maserati Ghibli’s, Quattroporte’s en Levante’s (dus ook de niet-Trofeo-modellen) krijgen kekke nieuwe Boomerang-lichtjes. Die refereren aan modellen uit het verleden, zoals de 3200 GT. En nu maar hopen dat de Amerikanen deze keer niet hun zin krijgen.

De achterkant van de Maserati Ghibli

Panamericana-grille

Een andere wijziging aan de kont van de Trofeo’s is de koolstofvezel diffuser. Verder zien we aan de zijkant wat rode accenten, zoals een rode bliksemschicht bij het Maserati-logo op de C-pilaar en rode accenten aan de onderkant van de drie koelgaten achter de voorwielen. Op de neus zien we zwarte verticale repen, een beetje te vergelijken met de Panamericana-grille van AMG. De twee sedans krijgen tot slot 21″ aluminium Orione-velgen en krijgt de Ghibli Trofeo op de motorkap twee koelgaten.

Het interieur is ook iets gepimpt, met bijvoorbeeld het Trofeo-logo op de hoofdkussens en een volledig leren interieur. Het Integrated Vehicle Control-systeem is eveneens geüpdatet, de auto’s hebben nu een Corsa-knop. Dan is de auto nóg sportiever. Net als de Levante Trofeo krijgen de twee sedan Trofeo’s Launch Control. De infotainmentschermen zijn in de sedans tot slot vergroot naar 10,1″.

Het interieur van de Maserati Quattroporte Trofeo

De twee modellen worden later dit jaar verkocht. Hoeveel Maserati voor de Trofeo’s wil hebben, is niet bekend. Om je een idee te geven: de Levante GTS met 530 pk kost 221.778 euro, de Trofeo-variant kost 241.888 euro. Voor de duidelijkheid: op de foto’s is de Ghibli rood, de Quattroporte groen en is de Levante wit.

Ook interessant!

  • Maserati Ghibli Trofeo rijtest video
    Maserati Ghibli Trofeo rijtest video
  • Video: Maserati Quattroporte Trofeo rij-impressie
    Video: Maserati Quattroporte Trofeo rij-impressie
  • Maserati Ghibli Hybrid rijtest video
    Maserati Ghibli Hybrid rijtest video
  • De goedkoopste benzine Maserati Ghibli op Marktplaats

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

biturbo, Ferrari, Ghibli, Maserati, quattroporte, sedan, trofeo, V8, Video

Vorig bericht: « Mercedes E-Klasse (2020) – de nieuwste snufjes van Das Haus!
Volgend bericht: Wordt deze Tesla Model Y-concurrent nóg meer uitgesteld? »

Lees Interacties

Reacties

  1. karaya zegt

    10 augustus 2020 om 16:58

    Giulia Q is vier tiende sneller op de 100 met 70 pk minder. Ondanks de 4×4 van de Ghibli.

    Zie net dat EU verified het gewichtsverschil 370 kg is.

    Ik zou het wel weten. Misschien moeten ze die V8 eens in de Alfa lepelen.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      10 augustus 2020 om 17:37

      @karaya: sowieso een goed idee.

      Login om te reageren
    • tortuga zegt

      10 augustus 2020 om 18:30

      @karaya: het vermogen gaat enkel naar de achterwielen bij deze. En de Maserati’s zijn ook zwaarder door al de “extra” luxe t.o.v. de Giulia

      Login om te reageren
    • coupedriver zegt

      10 augustus 2020 om 19:43

      Ghibli heeft achterwiel aandrijving en is het formaat van een 5serie ipv een 3 serie formaat voor de Gulia…

      Login om te reageren
      • karaya zegt

        10 augustus 2020 om 20:09

        Je hebt gelijk. Die Ghibli oogt veel compacter dan hij werkelijk is.

        Login om te reageren
        • geelbarrel zegt

          10 augustus 2020 om 23:16

          @karaya: yep, parkeerde laatst mn Giulia naast een Ghibli…. wat een schip is dat dan

          Login om te reageren
  2. jajeroenja zegt

    10 augustus 2020 om 17:06

    Eindelijk!

    Maar toch blijft het vorig model quattroporte met DE V8 lekkerder klinken.

    Login om te reageren
    • mp014 zegt

      10 augustus 2020 om 17:45

      @jajeroenja: eindelijk? 10 jaar toelaat bedoel je! Onbegrijpelijk dat ze hier nu pas mee komen als de hele auto verouderd is. Prachtige wagen, veel meer emotie dan de gevestigde orde maar man man wat een sukkels om nu pas een top versie te maken.

      Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    10 augustus 2020 om 17:38

    Zelfde blok als de F8? Dan doet een chipje wonderen!

    Login om te reageren
    • flatsixx zegt

      10 augustus 2020 om 18:58

      @dutchdriftking: nee want dat is een 3.9

      Login om te reageren
  4. atrak zegt

    10 augustus 2020 om 17:51

    Leuke foto, dat zou wel een zalige garage vormen.

    Login om te reageren
    • 911targa zegt

      10 augustus 2020 om 18:08

      @ atrak. Zekurs. Je moet geen knaken teller zijn, want iedere keer dat je naar de foto kijkt, ben je allicht het eerste jaar elke dag 200 euro armer.

      Login om te reageren
      • karaya zegt

        10 augustus 2020 om 20:11

        Gelukkig houden Duitse auto’s uit die klasse lekker hun waarde.

        Login om te reageren
        • alfa147ti zegt

          10 augustus 2020 om 20:50

          Tja dat is het enige wat telt de tweedehands waarde, gelukkig zijn er ook nog mensen met smaak die de tweedehands waarde van ondergeschikt belang vinden en wel voor deze prachtige auto’s gaan.
          Als ik het geld er voor had dan wist ik het wel.
          Alleen jammer dat er in het Oosten geen dealer meer is.

          Login om te reageren
        • deboes zegt

          13 augustus 2020 om 19:35

          @karaya: er zijn ook mensen die maar 1 keer leven

          Login om te reageren
  5. ttr6 zegt

    10 augustus 2020 om 20:48

    Gaaf hoor. Enig idee of er een flat plane in komt? Dan is’ie net zo rauw als in een F8 bijv. Met een verzette krukas klinkt die als de oude V8, maar dan iets minder waarschijnlijk vanwege de turbo. Iemand enig idee?

    Login om te reageren
  6. Ram-G-maN zegt

    11 augustus 2020 om 06:56

    Ik ben vooral benieuwd naar hoe die klinkt.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North