Maserati Levante: het bewijs dat niet élke SUV een succes is

Auteur: , 55 Reacties
Maserati Levante het bewijs dat niet élke SUV een succes is

Niet elke crossover of SUV is een goudmijn.

Maserati dacht mee te liften op het succes van de SUV-gekte die momenteel gaande is. De Levante is dan ook een prima SUV. Helaas is de auto wat aan de prijs en daar ligt ook zijn zwakte. Er zijn nu eenmaal betere concurrenten te krijgen. Mensen die de Levante kopen willen de SUV hebben vanwege een liefde voor Maserati of Italiaanse auto’s. Althans, dat beeld ik me zo in. Persoonlijk zou ik lekker shoppen bij dat merk uit Zuffenhausen. Maserati moet het vooral hebben van de Amerikaanse en Chinese markt. In het laatstgenoemde land schijnt de vraag naar de SUV inmiddels tegen te vallen.

In december werd bekend dat FCA de productie ging stilleggen van de Maserati-fabriek. Inmiddels zijn we in februari. De zaakjes zijn echter nog steeds niet op orde, meldt Autonews. FCA gaat snijden in de productie van de Levante. Het aantal werkuren in de Mirafiori-fabriek in Turijn zal met 59 procent worden teruggeschroefd. Naast de Levante rolt ook de Alfa Romeo MiTo hier van de band.

Nederland
Ons land staat, in vergelijking met bijvoorbeeld Engeland, niet bol van de exclusieve auto’s en supercars. Toch is het interessant om eens te kijken hoe de Levante het bij ons doet. Persoonlijk zie ik de auto zelden rijden, terwijl een Macan of Cayenne dagelijkse kost is. Navraag bij de VWE verklaarde ook waarom. Volgens de organisatie zijn er momenteel 68 exemplaren van de Maserati Levante geregistreerd sinds 2016 met een Nederlands kenteken. De instapper met de 275 pk sterke 3.0 diesel is de populairste variant.

FCA CEO Sergio Marchionne beloofde eerder dat er geen ontslagen zullen plaatsvinden tot het einde van 2018. Met deze tegenslagen is het voor de FCA-man heel moeilijk om zich aan die belofte te kunnen houden. De verwachting is dat het autoconcern in juni met een nieuw vijfjarenplan gaat komen.



55 reacties

Logisch dat dit ding niet verkoopt. Hij had 10 jaar geleden op de markt moeten komen, want zo ziet hij er ook uit en de techniek stamt ook uit die tijd. En goed rijden is geen USP meer, want die bieden Porsche, BMW, Alfa en Jaguar ook.
@berlinetta: je bent Audi nog vergeten
@vwaudiporsche: Nee die ben ik niet vergeten.
Want het is idd alweer een maand of wat geleden dat we een 5-Jarenplan hebben gezien voor Maserati… Óf alfa.
@ukbob: Haha, dat is zeker wel een beetje verontrustend. Meneer Marchionne is normaal wel de maandelijkse 5 jaren planningen.
In het wild nog nooit gezien, zegt genoeg denk ik
@lekkerlinksrijden: Zijn er wel kluisenaars die hem alleen op een scherm hebben gezien, maakt niet uit joh!
Toch vind ik het een van de mooiste SUV’s die je kunt kopen. Lijkt me in een mooie kleur met de dikke V6 diesel een hele fijne wagen. Alleen is ‘ie eigenlijk veel te zwaar. De Stelvio laat zien dat ze in Italie wel weten hoe het moet. Dus eigenlijk moeten ze gewoon een nieuwe poging wagen, maar dan met de Stelvio als basis.
@trustmeiamanengineer: serieus? Ik heb dat ding met de wintersport een paar keer zien rijden en dat ding ziet er gewoon niet uit. Verhoudingen zijn totaal zoek, geen mooie lijnen. Alleen het front is wel gaaf, maar ook niet in proportie. Ik snap wel dat dit niet goed verkoopt. Zelf zou ik dan voor een f-pace gaan oid.
@thijsj: Bij Autovisie hebben ze nu een duurtester in een lekkere kleur en goed interieur. Ziet er gewoon echt goed uit. En voor mij zou het sowieso al een voordeel zijn dat je ze zo weinig ziet. Een Cayenne etc. zie je op elke straathoek.
@trustmeiamanengineer: Ik woon naast een relatief rijk dorp, en ook ons dorp is gemiddeld gezien ook niet het armste, daar zie je indd dagelijks Cayennes en Macans. Als ik in de positie was om een auto in die categorie te kopen zou ik ook voor een auto gaan, die je minder vaak ziet
@parttimeautospotter: gefeliciteerd jongen. Dat je dat ooit ook nog allemaal zelf mag realiseren
@parttimeautospotter: dan wordt je gelukkig van een Lada Niva, auto in die categorie en zie je niet vaak.
@thijsj: ghibli en nieuwe quattroporte zijn ook totaal uit verhouding. Allemaal welvingen en warrige details. Laat ze die ontwerper maar naar de Alfa afdeling sturen om wat te leren
Denk dat de zwakte van de Levante eerder het design is dan de prijs. Laten we eerlijk zijn, zonder de Maserati badges zou je ook zo geloven dat het een Japanner is
@maarten020: inderdaad, had zo de nieuwe infiniti fx kunnen zijn.
@maarten020: ja, want de Cayenne is altijd zo’n schoonheid geweest. Of de Q7.

Het is niet enkel het design, maar het (imago) rondom het merk. De ene helft kent het hele merk amper, de andere durft het niet bang voor veel gezeik en hoge afschrijving.

Hetzelfde met de Ghibli.
@poes: kent het merk niet? Als je het merk Maserati niet kent heb je echt onder een steen gelegen
@maarten020: een autoliefhebber ja, maar dat is niet de doelgroep. De gemiddelde persoon kent Maserati amper tot niet en is al helemaal niet op de hoogte van de geschiedenis. Het merk zal ook niet snel op iemand z’n shortlist komen te staan.

Echt veel status heeft het merk dus ook niet, dat terwijl dat bij dit soort auto’s wel belangrijk is. Dan komt men veel eerder aan bij Porsche, Mercedes of Range Rover. Om maar wat te noemen.
@poes: daar heb je wellicht een punt. De liefhebber die het merk wel kent zal niet snel een Maserati SUV kopen. Ben zelf geïnteresseerd in de Granturismo S maar zo’n Levante vind ik eigenlijk heiligschennis en zou ik dan ook nooit kopen
@maarten020: mee eens. Als je er 200 meter achter rijdt, kan je niet meer goed zien dat ie vrij groot is. Met die bolle achterkant en de vorm van de achterlichten wordt het zoiets als een ouwe Daewoo. Mijn mening.
Jammer dat de Levante niet goed verkoopt, het is een mooie auto net als bijna alle Maserati’s.
Toch is er wel een dingetje, als ik aan Maserati denk dan denk ik aan prachtige auto’s, heerlijke motoren, aan auto’s die gemaakt zijn door en voor auto liefhebbers en helaas ook aan auto’s die heel vaak bij de garage staan. Misschien heb ik het mis maar…
Bijna dagelijks kom ik de Levante tegen, evenals de vorige Quattroporte. Waar ik de vorige Quattroporte een all-time klassieker vind, vind ik de Levante nou niet bepaald een schoonheid. Vooral de achterkant is mij veel te plomp. Volgens mij wordt deze ook snel oud. Het nieuws verbaast mij dan ook niet zo. Hopelijk dat ze bij FCA nog een keer achter het hoofd krabben voordat ze de Ferrari op de markt gaan brengen.
Tja, ik begrijp wel dat ie niet verkocht wordt. Het oog wil ook wat.
Dit ding had gewoon minimaal net zo goed moeten zijn als de AR Stelvio Q. Maar helaas. Hij had trouwens ook minimaal net zo mooi moeten zijn. En hij’s lelijk.
@Jochempie: zou autoblog ook niet zo’n artikel over de Stelvio kunnen maken? Die zie ook relatief weinig.
Grote fout bij Maserati (of moet ik zeggen bij Fiat) is dat elk model te veel op een Japanner of Koreaan lijkt… en dat is geen compliment… een Italiaans merk als Maserati zou voldoende design-inspiratie uit eigen geschiedenis moeten kunnen halen…
Te groot, te log en te ouderwets om een succes te kunnen zijn. Je schijnt wel aardige kortingen te kunnen krijgen op zo’n ding.
Wat zijn dat toch lelijke velgen op de headerfoto. Ik vind zelf de voorkant wel geslaagd en de achterkant wat minder en zie liever een Alfa.
Ziet er zo goedkoop uit in het interieur. (Materialen) Prima voor een Fiat maar niet voor een luxe merk als Maserati moet voorstellen.
Snap ook niet dat hij dat Maserati in leven houdt… Kost bakken met geld die meuk, weg met die troep.
Op de foto’s ook de Levante een beetje als een log apparaat, maar in het echie is het een heel acceptabele auto om te zien. Er rijden er bij mij in de buurt twee rond, zo’n anthracietgrijze als op bovenstaande foto en een witte met lakzwarte deurgrepen. Een wat curieuze combinatie misschien, maar ziet er desondanks niet onaardig uit.
Als je een Zuffenhauser te voor de hand liggend vindt, is zo’n Levante een alleszins pruimbaar alternatief.
Dat is wat je krijgt als je een auto produceert wat op een Hyundai lijkt van achteren gezien. Ik heb hem een paar keer gezien en ik vind het echt een verschrikkelijk lelijk ding. In eerste instantie vond ik hem best aardig, maar nadat ik hem eens goed bestudeerde kwam ik er achter dat ik het gewoon geen mooie auto vind.
Er staat hier 1 bij stortbeton Declercq in waregem, samen met een Cayenne. Wat het is misselijkmakend om daar te passeren. Hondslelijke suv’s
Het is een mooie auto om te zien, alleen zoals meerdere hier melden, het had net zo goed een KIA o.i.d. kunnen zijn. Het zelfde heb ik ook met de Alfa-Romeo Stelvio, of de Jaguar F-pace. De Macan vind ik dan toch net weer wat meer eigen.
Op YT is er een filmpje waarin de Ghibli wordt uitgekleed door bv elementen uit de amerikaanse zustermerken te verwerken in een dure europeaan. Hoewel ik een Ghibli en deze Levante mooie wagens vind is het tijd voor een face-lift en sterkere motoren. Als je ziet naar de verkoop van Ferrari slaagt Maser wel tegen. Ze moeten hun modellen sneller vernieuwen. GT en 4-porte zijn aan vervanging toe. Al lang!
Zat laatst nog een stukje autoweek te lezen over de levante en het blijkt dat ie beter in het terrein is dan de duitse concurrenten.
Ik heb er een aantal keer in proef gereden, de s, en dat deed mij stukken meer plezier als rijden in de Cayenne. Echter is de dealer/importeur hier in Stockholm hier een drama. Heb zelfs het hoofdkantoor erbij gehaald, zo idioot verliep de onderhandeling. Hoofdkantoor wilde echter weinig ondernemen, dus uiteindelijk weer een Range Rover besteld. Maar had toch echt een lichte voorkeur voor de Levante, ondanks al zijn tekortkomingen.
@arkenbout: Had je de auto niet kunnen importeren of te veel rompslomp?
De toevoeging van flink wat meer opties qua motorisering zal wel helpen. De Levante is nu ook met 430pk te krijgen en dan is het opeens een vlotte suv
Tot nu toe alleen in België op de weg zien rijden
Schoonheid is voor veel mensen geen criterium bij het kopen van een SUV. Ze kopen ook de Bentley en de Q7, niet om aan te zien.
Het is gewoon een oud design. Dan maar een Stelvio.
Hopeloos verouderd, ik zou me alleen al aan dat infotainment systeem ergeren dat het in een nieuwe polo er mooier uitziet. De levante is zijn prijs niet waard. Vele malen lievet de Stelvio
Tsja, de Ghibli, Quattroporte en Levante tonen aan dat Maserati niet briljant Is in het maken van een concurrent voor Audi, BMW, Porsche, Volvo, Jaguar, Mercedes-Benz, Lexus of Cadillac. Dat zijn ze nooit geweest. Het zijn best wel slechte auto’s.

Maar dankzij de rijeigenschappen, het geluid, de styling, de mystiek en het imago konden ze het een tijd volhouden. Dus aan beide kanten is het gewoon net niet. De auto zijn redelijk tot matig in elkaar geschroefd, behoorlijk prijzig en niet heel erg bijzonder.

Ja, een Cayenne of 5 Serie is ook niet bijzonder, maar wel goed! En dan niet alleen qua betrouwbaarheid, maar ga eens in zo’n moderne Maserati zitten. Het leer is wel aardig, maar de rest was 10 jaar geleden niet echt acceptabel in deze klasse. Laat staan nu. Te slecht, te gewoon en vooral te duur.
68 exemplaren maar? Dan heb ik er toevallig al een hele boel gezien of het waren er voornamelijk buitenlandse. Ik vind het niet zo raar dat de Levante niet verkoopt. Ik vind het echt een product tegen beter weten in. SUV’s worden gekocht door rationele, saaie autokopers; die zijn per definitie al niet de doelgroep van Maserati. Men had beter kunnen zorgen dat de Ghibli en Gran Turismo opvolger (?) BMW en Jaguar af zou troeven.
Eén keer in het wild gezien. Toen ie aan kwam zoeven dacht ik dat er een Infiniti aan kwam zetten. Toen ie voorbij was dacht ik: ach Nissan quasikai. Achteraf bedacht ik me: oja, Maserati heeft ook een SUV tegenwoordig…

“De instapper met de 275 pk sterke 3.0 diesel is de populairste variant.”

Dit klopt toch ook niet?
“Ja, ik heb een Maserati diesel.”

Gadver…
68 exemplaren sinds 2016 – dan weet ik eigenlijk nog steeds niet of dat veel of weinig is. Zou wel leuk zijn om te weten wat de concurrentie dan doet. Voor eenieder die zich dat ook afvroeg:
– Audi verkocht in 2017 van de Q7: 196 stuks
– BMW verkocht in 2017 van de X5: 462 stuks
– Porsche verkocht in 2017 van de Cayenne: 177 stuks
– Jaguar F-pace (niet echt directe concurrent want kleiner): 433 stuks! wow.

In vergelijk met de concurrentie doet Maser het in NL dus best wel karig met de Levante.
Maarrr… vergeleken met wat Maserati verder deed: in 2017 verkochten ze in Nederland 90 auto’s waarvan 50 Levante’s. Best wel belangrijk in het gamma dus.
Ome Sergio dacht natuurlijk dat de Maserati-badge het klusje wel zou klaren. Niet dus. Het lijkt ook wel of ze gewoon niet hun best hebben gedaan. De Levante, Quartroporte, Ghibli; ze hadden net zo goed weer wat Chryslers kunnen rebadgen.

Mocht Maserati morgen ophouden te bestaan, dan mist men er ook niks aan. Het huidige aanbod gaat echt niemand missen, op een paar advocaten en kleermakers na.
Grappig, mensen willen graag bijzonder, speciaal, uitzonderlijk zijn en niet in een hok geplaatst worden, maar dan kopen vele toch een hok, om zich er rijdend in te verplaatsen.
Ik weet ook wel, dat het uit functionaliteit is, of uit pretenties is, maar echt tof wordt het nooit, wel makkelijk, of leuk.
Het design is gewoon kut.

En dat terwijl de vorige Quattroporte een schoonheid is.
@karaya:
met of zonder peren ?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).