
Woensdagavond introduceert Maserati de MC20 in Modena, maar ondertussen lekt er veel beeldmateriaal op internet.
Maserati MC20 Lekt
Het is niet voor het eerst natuurlijk dat het toch niet lukt om tot de geplande datum de foto’s binnenboord te houden. Nu lijkt het Maserati te overkomen. Op meerdere plekken online kan je de Maserati MC20 bewonderen. Zoals wel vaker ook deze keer weer via het instagram account Cochespias. De Maserati MC20 lekt behoorlijk dus op meerdere plekken.
Maar ook via de Facebook pagina van Italian Wheel magazine. De foto’s die daar staan lijken zelfs wel screenshots uit video’s. Hoe dan ook. Het lijkt vrijwel zeker dat we het hier hebben over ’the real deal’. Hieronder enkele van de beelden die over het internet zwerven sinds vanavond.
Wat we al wisten over de MC20 is dat hij als eerste uitgerust zal worden met het in ‘eigen huis’ ontwikkelde Maserati Nettuno motorblok. Dat was al bekend voor het lekken van de Maserati beelden vanavond.
MC
Het is niet voor het eerst dat Maserati de benaming ‘MC’ afstoft. De legendarische MC12 zag alweer 15 jaar geleden het licht.
Na het lekken van de Maserati MC20 volgen woensdagavond de officiële beelden en details.
@martingtv: https://maps.app.goo.gl/CqL6YrCcv5HUdpFQ8
@laurensvd: goeie plek wel… die Italianen hebben wel humor ?
@dutchdriftking: no way dat hij net zo fijn als de MC12 wordt
@rikv99: voor op het circuit lijkt het me een goddelijke auto ma er buiten kan je er volgend mij quasi niks mee aanvangen met de rijhoogte en hardheid van de vering. Dan lijkt een sportievere maserati a la ferrari 488 of lexus lfa met het goddelijke maserati geluid wel een betere keuze
@dutchdriftking: nooit. Voor zover ik weet is de MC20 geen LaFerrari van Maserati, zoals de Enzo Ferrari als basis stond voor de MC12 Maserati.
@JamesBond007: klopt, maar daarom hoeft hij niet minder fijn te zijn natuurlijk. @208gtidekkers: Ook dat kan heel fijn zijn natuurlijk!
@BRuud: dan ben je super goed in het maken van super onwijs spannende foto’s!! Ik zeg doen
Milaan is zo’n beetje de coronavirus hoofdstad van Europa dus snap ik wel dat ze niet al al te lang stil staan om uitgebreid te poseren.
@mashell: of juist wel, prachtige plaatjes kan je nu schieten zonder een hele straat af te laten zetten. Je kan zelfs nog kiezen waar ook!
@BRuud: als jullie nog een fotograaf nodig zijn? Wat is dat voor raar Nederlands?
Ik vraag of ze nog een fotograaf nodig zijn bij Maserati…. ?
@BRuud: lol gewoon vasthouden aan je zin!
@dutchdriftking: nope, wordt de Maserati variant van Alfa’s aankomende coupé. Zal een V6 met hybride aandrijving hebben.. geen vervanger van de MC12 dus.
https://steemitimages.com/0x0/https://files.steempeak.com/file/steempeak/zacknorman97/YTwSbPEJ-maserati_mc20_78.jpg
https://steemitimages.com/0x0/https://files.steempeak.com/file/steempeak/zacknorman97/ZjKXsstB-82587852_499766634250769_6976002550503245543_n.jpg
@deeberton: ziet er wel goed uit als hij zo wordt
Zullen we eens stoppen met ‘lekken’, maar het gewoon ‘de eerste vrijgegeven foto’s’ of iets dergelijks noemen?
@stfu: deze foto’s zijn niet vrijgegeven, maar gelekt. Daarom noemen we het ‘gelekt’. Als Maserati de beelden vrijgeeft, zullen we zeggen dat ze zijn vrijgegeven.
Zelf noem ik het prereleased.
@alfapeter: meestal zijn de betreffende merken er niet zo blij mee als het uitlekt ;-)
@willeme: is het niet een stukje extra aandacht? Als iets lekt en het als een blunder gezien word trekt het automatisch meer aandacht
@g60gti:
Bwoah, vaak niet hoor. Veel media pakken automatisch minder groots uit als de afbeeldingen al gelekt zijn. Dus minder afbeeldingen, minder info, minder tekst, minder context, minder exposure. En ook al blijft alles hetzelfde (de grote sites/tijdschriften) pakken alsnog goed uit, dan is de consument al veel minder nieuwsgierig. Dus de bewering van @banderas klopt niet ;-)
In sommige gevallen ‘lekt’ er een spyshot van Mercedes of een ‘bijna productierijpe’ Audi, maar dan zetten we er altijd bij dat het ook daadwerkelijk van het automerk zelf afkomt.
Ik heb het vermoeden dat wanneer enkele foto’s verschijnen héél kort voor de officiële voorstelling dat dit gebeurt met medewerking van de fabrikant om het professionele publiek wakker te schudden en zich al doende te verzekeren van de beoogde aandacht. Daarom mijn omschrijving als prerelease of te wel georganiseerde lek. Het gaat hierbij niet om spyshots maar officiële foto’s.
Saab wil zijn velgen terug
@w115: en Jaguar z’n koplampen
@w115: en McLaren haar achterlichten.
je bedoeld die van de alfa giula? net als het stuur
@w115: en Alpine het lijnenspel schuin van achteren
je bedoeld die van de alfa 4c ?
Eindelijk weer een échte Maserati na al dat diesel geneuzel wat dit merk onwaardig maakt!
@robbie123: hij is electrisch… ?
Nee heur.
@jaapiyo: Heus wel. Zie je die twee stortkokers aan de achterkant niet? Overduidelijk hét teken dat ie een elektrische aanschrijving heeft. ?
@rikus: dat is een xxl stopcontact .
@menno: 3l V6 heb ik ergens gelezen met 620pk
Mooi ding maar natuurlijk volledig uit de Ferrari winkel.
Nope, geen enkel onderdeel
Mooi ding maar natuurlijk volledig uit de Alfa Romeo ( 4C – 6C ) winkel.
Dallara onderstel en platform, met koolstofvezel tub en aluminium subframe.
Kortom alle lichtgewicht techniek van de 4C en met een evolutie van de twin-turbo V6 uit de Giulia en de Stelvio.
Adler Plastic SPA maakt het slechts 65 kg wegende Monocoque met carbon fiber vezeldoeken.
Het geavanceerde TenCate uit Nederland. levert deze vezeldoeken die worden gelamineerd in een mal.
Er komt later een 6C versie van de MC20, maar die staat tijdelijk in de ijskast.
Alfa Romeo wil zijn 8C terug!
Meer 4C.
@jaapiyo: überhaupt meer dan 2 modellen…
@jaapiyo: foutje, had 6C moeten zeggen!
Ja precies, 4C ja. Die heeft niet alleen als inspiratie gediend zo te zien…
Al vind ik deze iteratie er een stuk beter dan het origineel uitzien!!
De 8c was volledige Maserati techniek.
Klopt, met een Ferrari/Maserati V8. De F136 YC met wet-sump door Ferrari ontwikkeld en gebouwd.
Neptunus wil zijn drietand terug!
Designtechnisch had ik toch meer van Maserati verwacht. Het is alsof ze een willekeurig 3D-model van internet hebben geplukt, er snel een Maserati grille op hebben geplakt en twee gaten in de neus hebben gemaakt om het een beetje een MC12-vibe mee te geven. Na diverse mooie auto’s als de GranTurismo, Ghibli en de Alfieri concept is dit toch echt een tegenvaller.
Ik vind het juist wel interessant dat ze niet helemaal los zijn gegaan op elegantie enzovoort. Het is duidelijk dat het chassis afstamt van de Alfa 4c en Dallara Stradale, er is juist gekozen voor een prestatiegerichte ontwerp, niet ver weg van de afmetingen van de binnenruimte van bovengenoemde. Stroomlijn, ademen en koeling zijn ook gerelateerd aan de Dallara en Alfa. 630 pk en naar schatting 1200kg, ik verwacht prestaties die dicht bij een McLaren 675 LT staan..
De MC20 is gebaseerd op de Alfa Romeo 6C, opvolger van de 4C, die op het laatste moment is afgelast, om Maserati voorrang te geven met een nieuw Halo model.
Dat Halo model was inderdaad hard nodig, want de vorige spraakmakende Maserati is al een tijdje geleden onthuld. De MC12 is uit 2004 en onderhuids een gepimpte Enzo.
FCA voert al jaren een zwabberkoers en regelmatig worden modellen die bijna af zijn doorgeschoven naar een ander merk omdat die al jaren zonder nieuwe modellen zitten. Prioriteiten stellen: Ze leren het nooit.
Notabene, de speciale V6 twin-turbo techniek met twinspark, dry sump en twin injectie is door Alfa Romeo ontwikkeld voor de 6C om aan de zwaarste emissie eisen te voldoen. Het V6 blok is een doorontwikkeling van de 2.9 V6 690T met Ferrari genen maar Maserati doet vanwege marketing alsof het een nieuwe motor van eigen ontwerp is.
Niets is minder waar, het is een Alfa Romeo motor die op het allerlaatste moment is ingepikt.
Alleen de naam van het V6 blok komt van Maserati, Nettuno.
Lees het hele verhaal hier na:
https://en.wikipedia.org/wiki/Maserati_MC20
https://www.roadandtrack.com/new-cars/car-technology/a33078911/maserati-nettuno-v6-part-sharing/
@T16, de laatste jaren zat de ontwikkelings afdeling gewoon bij die van Maserati in Modena, dus het klopt gewoon dat al die ontwikkelingen van Maserati zijn/komen.
@T16: en de twinturbo 2.9 V6 is door Ferrari ontwikkeld én gebouwd.
Ontwikkeld voor Alfa Romeo, gebaseerd op de F154 BB, het blok is niet nieuw en daarom geen exclusieve Maserati motor.
Ze delen het 690T blok met Alfa Romeo en gebruiken de techniek die voor de Alfa Romeo 6C was bestemd.
Twin-spark is een typische Alfa Romeo techniek al toegepast in de Grand Prix racer van 1914 en in de jaren 60 in de Alfa Sprint GTA en TZ race motoren.
Dat de Nettuno een nieuwe motor is is een marketing sprookje.
Het is een doorontwikkeling of evolutie van een Alfa Romeo V6 motor ontwikkeld samen met Maserati.
Voor FCA is tijdelijk de focus en prioriteit naar Maserati verlegd dat met 7 nieuwe modellen komt de komende 4 jaren alsmede updates voor de Ghibli, Quattroporte en de Levante. zie de planning in deze afbeelding:
https://www.autoweb.cz/slide-from-fiat-chrysler-automobiles-2019-h1-financial-results-presentation_100710478_h/
De opvolger van de 4C, de 6C coupe, zal voorlopig niet erg snel komen en weer op de MC20 gebaseerd zijn.
Van de MC20 verwacht ik ook een cabrio versie.
Het is niet de eerste keer dat modellen worden doorgeschoven, zo is de Ferrari California oorspronkelijk een Maserati ontwerp. https://nl.wikipedia.org/wiki/Ferrari_California
Heel begrijpelijk gezien de hoge ontwikkelkosten en de winstmarges, die bij Ferrari nu eenmaal hoger zijn.
Ook van de Ferrari Roma wordt beweerd dat deze uit de Maserati Alfieri concept is ontstaan. Speculatie van buitenstaanders. We gaan het zien wat voor bokkensprongen FCA maakt en wanneer er weer focus en investeringen voor Alfa Romeo komen. De Giulia GTAm is geweldig en smaakt naar mee.
@Edge: Mee eens. Dit is wel heel generiek vormgegeven.
De laatste alinea klopt niet helemaal, zijn jullie de GranTurismo mc stradale
vergeten?
Dacht dat Lotus een minder blepperige versie van de Evija had gemaakt.
Ik vind hem mooi!
Mooie Ferra.. eeh.. Maserati.
Dit moet wel de meest saaie supercar zijn van de afgelopen 20 jaar. Alsof ze een ontwerper gevraagd hebben om een McLaren MP-4, Jaguar F-Type en een Ferrari 488 Pista samen te voegen.
Ach is de MC12 alweer 15 jaar? Goh dan kan je hem als youngtimer op de zaak gaan rijden… hahaha.
Hippe deuren hoor
Dashboard ziet er niet uit, dat rooster boven het centrale scherm is gewoon afzichtelijk
Jammer dat het net een 458 lijkt met een nieuwe jas aan ….
Ergens is hij wel mooi, maar mis de echte Maserati vibe. Zeker de koplampen en grill alleen al…
Waar is de Alfieri gebleven? Die vond ik mooi!
Ferrari Roma geworden
Wat een saai ding. MC onwaardig dit, beetje jammer…
Hij is wel fijn zeg! Veel liever dit dan een F8.
Het is wel ‘mooi’, maar tegelijkertijd heel generiek
Focusgroep had allerlei commentaar, in de blender, even klutsen en klaar
Een tegenvaller dit lijkt op een kruising tussen een jaguar en lotus, ach de laatste echte maserati zal de granturismo blijven.
De auto is nogal ‘veilig’ qua looks.
Wel mooie specs als ze het gewicht laag hebben weten te houden.
Een lekkende Maserati, whats new? Next!
Zou MC staan voor McLaren? Waar ze het ontwerp vandaan hebben?
Mooie auto maar als de drietand er niet op had gestaan had het ook van een heel ander merk kunnen zijn…jammer
Zeikerds hier.
Eens. Zeker een mooi ding, zeker van voren. Niet overdreven qua aërodynamica op het eerste oog. Misschien een vleugje McLaren qua vergelijking, maar dat is geen belediging. Maargoed, we kunnen allemaal zeiken of hem geweldig vinden, 99,9% hier zal het geld niet hebben liggen om er één te kopen..
Evora meets Enzo.
Bugatti Divo meldt zich om haar lampen op te eisen
Heel geil!