Wie de prijs voor de Ghibli diesel al aan de hoge kant vond, moet voor de Quattroporte 3.0 V6 turbodiesel (met evenveel peekaas) nog dieper in de buidel tasten.
Er zit een stevig prijskaartje aan de 275 pk / 600 Nm die de sprint van 0 tot 100 km/u in 6,4 seconden moeten volbrengen. De vanafprijs is 110.717 euro, en dan kun je nog steeds niet harder dan een begrensde 250 km/u. Wel krijg je een leuk commonrail direct-injection brandstofsysteem met veelvoudige sequentiële injecties die zorgen voor hoge prestaties en een lager verbruik. De gemiddelde 6,2 liter per 100 kilometer wordt mede mogelijk gemaakt door het Start & Stop systeem.
Het geluid dat uit het stalen uitlaatspruitstuk met Air Gap technologie komt wordt versterkt met twee akoestische actuatoren naast de uitlaatpijpen en afgespeeld via het nieuwe Active Sound System.
Als je de premium opties aan gaat vinken zal de prijs nog verder toenemen, maar er is rekening gehouden met alle wensen die je zou kunnen hebben. Wij noemen op:
21 inch lichtmetalen velgen
Remklauwen in een andere kleur
Andere houtinleg
Alcantara hemelbekleding
Bowers&Wilkins high premium Sound System,
Rear Seat entertainment
achterbank met twee zitplaatsen
een vaste, (gekoelde) middenconsole
7 verschillende stuurwielen
4-zone automatische klimaatregeling
WiFi hotspot
Ondanks de hoge prijzen moet de Quattroporte (en de Ghibli) Maserati uit het slop trekken. Dit jaar kreeg het merk al meer dan 17.000 orders binnen, en moeten er in 2015 maar liefst 50.000 stuks worden afgezet. De Maserati met V6 turbodiesel is nu leverbaar.
SCscreamGT2 zegt
Ziet de lijst van veiligheidssystemen in de Quattroporte er net zo karig uit als de Ghibili, eigenlijk?
TimoBac zegt
Doe mij maar een Mercedes S-Klasse 350 BlueTec. Kan je nog 15 mille tegen de opties aansmijten voor je op de prijs van de Maserati zit.
tmenges zegt
@TimoBac: Voor die 15 mille heb je je velgen 1 inch groter en ”electrische ramen achter” Nee dank u , doe mij de maserati maar!
TimoBac zegt
@tmenges: Standaarduitrusting valt echt niet tegen. Verder zijn opties vrij duur inderdaad; alsnog veel liever de Mercedes.
rufctr01 zegt
@TimoBac: hoeven we daar ook niet over te vechten. Doe mij de Maserati maar, veel exclusiever!
TimoBac zegt
@rufctr01: Dat zal ik nooit ontkennen. Kwaliteit zal alleen een stuk hoger zijn bij de Mercedes en als ik in dit segment shop zou ik eerder voor kwaliteit gaan ipv exclusiviteit.
lambo4all zegt
@tmenges: de mercedes is veel groter en luxer dan de maser. En voor 15.000 kan je heel wat meer aankruisen dan jij denkt! Vergeet niet dat je voordat geld een KALE maser hebt, dus ga niet over uitrusting zeiken. Want dan gooi je je eigen ramen in.
tmenges zegt
@lambo4all: Als je een beetje nadenkt kun je er wel in komen dat mijn opmerking lichtelijk sarcastisch was toch?
TimoBac zegt
@tmenges: Door het laatste zinnetje in jou eerste reactie was het sarcasme mij ontgaan.
meneer zegt
Dat is wel fors… Ik hoopte hem vaak tegen te gaan komen maar dat zal wel niet gebeuren blijkbaar
alcantara zegt
Waarom is deze wel begrensd op 250km/u?
berlinetta zegt
Is wel erg duur tov de concurrentie. En deze generatie heeft ook nog niet eens de magie van de vorige QP. Gelukkig is er nog de Ghibli.
mout zegt
In de prijslijst van Autoweek staat € 80.376.
Lijkt me een logischer prijs.
maru zegt
@mout: Dat is de prijs van de Ghibli diesel. ;)
mout zegt
@maru: …bloos…
Niet goed op zitten letten.
Nou ja. Dan werkt in elk geval het beleid om ‘m echt in een andere prijsklasse te zetten
ferry832 zegt
Deze Maserati is voor fijnproevers die zich willen onderscheiden van de gemiddelde A8, S klasse of 7 serie. De genoemde 3 zijn zo standaard dat niemand zich er druk om maakt. Handig want je kan er zakelijk mee voorkomen. De Maserati is van een andere orde, de naam heeft iets magisch, klinkt ( en is ) duur en heeft exclusiviteit. Dat de andere misschien beter zijn ? Ja, so be it.
alcantara zegt
@ferry832: De Maserati is dus eigenlijk voor mensen die meer op het merkje en status geilen dan op de kwaliteit en rijeigenschappen?
lamborgfan zegt
@alcantara: Ja! Kan me haast niet voorstellen dat iemand nog voor de maser wil sinds mercedes de nieuwe s heeft gelanceerd met dat magic body control. (zie mercedes kippen filmpje)
fit4fun zegt
@lamborgfan: AutoBild was niet bepaald enthousiast over het veercomfort van de nieuwe S, in een vergelijkende test met de 7 serie en de vernieuwde panamera…BMW was de testwinnaar.
ferry832 zegt
@alcantara: Haha, is dat een verassing voor je dan ? Zijn de dure kledingmerken kwalitatief beter dan de goedkopere ? Het zelfde geld voor telefoons, audio enz. enz. Zo zit de wereld nou eenmaal in elkaar.
Trouwens wie zegt dat de rij eigenschappen zoveel beter zijn van de Duitse 3 ? Ervaring of doe je borrelpraat ?
w0o0dy zegt
@alcantara: de Maserati is voor de mensen die van het leven willen genieten en van rijden houden, de Duitse 3 in dit segment zijn zo saai als thuis op de bank zitten.
mashell zegt
@ferry832: een fijnproever weet kwaliteit te herkennen. Die gaat dus met een wijde boog om de Maser heen, een poseur aan de andere kant die gaat er helemaal plat voor want exclusief.
ferry832 zegt
@mashell: Maakt niet uit, ieder zijn ding. Voor mij de Maserati AUB. De grote meerderheid kan dan lekker in de geijkte standaard rijden.
jzaero zegt
@mashell: wat een idioot. Ik rijd zelf een BMW, maar als ik de keuze had zou ik sowieso tussen de Duitse 3 en Maserati voor de Maserati gaan, niet dit model, maar het vorige of de Ghibli. Er is ook zoiets als liefhebber zijn, naast rationeel denken of patser zijn.
amg65 zegt
@ferry832: Ken juist iemand die de qp in heeft geruild omdat het zakelijk niet meer verantwoord is in deze tijd. Kan ik me wel in vinden ..
fit4fun zegt
21 inch = stuiteren en elk jaar nieuwe velgen wegens heul snel beschadigd bij stoepranden etc…is ook best een forse auto….
robert110 zegt
Dat is een flink prijskaartje, maar aan de andere kant het is wel een Maserati. En eerlijk gezegd denk ik dat dit nog wel eens kan werken, het is weer een mogelijkheid in de luxe sedan markt. Eentje die tegen de Duitse diesel gezet wordt. Daarnaast vraag ik mij af hoe die zich houd tegen over de huidige concurrentie, ik denk dat als je dat weet je pas kan concluderen of de prijs te hoog is.
agera zegt
@ferry832: Een instapper 3.6L met een V6 blok dan zou mijn keuze een Porsche Panamera worden. Panamera heeft de kwaliteit van een BMW, Audi of Mercedes is wellicht zelfs beter dan die 3 en heeft de exclusiviteit van een Maserati. Ik vind het interieur van deze Maser niet om aan te zien. Daarnaast is de Panamera fraai en lekker ruim.
ferry832 zegt
@agera: Gelukkig valt er over smaak niet te twisten. Porsche, Maserati of Jaguar klinkt altijd beter dan die standaard Duitse 3.
Zo exclusief vind ik de Panamera trouwens niet. Ik zie ze meer dan een nieuwe A8, of 7 serie.
jon86 zegt
@agera: Hier in Amsterdam en omgeving zie je meer Panamera’s rijden dan 7-series, A8 en S-klasses (taxi’s niet meegerekend). En wat nog meer afbreuk doet aan de exclusiviteit van een Panamera: Gordon rijdt er een!
lexlfa zegt
Niet abnormaal duur, ongeveer even duur als de a8l met de vergelijkbare diesel.
wrxkoenigseggtr zegt
Geen smoezen meer van de kopers om de Maserati te vermijden..