• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Maserati zet woningen in Oegstgeest in de hens

Auteur: jaapiyo, gepost 21 juni 2020 om 15:12 – 8 Reacties

Maserati Oegstgeest vuur

Een Maserati is vol pyromaan gegaan op een appartementencomplex in Oegstgeest.

Niemand is perfect, zelfs wij niet. Woensdag vertelden we je wat een supercar eigenlijk een supercar maakt. Maar we zijn natuurlijk nog een evidente eigenschap vergeten. Bij een échte supercar moet de mogelijkeid bestaan dat ‘ie spontaan in de hens vliegt. Of het nu een Lamborghini Miura is, of een Ferrari 458, deze eigenschap is al jarenlang een belangrijk in de supercar wereld.

Nou is de Maserati die iets te licht ontvlambaar bleek in Oestgeest géén supercar. Het is namelijk een Spyder uit 1994. Voor degenen die dan niet direct weten waar we het over hebben: dat is die Biturbo alleen dan zonder dak. Je weet wel, die BMW E30 met Italiaanse flair. Het is zeg maar de transaxle Porsche onder de Maserati’s. Door de ietwat snobistischere rijders van het merk word je met de nek aangekeken. Ondertussen heb jij echter de grootste lol.

Maserati brand

Want hoewel de Biturbo misschien niet Maserati’s grootste prestatie was, was het wel mooi de eerste productieauto met een twinturbo motor! Dat had met name te maken met de Italiaanse markt. Auto’s met een motor van kleiner dan 2.000 cc werden daar belast met 19% BTW, auto’s met grotere motoren met 38% BTW. Turbo’s waren een manier om de belasting te omzeilen en toch een lekker vermogen te leveren. Hierdoor ontstond bij Ferrari bijvoorbeeld ook de 208 GTB turbo. Maserati had waarschijnlijk dat oude vertrouwde gezegde in hun hoofd ‘wat is beter dan een zak chips; twee zakken chips’. En zo kreeg de Biturbo…euhm…twee turbo’s.

vuur

Zoals wel vaker bij Italiaanse juweeltjes, was de techniek wel mooi en vooruitstrevend, maar niet per se betrouwbaar. Dat is eigenlijk een understatement, want de Biturbo was gewoon notoir onbetrouwbaar. Ook bij deze Spyder in Oegstgeest moet het op een of andere manier mis zijn gegaan. Bij het wegrijden liep de vurige passie zo hoog op dat de auto op een of andere manier vlam heeft gevat. Onder andere omdat de unit in de kelder van een appartementencomplex stond heeft het vuur voor behoorlijk wat ophef gezorgd. De garage stond vol rook en de eerste etage van het gebouw werd tijdelijk ontruimd.

Spyder

De brandweer kon het vuurtje gelukkig onder controle brengen voordat het hele gebouw affikte. Voor zover bekend is het bij materiële schade gebleven.

Image Credit: Media-TV

Ook interessant!

  • Video: Maserati Quattroporte Trofeo rij-impressie
    Video: Maserati Quattroporte Trofeo rij-impressie
  • Maserati Spyder EVO
    Maserati Spyder EVO is misschien iets te dik
  • Maserati Ghibli Hybrid rijtest video
    Maserati Ghibli Hybrid rijtest video
  • Video: volgas op autobahn met de Maserati MC20
    Video: volgas op autobahn met de Maserati MC20

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

brandweer, Maserati, parkeergarage, spyder, vuur

Vorig bericht: « Deze Audi R8 RWS occasion is 50k goedkoper geworden
Volgend bericht: Video – kennismaken met de McLaren 765LT »

Lees Interacties

Reacties

  1. transaxleman zegt

    21 juni 2020 om 15:49

    De Biturbo’s zijn echt bijzonder slecht gebouwd ja. De eerste series waren zo slecht dat ze de nieuwe auto’s maar ander namen hebben gegeven, want geld voor nieuwe techniek was er niet. Maar de naam Biturbo wekte weinig vertrouwen op. De Shamal, Gibli, 442, Racing en zelfs de Quattroporte IV waren in feite allemaal biturbos.

    En toch hebben ze iets bijzonders. Dat kunnen alleen italianen, een bar slechte auto bouwen en toch wil je er een.

    Login om te reageren
    • geelbarrel zegt

      21 juni 2020 om 17:11

      @transaxleman: de eerste series met vierkant dashbord waren echt rijdende prototypes ja. Slecht of niet gekoelde turbo’s. Die twee turbo’s zetten, zonder intercooler een alu kist onder druk waarin een valstroomcarburateurtje zat (zelfde als een peugeot 309) Daardoor geen gedoe met vlotterkamers, gelukkig maar, zat ander gedoe over…. :-) maar leuk bocht uit: plankgas… niks….niks…..niks…broek vol!

      Login om te reageren
  2. karaya zegt

    21 juni 2020 om 16:31

    De laatste generatie Ghibli schijnt een stuk beter te zijn.

    Login om te reageren
  3. raoufff zegt

    21 juni 2020 om 18:38

    Hubert Möllenkamp was jij dat?

    Login om te reageren
  4. basman147 zegt

    21 juni 2020 om 19:37

    Normaal gesproken duurde de ontwikkeling van een compleet nieuwe auto in die tijd een jaar of 7 of zelfs langer. De Biturbo’s werden echter in nauwelijks meer dan 4 jaar ontwikkeld, en dat kwam echt niet doordat ze bij Maserati de beschikking hadden over een revolutionair CAD systeem of zo…

    Login om te reageren
  5. ericc zegt

    21 juni 2020 om 19:49

    @AB: kan er een aankoopadvies worden gegeven op AB voor de huidige Ghibli?

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      21 juni 2020 om 21:52

      Ja hoor. Gewoon doen.

      Login om te reageren
  6. pjotr zegt

    21 juni 2020 om 23:06

    E10 benzine, oude brandstofleidingen, ouderwets turboblok met veel warmtestraling. Bbq tijd!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North