• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Massaclaim tegen Opel, Citroën en Peugeot kan doorgaan

Auteur: nicolasr, gepost 17 augustus 2023 om 17:00 – 23 Reacties

Da’s pech voor Opel, Citroën en Peugeot. Er staat een massaclaim op stapel tegen de merken…

Laten we het eens over sjoemelsoftware gaan hebben. Je weet wel, software die auto’s schoner en zuiniger laat lijken dan ze in werkelijkheid zijn. Audi is er groot mee geworden inderdaad. Maar Audi is niet het enige merk dat deze praktijken toepaste.

Ook de merken uit de stal van Stellantis bedienden zich van sjoemelen met software. En dan met name de merken Opel, Citroën en Peugeot. Klanten baalden natuurlijk, want hun zuinige en schone auto bleek helemaal niet zo zuinig en schoon.

En dus verenigde zij zich en bereidden ze een massaclaim voor tegen de merken. En die is nu door de rechter ontvankelijk verklaard.

Massaclaim tegen Opel, Citroën en Peugeot

En dat betekent dat klanten niet individueel een schadeclaim hoeven in te dienen, zoals Stellantis wilde, maar het georganiseerd kunnen gaan doen. En dat is vervelend voor het Nederlandse bedrijf (jazeker, Stellantis is in Nederland gevestigd, nationale trots enzo, hoera), want dan is het voor klanten veel makkelijker om zich aan te sluiten.

In totaal zouden er 300.000 tot 400.000 gedupeerden zijn. Als die zich allemaal bij de claims zouden aanmelden, zou het weleens het faillissement voor Stellantis kunnen betekenen. Oh ja, ook als bezitter van een occasion kun je je aanmelden.

Er zitten nog wel haken en ogen aan de hele claim; er zijn drie claimclubs en die moeten samen gaan werken. Anders gaat het hele feest niet door. Ze hebben tot 22 november de tijd, dan beslist de rechter over de voortgang van de massaclaim.

Wordt vervolgd…

Ook interessant!

  • Jawohl, Opel heeft een nieuw logo!
  • Volgende Peugeot 508
    Volgende Peugeot 508 wordt bloedmooi
  • Kassa Stellantis
    Doelgroep van Kassa boos op Stellantis
  • Nieuw bewijs: 'Peugeot, Citroën en DS aan de sjoemelsoftware'
    Nieuw bewijs: 'Peugeot, Citroën en DS aan de sjoemelsoftware'

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, Stellantis

Vorig bericht: « Damon Hill gaat F1-races spannender maken
Volgend bericht: Koop deze Boxster voor weinig. En op eigen risico natuurlijk… »

Lees Interacties

Reacties

  1. MarcoM zegt

    17 augustus 2023 om 18:22

    Tja, wie zijn de volgende merken.

    Login om te reageren
    • wimof zegt

      17 augustus 2023 om 20:17

      Allen die een diesel in hun gamma hadden.
      Al heb in het verleden er meermaals op gereageerd en wel omwille van het klimaat, neen niet het klimaat dat we vandaag toch oh zo koesteren en 3 keer al dan niet een vliegtuig met vakantie zijn geweest, neen het klimaat waarin het zich afspeelde.
      Ik, oud VW-Audi dealer had al die tijd te maken met de “klant” “consument” en laat ons kort zijn, denken jullie nu echt dat op dat ogenblik ze er 1 seconde slechter door sliepen doordat hun diesel niet voldeed?
      Wel neen, ze wilden hem maar Oh zo graag nog viezer maken!

      Login om te reageren
  2. DeWitteCondor zegt

    17 augustus 2023 om 18:53

    Wat is je schade? Verhoogd verbruik en dus meer benzinekosten? Dat is werkelijk bij iedere auto het geval vgl met fabrieksopgave dus om daar misleiding aan te tonen lijkt me een brug te ver. Minder schoon is ook niet echt een te becijferen schadepost. Ik zou me als stellantis niet te veel zorgen maken.

    Login om te reageren
    • ricksmits zegt

      17 augustus 2023 om 19:34

      Ik vraag me eigelijk al sinds het begin van dit feest af of die mensen nadat ze hun vergoeding hebben gehad ook meteen een BPM correctie rekening ontvangen hebben, want volgens mij zijn fabrikanten niet alleen gelegen deze cijfers laag te houden voor de meelwormpjes, maar ook vanwege wetgeving en belastingschalen

      Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      17 augustus 2023 om 20:18

      Nog nooit een auto gereden waarbij ik de fabrieksopgave niet haal. De meeste mensen kunnen voor geen meter rijden. Gas geven richting een bocht of rood stoplicht. Rij ook 1 op 14 in mijn eigen auto, fabrieksopgave is 1 op 11.5. En nee ik rij niet langzaam, ik rij nogal vlot.

      Login om te reageren
      • DeWitteCondor zegt

        18 augustus 2023 om 01:26

        Dan zullen we jou maar betitelen als de uitzondering die de regel bevestigt. Ik heb bij geen 1 van mijn 8 auto’s de opgave gehaald. En ik rijd niet als een debiel.

        Login om te reageren
        • maotje zegt

          18 augustus 2023 om 07:32

          @dewittecondor. Maar ik neem aan minimale afwijking?

          Login om te reageren
        • Johanneke zegt

          18 augustus 2023 om 10:01

          Ligt ook aan je route enzo. Als je constant bumper to bumper staat in Leiden, dan ga je het niet redden nee. Ik sta vrijwel niet stil tijdens mijn ritten, dat is de clue. Rij veel in dezelfde omgeving, dus ken de wegen, en ik kijk ver vooruit. Staat een stoplicht op groen een stuk verder op? Ga ik van het gas af, want die haal ik toch niet.

          Login om te reageren
        • karhengst zegt

          18 augustus 2023 om 12:52

          Ik heb het met m’n benzine modellen nooit kunnen benaderen, al is de ervaring daar wat beperkt. Kijk ik naar m’n moderne turbodiesels, ben ik echter stuk voor stuk in staat geweest het opgegeven verbruik te overtreffen. Niet perment natuurlijk

          Maak van je motorruimte geen megastal, wees pro vrije-uitlooppaard.

          Login om te reageren
    • ra-smit zegt

      18 augustus 2023 om 10:04

      “meer benzinekosten?” in een auto met dieselmotor??
      Het gaat natuurlijk niet om de brandstofkosten, want bijna geen enkele auto en/of chauffeur heeft de opgave van de fabrikant (want het zijn waarden gehaald in een laboratorium). Het gaat om de waardevermindering! Bij inruil is/was de auto geen drol meer waard. Daar wil men voor gecompenseerd worden.

      Login om te reageren
      • DeWitteCondor zegt

        18 augustus 2023 om 11:23

        Brandstofkosten dan.
        Waardevermindering? Waarmee ga je dat benchmarken dan? Dat is niet te becijferen. Bovendien ook niet gezegd dat die(extra) waardevermindering er niet was geweest zonder dit schandaal, veroorzaakt door deze producenten (want er waren er meer, waar die partijen geen invloed op hebben). Causaal verband erg lastig aan te tonen. Veel te makkelijk roepen dit.

        Login om te reageren
  3. ericc zegt

    17 augustus 2023 om 19:14

    Hoeveel vuiler en dorstiger waren de auto’s dan? Kunnen de eisers dit voorleggen? Ondertussen hebben ze toch jaren kunnen rijden. En diegene die chiptuning hebben laten uitvoeren? Ook een klacht indienen?????

    Login om te reageren
    • V8Vantage zegt

      17 augustus 2023 om 19:49

      Je kunt je idd ook af vragen of de mensen de auto hadden laten staan met andere cijfers/uitstoot… Ik gok op van niet….Allemaal boter op het hoofd?

      Login om te reageren
      • maotje zegt

        18 augustus 2023 om 07:34

        @vantagev8
        Waarschijnlijk niet. Maar al met al zijn ze wel voorgelogen.

        Login om te reageren
  4. doublechevron65 zegt

    17 augustus 2023 om 19:17

    Een clickbait header, dan kijken wie het geschreven heeft… Tja wederom geen journalistieke kwaliteit. Stelantis is een paraplu organisatie en de rest moge duidelijk zijn.

    Login om te reageren
    • nicolasr zegt

      17 augustus 2023 om 20:39

      Bedankt voor het lezen! Drink wat van me. Het kan eraf dankzij jouw hulp!

      Login om te reageren
  5. nautique206 zegt

    17 augustus 2023 om 19:32

    Alleen VAG sjoemelde toch?

    Login om te reageren
    • wimof zegt

      17 augustus 2023 om 20:20

      Hup, allemaal een Mazda CX60 kopen met 254 pk, zalig ding, zegt Alexander Bloch (en bij nader inzien kunnen we die vertrouwen)

      Login om te reageren
    • MM93 zegt

      17 augustus 2023 om 20:47

      Ik denk alle merken, sommige zijn alleen wat slimmer

      Login om te reageren
  6. thomcarspotter zegt

    17 augustus 2023 om 21:31

    Waar kan ik mij aanmelden?

    Login om te reageren
  7. saxoke zegt

    18 augustus 2023 om 06:57

    Over welke modellen hebben we het hier? Misschien kan ik me ook nog toevoegen als ex-psa/stellantis rijder 😂
    Omdat die diesel op papier zo zuinig was, heb ik destijds weinig inschrijftax moeten betalen. Gaat daar dan ook een verrekening op komen, en ga ik dan ook dat bedrag verder moeten betalen tot het werkelijke bedrag dat ik toen had moeten betalen?
    Een lagere CO2 uitstoot, of welke andere uitstoot dan ook, en een lager verbruik op papier (=rechtstreeks gerelateerd aan die CO2 uitstoot) leverde een lagere biv op in België en minder BPM in NL.

    Login om te reageren
  8. mashell zegt

    18 augustus 2023 om 07:10

    Het diesel schandaal bestond uit twee delen. 1] dat VW in de VS een testcyclus detectie had. 2] dat alle merken in Europa in de praktijk een veel hogere uitstoot hadden dan tijdens de testen, wat was omdat er nogal veel uitzonderingen op de regels waren en die nogal royaal waren toegepast.
    Over het brandstofverbruik ging het toen niet en nu ook niet. En de wagens waren vooral zuiniger dan ze moesten zijn, ze spoten veel te weinig adblue in.
    Dus ofwel deze claim is vreemd, ofwel dit artikel, of gewoon beide.

    Login om te reageren
  9. Stefje zegt

    18 augustus 2023 om 10:26

    Die Filippe Massa is maar druk met al zijn claims…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North