
De reden: Takata airbags.
Takata is de titel van een top-40 hit uit 2011, maar het is ook de naam van een fabrikant van airbags. Ze hebben in ieder geval één ding gemeen: de kwaliteit is niet al te best. Daarom zijn zowel Toyota als Honda nu genoodzaakt miljoenen auto’s terug te roepen in de VS. Bij Toyota gaat het om 3,4 miljoen auto’s en bij Honda om 2,7 miljoen auto’s.
Het probleem is dat de airbags niet of niet volledig uitklappen door een elektronische storing. De modellen die teruggeroepen worden zijn de Corolla, Matrix en Avalon. Bij Honda gaat het om oudere Civic’s en Acura’s.
Dit is niet is niet bepaald de eerste terugroepactie vanwege falende Takata-airbags. Sterker nog: in 2015 resulteerden dit probleem in de grootste terugroepactie ooit. Toen werden er door diverse fabrikanten in totaal 36 miljoen auto’s teruggeroepen. In 2016 riep Honda nog eens 21 miljoen auto’s terug. Nu komen daar dus weer een paar miljoen bij. Takata vroeg in 2017 failliet aan, maar de restanten werden overgenomen door concurrent Key Safety Systems.
De Amerikaanse Toyota-eigenaren kunnen in maart bericht verwachten. Honda geeft aan dat de reparaties in een jaar tijd zullen beginnen. Dat duurt allemaal nog wel even dus. Tot die tijd zullen de bezitters van de auto’s in kwestie zich met een wat minder veilig gevoel op de weg moeten begeven.





Als alle kosten Takata aan te rekenen zijn, ook de kosten van het vervangen, gaat het bedrijf dan niet kopje onder?
@dutchdriftking: goede kans dat Joyson dat heeft uitgesloten bij de overname van de boedel. Dit zal wel voor risico en kosten van de betreffende fabrikanten zijn.
@mashell: Het bedrijf is idd in 2en gesplitst. Het gedeelte wat moderne spullen produceert is verkocht en in het oude bedrijf zijn alle claims achtergebleven. Dit bedrijf produceert allen nog de airbags die vervangen moeten worden in alle recalls. Als dat voorbij is wordt het bedrijf naar alle waarschijnlijkheid opgedoekt, of het geld moet eerder op zijn.
Takata is ondertussen toch reeds failliet vermoed ik?
@ty5500: Takata vroeg in 2017 failliet aan, maar de restanten werden overgenomen door de concurrent. Lees het artikel anders nog eens …
@emping:
Vroeg failliet aan, je weet Zelluf
@emping: ben blijkbaar toch niet zo wakker meer. Thanks!
En zojuist een terugroepactie van Toyota voor de Aygo over lijm van de achterruit die los laat. Gaat lekker daar. Voor de rest natuurlijk gewoon topkwaliteit!
@mar10us: die terugroepactie is al een paar maanden geleden begonnen.
@mar10us: altijd beter dan het stil houden en de gebruiker het laten repareren.
@mar10us: heb aan beide kanten t ruitje al los gehad en zelf maar gelijmd. Gaat alweer 10 jaar goed.
Takke-ta bags.
“Takata vroeg in 2017 failliet aan”…serieus?
@duderuud: ja, dat is toch niet zo gek? Als een bedrijf teveel schulden heeft gaat het faillissement.
Heerlijke reactie. Maar het taalniveau is (helaas) regelmatig bedroevend op AB.
Mijn Toy is al 3x (!) terug geweest naar de dealer voor de passagiers airbag.
Destijds ging het om 15 merken waaronder dus Toyota en Honda, maar ook bijvoorbeeld BMW en Ford. Zijn die nu niet het haasje? Wat is de reden dat er nu weer een nieuwe terugroepactie nodig is, en dat deze auto’s niet al eerder zijn teruggeroepen? Beetje weinig info bij dit artikel!
@thomassnelweg: die kunnen het beter stilhouden
Om welke bouwjaren civic gaat het?
Dat was Rakata ;)
Die ‘oudere Civics’ hebben toch al lang geen origineel stuur met airbag meer. Dat zijn er al een pak minder die moeten vervangen worden.