En als Max iets anders wil in de Formule 1, dan willen wij natuurlijk weten wat…
Als er 1 persoon is die niets veranderd zou moeten willen zien in de Formule 1, dan is het Max Verstappen wel. Hij rijgt immers de zeges aan elkaar, rijdt iedereen het snot voor de ogen en zou dat natuurlijk het liefst voor altijd blijven doen.
Maar toch is er iets dat hij met het ingaan van het nieuwe motorenregelement in 2026 anders wil. Sterker, het moet compleet op de schop. Maar waarover heeft onze in België geboren Monegask het dan?
Simpel, het geluid…
Er moet 1 ding helemaal anders in de Formule 1
Als het aan Max ligt, gaan de nieuwe motoren weer een hele bak herrie maken. Daarover schrijft RacingNews365.nl. Max vindt het nu vanzelfsprekend allemaal best, maar er mag wel wat meer drama terug in de Formule 1.
Hij zegt: “vroeger hoorde je de auto’s al van kilometers afstand en als je in de buurt van het circuit kwam tijdens een vrije training, wist je dat er iets bijzonders aan de gang was”. Dat mist de drietweevoudig wereldkampioen weleens.
En hij staat niet alleen, ook concullega George Russell deelt de mening van Max. Die zegt dat de auto’s vroeger weliswaar langzamer waren, maar dat ze toch meer emotie opriepen. Geluid hoort bij de sport. En ook al produceren de huidige motoren tussen de 110 en 120 decibel, het is het nét niet.
Gelukkig is er goed nieuws voor beide heren; Formule 1-baas Stefano Domenicali heeft beloofd dat de nieuwe motoren iets van het hardere geluid zullen terugbrengen. Dat is nu flink gedempt door de turbo’s en andere dingen, maar het komt weer terug. In zekere mate.
Laten we hopen dat het lukt. Want al krijgen we nooit meer 20 gillende V10’s op de baan, een paar brullende 6-pitters zou ook leuk zijn.
Doe het dan tenminste voor Max. En George.
lekkerlinksrijden zegt
Kwalificatiemotor met 21000 toeren, gewoon een pamper nodig op de tribune
Johanneke zegt
Abu Dhabi 2021 met V10 motoren. Maakt het nog epischer.
https://twitter.com/RocketPMohawk/status/1563105490552246274
vopo zegt
Denk als de huidige motoren 3000 toeren meer mogen draaien dan de huidige max 15000 het al veel beter zou klinken.
TheMaster zegt
Dat werkt niet icm huidige turbo’s. De Ferrari’s met de ‘overtake’ wastegate setting klinkt wel echt een stuk harder TOV normale setting.
chrisvis zegt
Gaat niets uithalen, ze draaien nu maar maximum 12000 tpm. Dit heeft alles te maken met de maximum te gebruiken brandstofhoeveelheid per race en de daarbij horende fuel flow meter…
Allison Burgers zegt
Speakers rond de baan en het team van Drive to Survive het geluid laten regelen. Michael Bay F1.
dawwg zegt
Dat maakt het alleen maar erger …
Allison Burgers zegt
Joh. :)
kniesoor zegt
Benieuwd in hoeverre de diverse overheden, die over geluidslimieten gaan, hier aan mee willen werken.
mashell zegt
Niet. Maar wat wel kan is de klank veranderen waardoor het heel wat meer lijkt.
mashell zegt
Geluid is energie die niet in de aandrijving is terecht gekomen. Dit artikel had dus ook als titel kunnen krijgen: BREEK. Max Verstappen wil F1 auto’s langzamer maken!
flyerbunch zegt
Ik snap de emotie, maar de wereld wordt steeds stiller en de F1 komt met het plan om weer meer geluid te gaan maken? Knap als de lokale overheid zegt: sorry maar dag willen we niet! Wat dan? Snel ff een demper monteren?
mashell zegt
De wereld wordt steeds stiller? Ik heb de indruk dat de wereld steeds luider wordt. Steeds meer mensen, steeds meer geluidjes. Bij concerten en festivals wordt het letterlijk steeds luider. Omdat ze het zo luid maken moet je oordoppen in om je gehoor te beschermen, dat is eigenlijk een systeemfout
rollingstoned zegt
Niet om het een of ander, Deep Purple stond ooit in het Guinness Book of World Records als de luidste band ter wereld ;-)
mark997gt3 zegt
De lokale overheid. Dat is voor de F1 tegenwoordig het Midden Oosten en Noord Amerika. Daar zijn ze echt nog niet bezig met milieu en aanverwante zaken als geluid.
De F1 is verkocht aan olie en dubieuze landen. Wel de enige manier om de sport in leven te houden vrees ik.