“Max snelheid op de A2 moet naar 120 km/u”

Auteur: , 43 Reacties

Deze quote komt van: A) Het CDA B) Koos Spee C) Iedereen

Instinkertje, want wellicht zijn alle antwoorden goed, maar in dit geval doelen we specifiek op Koos Spee. De ex-verkeersofficier viel vanochtend bijna met badjas en al van z’n chesterfield toen bleek dat de regering maar liefst 48 miljoen euro per jaar bij elkaar harkt met trajectcontroles op de A2.

De oplossing van mr. Spee: verhoog de maximumsnelheid naar 120 km/u, dan ben je van het gelazer af. Indien de omstandigheden vragen om lagere snelheden, dan kan dat worden aangegeven middels duidelijke matrixborden. Volgens hemzelf werkte dat bij proeven in het verleden prima, vrijwel niemand reed te hard. Onze ervaring is juist dat niemand op matrixborden let, vooral niet als er rode kruizen op staan.

Het CDA is ook tegen

Ook het ChristenDemocratisch Appèl zet zo z’n vraagtekens bij de trajectcontroles op de A2. Volgens de partij klopt er iets niet als 30% van de landelijke verkeersboetes op één traject bij elkaar worden geschooid. Als de overheid de A2 als melkkoe ziet, moet dat ook als zodanig worden gecommuniceerd, aldus Kamerlid Van Helvert. (via: BNR)

Kunnen we ons alleen maar bij aansluiten.



43 reacties

Ik wil snelheidslimieten zoals op de nurburgring!
@henkhupelschoten: hahaha 250 is goed te doen ja.
@dutchdriftking: Vanaf 250 kunnen ze je niet meer volgen toch?
@henkhupelschoten:
Best rot, die 70, 50 bij Breidscheid en 130, 70, 50 30 bij start/finish, dan weer 200 op QH richting SX…de A2 is minder verwarrend.
Ik kan nog steeds niet bevatten dat zo veel mensen die snelweg niet begrijpen…
@thomasbol: met claustrofobie is die weg een hel.. Je zit helemaal klem tussen al die 90 rijdende angsthazen en als je er uit weg probeert te komen krijg je een prent.. Dat leidt tot paniekaanvallen..
@parker: gewoon 103 op de cruise vóór 19u, 136 na 19u. Bij afslag Vinkeveen ri. A’dam te allen tijde 103 cruizen’. Je rijdt nagenoeg 70% zo voorbij.
@ThomasBol: Je kunt gewoon 110 op de cruise op je teller (als je bandenmaat stock is), want ze beginnen met de prentjes bij 106 km/u gecorrigeerd.
@Jochempie: ja klopt, met mijn hobby/mooi weer auto wel, maar mijn daily is een Auris. Die heeft nagenoeg amper tellerafwijking.
@thomasbol: ik rij 100 als ik 100 op de teller rijd. En 200 als er 195 op de teller staat. Iets met andere banden maat
@sjeppie156: Oké maat.
@ThomasBol: Bijna de hele weg is trajectcontrolle tussen Utrecht en Amsterdam, iedereen rijd er preventief te langzaam en je kan zonder enig probleem de snelheid ophogen naar 120.
Snelheidslimieten in NL zijn ontzettend onduidelijk als je niet zo vaak op de weg zit of uit het buitenland komt. Ik ken belgen die dagelijks door NL rijden en er nog altijd geen zak van snappen. Ik heb vaak genoeg mensen uit het buitenland in de auto en die snappen er al helemaal geen zak van. Er staat bijvoorbeeld vaak op een bord (niet dat stuk) “120 tussen 6 en 19 uur”, daar na mag je 130, maar dat staat nergens aangegeven. Verder mag je op de A12 tussen Utrecht en Den Haag 130 s’avonds, maar overdag is het 120, tenzij de spitsstrook open is, dan is het ineens 100. Op de A27 bij nieuwegein mag je 100, tenzij de spitsstrook open is dan mag je er ineens maar 80. Er zijn zo veel variabelen en zo veel bordjes en onzin dat het gewoon niet meer duidelijk is voor iemand die niet dagelijks op de weg zit of het stuk niet kent, laat staan een buitenlander.
Als iets in Nederland niet duidelijk is dan zetten ze een extra bordje bij, nog niet duidelijk? Nog een bordje.
@MrSkyline: eens, maar niet alleen buitenlanders (waar het enigszins te begrijpen is) houden zich niet, dan wel onbewust, aan de regels. Steeds maar weer de verdwaalde huismoeder of ICT nerd die de 120 stug aantikken. Deze weg is de afgelopen 3 jaar toch menig keer in het nieuws geweest, dan houdt het toch wel op zou je zeggen?
130 dan dus, geen 120.
Situatie gewoon laten zoals ie is. Door die mensen hoef ik €3 minder af te dragen aan de belastingdienst….
@Rick-dos: loyaliteit Rick, zij aan zij!
@Rick-dos: haha, das ook weer waar, een soort sufferd belasting!
150 lijkt me beter.
Oh de snelheid die al mochten toen de A2 2 rijbanen smaller was, slechter verlicht was, scherpere bochten had en als het regende het zicht op elk viaduct vrijwel nihil was?
Maar waarom niet gewoon 130?
@danmar: vanwege die mensen die in de dorpen en steden aan de A2 wonen, zij hebben een verhoging van de snelheid tegengehouden.
Dat er een traject controle is op de A2 krijg je nog net niet tijdens je eerste rijles.

Maar goed, voor zover ik weet is de enigste reden het milieu en extra overlast om het limiet op 100 te houden. Dus ook al kan 120/130 verkeerstechnisch makkelijk, dan vallen ze daar op terug. Maar ja wat verwacht je anders van die hippies in Utrecht.
120 is nog steeds veel te langzaam om het appen achter het stuur te voorkomen.
Misschien de maximumsnelheid vrijgeven en een boetesysteem instellen dat des te langer je over het traject doet, des te meer boete je betaalt. Je maakt er tenslotte ook langer gebruik van.
Men neme een busje haarlak* en spuit je kentekenplaat ff onder. Probleem opgelost.


* blanke lak of een klein beetje wax zal ook wel werken…
@e1000bmw523i: myth busted helaas.
@e1000bmw523i: Dat werkt niet meer met de nieuwe palen en trajectcontroles.

Die lezen via infra rood, die kijkt er zo doorheen.

Je kan er wel succes
Mee hebben in het Belgenland, daar zijn het meestal ouwe palen.
@jrsmoke: Jammer…
@e1000bmw523i: http://plate-flipper.com
@ettie: Ist verboten! Als ze je daarmee snappen, ben je de lul voor een paar honderdjes…
Kunnen we in godsnaam ophouden met dat A2 gezeik!!!
Het is heel simpel… Het is een goudmijn voor de staatskas en dat stagneert als er duidelijkheid komt qua snelheid!
Flitsen moet een middel zijn om de veiligheid en milieu randzaken te bewaken. Als er voor 48 miljoen aan boetes wordt binnen geharkt dan is dat leuk, maar geeft dus aan dat er een kolossaal veiligheidsprobleem is… of toch niet beste mensen, hebben ze het bij het vaststellen bij de norm er gewoon naast gezeten. Hoeft niet populistisch te doen of iets, het is gewoon objectief bullshit.
Dit is de eerste eerste text die uit zijn mond komt waar ik het mee eens ben. Gas op die A2!
@str8six: “eerste eerste” zo, nog een bakkie?
Gewoon overal in het land dezelfde maximum snelheid, of dat nou 100 of 130 is, iedereen weet tenminste wat het is en je kan de cruise control altijd aan laten staan.
Je bent niet op de snelweg om te racen dus idiote opties als 250 km/h mogen wat mij betreft de prullenbak in.
@agera: 120 of 130 werkt prima buiten de randstad. 100 op de ring van de stad werkt prima. 100 buiten de randstad is echt veel te langzaam. Er zitten hele stukken bij waar zelfs 150 prima zou werken. Waar ik me zelf aan kan ergeren is dat daar waar het eerst overal 120 was, het er nu bij op en afritten 100 is overdag en snachts overal 130. Het was echt beter toen alles 120 was, lekker simpel.
@lekbak: Ik zou het geen probleem vinden, 100 buiten de randstad. Je moet gewoon op tijd vertrekken.. Ook daardoor minder file’s, omdat afritten de tragere toestroom beter aankunnen. Schonere lucht, minder stress want je zit relaxter achter het stuur, je gaat vanzelf als een heertje rijden.
@Jochempie: Ten noorden van lelystad en zwolle is nooit file (uitgezonderd een enkel knooppunt wat toch wel vast komt te staan in de spits), de op en afritten hebben niet de minste moeite, er rijdt toch bijna niks. De lucht is er schoon en je zit toch wel ontspannen achter het stuur want er is in die gebieden vergeleken met de randstad geen stres. De mensen zijn altijd aardig en ontspannen.

Daarbij schiet 100 totaal niet op, en ja dat merk je wel degelijk.
@lekbak: Excuses, ik bedoe, 100 vergt minder concentratie dan 130. Maar het ligt natuurlijk aan de auto. In mijn MX-5 ervaar ik 100 als een goed tempo, en 130 als intensief, terwijl ik in de Mondeo van m’n vader 100 ervaar als een slaapverwekkend gangetje, en 130 als een goed tempo. Zelfs 180 is niet heel intensief.
Waarom is die foto gefotosoept en de 2 linker E-nrs geblurred ?
@dawwg: E-nummers zijn slecht voor je. O, Google Maps screenshot.
Zorg bij elke bekeuring dat je minimaal 2 keer het bedrag zwart binnenkrijgt!

Zo doe ik het om mijn woede en hart te sparen beloon ik mijzelf

Eat your heart out meelezende agent:)
Ik snap niet dat ze die matrixborden niet gewoon gebruiken. We zijn met dit land Koning Matrixbord volgens mij, er hangen er minstens 14 miljard! Nee, we gaan lekker zitten klooien met rebussen in de vangrail op bordjes ter grootte van een Post-It.
Je legt een vijfbaans racebaan aan, stelt een belachelijk lage maximumsnelheid in, zorgt daarna voor verwarring met bordjes ‘tussen 6-19 uur’, communiceert bij de ingebruikname daarvan dat mensen nu ’s avonds harder mogen rijden tussen Amsterdam en Utrecht, terwijl die bordjes alleen gelden tussen Vinkeveen en Maarssen. En daarna doe je heel verbaasd dat er zo bizar veel mensen op de A2 worden bekeurd omdat ze 3, 4 of 5 kilometer te hard hebben gereden. Tegelijk wrijf je je als overheid tevreden in je handjes omdat je lekker 48 mio hebt kunnen cashen. En hoewel auto’s tegenwoordig veel stiller en schoner zijn, houdt je een snelheidsverhoging lekker af door je achter de afspraak met de gemeente Stichtse Vecht te verschuilen. Gek toch, ’s avonds mag je wel 130, terwijl iedereen dan thuis is.

130 op alle snelwegen, 100 op de rondwegen van de steden, 80 op alle provinciale wegen, 50 in de bebouwde kom: how hard can it be? De inconsequente brij aan toegestane snelheden in dit land is symbolisch voor kabinetsbeleid zonder visie: pappen en nathouden, geen besluiten durven nemen. Zie ook de bizarre bijtellingschaos van de afgelopen jaren.
Heel die 130km is maar onzin vind ik. Raar graag hard maar dit slaat eigenlijk nergens op. 120 is prima voor Nederland.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).