• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Maximum alcoholpromillage België naar 0,2?

Auteur: sir_smokalot, gepost 3 januari 2012 om 16:51 – 96 Reacties

Je bent top, Bob!

Alcohol en verkeer is voor de overgrote meerderheid van de bestuurders een ongewenste combinatie. Ondanks deze gedachtengang ligt het toegestane promillage in veel landen nog op 0,5. Zo ook in België. Onze zuiderburen schijnen echter van plan te zijn dit terug te brengen naar 0,2 promille. Een voorbeeld dat wij in Nederland moeten volgen?

Vanochtend doken in diverse Belgische media berichten op dat de verantwoordelijke staatssecretaris aldaar (Wathelet) werkt aan een plan om de verkeersveiligheid te vergroten. De meest rigoureuze maatregel zou het nieuwe alcoholpromillage zijn. Wathelet zelf merkt in een reactie overigens op dat de plannen nog niet definitief zijn, maar de berichtgeving zal wel niet alleen op fantasie berusten.

Dat juist België (waarschijnlijk) met een dergelijk plan komt is opvallend, daar Belgen de grootste stoners en zoeperts van allemaal zijn. Of misschien is het wel juist daarom.

In Nederland kennen we eveneens een grens van 0,2 promille, maar deze geldt alleen voor beginnend bestuurders. Ben je dit niet meer, dan mag je in ene 2,5 keer zo veel drinken. Een maatregel die ik zelf altijd erg krom heb gevonden.

Moeten wij dit voorbeeld volgen, en ook onze grenzen over de gehele breedte naar 0,2 promille verlagen? Misschien dat we dan ook vaker dit soort beelden te zien krijgen..

Nog een aardig weetje: in veel Amerikaanse staten geldt een maximum alcoholpromillage van maar liefst 0,8 promille. Best veel, toch?

Update: in de comments werden we er op gewezen dat er ook berichten circuleren dat ouderen (nog geen leeftijd vastgelegd) een soort medische keuring zouden moeten ondergaan om hun rijbewijs te behouden en dat vrachtwagenchauffeurs slechts 0,0 promille in hun bloed mogen hebben. Dat laatste lijkt me praktisch onuitvoerbaar overigens.

Ook interessant!

  • Villa in België is walhalla voor autoliefhebbers
    Villa in België is walhalla voor autoliefhebbers
  • Fatsoenlijk snelladen in België door uitbreiding Fastned
  • Zo wil België alleen nog maar elektrische bedrijfswagens
  • Deze verkeersboetes gaan omhoog en deze omlaag
    Snelheidsboetes in België komen met heftige bijlage

Nieuwste artikelen

  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
  • Dit is de breedste Ferrari Purosangue van Nederland
  • Hoe je flinke korting kan scoren op deze BMW M5 Touring
FacebookTweetPinLinkedIn

alcohol, belgie, Verkeer

Vorig bericht: « Autoverkopen 2011 overtreffen verwachtingen: 556.000 stuks!
Volgend bericht: Video: extreme truck-drifting »

Lees Interacties

Reacties

  1. spotu2 zegt

    3 januari 2012 om 16:55

    Dus als je een praline eet, krijg je een boete in de auto? Belachelijk. De regering heeft meer geld nodig ofzoiets

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      3 januari 2012 om 21:52

      @spotu2: Idd…

      Login om te reageren
  2. toon zegt

    3 januari 2012 om 16:56

    vind ik een goed idee. nultolerantie gaat te ver, ik vind dat je aan glaasje moet kunnen drinken, dus die 0.2 is perfect.

    Login om te reageren
  3. tritone zegt

    3 januari 2012 om 16:57

    Vroeger was het geen probleem om aangeschoten achter het stuur te zitten, nu ben je gelijk een crimineel.

    Login om te reageren
    • 72bug zegt

      3 januari 2012 om 22:52

      @tritone:

      En dat vind jij erg..?

      Login om te reageren
  4. MARS zegt

    3 januari 2012 om 16:57

    Gewoon naar 0, alcohol en verkeer gaan niet samen..

    Login om te reageren
    • pronto zegt

      3 januari 2012 om 16:58

      @MARS: idd. heb een aantal keren de (materiele)gevolgen gezien. drinken en rijden gaat gewoon niet samen!

      Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      3 januari 2012 om 17:06

      @MARS: Onzin, dus als je uit eten gaat en je drinkt opzettelijk geen bier, maar achteraf wel een Tiramisu ijsje, ben je alsnog de lul?

      Login om te reageren
      • syliaca zegt

        3 januari 2012 om 17:25

        @kaasboerin: Daar komt het wel op neer ja.

        Login om te reageren
      • vale46 zegt

        3 januari 2012 om 17:41

        @kaasboerin: Vandaar die 0.2, een soort marge voor alcohol in eten. Eigenlijk wil men 0, maar dat is door die dingen nu eenmaal niet mogelijk. Dat hebben ze in Tsjechië al ondervonden, waar nu 0 promille is toegestaan.

        Login om te reageren
        • kaasboerin zegt

          3 januari 2012 om 17:50

          @vale46: Exact, maar dat snappen de meeste reaguurders weer helaas niet.

          Login om te reageren
  5. thibault1234 zegt

    3 januari 2012 om 16:59

    Dit is puur een maatregel voor de staatkas te vullen, het verschil in rijgedrag van iemand met 0,5 promille is bijna onbestaand tegenover iemand met 0,2. Wat er wel niet in de tekst stond is dat men ook overweegt om het alcoholpercentage van vrachtwagenchauffeurs naar 0 te brengen, wat wel logisch is, want 1) ze zijn aan het werk en 2) veel grotere verantwoordelijkheid.

    Login om te reageren
    • timberleek zegt

      3 januari 2012 om 17:54

      @thibault1234:

      naar 0 kan niet. bij de vertering van voedsel komen ook vaak kleine hoeveelheden alcohol vrij. bijvoorbeeld na het eten van een appel.

      0.2 is daarom een prima limiet

      Login om te reageren
  6. ts46 zegt

    3 januari 2012 om 17:00

    vind het een slecht idee!

    moet gewoon naar nul, genoeg domme figuren die stoer drinken en dan gaan rijden. Zo gauw er iets gebeurt hebben ze dan niet het lef om toe te geven dat ze fout zaten.

    Login om te reageren
  7. Koenigsegg zegt

    3 januari 2012 om 17:01

    Ik ben zelf ook voor de 0, mensen moeten tegenwoordig gokken of ze nu boven die 0,5 zitten of niet. Die portosaus of die praline met wat alcohol is zal er wel uit zijn na het verkregen kwartiertje waar je recht op hebt bij de politie.

    0 is tenminste een duidelijk getal, ook al snij ik nu in mijn eigen vel

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      3 januari 2012 om 17:39

      @Koenigsegg: die 0.2 is eigenlijk een soort marge voor eten waar alcohol in zit, want 1 pintje is ongeveer 0.3 promille, afhankelijk van mens tot mens.
      Met de nieuwe voorstellen kan je niet eens 1 pint drinken voor je gaat rijden. Een duidelijk signaal dat drinken en rijden niet samen gaan.
      Nu nog een mooie campagne er rond en iedereen heeft de boodschap.

      Login om te reageren
      • Koenigsegg zegt

        4 januari 2012 om 01:07

        @vale46: Dat wist ik niet, dan ben ik zeer tevreden met de gang van zaken!

        Login om te reageren
    • Nv zegt

      4 januari 2012 om 12:31

      Iedereen die zegt dat er een 0 tolerantie moet komen omdat alcohol bijdraagt tot ongevallen, zou dan in principe ook moeten zijn voor een begrensing van bv 120/130 km/h op de auto of via de gps dat je maximale snelheid begrensd is tot de limiet die je mag rijden.

      Login om te reageren
  8. pjp911 zegt

    3 januari 2012 om 17:02

    0,2 is wel erg weinig. Das zelfs minder dan Duitsland (0,3).

    Login om te reageren
  9. Rohrl-fan zegt

    3 januari 2012 om 17:14

    Ik ben Belg en ik zeg: Laat maar komen!

    (Maar verhoog dan wel de maximumsnelheid ’s nachts op autosnelwegen naar 160 km/u…)

    Login om te reageren
    • Koenigsegg zegt

      3 januari 2012 om 17:32

      @Rohrl-fan: strak plan! Voor wat, hoort wat

      Login om te reageren
    • vale46 zegt

      3 januari 2012 om 17:36

      @Rohrl-fan: Vraag dan meteen ook fluorescente belijning, want ‘snachts in de regen je lijn blijven houden op een donkere snelweg is niet gemakkelijk.
      Ze zouden eens moeten vragen waar de Nederlanders hun verf halen, die zie je tenminste altijd.

      Ik ben wel voor om de snelheid naar +-150 te verhogen als de omstandigheden het toelaten.

      Login om te reageren
  10. euro95 zegt

    3 januari 2012 om 17:19

    Jammer van al dat gezeur erover.. Doch is het een goed punt. Verkeer & alcohol gaat gewoon niet. Wel ben ik benieuwd of ze dit gaan compenseren of dat ze dit alleen als ‘harde maatregel’ invoeren. Regering & Politie is echt arrogant tegenwoordig.

    Login om te reageren
  11. bmwuberalles zegt

    3 januari 2012 om 17:24

    ik heb horen zeggen dat je gemakkelijk 0,2 kunt halen door een sinaasappel te eten?

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      3 januari 2012 om 17:47

      @bmwuberalles: Een warme, inderdaad.. :lol:

      Login om te reageren
  12. Mcvk zegt

    3 januari 2012 om 17:27

    0 is niet haalbaar, simpelweg omdat er altijd een kleine hoeveelheid alcohol aanwezig is in het lichaam. 0,2 staat in principe gelijk aan 0 eenheden alcohol en 0,5 aan 2 eenheden. de tijd die nodig is om 1 eenheid alcohol te verwerken in het lichaam is 1,5 uur. Uiteraard kan dit allemaal verschillen per persoon, maar is dit wel het gemiddeld.

    Login om te reageren
  13. vale46 zegt

    3 januari 2012 om 17:32

    @sir_smokalot: Er circuleren ook berichten dat ouderen (nog geen leeftijd vastgelegd) een soort medische keuring zouden moeten ondergaan om hun rijbewijs te behouden en dat vrachtwagenchauffeurs slechts 0.0promile in hun bloed mogen hebben.
    Toch wel even het vermelden waard vind ik.

    OT:
    Ik ben voor de maatregelen!
    Al had ik liever 0.3 ipv 0.2 gezien, om een comfortabele marge te hebben bij eten waar alcohol in zit(pralines etc.)
    Hierbij moet er geen onderscheidt gemaakt worden in leeftijd, dat slaat nergens op. De intoxicatie is bij alle leeftijden gelijkwaardig, en dus even gevaarlijk. (gat in de Nl wetgeving, *kuch*)

    Dat oudere mensen een medische keuring moeten ondergaan (+70) is maar goed. Hoe vaak zie je ze niet in gevaarlijke of hinderlijke situaties??
    Ik zou dan wel de mensen die niet slagen voor de test gratis met het OV laten reizen.

    Dat vrachtwagenchauffeurs niet mogen drinken is maar goed, de modale werkend mens moet ook niet ‘zat’ op zijn werk komen.
    gaan die Oosterse truckers misschien ook eens nuchter op onze wegen rijden.

    +1 voor onze nieuwe staatssecretaris!

    Login om te reageren
  14. SHFT zegt

    3 januari 2012 om 17:41

    Veel fans hier van pralines hier :’)
    Gewoon 0 das het gemakkelijkste, drank en rijden gaan nu éénmaal niet samen.

    Login om te reageren
    • timberleek zegt

      3 januari 2012 om 17:54

      @SHFT:

      naar 0 kan niet. bij de vertering van voedsel komen ook vaak kleine hoeveelheden alcohol vrij. bijvoorbeeld na het eten van een appel.

      0.2 is daarom een prima limiet

      Login om te reageren
      • SHFT zegt

        3 januari 2012 om 19:16

        @timberleek:

        als dat invloed zou hebben op het alcoholpercentage dan zouden er imo zeer veel mensen gepakt worden hoor…

        Login om te reageren
        • timberleek zegt

          4 januari 2012 om 01:53

          @SHFT:

          dat heeft invloed op het alcoholpromillage. een appel in je maag gaat fermenteren, daarbij wordt oa alcohol gevormd (hetzelfde doen ze bij druiven voor wijn en appels voor appelcider).

          om die reden hebben ze die marge. er kan wat alcohol voorkomen in je bloed. ja als je je ziek zou eten aan de appels zou je een probleem kunnen hebben bij een blaastest.

          net als dat je positief bevonden kunt worden bij een drugstest bij het eten van teveel dingen als maanzaad

          Login om te reageren
  15. meneersander zegt

    3 januari 2012 om 17:43

    Ik vind het geen slecht idee, alcohol geeft mensen in het verkeer wel is te veel vertrouwen…

    Login om te reageren
  16. kaasboerin zegt

    3 januari 2012 om 17:46

    Lieve kindertjes, 0,2 is een marge, zodat je geen gezeik kan krijgen door een pils van gisteravond, of een tiramisu ijsje van een uur terug, besides, zo accuraat zijn die blaasapparaten van die laag-opgeleidde afgekeurde burgers in reflecterende pakjes niet.

    Login om te reageren
  17. xilver zegt

    3 januari 2012 om 17:46

    Gelijk hebben ze… mensen onder invloed zijn een gevaar op de weg en hebben dat meestal zelf niet door… tot na de feiten en de ontnuchtering natuurlijk…

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      3 januari 2012 om 17:52

      @xilver: Inderdaad, want met 0,2 promille rijden is zó gevaarlijk..

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        3 januari 2012 om 18:36

        @kaasboerin: …het is een ramp…werkelijk…mijn zoon van 14 kan dan echt niet meer autorijden na 1 pilsje ;-) …

        Login om te reageren
  18. lincoln zegt

    3 januari 2012 om 17:48

    in NL zit er sowieso een boete op alcohol .. accijns noemen we dat ..

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      3 januari 2012 om 17:51

      @lincoln: Fick ja! Haha dikke 1

      Login om te reageren
  19. GOD zegt

    3 januari 2012 om 17:51

    De Maya kalender klopt dan toch… damn it.

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      3 januari 2012 om 17:53

      @GOD: Hahahah

      Login om te reageren
  20. Tonnie zegt

    3 januari 2012 om 18:09

    0,2 is nog geen glaasje alcohol, dus dat is meer een marge voor wat je misschien aan alcohol in je bloed hebt zitten van de dag ervoor of van de champagne over je aardappels ofzo.

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      3 januari 2012 om 19:17

      @Thijsj: Eindelijk iemand die het beet heeft ;)

      Login om te reageren
  21. breakingpoint zegt

    3 januari 2012 om 18:12

    Deze grens met 0,3 promille verlagen heeft geen zin IMHO. Meer blaascontroles houden heeft wel zin vind ik.

    En wil men minder verkeersongelukken (vooral dan in het weekend) tgv van alcohol, zou de grootste oplossing zijn om het openbaar vervoer eens toegankelijker te maken in het holst van de nacht.
    Als jongere is het niet altijd evident om een taxi te betalen, of met de fiets uit te gaan. Zo zouden ze de toevlucht tot de auto na alcoholconsumptie gigantisch kunnen verminderen, als we een deftig alternatief hadden.

    Maar dit zou in ons Belgenlandje te veel kosten aan de staat terwijl ze nu gewoon weer een belastingsmaatregel uitvinden om het geld uit de mensen hun zakken te lepelen.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      3 januari 2012 om 18:34

      @breakingpoint: ooit bij Brussel om 24:00 uit de bioscoop gekomen…wou ff terug naar het hotel (hartje centrum)…geen enkele bus reed meer. Kortom, taxi gebeld. Maar in alle gevallen stap je dus gewoon met 2.0 promille in je kraag in de auto.

      Login om te reageren
    • robinio zegt

      3 januari 2012 om 18:41

      @breakingpoint: Je weet dat als je bezopen op de fiets zit je ook je rijbewijs mag inleveren he?

      Login om te reageren
      • breakingpoint zegt

        3 januari 2012 om 18:49

        @robinio: Ja, maar met de fiets bestuur je nu ook geen dodelijk projectiel, hé?! Dit kunnen de meeste polities dan ook wel relativeren.

        Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        3 januari 2012 om 19:02

        @robinio: Niet bezopen op je fiets, niet bezopen in het openbaar… Eigenlijk mag je niet lam zijn in de buitenlucht. Maar als ik daarop werd gecontroleerd had ik nu 10miljoenmiljard euro boete.. Het is dan ook een onzin regel en wordt daarom ook ‘gedoogd’. Moet helemaal mooi worden hier.

        Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        3 januari 2012 om 21:55

        @robinio: True, maar de meeste flikken zijn al blij dat je het verstand had met de fiets te gaan ipv met de auto. Dus als je nog redelijk recht kan rijden, mag je meestal gaan. Hangt natuurlijk af van welke flik je voor je krijgt…

        Login om te reageren
  22. MrSkyline zegt

    3 januari 2012 om 18:24

    prima, gelijk invoeren.

    Login om te reageren
  23. Flamingo zegt

    3 januari 2012 om 18:32

    heoveel biertjes is 0,2, 0,5 of 0,8pro dan?

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      3 januari 2012 om 18:33

      @Flamingo: zal het vanavond ff testen…

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        3 januari 2012 om 19:03

        @Megakix: Hahaha plus 1.

        Login om te reageren
    • Flamingo zegt

      3 januari 2012 om 18:33

      want niemand snapt hier een hond van, van die getalletjes

      Login om te reageren
    • baap zegt

      3 januari 2012 om 18:34

      @Flamingo: 0,2 is 1 biertje
      0,5 is 2,5 biertje of een beste pul!! ;)
      0,8 zal 4 biertjes zijn?!

      Login om te reageren
      • sir_smokalot zegt

        3 januari 2012 om 18:48

        juist ja :)

        Login om te reageren
    • baap zegt

      3 januari 2012 om 18:40

      @Flamingo: Ik deed maar een wilde gok…

      Login om te reageren
      • Flamingo zegt

        3 januari 2012 om 18:48

        @baap:
        het klopt ongeveer wel maar het verschilt per persoon
        http://www.natuurwetenschappen.nl/modules.php?name=News&file=article&sid=477

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          3 januari 2012 om 21:56

          @Flamingo: Hangt er ook van af hoe lang je wacht tot je rijdt. Ik denk dat één pint al genoeg is om over die 0.2 te gaan, als je vijf minuten erna al in de auto zit…

          Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      3 januari 2012 om 18:48

      1 glas alcohol is ong 0,2 promille. Dus: 1, 2,5 en 4 (in ene achter elkaar, want je lichaam breekt ook weer alcohol af)

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        3 januari 2012 om 19:06

        @sir_smokalot: Met mijn vadsige bierpens en lever is ’t dus ongeveer 5 bier – 0,2 promille.. Broodje kebab erachteraan en terug naar huis racen.

        Login om te reageren
  24. baap zegt

    3 januari 2012 om 18:32

    0,0 promille is the way to go! Alcohol en verkeer gaan totaal niet samen!! De gevolgen qua alcohol-ongelukken worden steeds extremer en moeten ophouden!! 0,2 promille is in mijn ogen al te veel!! Als je rijdt, niet drinken! Drink je wel, pak gewoon de bus, taxi, trein!

    Login om te reageren
  25. Megakix zegt

    3 januari 2012 om 18:32

    …met een lagere limiet of een 0-limiet verander je het gedrag nevernooitniet…een drinker is een drinker, die nu alleen zwaarder beboet wordt. Fantoombestrijding en schijnzekerheidscreëring…jammer dat er geen ‘regering’ is.

    Login om te reageren
    • baap zegt

      3 januari 2012 om 18:37

      @Megakix: een drinker is een drinker? Als je gaat autorijden moet je gewoon niet drinken! Zo moeilijk lijkt me dat niet..als je wel drinkt, vraag de Bob dan of die je thuis wil brengen! ;)

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        3 januari 2012 om 19:07

        @baap: Welke bob? :D

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          3 januari 2012 om 22:02

          @kaasboerin: De linkse. Of nee, de rechtse. Of… euhmm…

          Login om te reageren
  26. rufctr01 zegt

    3 januari 2012 om 18:38

    @baap: de eerdere reacties niet gelezen? 0,0 promille is niet mogelijk. Zelfs al drink je weken geen druppel dan kan het nog zijn dat je alcohol in je bloed hebt.
    Met verteren van voedsel komt er ook kleine hoeveelheden alcohol vrij!

    Login om te reageren
    • baap zegt

      3 januari 2012 om 18:47

      @rufctr01: Nee, de eerdere reacties niet gelezen! Excusez-moi!! En ja, daar zeg je me wat indd! Niet of nooit bij stil gestaan..Ik vind wel gewoon dat als je gaat rijden je sowieso niet moet gaan drinken!!

      Login om te reageren
      • GOD zegt

        3 januari 2012 om 19:07

        @baap:

        Quote @Baap: “0,0 promille is the way to go! Alcohol en verkeer gaan totaal niet samen!!

        Ja jongen dat word lopen!!! hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha

        Login om te reageren
        • baap zegt

          3 januari 2012 om 20:39

          @GOD: haha lol!! Ik zeg nooit weer iets!!! :)

          Login om te reageren
  27. faithnomore zegt

    3 januari 2012 om 18:40

    Beetje spijtig als je op restaurant gaat, kon je tot nu toe nog BVB een aperitief drinken, met 0,2 is dat wat op de limiet. Anderzijds, alle dodelijke of zware ongevallen in mijn omgeving waren zonder uitzondering, veroorzaakt door alcohol. Ding is natuurlijk dat het dan niet ging om 0,5 maar veel meer. Wat ik dan vooral spijtig vindt is dat vooral oudere mensen zat rijden onschuldig vinden in belgie.

    Login om te reageren
    • BaRa zegt

      3 januari 2012 om 22:31

      @faithnomore: Aperitief drink je vóór het eten. Tegen dat je dat restaurant uitwandelt, is je alcoholpeil al tot onder die 0,2 gezakt. Tenzij je op twintig minuten klaar bent met eten ;)

      Login om te reageren
  28. Sjonny zegt

    3 januari 2012 om 18:58

    Bij ongelukken waar alcohol in het spel is denk ik dat het dan vaak gaat om promilages boven de 1 promille, ik denk dat de overheid beter iets aan het verantwoordelijkheidsgevoel van de burgers moet doen, maarja dat kost weer geld, en het maximaal promillage verlagen kost niks en levert bakken met geld op, simpele keus dus voor de overheid

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      3 januari 2012 om 19:08

      @Sjonny: Mooi gezegd, ik zeg meer controles in plaats van de promillage verlagen..

      Login om te reageren
  29. norge zegt

    3 januari 2012 om 19:11

    Binnenkort dus heel Belgie zonder rijbewijs?

    Login om te reageren
  30. rufctr01 zegt

    3 januari 2012 om 19:16

    @baap; ik ben het er ook me eens. Don’t drink and drive!
    Maar, je bent nooit helemaal alcohol vrij….

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      3 januari 2012 om 19:23

      @rufctr01: Maar de alcohol die op natuurlijke manier in je lijf zit heeft geen invloed op je rijden hoor…
      Want iedereen heeft het in zn bloed ;)

      Login om te reageren
  31. Hupke zegt

    3 januari 2012 om 19:26

    Pfff, alsof er nu veel ongevallen gebeuren door mensen met 0.5promille in hun bloed. Als ze dan toch iets willen doen tegen dronken bestuurders dat ze ze dan oppakken wanneer ze een gevaar zijn voor de rest van de wereld (en zichzelf niet dat ik daar veel mee inzit). Zoals controles op punten waar de notoire alcomobilisten vaak voorbij komen op de uren dat ze er voorbij komen.
    Als je mensen die toevallig 2 biertjes gedronken hebben en een slechte stofwisseling hebben gaat arresteren dan geef je een verkeer signaal vind ik. Mensen gaan de wet niet meer respecteren doordat die strenger is eerder omgekeerd.

    Login om te reageren
    • Econoline zegt

      3 januari 2012 om 19:39

      Maar toch is bewezen dat als je 0,5 promille in je bloed hebt, je 2,5 meer kans hebt op een ongeluk.
      Ze waren btw nog maar aan het praten over het feit dat voor vrachtwagenschauffeurs een nultollerantie zou gelden. Het was enkel de vrachtwagenbond (weet de naam even niet meer) die dat voorstelde lieten ze net zien op het journaal. @Hupke:

      Login om te reageren
  32. 4991 zegt

    3 januari 2012 om 20:12

    En nu nog wachten tot die 0,0 voor alle chauffeurs gaat gelden.

    Login om te reageren
  33. kingdecay zegt

    3 januari 2012 om 20:24

    Niet dat ik een fan ben van dronken rijden en/of mensen die dronken rijden, maar…zijn er geen belangrijkere dingen om ondertussen toch wel enorm schaars wordend belastinggeld aan uit te geven? Trouwens, Belgïe had ? aantal verkeersdoden in 2011? Een stuk of 800? En hoeveel daarvan waren door alcohol? En hoeveel is dat percentueel gezien op het totale aantal automobilisten. Idd, totaal verwaarloosbaar.

    Jaja, ieder leven gespaard is goed blablabla. Kom op zeg, mensen sterven, can you finally get fucking used to the idea? Please? Yin en Yang? Life=Death=Life? Ik snap de mensen echt niet meer. Dat wordt langs alle kanten genaaid en opgelicht en bedrogen en belogen en bestolen en er wordt zodanig tegen de sterren op met hun kloten gerammeld dat het simpelweg te gortig is om onder woorden te brengen, en waar gaan ze zich druk over maken?

    Sorry dat ik het zeg maar het merendeel van de mensen zijn geeneens schapen meer maar hamsters. “The pinnacle of evolution”. Sommigen onder ons wel ja, but honestly, most of you ain’t one of ‘em.

    En dan nog van die domme commentaren à volonté in de trant van “0,0 promille!! Jaaaa!!!”, terwijl er al tig reacties zijn die zeggen dat dat praktisch onmogelijk is, en guess what? Ze hebben gelijk!! Man, dat heeft nog niet eens de capaciteit om actief deel te nemen aan een discussie, laat staan dat het de moeite neemt om zich even te informeren alvorens z’n bek open te trekken, maar dat krijgt wel stemrecht en ‘denkt’ een mening te hebben. En maar blind door elkaar heen dezelfde bullshit blijven schreeuwen. En nee, ik heb het niet eens zozeer enkel over dit topic, laat staan over AB an sich. Gewoon, in het algemeen.

    What the fuck is wrong with you people? Ik ben er pertinent zeker van dat letterlijk àl onze voorouders over àlle soorten die ons voorgingen met een 437-dubbele facepalm het hoofd liggen te schudden, voor zover dat fysiek mogelijk zou zijn.

    Kom op zeg, het is toch wel over-over-overduidelijk waar we naartoe aan’t gaan zijn? En in plaats van dan toch op z’n minst even de boel terug naar zichzelf toe te trekken blijven ze gewoon blindelings achter dezelfde oetlullen aanhollen die niet eens capabel zijn om een land te runnen, hoe denk je dat ze ’t er vanaf gaan brengen als het conflict zich effectief komt aanbieden eh? Kom op, laat dat handjevol hersencellen dat nog enige vorm van activiteit vertoont even werken… Wàt denk je zelf?

    Deze ochtend ook op HLN.be, antwoord er daar één of andere klojo met “wacht maar tot de volgende verkiezingen”. Que? Al decennia lang verkiezing na verkiezing genaaid worden (en nee, ik doel niet op VB want ik ben totaal geen VB’er) middels allerhande slimme doch opzichtige ingrepen, en nòg steeds oprecht geloven dat ie ook maar iets in te brengen heeft. Hoe fucking tam kan je wezen? En dan nog de godverdomde arrogante pretentie hebben om zichzelf tot het kruim der fauna te rekenen.

    En nee, bespaar de reacties van “gefrustreerd” dit en dat, dit heeft niks met frustratie te maken maar alles met schaamte. Zoveel kennis voorhanden, maar 0,0 wijsheid around, nul de kloten.

    Het leeuwendeel van de creaturen die ik tegenkom breekt gewoon letterlijk m’n hart weet je.

    Ik heb deze ochtend inderdaad wel ergens gezegd gehad dat de rest van de wereld er eigenlijk niet toe doet, maar eens het slaapdronken gevoel weggeëbd is en de realiteit zich weer komt aanbieden valt er gewoon niet omheen te wandelen : de rest van de wereld doet er wél toe.

    Ah, dat was even nodig. Yeah, it sure beats chemistry. Mooi, dat is eruit, dan ga ik nu even een kopje thee maken.

    Login om te reageren
    • Koenigsegg zegt

      4 januari 2012 om 01:18

      @kingdecay: Ik ben hier gestopt: ” Idd, totaal verwaarloosbaar”
      Is 1 persoon op 10,5 miljoen Belgen verwaarloosbaar? Volgens jou wel.
      Laat me de vraag herstellen: is je dierbare op 10,5 miljoen Belgen verwaarloosbaar?
      Dat geeft al een ander beeld, niet?

      Ik heb geleerd voor elk leven te vechten …

      Login om te reageren
    • Koenigsegg zegt

      4 januari 2012 om 01:31

      @kingdecay: en o ja het zal hier heel plezant worden als we van alles alles moeten afweten! Ik leer hier nog ieder dag bij en de mensen die een limiet van 0,0 roepen doelen natuurlijk op een nultolerantie. Voor meneer pietje precies dan 0,2 maar uit hun reactie kan je wel afleiden dat ze daarnaar verwijzen zeker?

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      4 januari 2012 om 15:15

      @kingdecay:
      Best wel een goed stukje, jammer van al die Anglicisemen erin.
      Zo lijk je wel zo’n onnozle niet-denker schaap in de wei.
      Persoonlijk kan ik me ook ergeren aan deze tijd : Alles MOET een oorzaak hebben om er vervolgens een “schuldige” te kunnen aanwijzen.
      En stigmatiseren.
      Ik denk dat het komt omdat we in het post George Bush tijdperk leven.
      Je moet namelijk bang zijn.
      En absoluut geen mensen met bruine ogen vertrouwen.
      Verdeel en heers heette dat onde Ceasar.

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        4 januari 2012 om 15:28

        @desjonnies: Ik ben slimmer dan jullie beide, weten jullie ook waarom? Ik ga mij niet irriteren aan dingen waar ik zelf geen aars aan kan veranderen. Dus @kingdecay.. Ik raad je aan om er gewoon lekker geen aandacht meer aan te besteden want het issss zooooowwwww. En oh ja, desjonnies, jij begint zelf ook aardig wat weg te hebben van een schaap, Bush komt in bijna elke post van jou voor..

        Login om te reageren
  34. bpc zegt

    3 januari 2012 om 21:19

    ik vind nultolerantie echt oke, hoe je het ook bekijkt alcohol feest effect op je reactie vermogen , ookal merk je het niet, ja ok , je kan zeggen , ja maar als ja fruit eet ,o een likeur pralin, of what ever, dn bn je echt hapklare bullshit aant verkopen , het toestel dat onze blauwe vrienden gebruiken kan zo een kleine hoeveelheden nooit meten ,ik hou ook niet zo van regels, maar als je gaat rijden blijf je gewoon vn alcohol af want je brengt buiten jezelf ook andere in gevaar, en met dingen als te snel rijden heb ik helemaal geen probleem als je dat op een verantwoorde manier doet , maar alcohol en rijden gaan nooit verantwoord samen in mijn ogen, en as je die ene avond dat je moet rijden niet van de alcohol kan blijven heb je een groter probleem en moet je maar is aan een opname denken in mijn ogen !

    Login om te reageren
    • Nv zegt

      4 januari 2012 om 12:36

      @bpc: Lol met te snel rijden heb je geen probleem omdat dit op een verantwoorde manier kan. Wat is verantwoord dan? Zolang je het gevoel hebt dat je de auto blijft onder controle hebben?

      Login om te reageren
      • bpc zegt

        4 januari 2012 om 14:20

        @Nv: wat verantwoord snel rijde is ?snachts rond 3u als er gen kat op de baan is en je rijd op een lege snelweg effe doorduwen tot 160 , 180 en geen 100 rijden in de buurt vn een school ofzo dat is naar mijn mening verantwoord en onverantwoord snel rijden aan de hand van 2 simpele voorbeeldjes, duidelijk genoeg ?

        Login om te reageren
        • Nv zegt

          4 januari 2012 om 20:25

          @bpc: Het is dan ook niet onverantwoord om onder “invloed” te rijden om 3u snachts op een lege baan. Maar ik begrijp wel wat je bedoelt.

          Login om te reageren
  35. gunther zegt

    4 januari 2012 om 00:21

    Op zich een prima idee maar laten we beginnen met meer handhaving en controles, anders heeft het geen zin. Belgie is een van de gevaarlijkste landen wat betreft verkeersveiligheid en staat samen met een paar Oostbloklanden bovenaan in de statistieken van dodelijke verkeersongevallen. For Christ’s sake, België heeft zo wat 2,5 maal zoveel dodelijke ongevallen als Nederland en de UK.

    http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/11/830&format=HTML&aged=1&language=FR&guiLanguage=fr

    Login om te reageren
    • breakingpoint zegt

      4 januari 2012 om 11:24

      @gunther: Er is dan ook een zeer grote verkeersdichtheid in België, en zeker in Vlaanderen.

      Login om te reageren
  36. jekkeh zegt

    4 januari 2012 om 00:43

    0,0 kan wel volgens iemand op de tv daarstraks :D. Je moet 33 likeurpralines tegelijk opeten om aan 1 alcoholische consumptie te komen, dus kan je best nog zo’n dingen eten.

    Login om te reageren
    • Koenigsegg zegt

      4 januari 2012 om 01:18

      @jekkeh: Dan ken je mijn moeder nog niet :p

      Login om te reageren
  37. Sorcerer zegt

    4 januari 2012 om 12:28

    In Zwitserland geldt ook 0,8 geloof ik. Best veel voor zo’n heuvelachtig bochtig land waar een foutje grotere gevolgen kan hebben dan in Nederland, zeker buiten de stad.

    Er is trouwens ergens een website die het bijhoudt voor zij die geïnteresseerd zijn.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      4 januari 2012 om 13:11

      Nee, Zwitserland is ook gewoon 0,5 promille. Tot 0,8 krijg je een boete, daarboven rijbewijs voor minimaal 3 mnd kwijt

      Login om te reageren
  38. gerrelekker zegt

    4 januari 2012 om 13:24

    2 pintjes en je wordt streng gestraft…men gaat streng controleren…en intussen kondigt men in Brussel aan dat men geen aanhouding meer doet voor lichte overtredingen : autodiefstal, wapenbezit en krijgen alle arrestanten onmiddellijk een gratis een advokaat : kostprijs 50 miljoen euro… En een andere man krijgt 6 maand celstraf omdat hij niet goedgebakken muffins uit de vuilbak van de supermarkt genomen heeft..(VTM nieuws van 19u)…en de Vlaming :hij betaalde voort en zweeg…een hervorming van justitie ,zei u ?

    Login om te reageren
  39. AudiQuatro zegt

    4 januari 2012 om 15:38

    hmmm, Als we nou eens wat minder alcohol controles doen en meer drugs testen?? Ik bedoel hoeveel mensen zitten er niet doorgesnoven achter het stuur?? Daar wordt je ook knap agressief van!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North