Geniet nog even van de lappen asfalt waar je 130 km/u mag blazen.
Het was mede door de VVD dat we sinds 2012 op een deel van de Nederlandse snelwegen 130 km/u mogen rijden. Vandaar de bijnaam ‘vroempartij’ voor de VVD. Sindsdien is het eigenlijk altijd een punt van discussie geweest. Waar mogen we dan 130 gaan rijden en later: is dit wel veilig? Nu staat 130 km/u weer ter discussie vanwege het milieu.
Hoewel het onderwerp de afgelopen periode meerdere keren in het nieuws is geweest, is het dit keer de VVD zelf die het onderwerp aansnijdt. Fractievoorzitter Dijkhoff zegt tegenover de Telegraaf dat de VVD er geen problemen mee heeft om de snelheid weer te verlagen naar 100 km/u. Reden voor deze uitspraak noemt hij de recente stikstofcrisis. Als de bouwsector profijt heeft van een snelheidsverlaging is de snelheid bijstellen naar 100 km/u wat Dijkhoff betreft bespreekbaar.
De VVD-man stelt daar tegenover dat er wel een goede doorrekening moet komen. Alles moet goed in kaart worden gebracht voordat er knopen doorgehakt gaan worden. Daarmee is een deur geopend en is de kans zomaar aanwezig dat we over een niet al te lange tijd afscheid gaan nemen van 130 km/u. Goed nieuws voor de bedrijven die verkeersborden maken: die kunnen wéér aan de slag..
Beeld: Nederlandse Ferrari F12 Berlinetta op de snelweg, via @hhitalia
94 reacties
Kom op het word tijd voor andere lui in Den Haag die het wel snappen, de papieren werkelijkheid waar we zo lang in geleefd hebben werkt niet meer!! Dit kun je alleen oplossen met gezond verstand, niet met rapporten en gesjoemel met cijfers….
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/37/co2-uitstoot-in-2017-gelijk-aan-die-in-1990
De echte vraag is; wat helpt het on van 130 naar 100 te gaan? In de randstad is het al veelal 100 en daar staat het nog steeds vast. Dát (file) is de echte vervuiler. Verlagen is dus niet de oplossing. Werken aan betere doorstroming wel.
Ik denk overigens dat er nog beter ingezet kan worden op de ontwikkeling van een brandstof waardoor er geen nikkel gemijnd hoeft te worden en waarbij ook de fossiele reserves van de aarde niet opgemaakt worden. Algen bijvoorbeeld. En laten we ook eens beginnen met het planten van veel meer bomen. Dat doet een groot deel van het Co2 probleem ook weer teniet.
Top 10 bedrijven zorgen voor 90%;
Rotterdamse haven voor 20%;
van alle uitstoot.
Uhmmm……..
Is dat dan niet 110% van maximaal 100% wat mogelijk is?
En dan moet de uitstoot van boerenbedrijven, voertuigen, vliegtuigen, enz., enz. er nog bij.
da’s een aanname collega Einstein….
Er valt dus (nagenoeg) niets te halen om minder uitstoot te krijgen als de snelheid maximaal 100 wordt. Het gemiddelde zal amper zakken.
Dus ik weet al zeker dat het-beste-jongetje-van-de-klas-overheersend-holland het hier mee eens zal zijn en ik helaas ook mee moet doen….
Ooit het land van nuchterheid, nu wat anders….
Of doel je op het 150 rijden?
Moet @Schobbejack toch wel gelijk geven….
Ben altijd trots op zulke kansparels.
Misschien kun Johan Vlemmix vragen om weer een partij op te richten?
(van haar eigen website)
Ook Barbara Visser (professioneel VVD-trutje): “Veel mensen willen graag doorrijden, maar er zijn ook veel mensen op zoek naar een woning. We moeten goed kijken naar wat werkt”
(op WNL vandaag)
Sinds wanneer moeten mijn reacties goedgekeurd worden?
En ik krijg een vaag formuliertje waar ik mijn e-mailadres moet invullen?
Nee, hier is volgens mij iets anders aan de hand. Welbeschouwd maakt het in Nederland effectief geen klap uit of je 100 of 130 rijdt (vul hier je verhaal in over tijdsbesparing in daluren buiten de drukke gebieden). Die 130 is een zoethoudertje voor de burger, niks meer, niks minder (de blijdschap die her en der heerste toen we van 120 naar 130 mochten was bijkans treurig, als je dáár toch je genot in het leven vandaan moet halen… zoiks!). Diezelfde burger beseft ook wel dat huizen bouwen belangrijker is dan iets harder rijden en omdat er een enorm woningtekort is plus een stikstofcrisis gaat de burger wel door de knieën. Een paar boze rants op wat marginale fora en door met de dagelijkse werkelijkheid waarin we gewoon 115-ish rijden omdat het verkeer dat al afdwingt en af en toe op de rem gaan staan voor een controle.
De VVD en consorten zien het formeel verlagen van de maximumsnelheid als een mooi stukje wisselgeld naar de groenere partijen toe (‘kijk, ons heilige huisje ligt al om, nu eentje van jullie!’) en zo ontstaat er op andere vlakken weer onderhandelingsruimte.
Rutte laat alles op zijn beloop, waait met elke wind mee en laat heel flauw af en toe een minister uit de bocht vliegen als de windrichting gedraaid is.
Ik kan me echt niet druk maken over links of rechts, maar dat absolute gebrek aan leiderschap van Rutte; ik kan er met mijn kop niet bij.
Even concentreren nou je wilt toch wel dat dit even makkelijk en zo geregeld is? De auto dus
Anders hadden we al vaak op het Malieveld gestaan:
Hoogste brandstofprijs van West Europa, hoogste autobelastingen (in juli schijnt het weer verder mis te gaan met de als CO2 toeslag vermomde BPM), administratiekosten bij een bekeuring die ook nog eens hoger en hoger wordt enz.
En straks de bekeuringen voor snelheidsovertredingen nog wat omhoog en zo is de cirkel weer rond.
Overigens zou ik er geen probleem mee hebben om overal max 100 te rijden, als het maar bewezen nut heeft. Momenteel op de wegen waar je 130 mag rijdt een deel 130, een klein deel 140+ en een groot deel tussen de 100 en de 120. De verschillen tussen de linker- en de rechterbanen is vaak zo groot dat het tot haastige invoegacties leidt en geduw en getrek om niet achter een ‘langzaam rijdende’ auto terecht te komen. Ik denk dat als iedereen max 100 mag de verschillen een stuk minder groot zijn en het daardoor hopelijk ook rustiger op de weg wordt.
Alleen asjeblieft, asjeblieft niet overal 100 met trajectcontrole. Dat is echt de hel op aarde. Als iedereen 99-103 rijdt krijg je een soort snelkookpan aan auto’s die nergens heen kunnen maar wel willen en dat rijdt echt enorm k*t. (Zoals de A2 richting Amsterdam).