• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Maximumsnelheid naar 100 km/u geen taboe voor VVD

Auteur: RubenPriest, gepost 4 november 2019 om 19:58 – 94 Reacties

Maximumsnelheid naar 100 km/u geen taboe voor VVD


Geniet nog even van de lappen asfalt waar je 130 km/u mag blazen.

Het was mede door de VVD dat we sinds 2012 op een deel van de Nederlandse snelwegen 130 km/u mogen rijden. Vandaar de bijnaam ‘vroempartij’ voor de VVD. Sindsdien is het eigenlijk altijd een punt van discussie geweest. Waar mogen we dan 130 gaan rijden en later: is dit wel veilig? Nu staat 130 km/u weer ter discussie vanwege het milieu.

Hoewel het onderwerp de afgelopen periode meerdere keren in het nieuws is geweest, is het dit keer de VVD zelf die het onderwerp aansnijdt. Fractievoorzitter Dijkhoff zegt tegenover de Telegraaf dat de VVD er geen problemen mee heeft om de snelheid weer te verlagen naar 100 km/u. Reden voor deze uitspraak noemt hij de recente stikstofcrisis. Als de bouwsector profijt heeft van een snelheidsverlaging is de snelheid bijstellen naar 100 km/u wat Dijkhoff betreft bespreekbaar.

De VVD-man stelt daar tegenover dat er wel een goede doorrekening moet komen. Alles moet goed in kaart worden gebracht voordat er knopen doorgehakt gaan worden. Daarmee is een deur geopend en is de kans zomaar aanwezig dat we over een niet al te lange tijd afscheid gaan nemen van 130 km/u. Goed nieuws voor de bedrijven die verkeersborden maken: die kunnen wéér aan de slag..

Beeld: Nederlandse Ferrari F12 Berlinetta op de snelweg, via @hhitalia

Ook interessant!

  • Hitte auto
    Parijs verlaagt maximumsnelheid naar 30 km/u
  • Nederlanders willen hogere maximumsnelheid
  • Vanaf vandaag geen 100, maar 50 km/u over de Haringvlietbrug
    Vanaf vandaag geen 100, maar 50 km/u over de Haringvlietbrug
  • Maximumsnelheid stoeploze straten
    'Maximumsnelheid stoeploze straten naar 15 km/u.'

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

maximumsnelheid, Verkeer, vvd

Vorig bericht: « Er zijn geen F1-stoeltjes meer voor Hulkenberg
Volgend bericht: De opkomst en teloorgang van de V8 diesel »

Lees Interacties

Reacties

  1. VAG-man zegt

    4 november 2019 om 20:09

    Niet alleen goed nieuws voor de bedrijven die verkeersborden maken.

    Login om te reageren
    • 3246cm252kw zegt

      4 november 2019 om 20:19

      @VAG-man: ja maar wat denk je wat ze minder aan accijnzen binnen halen als iedereen 100 ipv 130 rijdt. Dat gaat de schatkist ook weer een vermogen kosten….

      Login om te reageren
      • VAG-man zegt

        4 november 2019 om 20:20

        @3246cm252kw: Ja, ben ik zeker met je eens. Dat zal wel weer ergens anders vandaan gaan komen.

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          4 november 2019 om 21:35

          @vag-man: gokje, die compensatie gaat komen en wordt binnen geharkt via het CJIB.

          Login om te reageren
          • 3246cm252kw zegt

            4 november 2019 om 23:58

            @RRRobert: ja zo willen ze het compenseren inderdaad. Eerst iedereen opvoeden efficiënter te worden en harder te rijden en dan lekker incasseren op het ongehoorzamen. NL op en top

            Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      5 november 2019 om 09:32

      @vag-man: Maakt geen bal uit, in de spitsen kun je en mag je vaak geen 130 rijden. de extra uitstoot komt van files niet van hard rijden…. wanneer denk je dat de verbranding optimaal is? als een auto stilstaat in de file? of als hij 130 rijd.

      Kom op het word tijd voor andere lui in Den Haag die het wel snappen, de papieren werkelijkheid waar we zo lang in geleefd hebben werkt niet meer!! Dit kun je alleen oplossen met gezond verstand, niet met rapporten en gesjoemel met cijfers….

      Login om te reageren
      • VAG-man zegt

        5 november 2019 om 12:13

        @dutchneon: Je hoeft het mij niet duidelijk te maken. Probeer ze daar in Den Haag maar eens te overtuigen, heb nieuws voor je, gaat nooit lukken…. :(

        Login om te reageren
  2. dawwg zegt

    4 november 2019 om 20:09

    Wat een onzin; de top 10 industriele bedrijven in NL zorgen voor 90% van alle stikstof uitstoot; pak die aan VVD; zodat 8.5M burgers niet de klappen moeten opvangen voor een ander …. Neem de Rotterdamse Haven alleen al, die zorgt voor 20% van de totale uitstoot. En hoeveel procentpunt gingen we ookal weer besparen als we overal maar 100km/ u mogen ? Juist, dat weten we niet; enorm slecht voorstel dus, maar Dijkhoff is altijd al een onbetrouwbare lobbyist geweest :(

    Login om te reageren
    • hiostu zegt

      4 november 2019 om 20:21

      @dawwg: bron?

      Login om te reageren
      • volvaudi zegt

        4 november 2019 om 20:23

        @hiostu: #fakenewsvanthierry

        Login om te reageren
      • Stefje zegt

        4 november 2019 om 21:33

        @hiostu: auto’s doen ongeveer 15%. Laatste plaatje is interessant. Dan zie je dat het eigenlijk wel meevalt op enkele stukken na;

        https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/37/co2-uitstoot-in-2017-gelijk-aan-die-in-1990

        De echte vraag is; wat helpt het on van 130 naar 100 te gaan? In de randstad is het al veelal 100 en daar staat het nog steeds vast. Dát (file) is de echte vervuiler. Verlagen is dus niet de oplossing. Werken aan betere doorstroming wel.

        Ik denk overigens dat er nog beter ingezet kan worden op de ontwikkeling van een brandstof waardoor er geen nikkel gemijnd hoeft te worden en waarbij ook de fossiele reserves van de aarde niet opgemaakt worden. Algen bijvoorbeeld. En laten we ook eens beginnen met het planten van veel meer bomen. Dat doet een groot deel van het Co2 probleem ook weer teniet.

        Login om te reageren
        • hiostu zegt

          4 november 2019 om 21:53

          @stefje: dat artikel gaat over co2. De stikstof discussie gaat over… stikstofoxide (NO/NO2)

          Login om te reageren
    • Erik zegt

      4 november 2019 om 21:11

      @dawwg:

      Top 10 bedrijven zorgen voor 90%;
      Rotterdamse haven voor 20%;

      van alle uitstoot.

      Uhmmm……..

      Is dat dan niet 110% van maximaal 100% wat mogelijk is?

      En dan moet de uitstoot van boerenbedrijven, voertuigen, vliegtuigen, enz., enz. er nog bij.

      Login om te reageren
      • kratovski zegt

        4 november 2019 om 23:05

        @erik2907: niet als enkele van die Top 10 bedrijven in de Rotterdamse Haven liggen, Einstein.

        Login om te reageren
        • Erik zegt

          5 november 2019 om 10:37

          @kratovski:

          da’s een aanname collega Einstein….

          Login om te reageren
          • olivier420 zegt

            5 november 2019 om 17:48

            @erik2907: assumptions, the mother of all fuck ups

            Login om te reageren
      • 2wheeler zegt

        4 november 2019 om 23:08

        @erik2907: de bedrijvigheid in de haven van Rotterdam zorgt voor 20% van de 90% die door bedrijven in totaal wordt veroorzaakt. Denk ik.

        Login om te reageren
    • maotje zegt

      5 november 2019 om 08:06

      @dawwg: waar gaat de hele discussie nou over? Over natura 2000 gebieden. Staat er industrie nabij de natura2000 gebieden?

      Login om te reageren
    • joost1234 zegt

      5 november 2019 om 09:50

      @dawwg: alle wegen in het land naar 100 zorgt voor 0,65 procent minder stikstof uitstoot. Let op: hierbij gaan ze er vanuit dag er momenteel op ALLE snelwegen 130 gereden wordt. Omdat dit tot in de verste verte niet het geval is valt het percentage dus nog veel lager uit.

      Login om te reageren
  3. Erik zegt

    4 november 2019 om 20:10

    Het lijkt mij dat de gemiddelde snelheid van ALLE voertuigen op de snelweg dik onder de 100 km/u ligt met alle files.

    Er valt dus (nagenoeg) niets te halen om minder uitstoot te krijgen als de snelheid maximaal 100 wordt. Het gemiddelde zal amper zakken.

    Login om te reageren
    • 3246cm252kw zegt

      4 november 2019 om 20:20

      @erik2907: inderdaad dat geldt alleen ‘S nachts eigenlijk dat je wel de 130 kan halen en veel trajecten is het sowieso na 19.00 uur… echt heel dom inderdaad. Dit is meer de hardwerkende woon-werkverkeer mensen pesten…

      Login om te reageren
    • robert110 zegt

      4 november 2019 om 21:27

      @erik2907: Het gaat niet om het effect in de praktijk. Het hele stikstof gedonder berust op aannames en berekeningen. Zolang het op papier klopt is het goed.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        4 november 2019 om 22:30

        @robert110: je vergeet een ding: er worden daadwerkelijk metingen uitgevoerd.

        Login om te reageren
        • robert110 zegt

          4 november 2019 om 22:42

          @pomoek: De uitstoot wordt gemeten, maar het gaat niet om de uitstoot, het gaat om de depositie in natuurgebieden, die depositie wordt niet gemeten maar wordt berekend vanuit de gemeten uitstoot.

          Login om te reageren
          • pomoek zegt

            4 november 2019 om 22:47

            @robert110: klopt. Maar er worden ook in de natuurgebieden daadwerkelijk metingen uitgevoerd.

            Login om te reageren
            • robert110 zegt

              4 november 2019 om 23:04

              @pomoek: Er wordt inderdaad op een beperkt aantal plekken (3 als ik mij niet vergis) depositie metingen uitgevoerd waarmee het rekenmodel wordt gekalibreerd. Die metingen gebeuren overigens niet aan de grond, daar zijn ze sinds 2014 mee gestopt omdat het te duur was. Deze metingen zijn echter niet voldoende om een de depositie betrouwbaar te kunnen berekenen, in het rekenmodel zit een foutmarge van 30 to 70%.

              Login om te reageren
              • pomoek zegt

                4 november 2019 om 23:43

                @robert110: volgens het RIVM wordt op 80 plaatsen in de lucht gemeten. Er is inderdaad een grote onnauwkeurigheid in het model. De ammoniak uitstoot zou moeten afnemen maar deze neemt volgens de metingen juist toe.

            • notsobig zegt

              5 november 2019 om 06:51

              @pomoek: https://youtu.be/t40rnXRe4LA

              Login om te reageren
  4. Shaw zegt

    4 november 2019 om 20:10

    Vorige week werd nog bekend, dat 100 ipv 130 nauwelijks voor vermindering stikstof zorgt. Toename verkeersdoden ook zéker niet, pak de whatsappers aan. Wil je meer natuur, meer ecosysteem, minder stikstof: ga dan geen bomen kappen voor biomassa-centrales https://www.linktv.org/shows/burned-are-trees-the-new-coal/episodes/burned-are-trees-the-new-coal?fbclid=IwAR3qqOYday5-wM3unUEEoIHc7_3NinRwlMLzEfP-NpptvLfxaGPV-59Tj-k en pas op, dit gebeurt ook in NL al jarenlang, op grote schaal! Onder het mom van ‘biodiversificatie’. Dom, dommer, Oliedom ben je als je de vvd nog serieus neemt! Of je hebt geen principes, daarvan zijn er ook genoeg.

    Login om te reageren
    • thomassnelweg zegt

      4 november 2019 om 20:36

      @Shaw: Klopt. Snelheid verlagen levert weinig op. Benzinevoertuigen hebben al bijna geen nox emissie meer dus die langzamer laten rijden zou echt nergens op slaan. Elektrische voertuigen zorgen via die hout- en kolencentrales wel voor nox emissie, maar het aandeel elektrisch is nog niet zo groot. En de nox emissie van diesels wordt met de jaren ook rap minder.

      Login om te reageren
    • appeltaartislekker zegt

      4 november 2019 om 22:59

      @Shaw: inderdaad, hier op de Veluwe zie je ook steeds vaker bospercelen helemaal kaal gekapt. Sterker nog, en ik kan het niet vaak genoeg delen, de Veluwe ontbost sneller dan de Amazone. https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/ontbost-nederland-inderdaad-even-snel-als-het-amazonegebied~b740b6f6/

      Login om te reageren
  5. str8six zegt

    4 november 2019 om 20:11

    “Doorrekenen, goed in kaart brengen.” Ik hoor de kassa’s al weer rinkelen bij de “onderzoekscommissie van [insert-een-of-ander-uitgerangeerd-kamerlid-here]. Om dan tot de conclusie te komen dat ‘t onhaalbaar is. Iets wat wij natuurlijk allang wisten.

    Login om te reageren
  6. kraakensmaak zegt

    4 november 2019 om 20:12

    Lekker burgertje pesten…

    Login om te reageren
  7. MetalLaires zegt

    4 november 2019 om 20:15

    Ach ja, ik word nu al doodgegooid met mensen die 55 rijden waar je 80 mag (en een hele stoet auto’s achter zich ophouden, talking about niet-sociaal).
    Dus ik weet al zeker dat het-beste-jongetje-van-de-klas-overheersend-holland het hier mee eens zal zijn en ik helaas ook mee moet doen….
    Ooit het land van nuchterheid, nu wat anders….

    Login om te reageren
    • Shaw zegt

      4 november 2019 om 20:22

      @msfiorentina: sorry maar ik ga echt geen 100 rijden. Echt gevaarlijk, zelf ben ik ook zo afgeleid. En demeute eromheen zijn evenzeer mobiele zombies. Wát een idiote weekdiertjes daar bij de vvd heb je helemaal niks aan.

      Login om te reageren
  8. janmetdelangeachternaam zegt

    4 november 2019 om 20:22

    Wat ongelooflijk sneu dit allemaal

    Login om te reageren
  9. 3246cm252kw zegt

    4 november 2019 om 20:22

    Eigenlijk met ze allen in protest en kentekens afplakken en allemaal 150 gaan rijden! F*ck de roverheid

    Login om te reageren
    • vondick zegt

      4 november 2019 om 20:43

      @3246cm252kw: Doe ik ook gewoon zonder afgeplakt kenteken.

      Login om te reageren
      • 3246cm252kw zegt

        4 november 2019 om 21:02

        @vondick: hehe Hahahha waar het 100 is dan toch?

        Login om te reageren
        • vondick zegt

          4 november 2019 om 21:46

          @3246cm252kw: Ja? Gewoon een beetje doorrijden toch? Wel alleen als het veilig is, niet met drukte, slecht weer of bij op/afritten.

          Login om te reageren
          • 3246cm252kw zegt

            5 november 2019 om 00:25

            @vondick: wij kunnen praten ?

            Login om te reageren
      • karhengst zegt

        5 november 2019 om 09:44

        @vondick: Je vrouw/vriendin is ambtenaar?

        Of doel je op het 150 rijden?

        Login om te reageren
        • vondick zegt

          5 november 2019 om 14:56

          @karhengst: moet ze perse mijn vrouw of vriendin zijn dan?;)

          Login om te reageren
      • arierobbemont zegt

        5 november 2019 om 11:41

        @vondick: hahahahaaha inderdaad, er gaat niks boven 160 rijden op een 130 weg wetende dat je hoe dan ook dat rijbewijsje heeerlijk in je zak houdt.

        Login om te reageren
  10. 3246cm252kw zegt

    4 november 2019 om 20:24

    Ze kunnen beter die 100k vreemdelingen eruit gooien! Dat scheelt stikstof!

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      4 november 2019 om 20:51

      @3246cm252kw: wat denk je van de grootvervuilers: baby’s

      Login om te reageren
    • schobbejak zegt

      4 november 2019 om 20:57

      @3246cm252kw: Nee want in een ander land zorgen deze natuurlijk niet voor stikstof.

      Login om te reageren
      • 3246cm252kw zegt

        4 november 2019 om 21:03

        @schobbejak: ja maar Afrika is niet ons probleem dus als ze daar heen terug gaan wordt het in NL beter en daar gaat het om. Dus vreemdelingen het land uit!

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          5 november 2019 om 09:25

          @3246cm252kw: ze komen natuurlijk hierheen omdat het hier beter is en dat blijven ze doen totdat het daar beter is. Dus als je minder vreemdelingen wilt: flink meer geld uitgeven aan ontwikkelingssamenwerking.

          Login om te reageren
      • 3246cm252kw zegt

        4 november 2019 om 21:05

        @schobbejak: maar dat is dan ook een ander land hun probleem niet ons probleem. En ga even met koud water douche dan wordt je wakker dat scheelt ook stikstof.

        Login om te reageren
        • schobbejak zegt

          4 november 2019 om 21:33

          @3246cm252kw: Deze Afrikanen beheersen de Nederlandse taal wel beter dan u. Verder een partij ernstig achterhaalde reacties en begin vooral bij uzelf.

          Login om te reageren
          • 3246cm252kw zegt

            5 november 2019 om 00:31

            @schobbejak: hieruit blijkt dat je nog wel even door moet sparen dat je met me mee kan doen hahahahaha

            Login om te reageren
            • Hubert zegt

              5 november 2019 om 09:52

              @3246cm252kw:

              Moet @Schobbejack toch wel gelijk geven….

              Login om te reageren
  11. 3246cm252kw zegt

    4 november 2019 om 20:25

    Ik heb sowieso me steentje bijgedragen want na tuning van me 3.0 6 in lijn met super Charger heb ik maar een V8 voor daily gekocht Hahahah

    Login om te reageren
    • tristan114 zegt

      4 november 2019 om 21:23

      @3246cm252kw: Eerst een reactie over vreemdelingen en nu deze reactie. Met de topper: “me steentje” Serieus?

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        4 november 2019 om 21:31

        @tristan114: Als je dan trollt, moet je het goed doen – dus met uiterst matige grammatica en spelling.

        Login om te reageren
        • 3246cm252kw zegt

          5 november 2019 om 00:29

          @vaakbenjetebang: ik laat ze ook lekker lullen hoor. Ik ben zwaar dyslectisch en misschien stond me toetsenbord op me tel wel op Portugees ofzo… maak me niet druk om die domme reacties. Verder boeit me niet wat ze in NL doen, ik heb geld genoeg en vertrek gewoon. Werk nu ook al niet meer dan 30 minuten per maand maar voor dit soort onzin ga ik geen extra belasting betalen. Betaal al meer dan zat. Ik ben altijd economisch in NL gebleven en woon er maar een half jaar per jaar dus ik vind het wel zo. Let maar op er gaat een crisis aankomen met al die tekorten Hahahah en daar ga ik niet meer aan mee betalen!

          Login om te reageren
      • 3246cm252kw zegt

        5 november 2019 om 00:33

        @tristan114: hahah school is minder belangrijk dan geld ;-)

        Login om te reageren
      • 3246cm252kw zegt

        5 november 2019 om 00:34

        @tristan114: PS ik ben 32 en hoef nooit meer te werken misschien leuk om te weten :-D

        Login om te reageren
        • stuko zegt

          5 november 2019 om 04:16

          @3246cm252kw: ? mooi man

          Login om te reageren
        • Hubert zegt

          5 november 2019 om 09:54

          @3246cm252kw:

          Ben altijd trots op zulke kansparels.

          Login om te reageren
        • rhellema zegt

          5 november 2019 om 18:55

          @3246cm252kw: tja, als de rechter je levenslang hebt gegeven wil dat niet zeggen dat je een held bent!

          Login om te reageren
  12. toniominestrone zegt

    4 november 2019 om 20:27

    Rutte & co. zijn compleet de weg kwijt.

    Login om te reageren
  13. mx5alex zegt

    4 november 2019 om 20:32

    Dan moeten we maar met z’n allen met de auto naar het Malieveld, schijnt te werken

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      4 november 2019 om 20:51

      @mx5alex: pas je wel op voor het gras

      Login om te reageren
    • mynameisjeroen zegt

      4 november 2019 om 20:58

      @mx5alex: wanneer gaan we?

      Login om te reageren
    • robert110 zegt

      4 november 2019 om 21:26

      @mx5alex: Neem een 4×4 en/of een sleepkabel mee. Het Malieveld is om dit moment erg slecht begaanbaar.

      Login om te reageren
  14. nautique206 zegt

    4 november 2019 om 20:34

    Meeste stikstof op de weg komt van vrachtverkeer. En die rijden bij lange na geen 100km / uur

    Login om te reageren
  15. Dutchdriftking zegt

    4 november 2019 om 20:48

    Ze zijn gek.

    Login om te reageren
  16. iphonistvongates zegt

    4 november 2019 om 21:07

    Het grote nieuws vandaag over een maatregel die mede zal bijdragen aan minder uitstoot is de duitse subsidie-regeling voor EV’s. Deze gaat ruim verdubbeld worden. Toevallig gaat een kleine autobouwer uit Deutschland (VAG) deze planeet overspoelen met EV’s. De verkoopcijfers gaan exploderen de komende jaren. Het was een erg leuke beursdag vandaag!

    Login om te reageren
  17. P1m zegt

    4 november 2019 om 21:08

    Helemaal prima, als alle EV’s dan gewoon 130 mogen. In Oostenrijk is dat ook geloof ik. Kan ik in m’n Tesla M3P mooi doorvlammen ?

    Login om te reageren
  18. gandini zegt

    4 november 2019 om 21:10

    De volgende verkiezing uit protest maar op één of andere carnavalsvereniging stemmen dus.

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      4 november 2019 om 21:14

      @gandini:
      Misschien kun Johan Vlemmix vragen om weer een partij op te richten?

      Login om te reageren
  19. Rob zegt

    4 november 2019 om 21:12

    Barbara Visser (professioneel VVD-trutje): “We willen dat je op iedere weg zo hard kunt rijden als veilig en mogelijk is. Wij willen dat mensen op veel meer wegen 130 mogen rijden. Dat rijdt een stuk prettiger en zorgt ervoor dat het verkeer beter doorstroomt. Ook ’s nachts kan de maximumsnelheid vaker naar 130. Auto’s worden steeds stiller, dus de geluidsoverlast neemt af. Snelheidscontroles zijn er voor de verkeersveiligheid. Niet om de schatkist te spekken of milieudoelstellingen te halen.”
    (van haar eigen website)

    Ook Barbara Visser (professioneel VVD-trutje): “Veel mensen willen graag doorrijden, maar er zijn ook veel mensen op zoek naar een woning. We moeten goed kijken naar wat werkt”
    (op WNL vandaag)

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      4 november 2019 om 21:32

      @rob:
      Sinds wanneer moeten mijn reacties goedgekeurd worden?
      En ik krijg een vaag formuliertje waar ik mijn e-mailadres moet invullen?

      Login om te reageren
      • gandini zegt

        4 november 2019 om 22:41

        @Rob: Heb ik de laatste tijd ook erg vaak en dat terwijl mijn bijdragen tot nu toe nooit nutteloos genoeg zijn bevonden… Als tegenprestatie klik ik alleen nog maar de echt interessante artikelen aan.

        Login om te reageren
  20. vaakbenjetebang zegt

    4 november 2019 om 21:14

    Gevalletje symboolpolitiek. Stoten auto’s stikstofoxiden uit? Zeker wel. Gaat zo’n snelheidsbeperking iets schelen? Vast wel. Gaat dit ‘het verschil’ maken? Tuurlijk niet. Het grootste deel van het personenwagenpark rijdt op benzine. Daar komt helemaal niet zo veel stikstofoxide uit. Uit diesels komt veel meer. En wat verbrandt er veel diesel? Precies, een vrachtwagen. En hoe hard rijden die ook alweer…? Juist. En zo’n trekker-oplegger ‘doet’ bij 80 km/h ongeveer 1 op 4 en dat blijft-ie ook bij de nieuwe snelheidslimiet voor personenwagens gewoon doen. Dat schiet dus lekker op.

    Nee, hier is volgens mij iets anders aan de hand. Welbeschouwd maakt het in Nederland effectief geen klap uit of je 100 of 130 rijdt (vul hier je verhaal in over tijdsbesparing in daluren buiten de drukke gebieden). Die 130 is een zoethoudertje voor de burger, niks meer, niks minder (de blijdschap die her en der heerste toen we van 120 naar 130 mochten was bijkans treurig, als je dáár toch je genot in het leven vandaan moet halen… zoiks!). Diezelfde burger beseft ook wel dat huizen bouwen belangrijker is dan iets harder rijden en omdat er een enorm woningtekort is plus een stikstofcrisis gaat de burger wel door de knieën. Een paar boze rants op wat marginale fora en door met de dagelijkse werkelijkheid waarin we gewoon 115-ish rijden omdat het verkeer dat al afdwingt en af en toe op de rem gaan staan voor een controle.

    De VVD en consorten zien het formeel verlagen van de maximumsnelheid als een mooi stukje wisselgeld naar de groenere partijen toe (‘kijk, ons heilige huisje ligt al om, nu eentje van jullie!’) en zo ontstaat er op andere vlakken weer onderhandelingsruimte.

    Login om te reageren
    • bitd zegt

      4 november 2019 om 22:03

      @vaakbenjetebang: vermoedelijk heb je gelijk. Een soort van ecoduct.

      Login om te reageren
    • Rob zegt

      4 november 2019 om 22:35

      @vaakbenjetebang: Eigenlijk is het best knap: in de 9 jaar dat Rutte in het torentje zit heeft hij een situatie weten te creëren die in niemands voordeel is en aan werkelijk niemand uit te leggen is. Niet aan boeren, niet aan Groenlinks-ers en niet aan precies iedereen die daar tussen zit. Dat is volgens mij wel uniek voor een minister president.
      Rutte laat alles op zijn beloop, waait met elke wind mee en laat heel flauw af en toe een minister uit de bocht vliegen als de windrichting gedraaid is.
      Ik kan me echt niet druk maken over links of rechts, maar dat absolute gebrek aan leiderschap van Rutte; ik kan er met mijn kop niet bij.

      Login om te reageren
  21. themaster7 zegt

    4 november 2019 om 21:38

    Jaren deed de overheid er over om een paar stukken in Nederland 130 te maken (om de burger te pleasen) hoho we stoten te veel stikstof uit ja? Ja! Hoe komt dat dan? Door al die auto’s die 130 rijden dat is echt funest voor de natuur. Oja en bijvoorbeeld de haven van Rotterdam dan?
    Even concentreren nou je wilt toch wel dat dit even makkelijk en zo geregeld is? De auto dus

    Login om te reageren
  22. alper zegt

    4 november 2019 om 21:53

    Als de boeren het kunnen, dan kunnen wij het ook. Hup naar Malieveld met zijn allen. Alle automobilisten, verenig u. Wouter vooraan de colonne? Tijd voor een statement!

    Login om te reageren
  23. misterBo zegt

    4 november 2019 om 22:07

    Goed verhaal als je een electrische auto rijdt, zonder uitstoot

    Login om te reageren
  24. gezondverstand zegt

    4 november 2019 om 22:09

    ^Dat is dus het probleem. Automobilisten zijn niet te mobiliseren.
    Anders hadden we al vaak op het Malieveld gestaan:
    Hoogste brandstofprijs van West Europa, hoogste autobelastingen (in juli schijnt het weer verder mis te gaan met de als CO2 toeslag vermomde BPM), administratiekosten bij een bekeuring die ook nog eens hoger en hoger wordt enz.

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      4 november 2019 om 22:18

      @gezondverstand: Is dat wel zo? Autobelastingen in bijvoorbeeld Denemarken liegen er ook niet om en brandstofprijzen zijn her en der soms toch aardig vergelijkbaar met de onze.

      Login om te reageren
  25. Kvgorp zegt

    4 november 2019 om 22:28

    Met de Jimny rij ik toch maar 100. Daar boven rammelt alles.

    Login om te reageren
  26. geenidee1975 zegt

    4 november 2019 om 22:36

    Correctie: Dijkhoff zei dat hij niet wil dat zonder meer overal de boel naar 100 moet…maar dat dat bij natuurgebieden wel handig kan zijn, mits goed doorgerekend. Kijk anders eerst het interview ff voordat je een stukkie gaat typen…

    Login om te reageren
  27. shellplc zegt

    5 november 2019 om 00:12

    Het zoveelste kroonjuweel wat de vvd laat varen, of wat dat toch een andere partij?
    En straks de bekeuringen voor snelheidsovertredingen nog wat omhoog en zo is de cirkel weer rond.

    Login om te reageren
  28. intimrasiert zegt

    5 november 2019 om 00:58

    Dat wordt dus weer een tegenslag voor de autoverkopen. 100 kmh rij je bij wijze van spreken al met een opgevoerde fiets. Doe mij maar een skoda citygo 0.3, snel zat.

    Login om te reageren
  29. caspert79 zegt

    5 november 2019 om 06:31

    Wie ziet het verschil nog tussen de VVD en GroenLinks?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      5 november 2019 om 09:39

      @caspert79: De VVD waait met alle winden mee. GroenLinks is alleen groen en links.

      Login om te reageren
  30. Gulli zegt

    5 november 2019 om 08:21

    Als ik 130 rij in z’n 6 zit ik net boven de 2000tpm. Als ik 100 rij moet ik terug naar een lagere versnelling en dan kom ik op 3000tpm uit. Voor mij is 130 dan zuiniger ;)

    Overigens zou ik er geen probleem mee hebben om overal max 100 te rijden, als het maar bewezen nut heeft. Momenteel op de wegen waar je 130 mag rijdt een deel 130, een klein deel 140+ en een groot deel tussen de 100 en de 120. De verschillen tussen de linker- en de rechterbanen is vaak zo groot dat het tot haastige invoegacties leidt en geduw en getrek om niet achter een ‘langzaam rijdende’ auto terecht te komen. Ik denk dat als iedereen max 100 mag de verschillen een stuk minder groot zijn en het daardoor hopelijk ook rustiger op de weg wordt.
    Alleen asjeblieft, asjeblieft niet overal 100 met trajectcontrole. Dat is echt de hel op aarde. Als iedereen 99-103 rijdt krijg je een soort snelkookpan aan auto’s die nergens heen kunnen maar wel willen en dat rijdt echt enorm k*t. (Zoals de A2 richting Amsterdam).

    Login om te reageren
  31. RiKe zegt

    5 november 2019 om 09:24

    Ik ben die VVD wel erg zat. Niet alleen op auto gerelateerd vlak slaan ze flater na flater, maar ze breken het hele land af

    Login om te reageren
  32. mashell zegt

    5 november 2019 om 09:41

    Als we langzamer moeten rijden moet ook de omvang van veestapel tot het de voor het voeden van de Nederlandse bevolking noodzakelijke omvang beperkt worden (dus een ruime halvering) en moeten de 25 km/h schildjes weer terug op de tracktors! En alle Polen in de bouw hetzelfde betalen als de Nederlanders!

    Login om te reageren
  33. pomoek zegt

    5 november 2019 om 13:16

    @notsobig: dank je, maar ik vind de bewijzen die in dit filmpje worden aangedragen flinterdun. 2 meetsstations staan dicht bij amoniakbronnen, en er worden vraagtekens gezet bij de statistische methode die het RIVM hanteert bij haar model. Daarnaast werkt mevrouw Rotgers voor een Agrarisch tijdschrift en heeft meneer Hanekamp gewerkt voor de Nederlandse vakbond van Varkenshouders. Het zijn dus zeker geen onafhankelijke journalisten of wetenschappers die hier aan het woord zijn.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North