• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mazda Iconic SP met wankelmotor gaat écht in productie!

Auteur: Bas Leesberg, gepost 8 november 2024 om 10:08 – 14 Reacties

Al zorgt die rotatiemotor niet voor de aandrijving.

Megatoffe auto’s ontwerpen: het kan nog. Dat bewees Mazda wel tijdens de autoshow van Tokio van vorig jaar. Deze oogstrelende fantasieauto’s vervolgens ook productieklaar maken, dat doen er niet veel. Mazda belooft dat nu wel te doen door de Iconic SP in productie te brengen.

Volgens het hoofd van de Mazda-ontwerpafdeling die luistert naar de naam Masahi Nakayama kunnen we ons opmaken voor een productie-SP. ”Dit concept is niet een van die lege showauto’s. Het is ontworpen met de echte intentie om er een productiemodel van te maken in de niet zo verre toekomst”, zegt hij tegen Autocar. Hoe ver de ”niet zo verre toekomst” voor ons ligt, wil Nakayama nog niet zeggen.

Specificaties van de Mazda Iconic SP

Hopelijk weet Mazda ongeveer dezelfde prestaties naar de echte wereld te halen als dat de conceptauto heeft. In het bakje van 1.450 kilo schoon aan de haak, liggen elektromotoren die voor 370 pk aan vermogen zorgen. Daardoor zou een sprintje van 0 naar 100 in 3,9 seconden geklaard moeten zijn.

Dan het kroonjuweel van de Mazda: de wankelmotor. Dit blok zorgt dus niet voor de aandrijving, maar is er puur en alleen om de accu aan te vullen. Zeg maar net als bij de MX-30 R-EV. Alles bij elkaar weegt de beeldschone creatie 1.450 kg en zou dat gewicht perfect verdeeld zijn over de voor- en achteras.

De Iconic SP lust duurzame peut

De kans is groot dat Mazda ook daadwerkelijk zo’n aandrijflijn wil gebruiken bij de productie-Iconic SP. Het merk vertelt trots over de compacte vorm van het blok waardoor hij makkelijk in een sportauto past. Sterker nog, in de conceptversie is de motor laag in het midden geplaatst voor een laag zwaartepunt.

Daarnaast lust de rotatiemotor synthetische brandstof en waterstof. Hoofd planning van Mazda, Naohito Saga, zegt dat deze brandstoftypes een belangrijke rol kunnen spelen in de toekomst van de mobiliteit. Motoren die het duurzame goedje drinken, zouden 90 procent minder emissie uitstoten dan dezelfde versies op benzine. Zo kan moedertje natuur helpen met je auto dus ook op zeer stijlvolle wijze.

Ook interessant!

  • Weg met de Mazda 6, leve de cross-over!
  • Mazda Arata
    Mazda Arata heeft geen eens een nummertje
  • Mazda
    Mazda doet lekker dwars en ontwikkelt nieuwe benzinemotor!
  • Mazda CX-80 voor zeven personen is één brok verwarring

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Mazda, range-extender, wankelmotor

Vorig bericht: « Nieuwe Micra: niet meer dan een Renault 5 met ronde koplampen
Volgend bericht: Van deze Mercedes met 6,0 liter V8 zijn er maar 2 gebouwd! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Tim zegt

    8 november 2024 om 10:18

    Vind de conceptversie erg gedatteerd ogen. Lijkt wel een concept uit 2005

    Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      8 november 2024 om 10:22

      Mazda recyclet dit inderdaad al een decennium of langer, maar blijf het wel erg mooie lijnen vinden.. MX-5 oogt ook nog steeds fris vind ik.

      Login om te reageren
    • Yannick zegt

      8 november 2024 om 12:45

      Dat is juist de tijd dat er nog vele mooie auto’s geproduceerd werden. Dat is de afgelopen jaren echt flink verpest. Dus liever een wat gedateerde auto.

      Login om te reageren
    • b00m3rang zegt

      8 november 2024 om 19:05

      Ik zal t je nog sterker vertellen, de voorkant doet mij sterk denken aand de Ford GT90, een concept car van de jaren 90. Maar een mooie auto is een mooie auto en daar doen “gedateerde lijnen” niks aan af.

      Login om te reageren
  2. Robert zegt

    8 november 2024 om 10:24

    Prachtig. Een fraaie opvolger van de RX-8.

    Hopelijk halen ze wel de kinderziektes uit de R-EV; Met het gegeven dat dit een stationair draaiende motor is die als aggregaat wordt ingezet, werd de belofte gedaan dat de negatieve eigenschappen van de RX (hoog olie- en brandstofverbruik) niet langer meer van toepassing zouden zijn, maar helaas blijkt die belofte in de praktijk niet volledig te worden ingelost.

    Login om te reageren
  3. erce zegt

    8 november 2024 om 11:31

    Het design is ergens wel mooi en clean, maar wordt volledig teniet gedaan door het lachebekje aan de voorkant. Moet dan altijd denken aan de infantiele en tenenkrommende reclames van Mazda destijds: “Zoom Zoom Zoom”.

    Login om te reageren
  4. enrique zegt

    8 november 2024 om 11:38

    Zo zie ik dashboards graag. Er mogen wat mij betreft nog wel iets meer fysieke knoppen bij maar dit is lekker kalm en zonder zo’n joekelscherm in het midden. Gewoon een klein, functioneel scherm dat je informatie geeft, en waar je verder niet zoveel op te zoeken hebt.

    Login om te reageren
    • RutgerK zegt

      8 november 2024 om 11:53

      Ik begin maar niet over het ontbreken van een hendel voor de richtingaanwijzer.

      Login om te reageren
      • enrique zegt

        8 november 2024 om 14:31

        Die richtingaanwijzers lijken er aan de buitenkant dan ook niet op te zitten haha

        Login om te reageren
  5. harrie zegt

    8 november 2024 om 13:17

    Prachtig, die excesieve vouwtjes, lijntjes en flapjes trend mag van mij afgelopen zijn.

    Login om te reageren
  6. audirs3 zegt

    8 november 2024 om 13:40

    Mijns inziens het beste concept, een range extended EV (EREV).

    Login om te reageren
  7. Fernando zegt

    8 november 2024 om 15:00

    Ziet er prachtig uit maar gaan we helaas niet te zien krijgen

    Login om te reageren
  8. verdebosco zegt

    8 november 2024 om 15:23

    Wat een mooi apparaat. Voor de juiste prijs wil ik ook Mazda gaan rijden. Kijk Alfa Romeo even mee? Zowel exterieur, maar zeker ook het interieur zijn van klassieke schoonheid gemixt met Sci-Fi. Bella Macchina.

    Login om te reageren
  9. cossiekiller zegt

    13 november 2024 om 16:04

    Ze hadden beter die Mazda vision coupé genomen van een jaar of geleden. Een iets grotere coupé die er echt fantastisch uitzag. Dit lijkt meer op een MX-5 met een dakje

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North