Mazda laat de wankelmotor terugkeren!

Auteur: , 25 Reacties
Mazda RX-Vision '15

Eindelijk, het werd eens tijd.

Mazda is altijd een beetje een eigenwijs merk geweest. In technisch opzicht lijken ze net even anders te werk te gaan dan hun concurrenten. Op dit moment is dat vrij duidelijk met de SkyActiv techniek. In tegenstelling tot de concurrentie die overstapte op brommobiel-motoren met een gigantische turbo, koos Mazda juist voor atmosferische motoren met een afwijkende compressie.

Maar wat Mazda niet in de aanbieding had, was een elektrische auto of een hybride, althans niet in Nederland. Daar komt echter een einde aan, want Mazda heeft aangegeven niet één, maar twee elektrische auto’s op de markt te brengen. Om met James May te spreken: Good News!!!

Mazda

De eerste is een elektrische auto met enkel accu’s. De tweede auto is ook elektrisch, maar is voorzien van een range-extender. Maar het is Mazda, dus de range-extender is iets bijzonders. In dit geval komt namelijk de wankelmotor terug, ook bekend als rotatiemotor. Dit motortype stierf een stille dood met het het uit productie gaan van de Mazda RX-8, maar komt dus nu terug.

Mazda Kai Concept '17

Over de elektrische auto’s zelf weten we verder vrij weinig, hopelijk was de Mazda Kai concept (afbeelding boven) een goede indicatie. Wellicht is het gewoon dezelfde auto, maar dan met andere techniek. Het klinkt een beetje als de oplossing die BMW heeft getroffen met de i3. Die kun je puur elektrisch bestellen of met een aparte range extender, in dit geval een aggregaat uit een motorfiets. De combinatie elektromotor + rotatiemotor is al eens eerder gedaan door Audi, dat met de A1 E-Tron soortgelijke techniek onder de kap had.

De nieuwe milieuvriendelijke Mazda’s zijn onder deel van het duurzame plan dat Mazda heeft voor 2030. Het is de bedoeling dat alle bijen dan nog vrolijk kunnen zoem-zoemen, dus de CO2-uitstoot van het merk uit Hiroshima zal in 2030 50% (!) lager liggen dan dat in 2010 het geval was.

Meer lezen? Check ook de tofste auto’s met wankelmotor op een rij.



25 reacties

Super leuk natuurlijk en ik begrijp dat een wankelmotor handig is als range extender vanwege de compacte bouw, maar de vraag is hoe ze het verbruik binnen de perken houden. Zuinigheid is historisch gezien niet de grootste kwaliteit van de wankelmotor.
@tenaci: klopt. Vroeg ik me ook af. Ook de betrouwbaarheid is volgens mij altijd wel een issue geweest met die dingen.
@maotje: betrouwbaarheid is prima, je kunt echter slecht onderhoud niet met een pleister oplossen, dus als er iets stuk gat moet je blok uit elkaar, wat meteen geld kost.
@tenaci: naar mijn weten is een wankel erg efficiënt als je hem op zijn optimalekkwerkgebied houd. Dit is als RE makkelijk te realiseren, in een aandrijving met getrapte versnellingen juist niet.
@ralfast: sorry, RE? #durftevragen
@enjoypunani: Regional Express, een Duitse variant van een sneltrein.
@vonklausenburg: eum, komt gek over in de context van Ralfast’s reactie.
@vonklausenburg: Ik dacht eigenlijk http://www.re-amemiya.co.jp

Die doen ook veel met wankelmotoren.
@enjoypunani: Range Extender.
@stephane8200: natuurlijk, thanks. Nadeel en als petrolhead een voordeel: als je in het juiste toerentalgebied moet zitten van een wankelmotor, maakt dat ding een hoop herrie/muziek! :-D Beste van 2 werelden dus… Elektrisch met muziek!
@enjoypunani: rotary engine. Super effectief op optimale rpm’s. Maar dat is een GTE ook. Krijgen we misschien toch nog Jet (powered) cars. Velgen 100 euro extra
@ralfast: zoiets vermoedde ik al, Thanks!
@tenaci: duurzaamheid ook niet.
Klinkt goed! Zou mooi zijn als ze die wankelmotor iets minder olie kunnen laten verbruiken maar dat is een beetje het karakter van het wandelblok, niet?. Heb altijd graag een RX-8 willen hebben maar het olieverbruik en is wat mij ervan weerhield om er een aan te schaffen gezien ik hem voor dagelijks gebruik zou in gaan zetten.
@lambowambo: nou het benzine verbruik zou me ook enorm storen.
@lambowambo: Er word inderdaad olie geïnjecteerd voor de smering, dus ze zijn ontworpen om olie te verbruiken. Opzich niet erg, maar ze zijn voor de doorsnee persoon niet gebruiksvriendelijk. Ik ken een 60 plusser die een rx8 had aangeschaft… Ben er in een maand tijd wel 6 keer geweest omdat de auto niet meer aansloeg; beste man verzette de auto even op de oprit, en zet hem weer uit. Dan ligt die verbrandingsruimte vol met olie en benzine die niet verbrand is. Een wankelmotor mag je eigenlijk niet koud uit zetten, wat voor veel mensen wel onhandig is.
@techniekmeneer: dat hebben ze mij toen ook gezegd toen ik een RX7 gekocht heb. Pim nogiets uit Veldhoven. RX7 specialist.
Perfecte toepassing van pracht techniek die in de traditionele powertrain te veel limitaties heeft. Grootste plus in oude setup is het pure rijgenot. @wileme weet je dat je Mazda een beetje pijn doet door het steevast ‘wankelmotor’ te noemen? De trotse mannen uit Hiroshima zijn van mening dat ze zoveel innovatie aan het oude patent van Wankel hebben toegevoegd, dat ze het zelf steevast Renesis noemen.
Ik ben benieuwd of het een Wankelmotor wordt, of een LiquidPiston motor, met een HEHC cyclus.
Ach er is weer eens wat nieuws over de wankeltroep motor. Altijd al een mislukt motorconcept geweest en ik kan het weten ben namelijk in het bezit geweest van een rx8. Alle vreemde handelingen die je er mee moet uitvoeren om hem levend en rijdend te houden.
@jwcroy82: omdat jij niet met een product om kan gaan is het troep?

Wauw….
@dakloosinmx5: Het is net hoe je het bekijkt. In vergelijking met een otto motor moet je er wel wat meer bij nadenken. Het is gewoon een auto voor liefhebbers, niet voor een doorsnee automobilist.
@jwcroy82: Je weet niet wat je zegt. Ik heb jaren een RX7 gehad. Die deed het altijd én goed!
Respect dat Mazda trouw aan de wankelmotor blijft. Opmerkelijk hoe de elektrotechniek oude concepten kennelijk weer nieuw leven inblaast. Ben benieuwd naar verdere details.
Mazda heeft een tijd geleden ook een rotatiemotor gebouw die op waterstof draait.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).